Impacto das motocicletas na qualidade do ar das grandes cidades

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Garcia, Lúcia Fernanda Alves
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15750
Resumo: The rising number of motorcycles in major cities, according to factors such as low cost and high mobility in urban centers, has been considered an important factor in deterioration of air quality. In this context, the monitoring of gaseous emissions from the exhaust of vehicles is essential for understanding the contribution of this class of transport in the worsening air pollution. Based on this information become possible to monitor and control air quality. Therefore, emission of different samples were collected motorcycles through a dynamometer, and then analyzed by gas chromatography. Emissions from motorcycles were used in combination with weather data using the trajectory model OZIPR and chemical mechanism SAPRC to demonstrate the impact on the formation of tropospheric ozone in the region. The simulations indicate that the concentration of ozone in the troposphere exceed the national standard established by CONAMA Resolution 03/90 within three years. It also adds that the emission rates of compounds emitted by legislated motorcycles used in this study (HC, CO and NOx) already meet the levels recommended in all phases of PROMOT. Thus, besides the adoption of PROMOT, additional measures are necessary to manage the emission of pollutants coming from mobile sources. Changing the type of fuel or even the source of energy, electrical, for example, an alternative would be to control atmospheric pollution
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In this context, the monitoring of gaseous emissions from the exhaust of vehicles is essential for understanding the contribution of this class of transport in the worsening air pollution. Based on this information become possible to monitor and control air quality. Therefore, emission of different samples were collected motorcycles through a dynamometer, and then analyzed by gas chromatography. Emissions from motorcycles were used in combination with weather data using the trajectory model OZIPR and chemical mechanism SAPRC to demonstrate the impact on the formation of tropospheric ozone in the region. The simulations indicate that the concentration of ozone in the troposphere exceed the national standard established by CONAMA Resolution 03/90 within three years. It also adds that the emission rates of compounds emitted by legislated motorcycles used in this study (HC, CO and NOx) already meet the levels recommended in all phases of PROMOT. Thus, besides the adoption of PROMOT, additional measures are necessary to manage the emission of pollutants coming from mobile sources. Changing the type of fuel or even the source of energy, electrical, for example, an alternative would be to control atmospheric pollutionO crescimento do número de motocicletas nas grandes cidades, em função de fatores como o baixo custo e a alta mobilidade nos centros urbanos, tem sido considerado um importante fator de deterioração da qualidade do ar. Nesse contexto, o monitoramento das emissões gasosas provenientes do escapamento desses veículos é fundamental para o conhecimento da contribuição dessa classe de transporte no agravamento da poluição atmosférica. A partir dessas informações tornam-se possíveis o monitoramento e o controle da qualidade do ar. Para tanto, amostras das emissões de diferentes motocicletas foram coletadas, por meio de dinamômetro, e analisadas por cromatografia gasosa. As emissões das motocicletas foram utilizadas em conjunto com dados meteorológicos utilizando o modelo de trajetória OZIPR e o mecanismo químico SAPRC para demonstrar o impacto na formação do ozônio troposférico na região. As simulações indicam que a concentração de ozônio na troposfera poderá ultrapassar o padrão nacional estabelecido pela Resolução CONAMA 03/90 em até três anos. Além disso, acrescenta-se que as taxas de emissões de compostos legislados emitidos pelas motocicletas utilizadas neste estudo (HC, CO e NOx) já atendem aos níveis preconizados em todas as fases do PROMOT. Assim, além da adoção do PROMOT, se fazem necessárias medidas adicionais para o gerenciamento da emissão de poluentes provindos de fontes móveis. A alteração do tipo de combustível ou até mesmo da fonte de energia, elétrica, por exemplo, seria uma alternativa para o controle da poluição atmosféricaSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T19:02:21Z No. of bitstreams: 1 dissertacao lucia fernanda alves garcia.pdf: 2028977 bytes, checksum: 6317b7ec0cfda291784a8ab03288dd85 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T19:02:21Z (GMT). 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description The rising number of motorcycles in major cities, according to factors such as low cost and high mobility in urban centers, has been considered an important factor in deterioration of air quality. In this context, the monitoring of gaseous emissions from the exhaust of vehicles is essential for understanding the contribution of this class of transport in the worsening air pollution. Based on this information become possible to monitor and control air quality. Therefore, emission of different samples were collected motorcycles through a dynamometer, and then analyzed by gas chromatography. Emissions from motorcycles were used in combination with weather data using the trajectory model OZIPR and chemical mechanism SAPRC to demonstrate the impact on the formation of tropospheric ozone in the region. The simulations indicate that the concentration of ozone in the troposphere exceed the national standard established by CONAMA Resolution 03/90 within three years. It also adds that the emission rates of compounds emitted by legislated motorcycles used in this study (HC, CO and NOx) already meet the levels recommended in all phases of PROMOT. Thus, besides the adoption of PROMOT, additional measures are necessary to manage the emission of pollutants coming from mobile sources. Changing the type of fuel or even the source of energy, electrical, for example, an alternative would be to control atmospheric pollution
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