Do PEJA ao CREJA, cartuns e afetos nas aulas à distância de matemática
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10688 |
Resumo: | This research aims to analyse the importance of using cartoons in mathematics lessons as a means to strengthen affective bonds between students and teachers in the distance education of adult learners, in the Municipal Centre of Reference of Adult Education (known by the Portuguese acronym CREJA), located in Rio de Janeiro, Brazil. To situate CREJA in context, I summarise the history of adult education in the city of Rio de Janeiro until the days of CREJA. Furthermore, I delineate a brief time-line of distance learning in Brazil as a whole. As a theoretical framework, I make use of studies in school daily life, with all its problems, beauty and contradictions. The discussions on affect begin by tackling the question of affect in education, followed by affect in adult education. The exposition goes on to address affect in distance learning, and concludes with affect in the practice of distance learning specific to CREJA, demonstrating how these affective relationships are formed. After that, I show that the cartoon, as a language of humour rife with potential to critique and observe the reality of daily life, can be employed in education, as an aid in the the process of teaching-learning. Finally, I conclude by showing how cartoons are brought into my own maths classes at CREJA, with my distance education learners, and how this has contributed to the continued education process of people after having spent a few years away from school. This demonstrates that these affective bonds, created during the classes with presentations in the maths lessons, where cartoons are used as a basic tool to create this socio-affective environment, have a positive influence in students' performance |
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As a theoretical framework, I make use of studies in school daily life, with all its problems, beauty and contradictions. The discussions on affect begin by tackling the question of affect in education, followed by affect in adult education. The exposition goes on to address affect in distance learning, and concludes with affect in the practice of distance learning specific to CREJA, demonstrating how these affective relationships are formed. After that, I show that the cartoon, as a language of humour rife with potential to critique and observe the reality of daily life, can be employed in education, as an aid in the the process of teaching-learning. Finally, I conclude by showing how cartoons are brought into my own maths classes at CREJA, with my distance education learners, and how this has contributed to the continued education process of people after having spent a few years away from school. This demonstrates that these affective bonds, created during the classes with presentations in the maths lessons, where cartoons are used as a basic tool to create this socio-affective environment, have a positive influence in students' performanceEsta pesquisa tem como objetivo analisar a importância da utilização de cartuns nas aulas de matemática como uma forma de facilitar a criação de laços afetivos entre alunos e professores, na educação de jovens e adultos (EJA) modalidade a distância (EAD), no Centro Municipal de Referência de Educação de Jovens e Adultos (CREJA). Para contextualizar o CREJA, conto, resumidamente, a história da EJA na Cidade do Rio de Janeiro até chegar ao CREJA. Faço também um pequeno histórico da EAD no Brasil. Como pressuposto teórico, trago os estudos do cotidiano, com ênfase no cotidiano escolar, seus problemas, suas mazelas, sua beleza, suas contradições. Entrando nas discussões sobre a afetividade, começo falando da afetividade na educação, passando pela afetividade na EJA, chegando à afetividade na EAD e fechando com a afetividade na EAD do CREJA, mostrando como acontecem essas relações. Depois mostro que o cartum, enquanto uma linguagem que pelo humor, traz críticas e percepções inusitadas sobre o cotidiano pode ser utilizado na educação, como um facilitador no processo de ensinoaprendizagem. E finalizo mostrando como acontece essa utilização dos cartuns em minhas aulas de matemática no CREJA, com os meus alunos da EAD, e de como isso tem colaborado para que esses alunos continuem seus estudos, depois de alguns anos fora da escola, mostrando que os laços afetivos criados durante o curso com as apresentações das aulas de matemática, onde são utilizados os cartuns como um instrumento fundamental para a criação desse ambiente socioafetivo, interferem positivamente no desempenho dos alunosSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:56:13Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Americo Homem da Rocha Filho.pdf: 8866295 bytes, checksum: ec37956162ed1302ebf91c5e083fe150 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:56:13Z (GMT). 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