Docência em educação a distância: o professor por um fio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Spíndola, Márcia Cristina Pereira
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14869
Resumo: The subject "Ranged Education", with an expansion of utilization of the information technologies, has made itself present nowadays through proposals, discussions and activities made by the education leaders. This pedagogic inovation became a regular feature in the brasilian educational system through a new law called Nacional Education Rules and Bases Law (law number: 9394/96). Due to the emergence of projects like the one from Rio de Janeiro's Ranged Superior Education Association (CEDERJ) and the huge controversy that the introduction of this education feature is creating, it's clear the need to discuss and search the actions and public policies for the democratization of the profissional formation and to pay attention to the social education requirements. We chose the teachers' profile studies as our main subject, delineating a paralel between the work of this professionals and the so called tradicional teachers. Our main point is to identificate who are the teachers and their profile specifications, including the discussion of aspects like degrees, atuation and political-pedagogic practices. It worths to say that our studies are originated from academics experiments and researches, therefore, to set the basis of the present study we count with the pertinent literature review and the observation in the very own CEDERJ unities.
id UERJ_dfaaab6a6221788d9df556dcd4faceed
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/14869
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Oliveira, Eloiza da Silva Gomes deCPF:17880378715http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=B173485Faria, Lia Ciomar Macedo deCPF:37649477720http://lattes.cnpq.br/2897590944180460Coelho, Ligia Martha Coimbra da CostaCPF:55093230782http://lattes.cnpq.br/4550861408643613CPF:81527012700http://lattes.cnpq.br/7491433039621088Spíndola, Márcia Cristina Pereira2021-01-07T18:16:19Z2011-09-192010-09-16SPÍNDOLA, Márcia Cristina Pereira. Docência em educação a distância: o professor por um fio. 2010. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14869The subject "Ranged Education", with an expansion of utilization of the information technologies, has made itself present nowadays through proposals, discussions and activities made by the education leaders. This pedagogic inovation became a regular feature in the brasilian educational system through a new law called Nacional Education Rules and Bases Law (law number: 9394/96). Due to the emergence of projects like the one from Rio de Janeiro's Ranged Superior Education Association (CEDERJ) and the huge controversy that the introduction of this education feature is creating, it's clear the need to discuss and search the actions and public policies for the democratization of the profissional formation and to pay attention to the social education requirements. We chose the teachers' profile studies as our main subject, delineating a paralel between the work of this professionals and the so called tradicional teachers. Our main point is to identificate who are the teachers and their profile specifications, including the discussion of aspects like degrees, atuation and political-pedagogic practices. It worths to say that our studies are originated from academics experiments and researches, therefore, to set the basis of the present study we count with the pertinent literature review and the observation in the very own CEDERJ unities.O tema Educação à Distância (EAD), com a expansão do uso das tecnologias de informação, faz-se presente na atualidade, através de propostas, debates e ações dos dirigentes da educação. Essa inovação pedagógica passou a ser uma modalidade regular do sistema educacional brasileiro, através da nova Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (Lei 9394/96). Diante da emergência de projetos como o do Consórcio de Educação Superior à Distância do Estado do Rio de Janeiro (CEDERJ) e da enorme polêmica que a introdução desta modalidade de ensino vem provocando, percebe-se a necessidade de discutir e pesquisar as ações e políticas públicas para a democratização da formação profissional e o atendimento às demandas sociais de educação. Elegemos como foco privilegiado o estudo do perfil dos tutores, traçando um paralelo entre a prática destes profissionais e a dos chamados professores presenciais. Nosso objetivo principal é identificar quem são os tutores e quais são as especificidades de seu perfil, incluindo a discussão de fatores como formação, atuação e prática político-pedagógica. Vale destacar que nossos estudos são resultado da experiência e da pesquisa acadêmica, portanto, para fundamentar o presente estudo nos valemos da revisão da literatura pertinente e da observação nas próprias unidades do CEDERJ.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T18:16:19Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao_completa Marcia_Bdtd.pdf: 1275699 bytes, checksum: fc394ae14a0cfc1437e7da61d3acf607 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T18:16:19Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao_completa Marcia_Bdtd.pdf: 1275699 bytes, checksum: fc394ae14a0cfc1437e7da61d3acf607 (MD5) Previous issue date: 2010-09-16application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Formação HumanaUERJBRCentro de Educação e HumanidadesRanged educationCEDERJTeacher and tutorEnsino a distânciaTutores e tutoriaProfessores e alunosEducação a distânciaCEDERJTutor e professorCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICA::POLITICAS PUBLICASDocência em educação a distância: o professor por um fioDistant teaching in education: a teacher by a threadinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao_completa Marcia_Bdtd.pdfapplication/pdf1275699http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/14869/1/Dissertacao_completa+Marcia_Bdtd.pdffc394ae14a0cfc1437e7da61d3acf607MD511/148692023-03-09 14:05:49.874oai:www.bdtd.uerj.br:1/14869Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032023-03-09T17:05:49Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Docência em educação a distância: o professor por um fio
