Tramando na rede: o Diário de Classe

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barros, Raquel Silva
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10171
Resumo: The study presents an analysis of the wires/ blanks that are traced in the work out of the fanpage Diário de Classe: a verdade, created by teen Isadora Faber. The page, which became headlines in different media channels, shows deletions about the precarious situation of some installations that Maria Tomázia Coelho, located in Florianopolis in Santa Catarina, presented. Thus, the objective of this study is to investigate how this page became a fenomenous on the Internet by the publications made. For the research we based on the interview given by the author of the page, online published reports and an analysis of the fanpage s body. The paper presents notes that initially shows how the new Information and Communication Technologies are introduced in our lives and especially at school, treating the subject as an expression that has been treated as an idea of the impact, however. The approach wire/ node and empty/hole were worked out in order to establish a parallel between the terms and delineate our study methodology, then. In a third step, the post-massive and massive terms of communication were treated in this study as a way of understanding what it would configure its features and a relationship that the first establishes with the second. The considerations of the study, then, indicates other holes and that will be set by the reader of this text, however.
id UERJ_fcf1618f85b52b58b045620423cc3dd7
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/10171
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Sobreira, Henrique Garciahttp://lattes.cnpq.br/0829396401130024Leroux, Lilianehttp://lattes.cnpq.br/3133557692090966Pischetola, Magdahttp://lattes.cnpq.br/7358825318770659Miranda, Claudiahttp://lattes.cnpq.br/6732256946429649http://lattes.cnpq.br/7412089607215536Barros, Raquel Silva2021-01-05T21:38:16Z2014-12-172014-09-29BARROS, Raquel Silva. Tramando na rede: o Diário de Classe. 2014. 220 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2014.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10171The study presents an analysis of the wires/ blanks that are traced in the work out of the fanpage Diário de Classe: a verdade, created by teen Isadora Faber. The page, which became headlines in different media channels, shows deletions about the precarious situation of some installations that Maria Tomázia Coelho, located in Florianopolis in Santa Catarina, presented. Thus, the objective of this study is to investigate how this page became a fenomenous on the Internet by the publications made. For the research we based on the interview given by the author of the page, online published reports and an analysis of the fanpage s body. The paper presents notes that initially shows how the new Information and Communication Technologies are introduced in our lives and especially at school, treating the subject as an expression that has been treated as an idea of the impact, however. The approach wire/ node and empty/hole were worked out in order to establish a parallel between the terms and delineate our study methodology, then. In a third step, the post-massive and massive terms of communication were treated in this study as a way of understanding what it would configure its features and a relationship that the first establishes with the second. The considerations of the study, then, indicates other holes and that will be set by the reader of this text, however.O estudo apresenta uma análise dos fios/vazios que se traçam na elaboração da fanpage Diário de Classe: a verdade, criada pela adolescente Isadora Faber. A página, que tornou-se manchete em diferentes canais midiáticos, apresenta denúncias sobre a situação de precariedade de algumas instalações que a escola Maria Tomázia Coelho, localizada na cidade de Florianópolis em Santa Catarina, apresentava. Desta forma, o objetivo deste trabalho está em investigar de que maneira a página em questão tornou-se um fenômeno na grande rede a partir das publicações realizadas por Isadora Faber. Para a realização da pesquisa baseamo-nos na entrevista cedida pela autora da página, de algumas reportagens publicadas online e de uma análise exploratória do corpo da fanpage. O trabalho apresenta apontamentos que retratam inicialmente de que maneira as novas Tecnologias de Informação e Comunicação estão inseridas em nossas vidas e em especial, na escola, tratando o tema como uma expressão que vem sendo abordada como uma ideia de impacto, todavia. A abordagem rede/nós e vazio/furo foram trabalhados de maneira a estabelecermos um paralelo entre os termos e delinearmos nossa metodologia de estudo, então. Em um terceiro momento, os termos massivo e pós-massivo de comunicação foram tratados nesta pesquisa como forma de entendimento do que se configuraria suas características e de uma relação que o primeiro estabelece no segundo. As considerações do estudo, indica, então, outros furos e nós que serão estabelecidos pelo leitor deste texto, no entanto.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:38:16Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao raquel barros.pdf: 7463011 bytes, checksum: 62432559d2590032ecf21cf49445234d (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:38:16Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao raquel barros.pdf: 7463011 bytes, checksum: 62432559d2590032ecf21cf49445234d (MD5) Previous issue date: 2014-09-29application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Educação, Cultura e ComunicaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada FluminenseNetworkNodeEmptyMassivePost-massiveRedeVazioMassivoPós-massivoRedes sociaisTecnologia da informaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOTramando na rede: o Diário de ClassePlotting the network: the Diário de Classe.info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao raquel barros.pdfapplication/pdf7463011http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10171/1/Dissertacao+raquel+barros.pdf62432559d2590032ecf21cf49445234dMD511/101712024-02-27 13:04:44.796oai:www.bdtd.uerj.br:1/10171Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T16:04:44Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Tramando na rede: o Diário de Classe
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Plotting the network: the Diário de Classe.
