Docência em educação a distância: o professor por um fio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14869 |
Resumo: | The subject "Ranged Education", with an expansion of utilization of the information technologies, has made itself present nowadays through proposals, discussions and activities made by the education leaders. This pedagogic inovation became a regular feature in the brasilian educational system through a new law called Nacional Education Rules and Bases Law (law number: 9394/96). Due to the emergence of projects like the one from Rio de Janeiro's Ranged Superior Education Association (CEDERJ) and the huge controversy that the introduction of this education feature is creating, it's clear the need to discuss and search the actions and public policies for the democratization of the profissional formation and to pay attention to the social education requirements. We chose the teachers' profile studies as our main subject, delineating a paralel between the work of this professionals and the so called tradicional teachers. Our main point is to identificate who are the teachers and their profile specifications, including the discussion of aspects like degrees, atuation and political-pedagogic practices. It worths to say that our studies are originated from academics experiments and researches, therefore, to set the basis of the present study we count with the pertinent literature review and the observation in the very own CEDERJ unities. |
id |
UERJ_dfaaab6a6221788d9df556dcd4faceed |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/14869 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Oliveira, Eloiza da Silva Gomes deCPF:17880378715http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=B173485Faria, Lia Ciomar Macedo deCPF:37649477720http://lattes.cnpq.br/2897590944180460Coelho, Ligia Martha Coimbra da CostaCPF:55093230782http://lattes.cnpq.br/4550861408643613CPF:81527012700http://lattes.cnpq.br/7491433039621088Spíndola, Márcia Cristina Pereira2021-01-07T18:16:19Z2011-09-192010-09-16SPÍNDOLA, Márcia Cristina Pereira. Docência em educação a distância: o professor por um fio. 2010. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14869The subject "Ranged Education", with an expansion of utilization of the information technologies, has made itself present nowadays through proposals, discussions and activities made by the education leaders. This pedagogic inovation became a regular feature in the brasilian educational system through a new law called Nacional Education Rules and Bases Law (law number: 9394/96). Due to the emergence of projects like the one from Rio de Janeiro's Ranged Superior Education Association (CEDERJ) and the huge controversy that the introduction of this education feature is creating, it's clear the need to discuss and search the actions and public policies for the democratization of the profissional formation and to pay attention to the social education requirements. We chose the teachers' profile studies as our main subject, delineating a paralel between the work of this professionals and the so called tradicional teachers. Our main point is to identificate who are the teachers and their profile specifications, including the discussion of aspects like degrees, atuation and political-pedagogic practices. It worths to say that our studies are originated from academics experiments and researches, therefore, to set the basis of the present study we count with the pertinent literature review and the observation in the very own CEDERJ unities.O tema Educação à Distância (EAD), com a expansão do uso das tecnologias de informação, faz-se presente na atualidade, através de propostas, debates e ações dos dirigentes da educação. Essa inovação pedagógica passou a ser uma modalidade regular do sistema educacional brasileiro, através da nova Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (Lei 9394/96). Diante da emergência de projetos como o do Consórcio de Educação Superior à Distância do Estado do Rio de Janeiro (CEDERJ) e da enorme polêmica que a introdução desta modalidade de ensino vem provocando, percebe-se a necessidade de discutir e pesquisar as ações e políticas públicas para a democratização da formação profissional e o atendimento às demandas sociais de educação. Elegemos como foco privilegiado o estudo do perfil dos tutores, traçando um paralelo entre a prática destes profissionais e a dos chamados professores presenciais. Nosso objetivo principal é identificar quem são os tutores e quais são as especificidades de seu perfil, incluindo a discussão de fatores como formação, atuação e prática político-pedagógica. Vale destacar que nossos estudos são resultado da experiência e da pesquisa acadêmica, portanto, para fundamentar o presente estudo nos valemos da revisão da literatura pertinente e da observação nas próprias unidades do CEDERJ.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T18:16:19Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao_completa Marcia_Bdtd.pdf: 1275699 bytes, checksum: fc394ae14a0cfc1437e7da61d3acf607 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T18:16:19Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao_completa Marcia_Bdtd.pdf: 1275699 bytes, checksum: fc394ae14a0cfc1437e7da61d3acf607 (MD5) Previous issue date: 2010-09-16application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Formação HumanaUERJBRCentro de Educação e HumanidadesRanged educationCEDERJTeacher and tutorEnsino a distânciaTutores e tutoriaProfessores e alunosEducação a distânciaCEDERJTutor e professorCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICA::POLITICAS PUBLICASDocência em educação a distância: o professor por um fioDistant teaching in education: a teacher by a threadinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao_completa Marcia_Bdtd.pdfapplication/pdf1275699http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/14869/1/Dissertacao_completa+Marcia_Bdtd.pdffc394ae14a0cfc1437e7da61d3acf607MD511/148692023-03-09 14:05:49.874oai:www.bdtd.uerj.br:1/14869Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032023-03-09T17:05:49Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Docência em educação a distância: o professor por um fio |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Distant teaching in education: a teacher by a thread |