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Distant teaching in education: a teacher by a thread
title Docência em educação a distância: o professor por um fio
spellingShingle Docência em educação a distância: o professor por um fio
Spíndola, Márcia Cristina Pereira
Ranged education
CEDERJ
Teacher and tutor
Ensino a distância
Tutores e tutoria
Professores e alunos
Educação a distância
CEDERJ
Tutor e professor
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICA::POLITICAS PUBLICAS
title_short Docência em educação a distância: o professor por um fio
title_full Docência em educação a distância: o professor por um fio
title_fullStr Docência em educação a distância: o professor por um fio
title_full_unstemmed Docência em educação a distância: o professor por um fio
title_sort Docência em educação a distância: o professor por um fio
author Spíndola, Márcia Cristina Pereira
author_facet Spíndola, Márcia Cristina Pereira
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Oliveira, Eloiza da Silva Gomes de
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:17880378715
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=B173485
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Faria, Lia Ciomar Macedo de
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv CPF:37649477720
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2897590944180460
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Coelho, Ligia Martha Coimbra da Costa
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv CPF:55093230782
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4550861408643613
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:81527012700
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7491433039621088
dc.contributor.author.fl_str_mv Spíndola, Márcia Cristina Pereira
contributor_str_mv Oliveira, Eloiza da Silva Gomes de
Faria, Lia Ciomar Macedo de
Coelho, Ligia Martha Coimbra da Costa
dc.subject.eng.fl_str_mv Ranged education
CEDERJ
Teacher and tutor
topic Ranged education
CEDERJ
Teacher and tutor
Ensino a distância
Tutores e tutoria
Professores e alunos
Educação a distância
CEDERJ
Tutor e professor
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICA::POLITICAS PUBLICAS
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino a distância
Tutores e tutoria
Professores e alunos
Educação a distância
CEDERJ
Tutor e professor
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICA::POLITICAS PUBLICAS
description The subject "Ranged Education", with an expansion of utilization of the information technologies, has made itself present nowadays through proposals, discussions and activities made by the education leaders. This pedagogic inovation became a regular feature in the brasilian educational system through a new law called Nacional Education Rules and Bases Law (law number: 9394/96). Due to the emergence of projects like the one from Rio de Janeiro's Ranged Superior Education Association (CEDERJ) and the huge controversy that the introduction of this education feature is creating, it's clear the need to discuss and search the actions and public policies for the democratization of the profissional formation and to pay attention to the social education requirements. We chose the teachers' profile studies as our main subject, delineating a paralel between the work of this professionals and the so called tradicional teachers. Our main point is to identificate who are the teachers and their profile specifications, including the discussion of aspects like degrees, atuation and political-pedagogic practices. It worths to say that our studies are originated from academics experiments and researches, therefore, to set the basis of the present study we count with the pertinent literature review and the observation in the very own CEDERJ unities.
publishDate 2010
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-09-16
dc.date.available.fl_str_mv 2011-09-19
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-07T18:16:19Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SPÍNDOLA, Márcia Cristina Pereira. Docência em educação a distância: o professor por um fio. 2010. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14869
identifier_str_mv SPÍNDOLA, Márcia Cristina Pereira. Docência em educação a distância: o professor por um fio. 2010. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14869
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Formação Humana
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/14869/1/Dissertacao_completa+Marcia_Bdtd.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv fc394ae14a0cfc1437e7da61d3acf607
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728684040585216