A educação virtuosa como excelência na pólis
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trilhas Filosóficas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/2199 |
Resumo: | Virtue as excellence in the Greek polis would constitute the foundation of education according to the pedagogical assumptions developed by Socrates. Thus, poetry, due to its inventive and fanciful characteristic, would not serve to educate citizens because it corrupts the soul, especially the young ones. And if the individual's action would correspond to his performance in the whole of the polis, the corruption of his soul would be extremely harmful to the city. However, despite attacks on Greek poetic culture, Socrates used literary, poetic elements in his way of conducting his virtuous pedagogy. How did Socrates use this? It is assumed that there is poetry useful to the city's designs, as well as a form of discourse that can penetrate the interstices of rhetoric and unmask it from its core. |
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A educação virtuosa como excelência na pólis SócratesVirtudePedagogia e poesiaSocratesVirtuePedagogy and poetryVirtue as excellence in the Greek polis would constitute the foundation of education according to the pedagogical assumptions developed by Socrates. Thus, poetry, due to its inventive and fanciful characteristic, would not serve to educate citizens because it corrupts the soul, especially the young ones. And if the individual's action would correspond to his performance in the whole of the polis, the corruption of his soul would be extremely harmful to the city. However, despite attacks on Greek poetic culture, Socrates used literary, poetic elements in his way of conducting his virtuous pedagogy. How did Socrates use this? It is assumed that there is poetry useful to the city's designs, as well as a form of discourse that can penetrate the interstices of rhetoric and unmask it from its core.A virtude como excelência na pólis grega constituir-se-ia fundamento da educação segundo os pressupostos pedagógicos desenvolvidos por Sócrates. Assim, a poesia por sua característica inventiva e fantasiosa não serviria a uma educação dos cidadãos por corromperem a alma, principalmente, dos mais jovens. E se a ação do indivíduo corresponderia a sua atuação no todo da pólis, a corrupção de sua alma seria extremamente perniciosa à cidade. Porém, apesar dos ataques à cultura poética grega, Sócrates utilizava de elementos literários, poéticos, na sua forma de conduzir sua pedagogia virtuosa. Como Sócrates fazia esse uso? É de se supor que exista uma poesia útil aos desígnios da cidade, assim como uma forma do discurso que consiga penetrar nos interstícios da retórica e desmascará-la a partir de seu âmago.Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN2021-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/219910.25244/tf.v14i1.2199Trilhas Filosóficas; v. 14 n. 1 (2021): Trilhas Filosóficas: DOSSIÊ SAGRADO E POESIA NO PENSAMENTO DE HEIDEGGER - (v.14, n.1, 2021); 153-1751984-556110.25244/tf.v14i1reponame:Trilhas Filosóficas (Online)instname:Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)instacron:UERNporhttps://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/2199/2831Copyright (c) 2021 Wesley de Jesus Barbosainfo:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Wesley de Jesus2022-11-26T20:37:09Zoai:ojs2.periodicos.apps.uern.br:article/2199Revistahttp://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/indexPUBhttp://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/oaitrilhasfilosoficas@uern.br || marcos_erico@yahoo.com.br10.25244/tf1984-55611982-7490opendoar:2022-11-26T20:37:09Trilhas Filosóficas (Online) - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)false |
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