Feuerbach: : transcender para o aquém
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trilhas Filosóficas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1943 |
Resumo: | From the idea that "the mistery of the theology is the anthropology", Feuerbach establishes the foundation of critical thinking of modernity. It is not a simple denial of the notion of God, but a demystification of the theological foundation of the religious phenomenon to submit it towards the human being, not to hinder the religious phenomenon, on the contrary, to recognize its own scope, consequently, boosting it even more from the man to the man himself, his origin and destination. It is about, in Feuerbach"™s words, to enable "the religion knowledge to promote human freedom, autonomy and love". This is why this writing intends to an incipient contribution to the presentation and the equationing of Feuerbach's perspective on religiosity. |
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Feuerbach: : transcender para o aquémFeuerbachReligiosidadeAntropologiaFeuerbachReligiosityAnthropologyFrom the idea that "the mistery of the theology is the anthropology", Feuerbach establishes the foundation of critical thinking of modernity. It is not a simple denial of the notion of God, but a demystification of the theological foundation of the religious phenomenon to submit it towards the human being, not to hinder the religious phenomenon, on the contrary, to recognize its own scope, consequently, boosting it even more from the man to the man himself, his origin and destination. It is about, in Feuerbach"™s words, to enable "the religion knowledge to promote human freedom, autonomy and love". This is why this writing intends to an incipient contribution to the presentation and the equationing of Feuerbach's perspective on religiosity.A partir da ideia de que "o mistério da teologia é a antropologia", Feuerbach instaura as bases do pensamento crítico da modernidade. Não se trata de uma simples negação da noção de Deus, mas de uma desmistificação da fundamentação teológica do fenômeno religioso para remetê-lo ao próprio ser humano, não para tolher o fenômeno religioso, mas, ao contrário, para reconhecer seu âmbito próprio e, deste modo, impulsionar-lhe ainda mais de e em direção ao próprio homem, sua origem e destino. Cuida-se, em suas palavras, de possibilitar "o conhecimento da religião para a promoção da liberdade humana, da autonomia e do amor". É neste sentido que este escrito pretende-se um incipiente contributo para a apresentação e o equacionamento da perspectiva feuerbachiana sobre a religiosidade.Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN2020-06-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1943Trilhas Filosóficas; v. 7 n. 2 (2014): Trilhas Filosóficas; 61-781984-5561reponame:Trilhas Filosóficas (Online)instname:Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)instacron:UERNporhttps://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1943/1789Copyright (c) 2014 Lindoaldo Camposinfo:eu-repo/semantics/openAccess Campos, Lindoaldo2020-06-06T01:22:32Zoai:ojs2.periodicos.apps.uern.br:article/1943Revistahttp://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/indexPUBhttp://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/oaitrilhasfilosoficas@uern.br || marcos_erico@yahoo.com.br10.25244/tf1984-55611982-7490opendoar:2020-06-06T01:22:32Trilhas Filosóficas (Online) - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)false |
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