Publicidade emocional: a sensibilidade a serviço do consumo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinheiro, Maria Cláudia Tardin
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15055
Resumo: Searching to conceptuate and describe the emotional strategies of publicity persuasions, I raised related bibliography and publicity samples found in the Brazilian magazines medium. Afterwards, I analyzed if the most approached themes and the persuasion means employed are reflexes of values, beliefs and behavior of hypermodern culture, as described by authors, quoted in theoretical foundation. I raised advertising referring to self care published in magazines such as Veja, Playboy and Marie Claire, in 2005. I identified two kinds of emotional strategies. The most used fomented imaginative hedonism, fetching persuasion with different regressive appeals of consumer gratification. The second strategy, well used on the whole, with subtle messages, was the repressive one. In this case, purchase motivation is sought after the illusion of social inclusion that recommend how someone must be, feel and act, and with grossly childish arguments. Others subjects of this research were analyzing the possible effects on contemporary subjectivities, from the contents of messages originated on advertisements published in Brazilian magazines of greater circulation. Finally, I introduce some suggestions of publicity creation, where social ties, respect towards the alterity and the ecosystem are fomented.
id UERJ_e7748bf51110b049fc603f171cddd8b7
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/15055
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Ewald, Ariane Patríciahttp://lattes.cnpq.br/4768356480631308Soares, Jorge Coelhohttp://lattes.cnpq.br/1773023381434116Arendt, Ronald João Jacqueshttp://lattes.cnpq.br/2688544008838556Leão, Emmanuel CarneiroEmmanuel Carneiro LeaoJablonski, Bernardohttp://lattes.cnpq.br/4104682250950408http://lattes.cnpq.br/7775568385894110Pinheiro, Maria Cláudia Tardin2021-01-07T18:33:29Z2013-05-032007-05-03PINHEIRO, Maria Cláudia Tardin. Publicidade emocional: a sensibilidade a serviço do consumo. 2007. 424 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15055Searching to conceptuate and describe the emotional strategies of publicity persuasions, I raised related bibliography and publicity samples found in the Brazilian magazines medium. Afterwards, I analyzed if the most approached themes and the persuasion means employed are reflexes of values, beliefs and behavior of hypermodern culture, as described by authors, quoted in theoretical foundation. I raised advertising referring to self care published in magazines such as Veja, Playboy and Marie Claire, in 2005. I identified two kinds of emotional strategies. The most used fomented imaginative hedonism, fetching persuasion with different regressive appeals of consumer gratification. The second strategy, well used on the whole, with subtle messages, was the repressive one. In this case, purchase motivation is sought after the illusion of social inclusion that recommend how someone must be, feel and act, and with grossly childish arguments. Others subjects of this research were analyzing the possible effects on contemporary subjectivities, from the contents of messages originated on advertisements published in Brazilian magazines of greater circulation. Finally, I introduce some suggestions of publicity creation, where social ties, respect towards the alterity and the ecosystem are fomented.Com um dos objetivos de conceituar e descrever as estratégias emocionais de persuasão publicitárias, levantei bibliografia da área e publicidades contidas no meio revista brasileiro. Depois, busquei analisar se os temas mais abordados e os meios de persuasão adotados são reflexos dos valores, crenças e comportamentos da cultura hipermoderna, segundo descrição dos autores escolhidos na fundamentação teórica. Fiz um levantamento dos anúncios que remetiam a um cuidado de si veiculados nas revistas Veja, Playboy e Marie Claire em 2005 e identifiquei dois tipos de estratégias emocionais. O que foi mais utilizado fomenta o hedonismo imaginativo e busca persuadir com diferentes apelos regressivos de gratificação do consumidor. A outra estratégia, também bem utilizada, com mensagens sutis, foi a repressiva. Neste caso, busca-se motivar a compra a partir da ilusão de inclusão social, com discursos que indicam como se deve ser, sentir e agir, em sua maior parte, também infantis. Outros objetivos desta pesquisa foram analisar os possíveis efeitos às subjetividades contemporâneas do conteúdo das mensagens dos anúncios divulgados nas revistas de maior circulação no Brasil. Por último, apresento algumas sugestões de criação publicitária em que se fomente o laço social, e o respeito à alteridade e ao ecossistema.