Design e Marketing: uma relação de sinergia para a Sustentabilidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Jocely Sete Câmara
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/9127
Resumo: This thesis covers the principles of Design, the fundamentals of Marketing, and the conditions that both activities can, together, generate creative environments for the Sustainability. It is believed they are fields of partner, complementary and transversal knowledge, and thus, having a natural potential of synergy for the building of consistent and durable projects. The insistence on this idea is due in part to the professional experience in these project management sectors, as well as, the development of tests, through the literature on the meanings of terms, concepts and objectives for data organization, analysis, conceptual alignment and verification of tangency between these fields. This work aims to contribute to the interaction and the integration of the fields, in graduate programs, also by the suggestion of a creativeanalytical and creative-generative tool for the development of more sustainable solutions. The increasing need for appropriate and effective application of the studied knowledge in the productive sectors, the demand for professionals able to fit these needs, and the deficit of investigations with this approach reinforces the belief in the usefulness of this research. The focus areas have in common multidisciplinary, systemic and interdependent relationships.
id UERJ_db4fa0f524e178935963e5c7e145c816
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/9127
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Carvalho, Luís Alfredo Vidal dehttp://lattes.cnpq.br/0556459512101837Medeiros, Ligia Maria Sampaio dehttp://lattes.cnpq.br/4080634349841112Halpern, Eduardo Espíndolahttp://lattes.cnpq.br/8462145477614441http://lattes.cnpq.br/9192605646762225Silva, Jocely Sete Câmara2021-01-05T19:57:39Z2016-02-152015-11-26SILVA, Jocely Sete Câmara. Design e Marketing: uma relação de sinergia para a Sustentabilidade. 2015. 113 f. Dissertação (Mestrado em Design) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/9127This thesis covers the principles of Design, the fundamentals of Marketing, and the conditions that both activities can, together, generate creative environments for the Sustainability. It is believed they are fields of partner, complementary and transversal knowledge, and thus, having a natural potential of synergy for the building of consistent and durable projects. The insistence on this idea is due in part to the professional experience in these project management sectors, as well as, the development of tests, through the literature on the meanings of terms, concepts and objectives for data organization, analysis, conceptual alignment and verification of tangency between these fields. This work aims to contribute to the interaction and the integration of the fields, in graduate programs, also by the suggestion of a creativeanalytical and creative-generative tool for the development of more sustainable solutions. The increasing need for appropriate and effective application of the studied knowledge in the productive sectors, the demand for professionals able to fit these needs, and the deficit of investigations with this approach reinforces the belief in the usefulness of this research. The focus areas have in common multidisciplinary, systemic and interdependent relationships.Esta dissertação aborda os princípios do Design, os fundamentos do Marketing e as condições que ambas as atividades podem, em parceria, gerar ambientes criativos para a Sustentabilidade. Acredita-se que tanto Design quanto Marketing são campos de saber parceiros, complementares e transversais, tendo deste modo um natural potencial de sinergia para a construção de projetos consistentes e duráveis. A insistência nesta ideia se deve, em parte, à vivência profissional nesses setores de gestão de projeto, e também ao desenvolvimento de exames, através da pesquisa bibliográfica, sobre os sentidos de termos, conceitos e objetivos para a organização de dados, a análise e alinhamento conceitual e a verificação de tangências entre esses campos. Este trabalho objetiva contribuir para a interação e a integração de saberes, em cursos de nível superior, também com a sugestão de ferramenta criativo-analítica e criativo-gerativa para o desenvolvimento de soluções mais sustentáveis. A crescente necessidade de atuações adequadas e eficazes dos campos estudados nos setores produtivos, a necessidade de profissionais capazes de se adequarem estas demandas, e a oferta deficitária de pesquisas com esta abordagem reforçam a crença na utilidade desta investigação. Os saberes em foco têm em comum relações multidisciplinares, sistêmicas e interdependentes.