Práticas de Leitura e Governo da Vida: a literatura de auto-ajuda
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Tese |
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Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15190 |
Resumo: | This study focuses on the self-help reading practice, which the main objective is to analyze in a genealogical perspective, its emergence, conditions of production and operation mode, and its implications in a liberal style of existence. At the light of the Foulcaltian analytic, it is postulated that such literature, understood as discursive formation, is intrinsically connected to the rationales and technologies of power turned to the individual s affirmation, that self-entrepreneurs as human-capital. Using as reference the concept of governmentality, it is brought to light that such literature associates with microprocesses of conduct government pertained to a governmental reasoning that aims on achieving thought minimal government, maximum efficacy. The investigative track was developed throughout different aspects, intimately interconnected, which included detailed field search, reading and analysis of self- help literature and interviews with readers. The report begins at the discussion over the continuous and systematic spread of teaching that, to a countless level, basis itself on actuality as conductor of our conducts, for, therefore, introduce a discussion over the Foucaultian conception of practice central to the analysis and guide to the reflection consequently developed with the intention of revealing, on the self-help reading practices, possible interconnections between truth production, self techniques and government of others |
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Tese (Doutorado em Psicologia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15190This study focuses on the self-help reading practice, which the main objective is to analyze in a genealogical perspective, its emergence, conditions of production and operation mode, and its implications in a liberal style of existence. At the light of the Foulcaltian analytic, it is postulated that such literature, understood as discursive formation, is intrinsically connected to the rationales and technologies of power turned to the individual s affirmation, that self-entrepreneurs as human-capital. Using as reference the concept of governmentality, it is brought to light that such literature associates with microprocesses of conduct government pertained to a governmental reasoning that aims on achieving thought minimal government, maximum efficacy. The investigative track was developed throughout different aspects, intimately interconnected, which included detailed field search, reading and analysis of self- help literature and interviews with readers. The report begins at the discussion over the continuous and systematic spread of teaching that, to a countless level, basis itself on actuality as conductor of our conducts, for, therefore, introduce a discussion over the Foucaultian conception of practice central to the analysis and guide to the reflection consequently developed with the intention of revealing, on the self-help reading practices, possible interconnections between truth production, self techniques and government of othersEste estudo focaliza a prática de leitura de livros de auto-ajuda com o objetivo de analisar, numa perspectiva genealógica, seu surgimento, condições de produção e modos de funcionamento em sua implicação com um estilo liberal de existência. À luz da analítica foucaultiana, postula-se que a literatura de auto-ajuda, entendida como formação discursiva, está intrinsecamente ligada a racionalidades e tecnologias do poder voltadas para a afirmação de um indivíduo que se auto-empresaria como capital humano. Tomando em referência o conceito de governamentalidade, tem-se que tal literatura associa-se a microprocessos de governo de condutas atinentes a uma razão governamental que visa alcançar pelo mínimo governo a máxima eficácia. O trajeto investigativo deu-se em diferentes planos, intimamente interligados, que incluíram detalhada pesquisa de campo, leitura e análise de livros do gênero e entrevistas com leitores. O relato parte de uma discussão sobre a contínua e sistemática circulação de ensinamentos que, a um nível infinitesimal, se afirmam na atualidade como condutores de nossas condutas, para, em seguida, introduzir uma discussão sobre a concepção foucaultiana de prática central à análise e guia da reflexão que a partir de então se faz - com o intuito de desvelar, nas práticas de leitura de auto-ajuda, possíveis interconexões entre produção de verdades, técnicas de si e governo dos outrosSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T18:36:15Z No. of bitstreams: 1 Tese_Adriana M B Penzim.pdf: 1383804 bytes, checksum: 0a8582e260448ed4582e82d9084a65aa (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T18:36:15Z (GMT). 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