O que diz o professor orientador de mestrado sobre o seu fazer? Uma análise interdiscursiva à luz da ACD (The advisor's view on his/her role: an interdiscursive analysis based on CDA)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guimarães, Silvia Adélia Henrique
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos da Língua(gem)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1263
Resumo: This paper attempts to answer what advisers have to say about their social practice. Interpretive in nature, this research counts with data generated by advisers of master in Linguistics/Applied Linguistics from Rio de Janeiro. Through the Critical Discourse Analysis’s (CDA) Second Dimension, interdiscourse analysis confirms the interpretation that advisers act on idiosyncrasy, and that the main social actors of this act are the adviser and his/her mentees, in an asymmetrical relationship of power. The survey also allowed other discussions: a) the reflection of the subjects about their roles and responsibilities; and b) to update the theoretical approach, applied to a topic less explored. KEYWORDS: CDA. Interdiscourse Analysis. Adviser Discourse. Master Degree.
id UESB-2_1800a1cee3af277ab404834461a782ea
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/1263
network_acronym_str UESB-2
network_name_str Estudos da Língua(gem)
repository_id_str
spelling O que diz o professor orientador de mestrado sobre o seu fazer? Uma análise interdiscursiva à luz da ACD (The advisor's view on his/her role: an interdiscursive analysis based on CDA)The advisor's view on his/her role: an interdiscursive analysis based on CDAACDInterdiscursividadeDiscurso do Professor-OrientadorCDAInterdiscourse AnalysisAdviser DiscourseMaster DegreeThis paper attempts to answer what advisers have to say about their social practice. Interpretive in nature, this research counts with data generated by advisers of master in Linguistics/Applied Linguistics from Rio de Janeiro. Through the Critical Discourse Analysis’s (CDA) Second Dimension, interdiscourse analysis confirms the interpretation that advisers act on idiosyncrasy, and that the main social actors of this act are the adviser and his/her mentees, in an asymmetrical relationship of power. The survey also allowed other discussions: a) the reflection of the subjects about their roles and responsibilities; and b) to update the theoretical approach, applied to a topic less explored. KEYWORDS: CDA. Interdiscourse Analysis. Adviser Discourse. Master Degree.Este trabalho concentra-se na voz de orientadores sobre sua prática social. De caráter interpretativo, conta com a participação de orientadores de mestrado em Linguística/Linguística Aplicada, no Rio de Janeiro. Pautada na segunda dimensão proposta pela Análise Crítica do Discurso (ACD), a análise dos dados, através da interdiscursividade, possibilitou interpretar que os sujeitos da pesquisa atuam na idiossincrasia, e que os principais atores sociais desse fazer são orientador e orientando em relação assimétrica de poder. O estudo possibilitou, ainda, a) a reflexão dos sujeitos sobre seus papéis/atribuições; e b) a atualização do aporte teórico, aplicado a um tema ainda pouco explorado.PALAVRAS-CHAVE: ACD. Interdiscursividade. Discurso do Professor-Orientador. ABSTRACT This paper attempts to answer what advisers have to say about their social practice. Interpretive in nature, this research counts with data generated by advisers of master in Linguistics/Applied Linguistics from Rio de Janeiro. Through the Critical Discourse Analysis’s (CDA) Second Dimension, interdiscourse analysis confirms the interpretation that advisers act on idiosyncrasy, and that the main social actors of this act are the adviser and his/her mentees, in an asymmetrical relationship of power. The survey also allowed other discussions: a) the reflection of the subjects about their roles and responsibilities; and b) to update the theoretical approach, applied to a topic less explored. KEYWORDS: CDA. Interdiscourse Analysis. Adviser Discourse. Master Degree.Edições UESB2014-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionReviewed by peersRevisión por paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/126310.22481/el.v12i2.1263Estudos da Língua(gem); v. 12 n. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 235-253Language Studies; Vol. 12 No. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 235-253Études de Langues; Vol. 12 No. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 235-253Estudios del lenguaje; Vol. 12 Núm. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 235-2531982-05341808-135510.22481/el.v12i2reponame:Estudos da Língua(gem)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1263/1089Copyright (c) 2014 Estudos da Língua(gem)info:eu-repo/semantics/openAccessGuimarães, Silvia Adélia Henrique2021-03-13T23:04:52Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/1263Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/oaiestudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com1982-05341808-1355opendoar:2021-03-13T23:04:52Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv O que diz o professor orientador de mestrado sobre o seu fazer? Uma análise interdiscursiva à luz da ACD (The advisor's view on his/her role: an interdiscursive analysis based on CDA)
