Com quantas penas se faz uma escola? Cultura de paz e as atualizações da prática pedagógica na sociedade de controle
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14941 |
Resumo: | This research consisted from the experience of working as a psychologist in public schools located in the city of Rio de Janeiro. From the perspectives of genealogy (Foucault) and cartography (Deleuze) are analysed fragments of research diaries, news, images and documents relevant to the seizure of power lines that constitute the judicialization process and criminalization of the poor operating in Rio public school. The perspective called Peace Culture is studied, its relationship with the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) and the Public Ministry of the Estate of Rio de Janeiro (MP/RJ). An analysis of the binomial violence-peace is done and its function as a guideline of a significant part of the actions developed in education today. An analysis of how the Culture of Peace in school updates its strategic role for the population government in control society is done. From the analysis of materials and situations related to the Culture of Peace, it is stated that this perspective is committed to a pedagogy for obedience and submission. Moreover, such a theoretical and practical framework denies the everyday battles that take place between knowledge and practice hegemonic and minority, in the subjective production processes in which we are all immersed |
id |
UERJ_fca299b224ea348a04ebc6cd00124855 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/14941 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Scheinvar, EstelaCPF:00251717712http://lattes.cnpq.br/6463598919201108Brito, Leila Maria Torraca deCPF:53929772191http://lattes.cnpq.br/7209245353800404Marafon, GiovannaCPF:03344526944http://lattes.cnpq.br/3625056482487826Sebastião Júnior, Acácio AugustoCPF:22380246890http://lattes.cnpq.br/9298810663986704CPF:05634951704http://lattes.cnpq.br/7082621951770250Silva, Viviane Pereira da2021-01-07T18:17:46Z2015-06-092015-03-26SILVA, Viviane Pereira da. Com quantas penas se faz uma escola? Cultura de paz e as atualizações da prática pedagógica na sociedade de controle. 2015. 163 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14941This research consisted from the experience of working as a psychologist in public schools located in the city of Rio de Janeiro. From the perspectives of genealogy (Foucault) and cartography (Deleuze) are analysed fragments of research diaries, news, images and documents relevant to the seizure of power lines that constitute the judicialization process and criminalization of the poor operating in Rio public school. The perspective called Peace Culture is studied, its relationship with the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) and the Public Ministry of the Estate of Rio de Janeiro (MP/RJ). An analysis of the binomial violence-peace is done and its function as a guideline of a significant part of the actions developed in education today. An analysis of how the Culture of Peace in school updates its strategic role for the population government in control society is done. From the analysis of materials and situations related to the Culture of Peace, it is stated that this perspective is committed to a pedagogy for obedience and submission. Moreover, such a theoretical and practical framework denies the everyday battles that take place between knowledge and practice hegemonic and minority, in the subjective production processes in which we are all immersedA presente pesquisa se constituiu a partir da experiência de trabalho como psicóloga em escolas públicas localizadas no município do Rio de Janeiro. A partir das perspectivas genealógica (Foucault) e cartográfica (Deleuze) são postos em análise fragmentos de diário de pesquisa, notícias, imagens e documentos relevantes para a apreensão das linhas de força que constituem os processos de judicialização e de criminalização dos pobres que operam na escola pública carioca. É estudada a perspectiva denominada Cultura de Paz, sua relação com a Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura (UNESCO) e o Ministério Público do Estado do Rio de Janeiro (MP/RJ). Faz-se uma análise acerca do binômio violência-paz e sua função como eixo norteador de parte significativa das ações desenvolvidas no campo educacional na atualidade. Analisa-se como a Cultura de Paz atualiza na escola sua função estratégica para o governo da população na sociedade de controle. A partir da análise de materiais e situações relacionados à Cultura de Paz, afirma-se que esta perspectiva está comprometida com uma pedagogia para a obediência e para a submissão. Além disso, tal arcabouço teórico-prático nega as batalhas cotidianas que se dão entre saberes e fazeres hegemônicos e minoritários, nos processos de produção de subjetiva nos quais estamos todos imersosSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T18:17:46Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Viviane Pereira da Silva.pdf: 8386580 bytes, checksum: ba4e11e9f98532cf344dc35345c5a0c6 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T18:17:46Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Viviane Pereira da Silva.pdf: 8386580 bytes, checksum: ba4e11e9f98532cf344dc35345c5a0c6 (MD5) Previous issue date: 2015-03-26application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Formação HumanaUERJBRCentro de Educação e HumanidadesJudicializationCriminalizationViolence at schoolPacificationPeace CultureCriminalizaçãoPacificaçãoCultura de PazEducação Rio de Janeiro (RJ)JudicializaçãoViolência na escolaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL::POLITICA EDUCACIONALCom quantas penas se faz uma escola? Cultura de paz e as atualizações da prática pedagógica na sociedade de controleHow many feathers does a school? Culture of peace and the updates of pedagogical practice in the society of controlinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_Viviane Pereira da Silva.pdfapplication/pdf8386580http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/14941/1/Dissert_Viviane+Pereira+da+Silva.pdfba4e11e9f98532cf344dc35345c5a0c6MD511/149412023-03-09 14:05:38.749oai:www.bdtd.uerj.br:1/14941Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032023-03-09T17:05:38Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Com quantas penas se faz uma escola? Cultura de paz e as atualizações da prática pedagógica na sociedade de controle |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
