Preâmbulo do argumento contra os "amadores de espetáculos": : República v 475 E4 -477 A4
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trilhas Filosóficas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1957 |
Resumo: | Concentrating on the preamble of the argument about the "lovers of spectacles" (Republic V 475e-477a), against the usual approach, I aim not at "saving" the proposal put forward by Plato but at exploring some inconsistencies that affect it. Highlighting the argumentative knot the philosopher feels compelled to return to in a number of dialogues I suggest he was trying to fix a fallacy committed in this argument when he granted continued attention to two major epistemological problems. One is the resort to 'participation"™ in Forms in order to explain the nature of a multitude of individuals to whom a common name is assigned (Republic X 596a). The other, dominant in the central books of the Republic and present in many other dialogues, is how "epistêmê" and "doxa" may be related. |
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Preâmbulo do argumento contra os "amadores de espetáculos": : República v 475 E4 -477 A4PlatãoEpistemologiaParticipaçãoSaberDoxaPlatoEpistemologyParticipationKnowingDoxaConcentrating on the preamble of the argument about the "lovers of spectacles" (Republic V 475e-477a), against the usual approach, I aim not at "saving" the proposal put forward by Plato but at exploring some inconsistencies that affect it. Highlighting the argumentative knot the philosopher feels compelled to return to in a number of dialogues I suggest he was trying to fix a fallacy committed in this argument when he granted continued attention to two major epistemological problems. One is the resort to 'participation"™ in Forms in order to explain the nature of a multitude of individuals to whom a common name is assigned (Republic X 596a). The other, dominant in the central books of the Republic and present in many other dialogues, is how "epistêmê" and "doxa" may be related.Contra a abordagem habitual, o objetivo deste texto, focado no preâmbulo do argumento sobre os "amadores de espetáculos" (República 475e4-477a4), não é tentar "salvar" a proposta avançada por Platão, mas, pelo contrário, revelar algumas inconsistências que a viciam, apontando o nó argumentativo a que o filósofo se obriga a retornar numa porção de diálogos. Pretende-se desse modo mostrar que a atenção por ele concedida a dois importantes problemas epistemológicos pode ter sido motivada pela intenção de corrigir uma falácia cometida no passo em análise. O primeiro desses é o do recurso à "˜participação"™ nas Formas para explicar a natureza de uma multiplicidade de indivíduos aos quais é atribuído um mesmo nome (República X 596a). O segundo, dominante nos Livros centrais da República e presente em muitos outros diálogos, é o das relações entre "epistêmê" e "doxa".Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN2020-06-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1957Trilhas Filosóficas; v. 8 n. 2 (2015): Trilhas Filosóficas; 11-301984-5561reponame:Trilhas Filosóficas (Online)instname:Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)instacron:UERNporhttps://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1957/1802Copyright (c) 2015 José Gabriel Trindade Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, José Gabriel Trindade2020-06-06T20:38:55Zoai:ojs2.periodicos.apps.uern.br:article/1957Revistahttp://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/indexPUBhttp://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/oaitrilhasfilosoficas@uern.br || marcos_erico@yahoo.com.br10.25244/tf1984-55611982-7490opendoar:2020-06-06T20:38:55Trilhas Filosóficas (Online) - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)false |
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