title |
Docência em educação a distância: o professor por um fio |
spellingShingle |
Docência em educação a distância: o professor por um fio Spíndola, Márcia Cristina Pereira Ranged education CEDERJ Teacher and tutor Ensino a distância Tutores e tutoria Professores e alunos Educação a distância CEDERJ Tutor e professor CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICA::POLITICAS PUBLICAS |
title_short |
Docência em educação a distância: o professor por um fio |
title_full |
Docência em educação a distância: o professor por um fio |
title_fullStr |
Docência em educação a distância: o professor por um fio |
title_full_unstemmed |
Docência em educação a distância: o professor por um fio |
title_sort |
Docência em educação a distância: o professor por um fio |
author |
Spíndola, Márcia Cristina Pereira |
author_facet |
Spíndola, Márcia Cristina Pereira |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Oliveira, Eloiza da Silva Gomes de |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:17880378715 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=B173485 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Faria, Lia Ciomar Macedo de |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:37649477720 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2897590944180460 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Coelho, Ligia Martha Coimbra da Costa |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:55093230782 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4550861408643613 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:81527012700 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7491433039621088 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Spíndola, Márcia Cristina Pereira |
contributor_str_mv |
Oliveira, Eloiza da Silva Gomes de Faria, Lia Ciomar Macedo de Coelho, Ligia Martha Coimbra da Costa |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Ranged education CEDERJ Teacher and tutor |
topic |
Ranged education CEDERJ Teacher and tutor Ensino a distância Tutores e tutoria Professores e alunos Educação a distância CEDERJ Tutor e professor CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICA::POLITICAS PUBLICAS |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino a distância Tutores e tutoria Professores e alunos Educação a distância CEDERJ Tutor e professor |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICA::POLITICAS PUBLICAS |
description |
The subject "Ranged Education", with an expansion of utilization of the information technologies, has made itself present nowadays through proposals, discussions and activities made by the education leaders. This pedagogic inovation became a regular feature in the brasilian educational system through a new law called Nacional Education Rules and Bases Law (law number: 9394/96). Due to the emergence of projects like the one from Rio de Janeiro's Ranged Superior Education Association (CEDERJ) and the huge controversy that the introduction of this education feature is creating, it's clear the need to discuss and search the actions and public policies for the democratization of the profissional formation and to pay attention to the social education requirements. We chose the teachers' profile studies as our main subject, delineating a paralel between the work of this professionals and the so called tradicional teachers. Our main point is to identificate who are the teachers and their profile specifications, including the discussion of aspects like degrees, atuation and political-pedagogic practices. It worths to say that our studies are originated from academics experiments and researches, therefore, to set the basis of the present study we count with the pertinent literature review and the observation in the very own CEDERJ unities. |
publishDate |
2010 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-09-16 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-09-19 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-07T18:16:19Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SPÍNDOLA, Márcia Cristina Pereira. Docência em educação a distância: o professor por um fio. 2010. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14869 |
identifier_str_mv |
SPÍNDOLA, Márcia Cristina Pereira. Docência em educação a distância: o professor por um fio. 2010. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14869 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Formação Humana |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/14869/1/Dissertacao_completa+Marcia_Bdtd.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
fc394ae14a0cfc1437e7da61d3acf607 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728684040585216 |