Redes de criação e compartilhamento entre docentes artistas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alvarenga, Ana Maria de Oliveira
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7473
Resumo: This paper aims to reflect on the continuing education of teachers in the arts of dialogue with digital technologies in inclusive perspective of professionals, opposite the urgency to develop skills for using the machine. Thus highlight local experience in art, education and technology arts teachers at the Center for Art Copacabana (Extension Unit Educational / SME / Rio de Janeiro), which in 2008 consisted of a group of continuing education for the field of new language and now revels in innovative actions in their practice. In this context learning cooperatively, as I intend to further reflection on the status of teachers as an apprentice in his own role to educate, confirming the necessity of this teaching / learning also in the initial training in the arts. The motivation for the research is in the broad field to be explored digital inclusion, innovative teaching methods, new educational paradigms triggered by the crew tecnodigital and informational pathways involved in the new processes of teaching and learning. The researcher's role is highlighted by active inserction in the group studied, defining itself as reflective experience by means of action research
id UERJ_e1a9c804c45b5dd226475aeaa245e6ca
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/7473
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Frade, Isabela Nascimentohttp://lattes.cnpq.br/0576968930348730Sobreira, Henrique Garciahttp://lattes.cnpq.br/0829396401130024Silva, Maria Cristina da Rosa Fonseca dahttp://lattes.cnpq.br/5794119392714925http://lattes.cnpq.br/4661156217726790Alvarenga, Ana Maria de Oliveira2021-01-05T16:59:38Z2013-09-232013-05-20ALVARENGA, Ana Maria de Oliveira. Redes de criação e compartilhamento entre docentes artistas. 2013. 123 f. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Contemporânea) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7473This paper aims to reflect on the continuing education of teachers in the arts of dialogue with digital technologies in inclusive perspective of professionals, opposite the urgency to develop skills for using the machine. Thus highlight local experience in art, education and technology arts teachers at the Center for Art Copacabana (Extension Unit Educational / SME / Rio de Janeiro), which in 2008 consisted of a group of continuing education for the field of new language and now revels in innovative actions in their practice. In this context learning cooperatively, as I intend to further reflection on the status of teachers as an apprentice in his own role to educate, confirming the necessity of this teaching / learning also in the initial training in the arts. The motivation for the research is in the broad field to be explored digital inclusion, innovative teaching methods, new educational paradigms triggered by the crew tecnodigital and informational pathways involved in the new processes of teaching and learning. The researcher's role is highlighted by active inserction in the group studied, defining itself as reflective experience by means of action researchEste trabalho pretende refletir sobre a formação continuada de docentes em artes em diálogo com as tecnologias digitais na perspectiva inclusiva desses profissionais, frente à urgência de se desenvolver competências para o uso da máquina. Desta forma destaco a experiência local em arte, educação e tecnologia dos professores de artes do Núcleo de Arte Copacabana (Unidade de Extensão Educacional/ SME/ Rio de Janeiro), que em 2008 constituiu-se em um grupo de formação continuada para o domínio da nova linguagem e hoje se revela em ações inovadoras na sua prática. Nesse contexto de aprendizagem colaborativa tenciono partir para reflexões mais amplas sobre a condição do professor como aprendiz em sua própria função de educar, ratificando a necessidade desse ensino/aprendizagem também na formação inicial em artes. A motivação para a pesquisa está no largo campo a ser explorado da inclusão digital, das inovações pedagógicas, dos novos paradigmas educacionais deflagrados pela equipagem tecnodigital e dos percursos informacionais implicados nos novos processos de ensino aprendizagem. O papel do pesquisador se destaca pela inseção ativa no grupo pesquisado, definindo-se como experiência reflexiva pela via da pesquisa açãoSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T16:59:38Z No. of bitstreams: 1 Ana Maria de Oliveira Alvarenga_dissertacao.pdf: 5469703 bytes, checksum: 3d6686a3b12b2ac69d933ec003e0d2c4 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T16:59:38Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Ana Maria de Oliveira Alvarenga_dissertacao.pdf: 5469703 bytes, checksum: 3d6686a3b12b2ac69d933ec003e0d2c4 (MD5) Previous issue date: 2013-05-20application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em ArtesUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de ArtesContinuing EducationArt / educationDigital technologiesArte e educaçãoArte Estudo e ensinoArtes Formação de professoresTecnologia educacionalFormação continuadaArte/educaçãoTecnologias digitaisCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESRedes de criação e compartilhamento entre docentes artistasNetworks creation and sharing among teachers artistsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALAna Maria de Oliveira Alvarenga_dissertacao.pdfapplication/pdf5469703http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7473/1/Ana+Maria+de+Oliveira+Alvarenga_dissertacao.pdf3d6686a3b12b2ac69d933ec003e0d2c4MD511/74732024-02-26 16:04:40.013oai:www.bdtd.uerj.br:1/7473Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-26T19:04:40Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Redes de criação e compartilhamento entre docentes artistas
