Verificação à fadiga estrutural de ponte em concreto armado.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Márcio Pinto
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/11580
Resumo: Reinforced concrete highway bridges are subjected to dynamic actions of variable magnitude due to vehicles crossing on the deck pavement. In general, these dynamic actions are not properly considered by the designers. The proper consideration of these aspects has shown to be of fundamental importance to assess the actions from the vehicles traffic on the bridge deck. According to this context the investigated bridge consists of two longitudinal beams (girders), three transverse beams, one central and two on the supports, and a reinforced concrete deck. The computational model, developed for the bridge dynamic analysis, adopted the usual mesh refinement techniques present in finite element method simulations. The vehicles were simulated by spring-mass-damper models. The vehicles traffic is considered based on semi infinity convoys moving with constant speed on the bridge deck. The stress cycles counting techniques and the cumulative damage rules were applied through S-N curves related to international codes. The conclusions of this research were related to the dynamic response as well the service life of the investigated highway reinforced concrete bridge, when subjected to dynamic actions from the heavy vehicles traffic on the deck pavement surface.
id UERJ_d7696fb0720e70d90b182586f7c72082
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/11580
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Silva, José Guilherme Santos dahttp://lattes.cnpq.br/4422797300106230Varela, Wendell Dinizhttp://lattes.cnpq.br/9860915673031541Soeiro, Francisco José da Cunha Pireshttp://lattes.cnpq.br/8690926504635230Lopes, Elvis Dinati Chantrehttp://lattes.cnpq.br/2343061743066995http://lattes.cnpq.br/8490827555278228Martins, Márcio Pinto2021-01-06T19:02:02Z2014-12-162014-02-27MARTINS, Márcio Pinto. Verificação à fadiga estrutural de ponte em concreto armado.. 2014. 138 f. Dissertação (Mestrado em Estruturas; Geotecnia; Construção Civil) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/11580Reinforced concrete highway bridges are subjected to dynamic actions of variable magnitude due to vehicles crossing on the deck pavement. In general, these dynamic actions are not properly considered by the designers. The proper consideration of these aspects has shown to be of fundamental importance to assess the actions from the vehicles traffic on the bridge deck. According to this context the investigated bridge consists of two longitudinal beams (girders), three transverse beams, one central and two on the supports, and a reinforced concrete deck. The computational model, developed for the bridge dynamic analysis, adopted the usual mesh refinement techniques present in finite element method simulations. The vehicles were simulated by spring-mass-damper models. The vehicles traffic is considered based on semi infinity convoys moving with constant speed on the bridge deck. The stress cycles counting techniques and the cumulative damage rules were applied through S-N curves related to international codes. The conclusions of this research were related to the dynamic response as well the service life of the investigated highway reinforced concrete bridge, when subjected to dynamic actions from the heavy vehicles traffic on the deck pavement surface.As pontes rodoviárias de concreto armado estão sujeitas à ações dinâmicas variáveis devido ao tráfego de veículos sobre o tabuleiro. Estas ações dinâmicas nem sempre são corretamente consideradas pelos projetistas. Deste modo, a correta consideração destes aspectos mostra-se de fundamental importância, de forma a se avaliar os esforços dinâmicos oriundos do tráfego de veículos sobre o tabuleiro. De acordo com este contexto, a ponte rodoviária investigada nesta dissertação é constituída por duas vigas longitudinais, três transversinas, sendo uma central e duas sobre os apoios, e por um tabuleiro em concreto armado. O modelo computacional, desenvolvido para a análise dinâmica da ponte, foi concebido com base no emprego de técnicas usuais de discretização através do método dos elementos finitos. Os veículos são representados a partir de sistemas do tipo "massa-mola-amortecedor". O tráfego destes veículos é considerado mediante a simulação de comboios semi-infinitos, deslocando-se com velocidade constante sobre a ponte. As técnicas para a contagem de ciclos de tensões e a aplicação das regras de dano acumulado foram analisadas através das curvas S-N de diversas normas e recomendações internacionais vigentes que versam sobre o tema. As conclusões deste trabalho de pesquisa se referem à análise da resposta dinâmica bem como da vida útil de serviço da obra de arte rodoviária de concreto armado investigada, quando submetida às ações dinâmicas provenientes do tráfego de veículos pesados sobre o tabuleiro.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-06T19:02:02Z No. of bitstreams: 1 Marcio Pinto Martins.pdf: 3427328 bytes, checksum: 231f37be555e1acd119b0ee4bdd18f2d (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-06T19:02:02Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Marcio Pinto Martins.pdf: 3427328 bytes, checksum: 231f37be555e1acd119b0ee4bdd18f2d (MD5) Previous issue date: 2014-02-27Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Engenharia CivilUERJBRCentro de Tecnologia e Ciências::Faculdade de EngenhariaCivil EngineeringDynamic analysisReinforced concrete highway bridgesFatigue analysisLoad mobilityIrregular pavement surfaceComputational modellingEngenharia CivilAnálise dinâmicaPontes rodoviárias de concreto armadoVerificação à fadigaMobilidade de cargaIrregularidades da pistaModelagem computacionalCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVILVerificação à fadiga estrutural de ponte em concreto armado.Dynamic analysis and fatigue verification of reinforced concrete highway bridges.info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALMarcio Pinto Martins.pdfapplication/pdf3427328http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/11580/1/Marcio+Pinto+Martins.pdf231f37be555e1acd119b0ee4bdd18f2dMD511/115802024-02-27 14:52:27.941oai:www.bdtd.uerj.br:1/11580Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T17:52:27Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Verificação à fadiga estrutural de ponte em concreto armado.
