Território creche

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendonça, Valéria Carneiro de
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15332
Resumo: By reference to the crèches territories, located in different places, the lócus of the research discuss the everyday and the different identities that surround them. Be located in different places naturally implies a dynamic organizational formations which includes subjective and different sociocultural characteristics. Thus, the research turns toward a literature review, emphasizing the principles that drive the studies on the crèche territory, including the construction of this territory by means of the social and cultural. It can be said that the cultural ideology taken within the creche territory reflects the many subjectivities passing in that space, during a time: teaching staff, the student body, staff technical and pedagogical, administrative staff, community, among others. The adopted methodology firm up into two parts: a theoretical, with selection, reading and interpretation of scholars related to the theme, and empirical, which brings the practical experience of the researcher on the creche territories, in order to explain / illustrate a knowledge until then not been formalized. Thus, the theory dialogues with the data collected in the many creches that administered in an attempt to bring new angles to the discussion.
id UERJ_f353f1d8375df60d34d08ce47cb4a03f
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/15332
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Andrade, Regina Gloria Nuneshttp://lattes.cnpq.br/7464026573034856Mendes, Deise Maria Leal Fernandeshttp://lattes.cnpq.br/4355974020322624Beyssac, Marie Louise Trindade Conilh dehttp://lattes.cnpq.br/3172723776731158Carvalho, Aliny Lamoglia dehttp://lattes.cnpq.br/8039805524992668http://lattes.cnpq.br/9759108603612964Mendonça, Valéria Carneiro de2021-01-07T18:41:13Z2013-09-062013-03-14MENDONÇA, Valéria Carneiro de. Território creche. 2013. 109 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15332By reference to the crèches territories, located in different places, the lócus of the research discuss the everyday and the different identities that surround them. Be located in different places naturally implies a dynamic organizational formations which includes subjective and different sociocultural characteristics. Thus, the research turns toward a literature review, emphasizing the principles that drive the studies on the crèche territory, including the construction of this territory by means of the social and cultural. It can be said that the cultural ideology taken within the creche territory reflects the many subjectivities passing in that space, during a time: teaching staff, the student body, staff technical and pedagogical, administrative staff, community, among others. The adopted methodology firm up into two parts: a theoretical, with selection, reading and interpretation of scholars related to the theme, and empirical, which brings the practical experience of the researcher on the creche territories, in order to explain / illustrate a knowledge until then not been formalized. Thus, the theory dialogues with the data collected in the many creches that administered in an attempt to bring new angles to the discussion.Tendo como referência os territórios creches, situados em diferentes localidades, o lócus da pesquisa abordará o cotidiano social e as diferentes identidades que os circundam. Situar-se em diferentes espaços implica, naturalmente, uma dinâmica organizacional que comporta formações subjetivas e características socioculturais distintas. Assim, a pesquisa volta-se para uma revisão da literatura, com ênfase nos princípios que norteiam os estudos sobre o território creche, incluindo a construção desse território pela via do social e do cultural. Pode-se dizer que a ideologia cultural adotada dentro do território creche reflete as muitas subjetividades que transitam naquele espaço, no decorrer de um tempo: corpo docente, corpo discente, equipe técnico-pedagógica, equipe administrativa, comunidade, entre outras. A metodologia adotada firma-se em duas vertentes: a teórica, com seleção, leitura e interpretação dos estudiosos relacionados com o tema, e a empírica, que vem trazer as experiências práticas da pesquisadora nos territórios creches, a fim de explicitar/exemplificar um conhecimento até então não formalizado. Assim, a teoria dialoga com os dados coletados nas muitas creches que administrou, na tentativa de trazer à discussão novos ângulos.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T18:41:13Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Valeria Mendonca.pdf: 1589788 bytes, checksum: 5fb5d44a4c69aa23133db28de31652f3 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T18:41:13Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Valeria Mendonca.pdf: 1589788 bytes, checksum: 5fb5d44a4c69aa23133db28de31652f3 (MD5) Previous issue date: 2013-03-14Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Psicologia SocialUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de PsicologiaChildCrèche territoryIdentitySocial quotidianCriançaTerritório crecheIdentidadeCotidiano SocialCreches Rio de Janeiro, RJCrianças Assistência em instituiçõesServiços de cuidado infantilCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIALTerritório crecheCrèche territoryinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_Valeria Mendonca.pdfapplication/pdf1589788http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/15332/1/Dissert_Valeria+Mendonca.pdf5fb5d44a4c69aa23133db28de31652f3MD511/153322024-02-27 15:55:35.793oai:www.bdtd.uerj.br:1/15332Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:55:35Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Território creche
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Crèche territory
title Território creche
spellingShingle Território creche
Mendonça, Valéria Carneiro de
Child
Crèche territory
Identity
Social quotidian
Criança
Território creche
Identidade
Cotidiano Social
Creches Rio de Janeiro, RJ
Crianças Assistência em instituições
Serviços de cuidado infantil
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL
title_short Território creche
title_full Território creche
title_fullStr Território creche
title_full_unstemmed Território creche
title_sort Território creche
author Mendonça, Valéria Carneiro de
author_facet Mendonça, Valéria Carneiro de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Andrade, Regina Gloria Nunes
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7464026573034856
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Mendes, Deise Maria Leal Fernandes
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4355974020322624
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Beyssac, Marie Louise Trindade Conilh de
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3172723776731158
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Carvalho, Aliny Lamoglia de
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8039805524992668
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9759108603612964
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendonça, Valéria Carneiro de
contributor_str_mv Andrade, Regina Gloria Nunes
Mendes, Deise Maria Leal Fernandes
Beyssac, Marie Louise Trindade Conilh de
Carvalho, Aliny Lamoglia de
dc.subject.eng.fl_str_mv Child
Crèche territory
Identity
Social quotidian
topic Child
Crèche territory
Identity
Social quotidian
Criança
Território creche
Identidade
Cotidiano Social
Creches Rio de Janeiro, RJ
Crianças Assistência em instituições
Serviços de cuidado infantil
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL
dc.subject.por.fl_str_mv Criança
Território creche
Identidade
Cotidiano Social
Creches Rio de Janeiro, RJ
Crianças Assistência em instituições
Serviços de cuidado infantil
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL
description By reference to the crèches territories, located in different places, the lócus of the research discuss the everyday and the different identities that surround them. Be located in different places naturally implies a dynamic organizational formations which includes subjective and different sociocultural characteristics. Thus, the research turns toward a literature review, emphasizing the principles that drive the studies on the crèche territory, including the construction of this territory by means of the social and cultural. It can be said that the cultural ideology taken within the creche territory reflects the many subjectivities passing in that space, during a time: teaching staff, the student body, staff technical and pedagogical, administrative staff, community, among others. The adopted methodology firm up into two parts: a theoretical, with selection, reading and interpretation of scholars related to the theme, and empirical, which brings the practical experience of the researcher on the creche territories, in order to explain / illustrate a knowledge until then not been formalized. Thus, the theory dialogues with the data collected in the many creches that administered in an attempt to bring new angles to the discussion.
publishDate 2013
dc.date.available.fl_str_mv 2013-09-06
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-03-14
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-07T18:41:13Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv MENDONÇA, Valéria Carneiro de. Território creche. 2013. 109 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15332
identifier_str_mv MENDONÇA, Valéria Carneiro de. Território creche. 2013. 109 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15332
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/15332/1/Dissert_Valeria+Mendonca.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 5fb5d44a4c69aa23133db28de31652f3
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728687450554368