A mulher como embalagem do sistema: representações do corpo feminino pela publicidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Samarão, Liliany Alves
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8984
Resumo: The images disseminated by advertising display modes of sociability and show what, where, when and how to consume. It is like a mirror that shows us how we should be . Taking into account this aspect of the image, we can see how advertising is building the image of woman's body and representing it over the years. The scope of these representations defines an essential symbolic dimension, so that the images and their meanings build concrete relationships with the social actors, playing leading role in media culture. To understand the interconnections and the multiple visions of the representations of women, it became essential to examine ancient and contemporary advertisings (this poll 1969, 1989 and 2007) of a large national magazine such as Veja, so you can observe and analyze how the female representations happened / happen and what are the implications of these images in the social field. The analysis revealed that, although the advertising is dynamic and changes rapidly following the latest cultural trend, there is a recurrence between the meanings of such images in various moments, featuring stereotypes long legitimized by society, as women in their role acceptable as an accessory or sexual object, categories analyzed in this study.
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The scope of these representations defines an essential symbolic dimension, so that the images and their meanings build concrete relationships with the social actors, playing leading role in media culture. To understand the interconnections and the multiple visions of the representations of women, it became essential to examine ancient and contemporary advertisings (this poll 1969, 1989 and 2007) of a large national magazine such as Veja, so you can observe and analyze how the female representations happened / happen and what are the implications of these images in the social field. The analysis revealed that, although the advertising is dynamic and changes rapidly following the latest cultural trend, there is a recurrence between the meanings of such images in various moments, featuring stereotypes long legitimized by society, as women in their role acceptable as an accessory or sexual object, categories analyzed in this study.As imagens disseminadas pela publicidade apresentam modos de sociabilidade e ensinam o quê, onde, quando e como consumir. São um espelho que nos mostra como devemos ser . Levando em consideração esse aspecto da imagem, podemos observar como a publicidade vem construindo a imagem do corpo da mulher e a representando ao longo dos anos. Essas representações definem uma dimensão simbólica essencial, de modo que as imagens e seus significados formem relações concretas com os atores sociais, desempenhando papel preponderante na cultura midiática. Para entender as interligações e as multivisões da representação da mulher, tornou-se essencial analisar anúncios antigos e contemporâneos (nesta pesquisa 1969, 1989 e 2007) de uma grande revista nacional como Veja, para que se possa observar e analisar como as representações femininas aconteceram/acontecem e quais as implicações dessas imagens no âmbito social. As análises revelaram que embora a publicidade seja dinâmica e mude rapidamente acompanhando a última tendência cultural, há uma recorrência entre os significados dessas imagens em momentos diversos, apresentando estereótipos há muito legitimados pela sociedade, como a mulher em seu papel aceitável, como acessório ou objeto sexual, categorias trabalhadas e analisadas nesta pesquisa.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T19:49:37Z No. of bitstreams: 2 Dissert_Liliany_Bdtd_Pt1.pdf: 351335 bytes, checksum: 1ea59c7de6e1aa99a1d30a120636d1f1 (MD5) Dissert_Liliany_Bdtd_Pt2.pdf: 2497974 bytes, checksum: 8a2addb7369f6091162a801463d610f1 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T19:49:37Z (GMT). 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