Saberes e fazeres da gestão democrática: as apropriações dos conhecimentos do Progestão e as práticas da administração escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10093 |
Resumo: | This research sought to identify how managers who have completed specialization in Public Management through Distance Training Program for School Managers (PROGESTÃO) in Rio de Janeiro, are using the concepts worked in the pipeline, such as the process of democratization and socialization and democratic management. Using structured interviews were analyzed speeches made by respondents: directors, coordinator and tutor in order to assess the repercussions of PROGESTÃO and if the principles of democratic management are actually being implemented. We address the issue of democratic management in the current educational context and the conceptual and policy for the training of school managers PROGESTÃO. We consider that the processes of training managers need to be consolidated so that finally the democratic attitude can be adopted in the work done within the school. We also believe that other studies that deal with the issues addressed in this thesis must be performed, as there are conflicts (that are not always admitted) between administrative conservatism with corporate nature and a democratic management among managers. |
id |
UERJ_d24f98d75002ec8147bac9710c268012 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/10093 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Hora, Dinair Leal dahttp://lattes.cnpq.br/2705119184820662Menezes, Janaína Specht da Silvahttp://lattes.cnpq.br/0470107702074829Fetzner, Andréa Rosanahttp://lattes.cnpq.br/1794350930106112http://lattes.cnpq.br/7123058719674448Argolo, Valéria Figueiredo2021-01-05T21:36:40Z2011-04-062010-09-30ARGOLO, Valéria Figueiredo. Saberes e fazeres da gestão democrática: as apropriações dos conhecimentos do Progestão e as práticas da administração escolar. 2010. 138 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2010.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10093This research sought to identify how managers who have completed specialization in Public Management through Distance Training Program for School Managers (PROGESTÃO) in Rio de Janeiro, are using the concepts worked in the pipeline, such as the process of democratization and socialization and democratic management. Using structured interviews were analyzed speeches made by respondents: directors, coordinator and tutor in order to assess the repercussions of PROGESTÃO and if the principles of democratic management are actually being implemented. We address the issue of democratic management in the current educational context and the conceptual and policy for the training of school managers PROGESTÃO. We consider that the processes of training managers need to be consolidated so that finally the democratic attitude can be adopted in the work done within the school. We also believe that other studies that deal with the issues addressed in this thesis must be performed, as there are conflicts (that are not always admitted) between administrative conservatism with corporate nature and a democratic management among managers.Nesta pesquisa procuramos avaliar a repercussão do Projeto e se os princípios da gestão democrática estão de fato sendo colocado em prática e identificar como os gestores que concluíram a especialização em Gestão Pública, através Programa de Capacitação a Distância para Gestores Escolares (PROGESTÃO), no Rio de Janeiro, estão fazendo uso de conceitos trabalhados em curso, tais como o processo de democratização e de socialização e a gestão democrática. Utilizando entrevistas estruturadas foram analisados os discursos produzidos pelos entrevistados: diretores, coordenador e tutor com o objetivo de avaliar a repercussão do Progestão e se os princípios da gestão democrática estão de fato sendo postos em prática. Abordamos a questão da gestão democrática no atual contexto educacional e os fundamentos conceituais e políticos para a formação de gestores escolares Progestão. Consideramos que os processos de formação de gestores precisam ser consolidados para que enfim a atitude democrática possa ser adotada no trabalho realizado no interior da escola. Acreditamos também que outros estudos que versem sobre os assuntos tratados nesta dissertação sejam realizados, pois existem os conflitos (nem sempre admitidos) entre o conservadorismo administrativo com cunho empresarial e a gestão democrática entre os gestores.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:36:40Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Valeria F Argolo.pdf: 607532 bytes, checksum: b2b99c3bf6d5df4b79afeecc51b88409 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:36:40Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Valeria F Argolo.pdf: 607532 bytes, checksum: b2b99c3bf6d5df4b79afeecc51b88409 (MD5) Previous issue date: 2010-09-30application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Educação, Cultura e ComunicaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada FluminenseManagement trainingDemocratic managementFormação de GestoresGestão DemocráticaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOSaberes e fazeres da gestão democrática: as apropriações dos conhecimentos do Progestão e as práticas da administração escolarPublic management through: distance training programinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao Valeria F Argolo.pdfapplication/pdf607532http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10093/1/Dissertacao+Valeria+F+Argolo.pdfb2b99c3bf6d5df4b79afeecc51b88409MD511/100932024-02-27 13:04:48.0oai:www.bdtd.uerj.br:1/10093Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T16:04:48Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Saberes e fazeres da gestão democrática: as apropriações dos conhecimentos do Progestão e as práticas da administração escolar |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Public management through: distance training program |
