Efeitos da pontuação sobre textos diversos: literatura e gramática de braços dados
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14504 |
Resumo: | This research is constituted in the development of a differentiated score study and it aimed at expanding the discursive competence of students in the 9th grade of elementary school. We believe that the literary text contributes to increasing the understanding of the score by allowing multiple readings creating opportunities for operating breaks, diagramming, rhythm and silence of singles syntactic structures, non-linear reading and other expedients. Through a qualitative study analyzed literary texts with diverse signaling marks, elaborated a notebook with activities whose focus resides in the possibilities of sense arising from the score use and applied some of these activities to two classes of 9th grade of elementary school in order to facilitate the interaction between researcher and people involved in the search object. The educational product for us prepared is the materialization of this research and aims to the learning process of students in the 9th grade of elementary school to be optimized for a different method of teaching/learning with emphasis on effects of meaning generated by punctuation marks in a literary text. |
id |
UERJ_f05bf65a37a01f2ff3e7a483fa9a308c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/14504 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Ribas, Maria Cristina Cardosohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786704A3Rodrigues, Andréahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4760514Y3Sangenis, Anabelle Loivos Considera Condehttp://lattes.cnpq.br/3353735173336907http://lattes.cnpq.br/5826453524233808Ceschini, Cristina Batista2021-01-07T15:21:05Z2018-06-212016-11-30CESCHINI, Cristina Batista. Efeitos da pontuação sobre textos diversos: literatura e gramática de braços dados. 2016. 125 f. Dissertação (Mestrado em Linguagens e Letramentos) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14504This research is constituted in the development of a differentiated score study and it aimed at expanding the discursive competence of students in the 9th grade of elementary school. We believe that the literary text contributes to increasing the understanding of the score by allowing multiple readings creating opportunities for operating breaks, diagramming, rhythm and silence of singles syntactic structures, non-linear reading and other expedients. Through a qualitative study analyzed literary texts with diverse signaling marks, elaborated a notebook with activities whose focus resides in the possibilities of sense arising from the score use and applied some of these activities to two classes of 9th grade of elementary school in order to facilitate the interaction between researcher and people involved in the search object. The educational product for us prepared is the materialization of this research and aims to the learning process of students in the 9th grade of elementary school to be optimized for a different method of teaching/learning with emphasis on effects of meaning generated by punctuation marks in a literary text.Este trabalho de pesquisa constitui-se no desenvolvimento de um estudo diferenciado da pontuação visando à ampliação da competência discursiva de alunos do 9º ano do Ensino Fundamental. Acreditamos que o texto literário pode contribuir para a ampliação do entendimento da pontuação por permitir leituras múltiplas oportunizadas pela exploração das pausas, da diagramação, do ritmo, do silêncio, de estruturas sintáticas singulares, leitura não linear e outros expedientes. Por meio de um estudo qualitativo, analisou-se uma série de textos literários com marcas de sinalização diversificadas, elaborou-se um Caderno com atividades cujo enfoque reside nas possibilidades de sentido advindos do uso da pontuação e aplicou-se um grupo destas atividades a duas turmas de 9º ano do Ensino Fundamental a fim de viabilizar a interação entre pesquisadora e pessoas envolvidas no objeto de pesquisa. O produto educacional por nós elaborado representa a materialização desta pesquisa e espera-se que o processo de aprendizagem de alunos do 9º ano do Ensino Fundamental seja otimizado por uma metodologia diferenciada de ensino/aprendizagem com ênfase nos efeitos de sentido gerados pelas marcas de pontuação em um texto literário.