Tempo,tempo,tempo: usos da noção de tempo histórico nos livros didáticos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13597 |
Resumo: | The present work has as main object the different forms of approach and operationalization of historical time in didactic books of history of the final years of elementary school. For the analysis of such an object, I will resort to a theoretical framework that problematizes the didactic book as a complex cultural object (BITTENCOURT, 2004, p299) and as privileged supports that condense the historical narrative whose main raw material is time. In this way, we use a chapter from the 6th grade book and a chapter from the 9th book of the sixteen collections approved by the 2011 National Textbook Program, the program announcement and the 2011 textbook guide. For analytical construction Of this theme, we mobilize as theoretical and methodological reference, mainly, the theoretical framework of Reinhart Koselleck who values the discussion of historical time. Thus, this dissertation aims to analyze the treatment of the notion of historical time in school didactic narratives through the study of History textbooks, considering the specificity of scholarly historical knowledge in relation to academic history. |
id |
UERJ_f99e604fde26861609176bb8dab4db91 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/13597 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Penna, Fernando de Araujohttp://lattes.cnpq.br/9967596498287478Rocha, Helenice Aparecida Bastoshttp://lattes.cnpq.br/5691780670835782Monteiro, Ana Maria Ferreira da Costahttp://lattes.cnpq.br/6098382779643532http://lattes.cnpq.br/1420957556388625Sarraff, Luiza Rafaela Bezerra2021-01-07T00:15:42Z2017-09-142017-03-07http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13597The present work has as main object the different forms of approach and operationalization of historical time in didactic books of history of the final years of elementary school. For the analysis of such an object, I will resort to a theoretical framework that problematizes the didactic book as a complex cultural object (BITTENCOURT, 2004, p299) and as privileged supports that condense the historical narrative whose main raw material is time. In this way, we use a chapter from the 6th grade book and a chapter from the 9th book of the sixteen collections approved by the 2011 National Textbook Program, the program announcement and the 2011 textbook guide. For analytical construction Of this theme, we mobilize as theoretical and methodological reference, mainly, the theoretical framework of Reinhart Koselleck who values the discussion of historical time. Thus, this dissertation aims to analyze the treatment of the notion of historical time in school didactic narratives through the study of History textbooks, considering the specificity of scholarly historical knowledge in relation to academic history.O presente trabalho possui como objeto principal as diferentes formas de abordagem e operacionalização do tempo histórico em livros didáticos de história dos anos finais da ensino fundamental. Para a análise de tal objeto, recorrerei a um referencial teórico que problematize o livro didático como um objeto cultural complexo (BITTENCOURT,2004, p. 299) e como suportes privilegiados que condensam a narrativa histórica que tem como principal matéria-prima o tempo. Desta forma, utilizamos um capítulo do livro do 6º ano e um capítulo do livro do 9º das dezesseis coleções aprovadas pelo Programa Nacional do Livro Didático do ano de 2011, o edital do programa e o guia dos livros didáticos de 2011. Para a construção analítica de tal tema, mobilizamos como referencial teórico e metodológico, principalmente, o arcabouço teórico de Reinhart Koselleck que preza pela discussão do tempo histórico. Sendo assim, esta dissertação visa analisar o tratamento da noção de tempo histórico nas narrativas didáticas escolares através do estudo dos livros didáticos de História, considerando a especificidade do conhecimento histórico escolar em relação à história acadêmica.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T00:15:42Z No. of bitstreams: 1 Luiza Sarraff.pdf: 639725 bytes, checksum: 18420bb6e365d48be201a4884f068a00 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T00:15:42Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Luiza Sarraff.pdf: 639725 bytes, checksum: 18420bb6e365d48be201a4884f068a00 (MD5) Previous issue date: 2017-03-07Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em História SocialUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresTeaching HistoryHistorical timeTextbookPNLDReinhart KoselleckEnsino de HistóriaTempo históricoLivro DidáticoPNLDReinhart KoselleckCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIATempo,tempo,tempo: usos da noção de tempo histórico nos livros didáticosTime, time, time: Uses of the notion of historical time in textbooksinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALLuiza Sarraff.pdfapplication/pdf639725http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/13597/1/Luiza+Sarraff.pdf18420bb6e365d48be201a4884f068a00MD511/135972024-02-27 16:09:11.192oai:www.bdtd.uerj.br:1/13597Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T19:09:11Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Tempo,tempo,tempo: usos da noção de tempo histórico nos livros didáticos |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Time, time, time: Uses of the notion of historical time in textbooks |
title |
Tempo,tempo,tempo: usos da noção de tempo histórico nos livros didáticos |
spellingShingle |
Tempo,tempo,tempo: usos da noção de tempo histórico nos livros didáticos Sarraff, Luiza Rafaela Bezerra Teaching History Historical time Textbook PNLD Reinhart Koselleck Ensino de História Tempo histórico Livro Didático PNLD Reinhart Koselleck CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
title_short |
Tempo,tempo,tempo: usos da noção de tempo histórico nos livros didáticos |
title_full |
Tempo,tempo,tempo: usos da noção de tempo histórico nos livros didáticos |
title_fullStr |
Tempo,tempo,tempo: usos da noção de tempo histórico nos livros didáticos |
title_full_unstemmed |
Tempo,tempo,tempo: usos da noção de tempo histórico nos livros didáticos |
title_sort |
Tempo,tempo,tempo: usos da noção de tempo histórico nos livros didáticos |
author |
Sarraff, Luiza Rafaela Bezerra |
author_facet |
Sarraff, Luiza Rafaela Bezerra |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Penna, Fernando de Araujo |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9967596498287478 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Rocha, Helenice Aparecida Bastos |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5691780670835782 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Monteiro, Ana Maria Ferreira da Costa |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6098382779643532 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1420957556388625 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sarraff, Luiza Rafaela Bezerra |
contributor_str_mv |
Penna, Fernando de Araujo Rocha, Helenice Aparecida Bastos Monteiro, Ana Maria Ferreira da Costa |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Teaching History Historical time Textbook PNLD Reinhart Koselleck |
topic |
Teaching History Historical time Textbook PNLD Reinhart Koselleck Ensino de História Tempo histórico Livro Didático PNLD Reinhart Koselleck CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de História Tempo histórico Livro Didático PNLD Reinhart Koselleck |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
description |
The present work has as main object the different forms of approach and operationalization of historical time in didactic books of history of the final years of elementary school. For the analysis of such an object, I will resort to a theoretical framework that problematizes the didactic book as a complex cultural object (BITTENCOURT, 2004, p299) and as privileged supports that condense the historical narrative whose main raw material is time. In this way, we use a chapter from the 6th grade book and a chapter from the 9th book of the sixteen collections approved by the 2011 National Textbook Program, the program announcement and the 2011 textbook guide. For analytical construction Of this theme, we mobilize as theoretical and methodological reference, mainly, the theoretical framework of Reinhart Koselleck who values the discussion of historical time. Thus, this dissertation aims to analyze the treatment of the notion of historical time in school didactic narratives through the study of History textbooks, considering the specificity of scholarly historical knowledge in relation to academic history. |
publishDate |
2017 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2017-09-14 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2017-03-07 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-07T00:15:42Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13597 |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13597 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em História Social |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/13597/1/Luiza+Sarraff.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
18420bb6e365d48be201a4884f068a00 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728674086453248 |