Os mecanismos de persuasão nos Autos da Alma e da Feira de Gil Vicente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6548 |
Resumo: | This dissertation analyses the rhetorical processes in two moralities of Gil Vicente Auto da Alma and Auto da Feira. It has the goal to verify how the speeches of the characters associated with the structure of the autos were built with the aim to promote the moral and religious building, having as theoretical grounds the rhetoric and theological foundation of Santo Agostinho. Thus, analyzes the persuasive character of the moralities in medievals sermons, searching for eventuals analogies that could exist between them. One fair where sells virtues and vices, and a soul between the requests of an angel and a devil. These situations show themselves advantageous to rhetorical practice, where will be successful who better take use of the power of word persuation. Thus, becomes recurrent the approximation of the rhetoric practice and the moralities of Gil Vicente, because the essential character of the rhetoric in the transmission of a doctrine, provide means to identify in the autos chosen what is susceptible to persuade |
id |
UERJ_ccc40f6486390def1a7afe749f7cefad |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/6548 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Maleval, Maria do Amparo Tavareshttp://lattes.cnpq.br/9976056269310975Brito, Iremar Maciel dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4721211D1&idiomaExibicao=1Muniz, Marcio Ricardo Coelhohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4773676E5&idiomaExibicao=1http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4258700U0&idiomaExibicao=1Reis, Luciana Barbosa2021-01-05T15:08:43Z2008-07-042008-03-31REIS, Luciana Barbosa. Os mecanismos de persuasão nos Autos da Alma e da Feira de Gil Vicente. 2008. 96 f. Dissertação (Mestrado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6548This dissertation analyses the rhetorical processes in two moralities of Gil Vicente Auto da Alma and Auto da Feira. It has the goal to verify how the speeches of the characters associated with the structure of the autos were built with the aim to promote the moral and religious building, having as theoretical grounds the rhetoric and theological foundation of Santo Agostinho. Thus, analyzes the persuasive character of the moralities in medievals sermons, searching for eventuals analogies that could exist between them. One fair where sells virtues and vices, and a soul between the requests of an angel and a devil. These situations show themselves advantageous to rhetorical practice, where will be successful who better take use of the power of word persuation. Thus, becomes recurrent the approximation of the rhetoric practice and the moralities of Gil Vicente, because the essential character of the rhetoric in the transmission of a doctrine, provide means to identify in the autos chosen what is susceptible to persuadeEsta dissertação analisa os processos retóricos presentes em duas moralidades de Gil Vicente Auto da Alma e Auto da Feira. Objetiva verificar como os discursos dos personagens associados à estrutura dos autos foram construídos com a finalidade de promover a edificação moral e religiosa, tendo como base teórica a retórica e a fundamentação teológica de Santo Agostinho. Para tanto, analisa o caráter persuasivo das moralidades e dos sermões medievais, buscando por eventuais analogias que possam haver entre eles. Uma feira onde se vendem virtudes e vícios e a alma entre as solicitudes do anjo e do diabo se mostram situações profícuas para a prática retórica, onde será bem sucedido quem melhor se aproveitar do poder de convencimento pela palavra. Desse modo, se torna recorrente a aproximação da prática retórica e as moralidades vicentinas, pois o caráter imprescindível da retórica na transmissão de uma doutrina fornecerá meios de identificar nos autos escolhidos o que é suscetível de persuadirSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T15:08:43Z No. of bitstreams: 1 Luciana Reis_dissertacao.pdf: 1740115 bytes, checksum: c0b00aaf9775fddf35a446d268abdaa1 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T15:08:43Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Luciana Reis_dissertacao.pdf: 1740115 bytes, checksum: c0b00aaf9775fddf35a446d268abdaa1 (MD5) Previous issue date: 2008-03-31Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em LetrasUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de LetrasReligionRhetoricTeatro vicentinoReligiãoRetóricaVicente, Gil, 1465-1536. Auto da AlmaVicente, Gil, 1465-1536. Auto da FeiraReligião e literaturaCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURAS CLASSICASOs mecanismos de persuasão nos Autos da Alma e da Feira de Gil VicenteThe rhetorical processes in the Autos da Alma and Autos da Feira of Gil Vicenteinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALLuciana Reis_dissertacao.pdfapplication/pdf1740115http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6548/1/Luciana+Reis_dissertacao.pdfc0b00aaf9775fddf35a446d268abdaa1MD511/65482024-02-27 16:16:24.449oai:www.bdtd.uerj.br:1/6548Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T19:16:24Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Os mecanismos de persuasão nos Autos da Alma e da Feira de Gil Vicente |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The rhetorical processes in the Autos da Alma and Autos da Feira of Gil Vicente |