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T19:57:39Z No. of bitstreams: 1 Jocely.pdf: 8931974 bytes, checksum: f5e7e8bda92910aa9aec6f4b747d34ed (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T19:57:39Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Jocely.pdf: 8931974 bytes, checksum: f5e7e8bda92910aa9aec6f4b747d34ed (MD5) Previous issue date: 2015-11-26application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em DesignUERJBRCentro de Tecnologia e Ciências::Escola Superior de Desenho IndustrialDesignMarketingSustainabilitySynergyRelationship of synergyDesignMarketingSustentabilidadeSinergiaCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIALDesign e Marketing: uma relação de sinergia para a SustentabilidadeDesign and Marketing: a relationship of synergy for Sustainabilityinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALJocely.pdfapplication/pdf8931974http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/9127/1/Jocely.pdff5e7e8bda92910aa9aec6f4b747d34edMD511/91272024-02-27 14:40:28.174oai:www.bdtd.uerj.br:1/9127Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T17:40:28Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Design e Marketing: uma relação de sinergia para a Sustentabilidade
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Design and Marketing: a relationship of synergy for Sustainability
title Design e Marketing: uma relação de sinergia para a Sustentabilidade
spellingShingle Design e Marketing: uma relação de sinergia para a Sustentabilidade
Silva, Jocely Sete Câmara
Design
Marketing
Sustainability
Synergy
Relationship of synergy
Design
Marketing
Sustentabilidade
Sinergia
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL
title_short Design e Marketing: uma relação de sinergia para a Sustentabilidade
title_full Design e Marketing: uma relação de sinergia para a Sustentabilidade
title_fullStr Design e Marketing: uma relação de sinergia para a Sustentabilidade
title_full_unstemmed Design e Marketing: uma relação de sinergia para a Sustentabilidade
title_sort Design e Marketing: uma relação de sinergia para a Sustentabilidade
author Silva, Jocely Sete Câmara
author_facet Silva, Jocely Sete Câmara
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Carvalho, Luís Alfredo Vidal de
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0556459512101837
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Medeiros, Ligia Maria Sampaio de
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4080634349841112
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Halpern, Eduardo Espíndola
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8462145477614441
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9192605646762225
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Jocely Sete Câmara
contributor_str_mv Carvalho, Luís Alfredo Vidal de
Medeiros, Ligia Maria Sampaio de
Halpern, Eduardo Espíndola
dc.subject.eng.fl_str_mv Design
Marketing
Sustainability
Synergy
Relationship of synergy
topic Design
Marketing
Sustainability
Synergy
Relationship of synergy
Design
Marketing
Sustentabilidade
Sinergia
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL
dc.subject.por.fl_str_mv Design
Marketing
Sustentabilidade
Sinergia
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL
description This thesis covers the principles of Design, the fundamentals of Marketing, and the conditions that both activities can, together, generate creative environments for the Sustainability. It is believed they are fields of partner, complementary and transversal knowledge, and thus, having a natural potential of synergy for the building of consistent and durable projects. The insistence on this idea is due in part to the professional experience in these project management sectors, as well as, the development of tests, through the literature on the meanings of terms, concepts and objectives for data organization, analysis, conceptual alignment and verification of tangency between these fields. This work aims to contribute to the interaction and the integration of the fields, in graduate programs, also by the suggestion of a creativeanalytical and creative-generative tool for the development of more sustainable solutions. The increasing need for appropriate and effective application of the studied knowledge in the productive sectors, the demand for professionals able to fit these needs, and the deficit of investigations with this approach reinforces the belief in the usefulness of this research. The focus areas have in common multidisciplinary, systemic and interdependent relationships.
publishDate 2015
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-11-26
dc.date.available.fl_str_mv 2016-02-15
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T19:57:39Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SILVA, Jocely Sete Câmara. Design e Marketing: uma relação de sinergia para a Sustentabilidade. 2015. 113 f. Dissertação (Mestrado em Design) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/9127
identifier_str_mv SILVA, Jocely Sete Câmara. Design e Marketing: uma relação de sinergia para a Sustentabilidade. 2015. 113 f. Dissertação (Mestrado em Design) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/9127
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Design
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Tecnologia e Ciências::Escola Superior de Desenho Industrial
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/9127/1/Jocely.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv f5e7e8bda92910aa9aec6f4b747d34ed
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728641181089792