How many feathers does a school? Culture of peace and the updates of pedagogical practice in the society of control |
title |
Com quantas penas se faz uma escola? Cultura de paz e as atualizações da prática pedagógica na sociedade de controle |
spellingShingle |
Com quantas penas se faz uma escola? Cultura de paz e as atualizações da prática pedagógica na sociedade de controle Silva, Viviane Pereira da Judicialization Criminalization Violence at school Pacification Peace Culture Criminalização Pacificação Cultura de Paz Educação Rio de Janeiro (RJ) Judicialização Violência na escola CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL::POLITICA EDUCACIONAL |
title_short |
Com quantas penas se faz uma escola? Cultura de paz e as atualizações da prática pedagógica na sociedade de controle |
title_full |
Com quantas penas se faz uma escola? Cultura de paz e as atualizações da prática pedagógica na sociedade de controle |
title_fullStr |
Com quantas penas se faz uma escola? Cultura de paz e as atualizações da prática pedagógica na sociedade de controle |
title_full_unstemmed |
Com quantas penas se faz uma escola? Cultura de paz e as atualizações da prática pedagógica na sociedade de controle |
title_sort |
Com quantas penas se faz uma escola? Cultura de paz e as atualizações da prática pedagógica na sociedade de controle |
author |
Silva, Viviane Pereira da |
author_facet |
Silva, Viviane Pereira da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Scheinvar, Estela |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:00251717712 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6463598919201108 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Brito, Leila Maria Torraca de |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:53929772191 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7209245353800404 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Marafon, Giovanna |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:03344526944 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3625056482487826 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Sebastião Júnior, Acácio Augusto |
dc.contributor.referee3ID.fl_str_mv |
CPF:22380246890 |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9298810663986704 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:05634951704 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7082621951770250 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Viviane Pereira da |
contributor_str_mv |
Scheinvar, Estela Brito, Leila Maria Torraca de Marafon, Giovanna Sebastião Júnior, Acácio Augusto |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Judicialization Criminalization Violence at school Pacification Peace Culture |
topic |
Judicialization Criminalization Violence at school Pacification Peace Culture Criminalização Pacificação Cultura de Paz Educação Rio de Janeiro (RJ) Judicialização Violência na escola CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL::POLITICA EDUCACIONAL |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Criminalização Pacificação Cultura de Paz Educação Rio de Janeiro (RJ) Judicialização Violência na escola |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL::POLITICA EDUCACIONAL |
description |
This research consisted from the experience of working as a psychologist in public schools located in the city of Rio de Janeiro. From the perspectives of genealogy (Foucault) and cartography (Deleuze) are analysed fragments of research diaries, news, images and documents relevant to the seizure of power lines that constitute the judicialization process and criminalization of the poor operating in Rio public school. The perspective called Peace Culture is studied, its relationship with the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) and the Public Ministry of the Estate of Rio de Janeiro (MP/RJ). An analysis of the binomial violence-peace is done and its function as a guideline of a significant part of the actions developed in education today. An analysis of how the Culture of Peace in school updates its strategic role for the population government in control society is done. From the analysis of materials and situations related to the Culture of Peace, it is stated that this perspective is committed to a pedagogy for obedience and submission. Moreover, such a theoretical and practical framework denies the everyday battles that take place between knowledge and practice hegemonic and minority, in the subjective production processes in which we are all immersed |
publishDate |
2015 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-06-09 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-03-26 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-07T18:17:46Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SILVA, Viviane Pereira da. Com quantas penas se faz uma escola? Cultura de paz e as atualizações da prática pedagógica na sociedade de controle. 2015. 163 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14941 |
identifier_str_mv |
SILVA, Viviane Pereira da. Com quantas penas se faz uma escola? Cultura de paz e as atualizações da prática pedagógica na sociedade de controle. 2015. 163 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14941 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Formação Humana |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/14941/1/Dissert_Viviane+Pereira+da+Silva.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
ba4e11e9f98532cf344dc35345c5a0c6 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728684702236672 |