title Tramando na rede: o Diário de Classe
spellingShingle Tramando na rede: o Diário de Classe
Barros, Raquel Silva
Network
Node
Empty
Massive
Post-massive
Rede
Vazio
Massivo
Pós-massivo
Redes sociais
Tecnologia da informação
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Tramando na rede: o Diário de Classe
title_full Tramando na rede: o Diário de Classe
title_fullStr Tramando na rede: o Diário de Classe
title_full_unstemmed Tramando na rede: o Diário de Classe
title_sort Tramando na rede: o Diário de Classe
author Barros, Raquel Silva
author_facet Barros, Raquel Silva
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Sobreira, Henrique Garcia
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0829396401130024
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Leroux, Liliane
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3133557692090966
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Pischetola, Magda
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7358825318770659
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Miranda, Claudia
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6732256946429649
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7412089607215536
dc.contributor.author.fl_str_mv Barros, Raquel Silva
contributor_str_mv Sobreira, Henrique Garcia
Leroux, Liliane
Pischetola, Magda
Miranda, Claudia
dc.subject.eng.fl_str_mv Network
Node
Empty
Massive
Post-massive
topic Network
Node
Empty
Massive
Post-massive
Rede
Vazio
Massivo
Pós-massivo
Redes sociais
Tecnologia da informação
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.por.fl_str_mv Rede
Vazio
Massivo
Pós-massivo
Redes sociais
Tecnologia da informação
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The study presents an analysis of the wires/ blanks that are traced in the work out of the fanpage Diário de Classe: a verdade, created by teen Isadora Faber. The page, which became headlines in different media channels, shows deletions about the precarious situation of some installations that Maria Tomázia Coelho, located in Florianopolis in Santa Catarina, presented. Thus, the objective of this study is to investigate how this page became a fenomenous on the Internet by the publications made. For the research we based on the interview given by the author of the page, online published reports and an analysis of the fanpage s body. The paper presents notes that initially shows how the new Information and Communication Technologies are introduced in our lives and especially at school, treating the subject as an expression that has been treated as an idea of the impact, however. The approach wire/ node and empty/hole were worked out in order to establish a parallel between the terms and delineate our study methodology, then. In a third step, the post-massive and massive terms of communication were treated in this study as a way of understanding what it would configure its features and a relationship that the first establishes with the second. The considerations of the study, then, indicates other holes and that will be set by the reader of this text, however.
publishDate 2014
dc.date.available.fl_str_mv 2014-12-17
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-09-29
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T21:38:16Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv BARROS, Raquel Silva. Tramando na rede: o Diário de Classe. 2014. 220 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10171
identifier_str_mv BARROS, Raquel Silva. Tramando na rede: o Diário de Classe. 2014. 220 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2014.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10171
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada Fluminense
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10171/1/Dissertacao+raquel+barros.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 62432559d2590032ecf21cf49445234d
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728648557821952