title |
Os mecanismos de persuasão nos Autos da Alma e da Feira de Gil Vicente |
spellingShingle |
Os mecanismos de persuasão nos Autos da Alma e da Feira de Gil Vicente Reis, Luciana Barbosa Religion Rhetoric Teatro vicentino Religião Retórica Vicente, Gil, 1465-1536. Auto da Alma Vicente, Gil, 1465-1536. Auto da Feira Religião e literatura CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURAS CLASSICAS |
title_short |
Os mecanismos de persuasão nos Autos da Alma e da Feira de Gil Vicente |
title_full |
Os mecanismos de persuasão nos Autos da Alma e da Feira de Gil Vicente |
title_fullStr |
Os mecanismos de persuasão nos Autos da Alma e da Feira de Gil Vicente |
title_full_unstemmed |
Os mecanismos de persuasão nos Autos da Alma e da Feira de Gil Vicente |
title_sort |
Os mecanismos de persuasão nos Autos da Alma e da Feira de Gil Vicente |
author |
Reis, Luciana Barbosa |
author_facet |
Reis, Luciana Barbosa |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Maleval, Maria do Amparo Tavares |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9976056269310975 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Brito, Iremar Maciel de |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4721211D1&idiomaExibicao=1 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Muniz, Marcio Ricardo Coelho |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4773676E5&idiomaExibicao=1 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4258700U0&idiomaExibicao=1 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Reis, Luciana Barbosa |
contributor_str_mv |
Maleval, Maria do Amparo Tavares Brito, Iremar Maciel de Muniz, Marcio Ricardo Coelho |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Religion Rhetoric |
topic |
Religion Rhetoric Teatro vicentino Religião Retórica Vicente, Gil, 1465-1536. Auto da Alma Vicente, Gil, 1465-1536. Auto da Feira Religião e literatura CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURAS CLASSICAS |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teatro vicentino Religião Retórica Vicente, Gil, 1465-1536. Auto da Alma Vicente, Gil, 1465-1536. Auto da Feira Religião e literatura |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURAS CLASSICAS |
description |
This dissertation analyses the rhetorical processes in two moralities of Gil Vicente Auto da Alma and Auto da Feira. It has the goal to verify how the speeches of the characters associated with the structure of the autos were built with the aim to promote the moral and religious building, having as theoretical grounds the rhetoric and theological foundation of Santo Agostinho. Thus, analyzes the persuasive character of the moralities in medievals sermons, searching for eventuals analogies that could exist between them. One fair where sells virtues and vices, and a soul between the requests of an angel and a devil. These situations show themselves advantageous to rhetorical practice, where will be successful who better take use of the power of word persuation. Thus, becomes recurrent the approximation of the rhetoric practice and the moralities of Gil Vicente, because the essential character of the rhetoric in the transmission of a doctrine, provide means to identify in the autos chosen what is susceptible to persuade |
publishDate |
2008 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-07-04 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-03-31 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T15:08:43Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
REIS, Luciana Barbosa. Os mecanismos de persuasão nos Autos da Alma e da Feira de Gil Vicente. 2008. 96 f. Dissertação (Mestrado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6548 |
identifier_str_mv |
REIS, Luciana Barbosa. Os mecanismos de persuasão nos Autos da Alma e da Feira de Gil Vicente. 2008. 96 f. Dissertação (Mestrado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6548 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Letras |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6548/1/Luciana+Reis_dissertacao.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
c0b00aaf9775fddf35a446d268abdaa1 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728621287505920 |