Relações de força e políticas educacionais no Brasil: a caixa de Pandora brasileira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Jane Santos da
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15886
Resumo: What can Pandora and her Box reveal us about the Brazilian educational politics? The centrality of the basics education and her incorporation as an social right passes over all the thesis with an theoretical approach that purposes to unveil the reality starting from the contradictions and relations between singularity, particularity and universality. The analysis purposes to understand his historical development from her genesis, collecting mediator categories to apprehend the totality. Concentrating the analysis on the governmental politics to Basic Education in Brazil because facing the complexity and the inequality of the Brazilian educational system, any studies span a set of choices connected with our trajectory. The relations of force organize and structure the Brazilian educational politics, trying to create and/or establish a sociability, according to the conjuncture aligned with the govern s interests. Our analysis will have as a theoretical referencial the gramscian perspective of the centrality of politics. The politics as an theoretical place is related to the idea of understanding of the program of action from Brazil in his educational system. Our intention to use Antonio Gramsci is to absorb from his analysis the way to render problematic what makes him a revitalizer, and, in most cases, amplifier, of Marxian concepts, granting new reflexions of the world and contemporary conjunctures.
id UERJ_f7b718d711d93bcfc0d92807941dc4ea
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/15886
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Freire, Silene de Moraeshttp://lattes.cnpq.br/9399432141689396Almeida, Ney Luiz Teixeira dehttp://lattes.cnpq.br/9302011535180806Faria, Lia Ciomar Macedo dehttp://lattes.cnpq.br/2897590944180460Leal, Maria Cristinahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798456A6Martins, Janaina Bilatehttp://lattes.cnpq.br/8795162340361788http://lattes.cnpq.br/2222424419498267Silva, Jane Santos da2021-01-07T19:06:10Z2015-05-212012-08-30SILVA, Jane Santos da. Relações de força e políticas educacionais no Brasil: a caixa de Pandora brasileira. 2012. 150 f. Tese (Doutorado em Política Social e Trabalho) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15886What can Pandora and her Box reveal us about the Brazilian educational politics? The centrality of the basics education and her incorporation as an social right passes over all the thesis with an theoretical approach that purposes to unveil the reality starting from the contradictions and relations between singularity, particularity and universality. The analysis purposes to understand his historical development from her genesis, collecting mediator categories to apprehend the totality. Concentrating the analysis on the governmental politics to Basic Education in Brazil because facing the complexity and the inequality of the Brazilian educational system, any studies span a set of choices connected with our trajectory. The relations of force organize and structure the Brazilian educational politics, trying to create and/or establish a sociability, according to the conjuncture aligned with the govern s interests. Our analysis will have as a theoretical referencial the gramscian perspective of the centrality of politics. The politics as an theoretical place is related to the idea of understanding of the program of action from Brazil in his educational system. Our intention to use Antonio Gramsci is to absorb from his analysis the way to render problematic what makes him a revitalizer, and, in most cases, amplifier, of Marxian concepts, granting new reflexions of the world and contemporary conjunctures.O que Pandora e sua caixa pode nos revelar sobre a política educacional brasileira? O tema da centralidade da educação básica e sua incorporação como direito social transpassa toda esta tese com um enfoque teórico que se propõe a desvelar a realidade a partir de suas contradições e relações entre singularidade, particularidade e universalidade. A análise se propôs a entender o seu desenvolvimento histórico a partir de sua gênese, captando categorias mediadoras para apreender a totalidade. Concentramos nossa análise nas políticas governamentais para a Educação Básica no Brasil porque diante da complexidade e da desigualdade do sistema educacional brasileiro qualquer estudo abarca um conjunto de escolhas que estão conectadas com a nossa trajetória. Sendo assim, as relações de força organizam e estruturam as políticas educacionais brasileiras, com o objetivo de criar e/ou fortalecer uma sociabilidade, de acordo com a conjuntura e pautada nos interesses dos governos. Nossa análise terá como referencial teórico a perspectiva gramsciana da centralidade da política. A política como aporte teórico está relacionada à ideia de entendimento do programa de ação do Estado Brasileiro no seu sistema educacional. O nosso intuito ao recorrer a Antonio Gramsci está em absorver de sua análise a forma de problematização que o constitui como um revitalizador, e na maioria dos casos ampliador, dos conceitos marxianos, possibilitando assim novas reflexões do mundo vivido e das conjunturas contemporâneas.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T19:06:10Z No. of bitstreams: 1 Tese Jane Silva.pdf: 1526159 bytes, checksum: e28c1afb145855747d2a93cfdcc0d999 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T19:06:10Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Tese Jane Silva.pdf: 1526159 bytes, checksum: e28c1afb145855747d2a93cfdcc0d999 (MD5) Previous issue date: 2012-08-30application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Serviço SocialUERJBRCentro de Ciências Sociais::Faculdade de Serviço SocialEducational politicsRelations of forceBasic educationDireito socialpolíticas educacionaisRelações de forçaEducação básicaEducação e Estado - BrasilEducação básica - BrasilCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIALRelações de força e políticas educacionais no Brasil: a caixa de Pandora brasileiraRelations of force and educational politics in Brazil: the brazilian Pandora s boxinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALTese Jane Silva.pdfapplication/pdf1526159http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/15886/1/Tese+Jane+Silva.pdfe28c1afb145855747d2a93cfdcc0d999MD511/158862024-02-27 13:42:55.907oai:www.bdtd.uerj.br:1/15886Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T16:42:55Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Relações de força e políticas educacionais no Brasil: a caixa de Pandora brasileira