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T18:33:29Z No. of bitstreams: 1 Tese_Maria Claudia Tardin Pinheiro.pdf: 4918785 bytes, checksum: 21f5c1947b35aab200d2dda3dfceef11 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T18:33:29Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Tese_Maria Claudia Tardin Pinheiro.pdf: 4918785 bytes, checksum: 21f5c1947b35aab200d2dda3dfceef11 (MD5) Previous issue date: 2007-05-03Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Psicologia SocialUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de PsicologiaAdvertisingEmotionPersuasionPublicidadePublicidade Aspectos psicológicosPersuasão (Psicologia)EmoçõesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIALPublicidade emocional: a sensibilidade a serviço do consumoEmocional publicity: the sensivity serving the consumptioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALTese_Maria Claudia Tardin Pinheiro.pdfapplication/pdf4918785http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/15055/1/Tese_Maria+Claudia+Tardin+Pinheiro.pdf21f5c1947b35aab200d2dda3dfceef11MD511/150552024-02-27 15:55:16.841oai:www.bdtd.uerj.br:1/15055Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:55:16Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Publicidade emocional: a sensibilidade a serviço do consumo
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Emocional publicity: the sensivity serving the consumption
title Publicidade emocional: a sensibilidade a serviço do consumo
spellingShingle Publicidade emocional: a sensibilidade a serviço do consumo
Pinheiro, Maria Cláudia Tardin
Advertising
Emotion
Persuasion
Publicidade
Publicidade Aspectos psicológicos
Persuasão (Psicologia)
Emoções
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL
title_short Publicidade emocional: a sensibilidade a serviço do consumo
title_full Publicidade emocional: a sensibilidade a serviço do consumo
title_fullStr Publicidade emocional: a sensibilidade a serviço do consumo
title_full_unstemmed Publicidade emocional: a sensibilidade a serviço do consumo
title_sort Publicidade emocional: a sensibilidade a serviço do consumo
author Pinheiro, Maria Cláudia Tardin
author_facet Pinheiro, Maria Cláudia Tardin
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Ewald, Ariane Patrícia
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4768356480631308
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Soares, Jorge Coelho
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1773023381434116
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Arendt, Ronald João Jacques
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2688544008838556
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Leão, Emmanuel Carneiro
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv Emmanuel Carneiro Leao
dc.contributor.referee4.fl_str_mv Jablonski, Bernardo
dc.contributor.referee4Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4104682250950408
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7775568385894110
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinheiro, Maria Cláudia Tardin
contributor_str_mv Ewald, Ariane Patrícia
Soares, Jorge Coelho
Arendt, Ronald João Jacques
Leão, Emmanuel Carneiro
Jablonski, Bernardo
dc.subject.eng.fl_str_mv Advertising
Emotion
Persuasion
topic Advertising
Emotion
Persuasion
Publicidade
Publicidade Aspectos psicológicos
Persuasão (Psicologia)
Emoções
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL
dc.subject.por.fl_str_mv Publicidade
Publicidade Aspectos psicológicos
Persuasão (Psicologia)
Emoções
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL
description Searching to conceptuate and describe the emotional strategies of publicity persuasions, I raised related bibliography and publicity samples found in the Brazilian magazines medium. Afterwards, I analyzed if the most approached themes and the persuasion means employed are reflexes of values, beliefs and behavior of hypermodern culture, as described by authors, quoted in theoretical foundation. I raised advertising referring to self care published in magazines such as Veja, Playboy and Marie Claire, in 2005. I identified two kinds of emotional strategies. The most used fomented imaginative hedonism, fetching persuasion with different regressive appeals of consumer gratification. The second strategy, well used on the whole, with subtle messages, was the repressive one. In this case, purchase motivation is sought after the illusion of social inclusion that recommend how someone must be, feel and act, and with grossly childish arguments. Others subjects of this research were analyzing the possible effects on contemporary subjectivities, from the contents of messages originated on advertisements published in Brazilian magazines of greater circulation. Finally, I introduce some suggestions of publicity creation, where social ties, respect towards the alterity and the ecosystem are fomented.
publishDate 2007
dc.date.issued.fl_str_mv 2007-05-03
dc.date.available.fl_str_mv 2013-05-03
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-07T18:33:29Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv PINHEIRO, Maria Cláudia Tardin. Publicidade emocional: a sensibilidade a serviço do consumo. 2007. 424 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15055
identifier_str_mv PINHEIRO, Maria Cláudia Tardin. Publicidade emocional: a sensibilidade a serviço do consumo. 2007. 424 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15055
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/15055/1/Tese_Maria+Claudia+Tardin+Pinheiro.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 21f5c1947b35aab200d2dda3dfceef11
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352334043414528