title |
Saberes e fazeres da gestão democrática: as apropriações dos conhecimentos do Progestão e as práticas da administração escolar |
spellingShingle |
Saberes e fazeres da gestão democrática: as apropriações dos conhecimentos do Progestão e as práticas da administração escolar Argolo, Valéria Figueiredo Management training Democratic management Formação de Gestores Gestão Democrática CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Saberes e fazeres da gestão democrática: as apropriações dos conhecimentos do Progestão e as práticas da administração escolar |
title_full |
Saberes e fazeres da gestão democrática: as apropriações dos conhecimentos do Progestão e as práticas da administração escolar |
title_fullStr |
Saberes e fazeres da gestão democrática: as apropriações dos conhecimentos do Progestão e as práticas da administração escolar |
title_full_unstemmed |
Saberes e fazeres da gestão democrática: as apropriações dos conhecimentos do Progestão e as práticas da administração escolar |
title_sort |
Saberes e fazeres da gestão democrática: as apropriações dos conhecimentos do Progestão e as práticas da administração escolar |
author |
Argolo, Valéria Figueiredo |
author_facet |
Argolo, Valéria Figueiredo |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Hora, Dinair Leal da |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2705119184820662 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Menezes, Janaína Specht da Silva |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0470107702074829 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Fetzner, Andréa Rosana |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1794350930106112 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7123058719674448 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Argolo, Valéria Figueiredo |
contributor_str_mv |
Hora, Dinair Leal da Menezes, Janaína Specht da Silva Fetzner, Andréa Rosana |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Management training Democratic management |
topic |
Management training Democratic management Formação de Gestores Gestão Democrática CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de Gestores Gestão Democrática |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This research sought to identify how managers who have completed specialization in Public Management through Distance Training Program for School Managers (PROGESTÃO) in Rio de Janeiro, are using the concepts worked in the pipeline, such as the process of democratization and socialization and democratic management. Using structured interviews were analyzed speeches made by respondents: directors, coordinator and tutor in order to assess the repercussions of PROGESTÃO and if the principles of democratic management are actually being implemented. We address the issue of democratic management in the current educational context and the conceptual and policy for the training of school managers PROGESTÃO. We consider that the processes of training managers need to be consolidated so that finally the democratic attitude can be adopted in the work done within the school. We also believe that other studies that deal with the issues addressed in this thesis must be performed, as there are conflicts (that are not always admitted) between administrative conservatism with corporate nature and a democratic management among managers. |
publishDate |
2010 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-09-30 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-04-06 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T21:36:40Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
ARGOLO, Valéria Figueiredo. Saberes e fazeres da gestão democrática: as apropriações dos conhecimentos do Progestão e as práticas da administração escolar. 2010. 138 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10093 |
identifier_str_mv |
ARGOLO, Valéria Figueiredo. Saberes e fazeres da gestão democrática: as apropriações dos conhecimentos do Progestão e as práticas da administração escolar. 2010. 138 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2010. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10093 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada Fluminense |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10093/1/Dissertacao+Valeria+F+Argolo.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
b2b99c3bf6d5df4b79afeecc51b88409 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728648307212288 |