The advisor's view on his/her role: an interdiscursive analysis based on CDA
title O que diz o professor orientador de mestrado sobre o seu fazer? Uma análise interdiscursiva à luz da ACD (The advisor's view on his/her role: an interdiscursive analysis based on CDA)
spellingShingle O que diz o professor orientador de mestrado sobre o seu fazer? Uma análise interdiscursiva à luz da ACD (The advisor's view on his/her role: an interdiscursive analysis based on CDA)
Guimarães, Silvia Adélia Henrique
ACD
Interdiscursividade
Discurso do Professor-Orientador
CDA
Interdiscourse Analysis
Adviser Discourse
Master Degree
title_short O que diz o professor orientador de mestrado sobre o seu fazer? Uma análise interdiscursiva à luz da ACD (The advisor's view on his/her role: an interdiscursive analysis based on CDA)
title_full O que diz o professor orientador de mestrado sobre o seu fazer? Uma análise interdiscursiva à luz da ACD (The advisor's view on his/her role: an interdiscursive analysis based on CDA)
title_fullStr O que diz o professor orientador de mestrado sobre o seu fazer? Uma análise interdiscursiva à luz da ACD (The advisor's view on his/her role: an interdiscursive analysis based on CDA)
title_full_unstemmed O que diz o professor orientador de mestrado sobre o seu fazer? Uma análise interdiscursiva à luz da ACD (The advisor's view on his/her role: an interdiscursive analysis based on CDA)
title_sort O que diz o professor orientador de mestrado sobre o seu fazer? Uma análise interdiscursiva à luz da ACD (The advisor's view on his/her role: an interdiscursive analysis based on CDA)
author Guimarães, Silvia Adélia Henrique
author_facet Guimarães, Silvia Adélia Henrique
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guimarães, Silvia Adélia Henrique
dc.subject.por.fl_str_mv ACD
Interdiscursividade
Discurso do Professor-Orientador
CDA
Interdiscourse Analysis
Adviser Discourse
Master Degree
topic ACD
Interdiscursividade
Discurso do Professor-Orientador
CDA
Interdiscourse Analysis
Adviser Discourse
Master Degree
description This paper attempts to answer what advisers have to say about their social practice. Interpretive in nature, this research counts with data generated by advisers of master in Linguistics/Applied Linguistics from Rio de Janeiro. Through the Critical Discourse Analysis’s (CDA) Second Dimension, interdiscourse analysis confirms the interpretation that advisers act on idiosyncrasy, and that the main social actors of this act are the adviser and his/her mentees, in an asymmetrical relationship of power. The survey also allowed other discussions: a) the reflection of the subjects about their roles and responsibilities; and b) to update the theoretical approach, applied to a topic less explored. KEYWORDS: CDA. Interdiscourse Analysis. Adviser Discourse. Master Degree.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Reviewed by peers
Revisión por pares
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1263
10.22481/el.v12i2.1263
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1263
identifier_str_mv 10.22481/el.v12i2.1263
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1263/1089
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Estudos da Língua(gem)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Estudos da Língua(gem)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Estudos da Língua(gem); v. 12 n. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 235-253
Language Studies; Vol. 12 No. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 235-253
Études de Langues; Vol. 12 No. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 235-253
Estudios del lenguaje; Vol. 12 Núm. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 235-253
1982-0534
1808-1355
10.22481/el.v12i2
reponame:Estudos da Língua(gem)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Estudos da Língua(gem)
collection Estudos da Língua(gem)
repository.name.fl_str_mv Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv estudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com
_version_ 1799318953759080448