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Relations of force and educational politics in Brazil: the brazilian Pandora s box
title Relações de força e políticas educacionais no Brasil: a caixa de Pandora brasileira
spellingShingle Relações de força e políticas educacionais no Brasil: a caixa de Pandora brasileira
Silva, Jane Santos da
Educational politics
Relations of force
Basic education
Direito social
políticas educacionais
Relações de força
Educação básica
Educação e Estado - Brasil
Educação básica - Brasil
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL
title_short Relações de força e políticas educacionais no Brasil: a caixa de Pandora brasileira
title_full Relações de força e políticas educacionais no Brasil: a caixa de Pandora brasileira
title_fullStr Relações de força e políticas educacionais no Brasil: a caixa de Pandora brasileira
title_full_unstemmed Relações de força e políticas educacionais no Brasil: a caixa de Pandora brasileira
title_sort Relações de força e políticas educacionais no Brasil: a caixa de Pandora brasileira
author Silva, Jane Santos da
author_facet Silva, Jane Santos da
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Freire, Silene de Moraes
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9399432141689396
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Almeida, Ney Luiz Teixeira de
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9302011535180806
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Faria, Lia Ciomar Macedo de
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2897590944180460
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Leal, Maria Cristina
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798456A6
dc.contributor.referee4.fl_str_mv Martins, Janaina Bilate
dc.contributor.referee4Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8795162340361788
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2222424419498267
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Jane Santos da
contributor_str_mv Freire, Silene de Moraes
Almeida, Ney Luiz Teixeira de
Faria, Lia Ciomar Macedo de
Leal, Maria Cristina
Martins, Janaina Bilate
dc.subject.eng.fl_str_mv Educational politics
Relations of force
Basic education
topic Educational politics
Relations of force
Basic education
Direito social
políticas educacionais
Relações de força
Educação básica
Educação e Estado - Brasil
Educação básica - Brasil
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL
dc.subject.por.fl_str_mv Direito social
políticas educacionais
Relações de força
Educação básica
Educação e Estado - Brasil
Educação básica - Brasil
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL
description What can Pandora and her Box reveal us about the Brazilian educational politics? The centrality of the basics education and her incorporation as an social right passes over all the thesis with an theoretical approach that purposes to unveil the reality starting from the contradictions and relations between singularity, particularity and universality. The analysis purposes to understand his historical development from her genesis, collecting mediator categories to apprehend the totality. Concentrating the analysis on the governmental politics to Basic Education in Brazil because facing the complexity and the inequality of the Brazilian educational system, any studies span a set of choices connected with our trajectory. The relations of force organize and structure the Brazilian educational politics, trying to create and/or establish a sociability, according to the conjuncture aligned with the govern s interests. Our analysis will have as a theoretical referencial the gramscian perspective of the centrality of politics. The politics as an theoretical place is related to the idea of understanding of the program of action from Brazil in his educational system. Our intention to use Antonio Gramsci is to absorb from his analysis the way to render problematic what makes him a revitalizer, and, in most cases, amplifier, of Marxian concepts, granting new reflexions of the world and contemporary conjunctures.
publishDate 2012
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-08-30
dc.date.available.fl_str_mv 2015-05-21
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-07T19:06:10Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SILVA, Jane Santos da. Relações de força e políticas educacionais no Brasil: a caixa de Pandora brasileira. 2012. 150 f. Tese (Doutorado em Política Social e Trabalho) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15886
identifier_str_mv SILVA, Jane Santos da. Relações de força e políticas educacionais no Brasil: a caixa de Pandora brasileira. 2012. 150 f. Tese (Doutorado em Política Social e Trabalho) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15886
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Serviço Social
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Ciências Sociais::Faculdade de Serviço Social
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/15886/1/Tese+Jane+Silva.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv e28c1afb145855747d2a93cfdcc0d999
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728691748667392