A hora da juventude: a mobilização dos jovens no Estado Novo (1940-1945)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hoche, Aline de Almeida
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13152
Resumo: This dissertation aims to study the public entity called "Juventude Brasileira", wich existed during the Estado Novo . This shall include understanding the role assigned to young people by the dictatorial government of Vargas, especially of a huge mass of "young minds" that could "mobilize" for the benefit of the nation and of the political regime in times of severe crisis caused by World War II. It is clear the influence of other youth organizations controlled by other States in another countries, especially those created by the German, Italian and portuguese fascist regimes. It is, for that matter, a Brazilian product adapted to the spirit of the time. However the Brazilian version did not accept the German feature in 1938, when the Minister of Justice Francisco Campos, presented the original project of its creation, which was modeled by the military education. From the long debate held between the higher authorities came in 1940, the final form, presented by the Minister of Education Gustavo Capanema. The Juventude Brasileira therefore lost the original military character, without requiring any special bureaucratic mechanism, making use of the existing structure, became an auxiliary educational organization that included all students between seven and eighteen years old. It has become an important tool in the hands of the authorities as an element of social mobilization, with their paredes, that worked much as official propaganda. In general, society accepted the "Juventude Brasileira", who also served as a bridge of contact and dialogue with an authoritarian government.
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It is clear the influence of other youth organizations controlled by other States in another countries, especially those created by the German, Italian and portuguese fascist regimes. It is, for that matter, a Brazilian product adapted to the spirit of the time. However the Brazilian version did not accept the German feature in 1938, when the Minister of Justice Francisco Campos, presented the original project of its creation, which was modeled by the military education. From the long debate held between the higher authorities came in 1940, the final form, presented by the Minister of Education Gustavo Capanema. The Juventude Brasileira therefore lost the original military character, without requiring any special bureaucratic mechanism, making use of the existing structure, became an auxiliary educational organization that included all students between seven and eighteen years old. It has become an important tool in the hands of the authorities as an element of social mobilization, with their paredes, that worked much as official propaganda. In general, society accepted the "Juventude Brasileira", who also served as a bridge of contact and dialogue with an authoritarian government.Esta dissertação tem como objetivo principal estudar a entidade pública denominada Juventude Brasileira, existente durante o Estado Novo. Nela se inclui entender o papel emprestado aos jovens pelo governo ditatorial de Vargas, especialmente o de uma enorme massa de "jovens espíritos" que se podia "mobilizar" em benefício da Nação e do regime político vigente, em tempo de grave crise provocada pela II Guerra Mundial. É patente a influência de outras organizações juvenis controladas pelo Estado então existentes em diferentes países, mormente aqueles criados pelos regimes fascistas alemão, italiano e português. É, quanto a isso, um produto brasileiro adaptado ao espírito do tempo. Entretanto a versão brasileira não admitiu a feição germânica, em 1938, quando o Ministro da Justiça, Francisco Campos, apresentou o projeto original de sua criação, que era calcado na instrução militar. Do demorado debate havido entre as mais elevadas autoridades surgiu, em 1940, a forma definitiva, apresentada pelo Ministro da Educação Gustavo Capanema. A Juventude Brasileira perdeu assim o caráter militar original, sem exigir qualquer aparato burocrático especial, valendo-se da estrutura já existente, tornando-se uma organização educacional auxiliar que incluía todos os escolares entre os sete e os dezoito anos de idade. Tornou-se um instrumento importante nas mãos das autoridades como um elemento de mobilização social, com seus desfiles, de que muito se valeu a propaganda oficial. De um modo geral, a sociedade aceitou bem a Juventude Brasileira, que serviu também, de certo modo, como ponto de contato e diálogo com um governo autoritário.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-06T23:55:58Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Aline.pdf: 2677310 bytes, checksum: 0d48c1f55ce09e4364c880dc8b53f75b (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-06T23:55:58Z (GMT). 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