Território creche
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15332 |
Resumo: | By reference to the crèches territories, located in different places, the lócus of the research discuss the everyday and the different identities that surround them. Be located in different places naturally implies a dynamic organizational formations which includes subjective and different sociocultural characteristics. Thus, the research turns toward a literature review, emphasizing the principles that drive the studies on the crèche territory, including the construction of this territory by means of the social and cultural. It can be said that the cultural ideology taken within the creche territory reflects the many subjectivities passing in that space, during a time: teaching staff, the student body, staff technical and pedagogical, administrative staff, community, among others. The adopted methodology firm up into two parts: a theoretical, with selection, reading and interpretation of scholars related to the theme, and empirical, which brings the practical experience of the researcher on the creche territories, in order to explain / illustrate a knowledge until then not been formalized. Thus, the theory dialogues with the data collected in the many creches that administered in an attempt to bring new angles to the discussion. |
id |
UERJ_f353f1d8375df60d34d08ce47cb4a03f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/15332 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Andrade, Regina Gloria Nuneshttp://lattes.cnpq.br/7464026573034856Mendes, Deise Maria Leal Fernandeshttp://lattes.cnpq.br/4355974020322624Beyssac, Marie Louise Trindade Conilh dehttp://lattes.cnpq.br/3172723776731158Carvalho, Aliny Lamoglia dehttp://lattes.cnpq.br/8039805524992668http://lattes.cnpq.br/9759108603612964Mendonça, Valéria Carneiro de2021-01-07T18:41:13Z2013-09-062013-03-14MENDONÇA, Valéria Carneiro de. Território creche. 2013. 109 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15332By reference to the crèches territories, located in different places, the lócus of the research discuss the everyday and the different identities that surround them. Be located in different places naturally implies a dynamic organizational formations which includes subjective and different sociocultural characteristics. Thus, the research turns toward a literature review, emphasizing the principles that drive the studies on the crèche territory, including the construction of this territory by means of the social and cultural. It can be said that the cultural ideology taken within the creche territory reflects the many subjectivities passing in that space, during a time: teaching staff, the student body, staff technical and pedagogical, administrative staff, community, among others. The adopted methodology firm up into two parts: a theoretical, with selection, reading and interpretation of scholars related to the theme, and empirical, which brings the practical experience of the researcher on the creche territories, in order to explain / illustrate a knowledge until then not been formalized. Thus, the theory dialogues with the data collected in the many creches that administered in an attempt to bring new angles to the discussion.Tendo como referência os territórios creches, situados em diferentes localidades, o lócus da pesquisa abordará o cotidiano social e as diferentes identidades que os circundam. Situar-se em diferentes espaços implica, naturalmente, uma dinâmica organizacional que comporta formações subjetivas e características socioculturais distintas. Assim, a pesquisa volta-se para uma revisão da literatura, com ênfase nos princípios que norteiam os estudos sobre o território creche, incluindo a construção desse território pela via do social e do cultural. Pode-se dizer que a ideologia cultural adotada dentro do território creche reflete as muitas subjetividades que transitam naquele espaço, no decorrer de um tempo: corpo docente, corpo discente, equipe técnico-pedagógica, equipe administrativa, comunidade, entre outras. A metodologia adotada firma-se em duas vertentes: a teórica, com seleção, leitura e interpretação dos estudiosos relacionados com o tema, e a empírica, que vem trazer as experiências práticas da pesquisadora nos territórios creches, a fim de explicitar/exemplificar um conhecimento até então não formalizado. Assim, a teoria dialoga com os dados coletados nas muitas creches que administrou, na tentativa de trazer à discussão novos ângulos.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T18:41:13Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Valeria Mendonca.pdf: 1589788 bytes, checksum: 5fb5d44a4c69aa23133db28de31652f3 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T18:41:13Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Valeria Mendonca.pdf: 1589788 bytes, checksum: 5fb5d44a4c69aa23133db28de31652f3 (MD5) Previous issue date: 2013-03-14Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Psicologia SocialUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de PsicologiaChildCrèche territoryIdentitySocial quotidianCriançaTerritório crecheIdentidadeCotidiano SocialCreches Rio de Janeiro, RJCrianças Assistência em instituiçõesServiços de cuidado infantilCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIALTerritório crecheCrèche territoryinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_Valeria Mendonca.pdfapplication/pdf1589788http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/15332/1/Dissert_Valeria+Mendonca.pdf5fb5d44a4c69aa23133db28de31652f3MD511/153322024-02-27 15:55:35.793oai:www.bdtd.uerj.br:1/15332Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:55:35Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Território creche |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Crèche territory |
title |
Território creche |
spellingShingle |
Território creche Mendonça, Valéria Carneiro de Child Crèche territory Identity Social quotidian Criança Território creche Identidade Cotidiano Social Creches Rio de Janeiro, RJ Crianças Assistência em instituições Serviços de cuidado infantil CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL |
title_short |
Território creche |
title_full |
Território creche |
title_fullStr |
Território creche |
title_full_unstemmed |
Território creche |
title_sort |
Território creche |
author |
Mendonça, Valéria Carneiro de |
author_facet |
Mendonça, Valéria Carneiro de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Andrade, Regina Gloria Nunes |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7464026573034856 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Mendes, Deise Maria Leal Fernandes |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4355974020322624 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Beyssac, Marie Louise Trindade Conilh de |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3172723776731158 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Carvalho, Aliny Lamoglia de |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8039805524992668 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9759108603612964 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mendonça, Valéria Carneiro de |
contributor_str_mv |
Andrade, Regina Gloria Nunes Mendes, Deise Maria Leal Fernandes Beyssac, Marie Louise Trindade Conilh de Carvalho, Aliny Lamoglia de |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Child Crèche territory Identity Social quotidian |
topic |
Child Crèche territory Identity Social quotidian Criança Território creche Identidade Cotidiano Social Creches Rio de Janeiro, RJ Crianças Assistência em instituições Serviços de cuidado infantil CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Criança Território creche Identidade Cotidiano Social Creches Rio de Janeiro, RJ Crianças Assistência em instituições Serviços de cuidado infantil |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL |
description |
By reference to the crèches territories, located in different places, the lócus of the research discuss the everyday and the different identities that surround them. Be located in different places naturally implies a dynamic organizational formations which includes subjective and different sociocultural characteristics. Thus, the research turns toward a literature review, emphasizing the principles that drive the studies on the crèche territory, including the construction of this territory by means of the social and cultural. It can be said that the cultural ideology taken within the creche territory reflects the many subjectivities passing in that space, during a time: teaching staff, the student body, staff technical and pedagogical, administrative staff, community, among others. The adopted methodology firm up into two parts: a theoretical, with selection, reading and interpretation of scholars related to the theme, and empirical, which brings the practical experience of the researcher on the creche territories, in order to explain / illustrate a knowledge until then not been formalized. Thus, the theory dialogues with the data collected in the many creches that administered in an attempt to bring new angles to the discussion. |
publishDate |
2013 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-09-06 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-03-14 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-07T18:41:13Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MENDONÇA, Valéria Carneiro de. Território creche. 2013. 109 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15332 |
identifier_str_mv |
MENDONÇA, Valéria Carneiro de. Território creche. 2013. 109 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15332 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/15332/1/Dissert_Valeria+Mendonca.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
5fb5d44a4c69aa23133db28de31652f3 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728687450554368 |