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T15:21:05Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Cristina Ceschini.pdf: 14438043 bytes, checksum: 05e17acd67feb3646c320b7b7b360a11 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T15:21:05Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Cristina Ceschini.pdf: 14438043 bytes, checksum: 05e17acd67feb3646c320b7b7b360a11 (MD5) Previous issue date: 2016-11-30application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Letras, Mestrado Profissional (PROFLETRAS)UERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresTeachingScoreLiterary textEffects of senseEnsinoPontuaçãoEfeitos de sentidoTexto literárioCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAEfeitos da pontuação sobre textos diversos: literatura e gramática de braços dadosEffects of punctuation on miscellaneous texts: literature and grammar arm in arminfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao Cristina Ceschini.pdfapplication/pdf14438043http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/14504/1/Dissertacao+Cristina+Ceschini.pdf05e17acd67feb3646c320b7b7b360a11MD511/145042024-02-27 16:01:01.505oai:www.bdtd.uerj.br:1/14504Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T19:01:01Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Efeitos da pontuação sobre textos diversos: literatura e gramática de braços dados |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Effects of punctuation on miscellaneous texts: literature and grammar arm in arm |
title |
Efeitos da pontuação sobre textos diversos: literatura e gramática de braços dados |
spellingShingle |
Efeitos da pontuação sobre textos diversos: literatura e gramática de braços dados Ceschini, Cristina Batista Teaching Score Literary text Effects of sense Ensino Pontuação Efeitos de sentido Texto literário CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
title_short |
Efeitos da pontuação sobre textos diversos: literatura e gramática de braços dados |
title_full |
Efeitos da pontuação sobre textos diversos: literatura e gramática de braços dados |
title_fullStr |
Efeitos da pontuação sobre textos diversos: literatura e gramática de braços dados |
title_full_unstemmed |
Efeitos da pontuação sobre textos diversos: literatura e gramática de braços dados |
title_sort |
Efeitos da pontuação sobre textos diversos: literatura e gramática de braços dados |
author |
Ceschini, Cristina Batista |
author_facet |
Ceschini, Cristina Batista |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ribas, Maria Cristina Cardoso |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786704A3 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Rodrigues, Andréa |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4760514Y3 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Sangenis, Anabelle Loivos Considera Conde |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3353735173336907 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5826453524233808 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ceschini, Cristina Batista |
contributor_str_mv |
Ribas, Maria Cristina Cardoso Rodrigues, Andréa Sangenis, Anabelle Loivos Considera Conde |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Teaching Score Literary text Effects of sense |
topic |
Teaching Score Literary text Effects of sense Ensino Pontuação Efeitos de sentido Texto literário CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Pontuação Efeitos de sentido Texto literário |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
description |
This research is constituted in the development of a differentiated score study and it aimed at expanding the discursive competence of students in the 9th grade of elementary school. We believe that the literary text contributes to increasing the understanding of the score by allowing multiple readings creating opportunities for operating breaks, diagramming, rhythm and silence of singles syntactic structures, non-linear reading and other expedients. Through a qualitative study analyzed literary texts with diverse signaling marks, elaborated a notebook with activities whose focus resides in the possibilities of sense arising from the score use and applied some of these activities to two classes of 9th grade of elementary school in order to facilitate the interaction between researcher and people involved in the search object. The educational product for us prepared is the materialization of this research and aims to the learning process of students in the 9th grade of elementary school to be optimized for a different method of teaching/learning with emphasis on effects of meaning generated by punctuation marks in a literary text. |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-11-30 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2018-06-21 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-07T15:21:05Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
CESCHINI, Cristina Batista. Efeitos da pontuação sobre textos diversos: literatura e gramática de braços dados. 2016. 125 f. Dissertação (Mestrado em Linguagens e Letramentos) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14504 |
identifier_str_mv |
CESCHINI, Cristina Batista. Efeitos da pontuação sobre textos diversos: literatura e gramática de braços dados. 2016. 125 f. Dissertação (Mestrado em Linguagens e Letramentos) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14504 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Letras, Mestrado Profissional (PROFLETRAS) |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/14504/1/Dissertacao+Cristina+Ceschini.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
05e17acd67feb3646c320b7b7b360a11 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728681220964352 |