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Dynamic analysis and fatigue verification of reinforced concrete highway bridges.
title Verificação à fadiga estrutural de ponte em concreto armado.
spellingShingle Verificação à fadiga estrutural de ponte em concreto armado.
Martins, Márcio Pinto
Civil Engineering
Dynamic analysis
Reinforced concrete highway bridges
Fatigue analysis
Load mobility
Irregular pavement surface
Computational modelling
Engenharia Civil
Análise dinâmica
Pontes rodoviárias de concreto armado
Verificação à fadiga
Mobilidade de carga
Irregularidades da pista
Modelagem computacional
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL
title_short Verificação à fadiga estrutural de ponte em concreto armado.
title_full Verificação à fadiga estrutural de ponte em concreto armado.
title_fullStr Verificação à fadiga estrutural de ponte em concreto armado.
title_full_unstemmed Verificação à fadiga estrutural de ponte em concreto armado.
title_sort Verificação à fadiga estrutural de ponte em concreto armado.
author Martins, Márcio Pinto
author_facet Martins, Márcio Pinto
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Silva, José Guilherme Santos da
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4422797300106230
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Varela, Wendell Diniz
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9860915673031541
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Soeiro, Francisco José da Cunha Pires
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8690926504635230
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Lopes, Elvis Dinati Chantre
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2343061743066995
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8490827555278228
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Márcio Pinto
contributor_str_mv Silva, José Guilherme Santos da
Varela, Wendell Diniz
Soeiro, Francisco José da Cunha Pires
Lopes, Elvis Dinati Chantre
dc.subject.eng.fl_str_mv Civil Engineering
Dynamic analysis
Reinforced concrete highway bridges
Fatigue analysis
Load mobility
Irregular pavement surface
Computational modelling
topic Civil Engineering
Dynamic analysis
Reinforced concrete highway bridges
Fatigue analysis
Load mobility
Irregular pavement surface
Computational modelling
Engenharia Civil
Análise dinâmica
Pontes rodoviárias de concreto armado
Verificação à fadiga
Mobilidade de carga
Irregularidades da pista
Modelagem computacional
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL
dc.subject.por.fl_str_mv Engenharia Civil
Análise dinâmica
Pontes rodoviárias de concreto armado
Verificação à fadiga
Mobilidade de carga
Irregularidades da pista
Modelagem computacional
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL
description Reinforced concrete highway bridges are subjected to dynamic actions of variable magnitude due to vehicles crossing on the deck pavement. In general, these dynamic actions are not properly considered by the designers. The proper consideration of these aspects has shown to be of fundamental importance to assess the actions from the vehicles traffic on the bridge deck. According to this context the investigated bridge consists of two longitudinal beams (girders), three transverse beams, one central and two on the supports, and a reinforced concrete deck. The computational model, developed for the bridge dynamic analysis, adopted the usual mesh refinement techniques present in finite element method simulations. The vehicles were simulated by spring-mass-damper models. The vehicles traffic is considered based on semi infinity convoys moving with constant speed on the bridge deck. The stress cycles counting techniques and the cumulative damage rules were applied through S-N curves related to international codes. The conclusions of this research were related to the dynamic response as well the service life of the investigated highway reinforced concrete bridge, when subjected to dynamic actions from the heavy vehicles traffic on the deck pavement surface.
publishDate 2014
dc.date.available.fl_str_mv 2014-12-16
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-02-27
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-06T19:02:02Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv MARTINS, Márcio Pinto. Verificação à fadiga estrutural de ponte em concreto armado.. 2014. 138 f. Dissertação (Mestrado em Estruturas; Geotecnia; Construção Civil) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/11580
identifier_str_mv MARTINS, Márcio Pinto. Verificação à fadiga estrutural de ponte em concreto armado.. 2014. 138 f. Dissertação (Mestrado em Estruturas; Geotecnia; Construção Civil) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/11580
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Engenharia Civil
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Tecnologia e Ciências::Faculdade de Engenharia
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/11580/1/Marcio+Pinto+Martins.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 231f37be555e1acd119b0ee4bdd18f2d
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728659559481344