O bruxo e o ilusionista: Machado de Assis e seu leitor Woddy Allen

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Felipe Bastos Mansur da
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6007
Resumo: This thesis has the intention to investigate the relationship between the narratives of Machado de Assis and Woody Allen, authors from very different ages and cultures. However, by examining the role of irony in the work of both writers has become possible to approach Memórias póstumas de Brás Cubas, Machado's novel from 1881, and Stardust Memories, released in 1980 by movie director Woody Allen. The research is divided into three stages. The first chapter analyzes the closeness of the two authors by a common vision about the nature of. And this view is substantiated by a literary tradition of burlesque that breaks the rule of realistic fiction. The second chapter seeks to demonstrate how the non-realistic approach escapes from the moralizing rule of fiction, to value an ethical approach that defines the ethos of the narrative. The irony, therefore, will be the home of the fiction of both authors, who analyzes the world including it's own narrative. And in the third and final chapter examines the relationship of the two fictional works with memory. Memory, constituent element of human identity, it is an independent language and an oppressive force to the narrators memoirists, imposing them the inevitability of time. Thus his fictions would be an endless struggle of man against the certain of death
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Tese (Doutorado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6007This thesis has the intention to investigate the relationship between the narratives of Machado de Assis and Woody Allen, authors from very different ages and cultures. However, by examining the role of irony in the work of both writers has become possible to approach Memórias póstumas de Brás Cubas, Machado's novel from 1881, and Stardust Memories, released in 1980 by movie director Woody Allen. The research is divided into three stages. The first chapter analyzes the closeness of the two authors by a common vision about the nature of. And this view is substantiated by a literary tradition of burlesque that breaks the rule of realistic fiction. The second chapter seeks to demonstrate how the non-realistic approach escapes from the moralizing rule of fiction, to value an ethical approach that defines the ethos of the narrative. The irony, therefore, will be the home of the fiction of both authors, who analyzes the world including it's own narrative. And in the third and final chapter examines the relationship of the two fictional works with memory. Memory, constituent element of human identity, it is an independent language and an oppressive force to the narrators memoirists, imposing them the inevitability of time. Thus his fictions would be an endless struggle of man against the certain of deathA presente tese tem como intuito investigar as relações entre as narrativas de Machado de Assis e de Woody Allen, autores de épocas e culturas bastante distintas. No entanto, através da análise do papel da ironia na obra de ambos tornou-se possível aproximar Memórias póstumas de Brás Cubas, romance de 1881 de Machado, e Stardust Memories, filme lançado em 1980 pelo diretor Woody Allen. A investigação divide-se em três etapas. No primeiro capítulo, analisa-se a aproximação entre os dois autores através de uma mesma visão sobre a ficção presente tanto na obra de Machado quanto na de Allen. Esta visão encontra-se fundamentada através de uma tradição literária burlesca que rompe com o primado realista na narrativa ficcional. No segundo capítulo, procura-se demonstrar como a perspectiva não realista escapa a uma regra moralizante na ficção, para valorizar uma postura ética, isto é, para se definir o ethos da narrativa. A ironia, assim, será a morada da ficção de ambos os autores, que problematizam o mundo incluindo nele a própria narrativa. E no terceiro e último capítulo, analisa-se a relação ficcional nas duas obras com a memória. A memória, elemento constituinte da identidade humana, revela-se uma linguagem própria e opressora aos narradores memorialistas, impondo-lhes a inexorabilidade do tempo. Dessa forma, suas ficções seriam uma luta incessante do homem contra o seu caminhar para a morteSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T14:49:20Z No. of bitstreams: 1 Felipe Mansur_dissertacao.pdf: 589548 bytes, checksum: 069f54cff4495f3616ada67f00f06eb6 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T14:49:20Z (GMT). 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Stardust memoriesAllen, Woody, 1935- - Crítica e interpretaçãoCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA COMPARADAO bruxo e o ilusionista: Machado de Assis e seu leitor Woddy AllenThe wizard and the ilusionist: Machado de Assis and his reader Woody Alleninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALFelipe Mansur_dissertacao.pdfapplication/pdf589548http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6007/1/Felipe+Mansur_dissertacao.pdf069f54cff4495f3616ada67f00f06eb6MD511/60072024-02-27 16:16:12.259oai:www.bdtd.uerj.br:1/6007Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T19:16:12Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
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