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Networks creation and sharing among teachers artists
title Redes de criação e compartilhamento entre docentes artistas
spellingShingle Redes de criação e compartilhamento entre docentes artistas
Alvarenga, Ana Maria de Oliveira
Continuing Education
Art / education
Digital technologies
Arte e educação
Arte Estudo e ensino
Artes Formação de professores
Tecnologia educacional
Formação continuada
Arte/educação
Tecnologias digitais
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
title_short Redes de criação e compartilhamento entre docentes artistas
title_full Redes de criação e compartilhamento entre docentes artistas
title_fullStr Redes de criação e compartilhamento entre docentes artistas
title_full_unstemmed Redes de criação e compartilhamento entre docentes artistas
title_sort Redes de criação e compartilhamento entre docentes artistas
author Alvarenga, Ana Maria de Oliveira
author_facet Alvarenga, Ana Maria de Oliveira
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Frade, Isabela Nascimento
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0576968930348730
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Sobreira, Henrique Garcia
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0829396401130024
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Silva, Maria Cristina da Rosa Fonseca da
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5794119392714925
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4661156217726790
dc.contributor.author.fl_str_mv Alvarenga, Ana Maria de Oliveira
contributor_str_mv Frade, Isabela Nascimento
Sobreira, Henrique Garcia
Silva, Maria Cristina da Rosa Fonseca da
dc.subject.eng.fl_str_mv Continuing Education
Art / education
Digital technologies
topic Continuing Education
Art / education
Digital technologies
Arte e educação
Arte Estudo e ensino
Artes Formação de professores
Tecnologia educacional
Formação continuada
Arte/educação
Tecnologias digitais
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
dc.subject.por.fl_str_mv Arte e educação
Arte Estudo e ensino
Artes Formação de professores
Tecnologia educacional
Formação continuada
Arte/educação
Tecnologias digitais
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
description This paper aims to reflect on the continuing education of teachers in the arts of dialogue with digital technologies in inclusive perspective of professionals, opposite the urgency to develop skills for using the machine. Thus highlight local experience in art, education and technology arts teachers at the Center for Art Copacabana (Extension Unit Educational / SME / Rio de Janeiro), which in 2008 consisted of a group of continuing education for the field of new language and now revels in innovative actions in their practice. In this context learning cooperatively, as I intend to further reflection on the status of teachers as an apprentice in his own role to educate, confirming the necessity of this teaching / learning also in the initial training in the arts. The motivation for the research is in the broad field to be explored digital inclusion, innovative teaching methods, new educational paradigms triggered by the crew tecnodigital and informational pathways involved in the new processes of teaching and learning. The researcher's role is highlighted by active inserction in the group studied, defining itself as reflective experience by means of action research
publishDate 2013
dc.date.available.fl_str_mv 2013-09-23
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-05-20
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T16:59:38Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv ALVARENGA, Ana Maria de Oliveira. Redes de criação e compartilhamento entre docentes artistas. 2013. 123 f. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Contemporânea) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7473
identifier_str_mv ALVARENGA, Ana Maria de Oliveira. Redes de criação e compartilhamento entre docentes artistas. 2013. 123 f. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Contemporânea) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7473
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Artes
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7473/1/Ana+Maria+de+Oliveira+Alvarenga_dissertacao.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 3d6686a3b12b2ac69d933ec003e0d2c4
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352277666725888