Diferença, simulacro e pensamento: a proposta do método de dramatização (Difference, simulacrum and thought: the proposal of the dramatization method)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lobo, Amanda Souza Ávila
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Lobo, Danilo Moraes, Gusmão, Milene de Cássia Silveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos da Língua(gem)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/9153
Resumo: This article is configured as an attempt to present the perspective of thought present in the proposal of the dramatization method by Gilles Deleuze, which is done by a positive valuation of the idea of ​​difference and simulacrum. Therefore, we will present the Platonic considerations around the passage of time and the permanence, present in the theory of forms, that support the search for truth in the representative thought method, as well the criticisms of this model, made by the philosopher Gilles Deleuze under discussion contained in the appendix of the work “Logic of the sense” (1969), with its proposal of to reverse the Platonism. Then, we bring the text “The dramatization method” (1967) to extract from it the presentation of a new way of thinking that, based on the proposal of valuation the pure difference, breaks with a will to truth based on transcendent and moral foundations, and presents a condition of thought immanent to existence, valuing the body, its encounters and its experiences.
id UESB-2_7b803c5d98f08a96670ab3a4d5336f3c
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9153
network_acronym_str UESB-2
network_name_str Estudos da Língua(gem)
repository_id_str
spelling Diferença, simulacro e pensamento: a proposta do método de dramatização (Difference, simulacrum and thought: the proposal of the dramatization method)Difference, simulacrum and thought: the proposal of the dramatization methodDiferencia, simulacro y pensamiento: la propuesta del método de dramatizaciónDiferença; Simulacro; Pensamento; Método de dramatização.Difference; Simulacrum; Thought; Dramatization method.Diferencia; Simulacro; Pensamiento; Método de dramatización.This article is configured as an attempt to present the perspective of thought present in the proposal of the dramatization method by Gilles Deleuze, which is done by a positive valuation of the idea of ​​difference and simulacrum. Therefore, we will present the Platonic considerations around the passage of time and the permanence, present in the theory of forms, that support the search for truth in the representative thought method, as well the criticisms of this model, made by the philosopher Gilles Deleuze under discussion contained in the appendix of the work “Logic of the sense” (1969), with its proposal of to reverse the Platonism. Then, we bring the text “The dramatization method” (1967) to extract from it the presentation of a new way of thinking that, based on the proposal of valuation the pure difference, breaks with a will to truth based on transcendent and moral foundations, and presents a condition of thought immanent to existence, valuing the body, its encounters and its experiences.Este artículo se configura como un intento de presentar la perspectiva del pensamiento presente en la propuesta del método de dramatización de Gilles Deleuze, que se realiza mediante una valoración positiva de la idea de diferencia y simulacro. Para ello, presentaremos las consideraciones platónicas en torno al paso del tiempo y la permanencia, presentes en la teoría de las formas, que sustentan la búsqueda de la verdad en el método de pensamiento representativo, así como las críticas a este modelo, realizadas por el filósofo Gilles Deleuze en una discusión contenida en el apéndice de la obra “Lógica del sentido” (1969), con su propuesta para revertir el platonismo. A continuación, traeremos el texto “El método de la dramatización” (1967) para extraer de él la presentación de una nueva forma de pensar que, a partir de la propuesta de valorar la pura diferencia, rompe con una voluntad de verdad fundada en fundamentos trascendentes y morales y presenta una condición de pensamiento inmanente a la existencia, valorando el cuerpo, sus encuentros y sus vivencias.Este artigo se configura como uma tentativa de apresentar a perspectiva do pensar subjacente à proposta do método de dramatização de Gilles Deleuze, que se faz por uma valoração positiva da ideia de diferença e do simulacro. Para tanto, apresentaremos, rapidamente, as considerações platônicas em torno da passagem do tempo e da permanência, atreladas à teoria das formas que sustentam a busca pela verdade no método do pensamento representativo, bem como as críticas a esse modelo, realizadas pelo filósofo Gilles Deleuze em discussão entre simulacro e filosofia antiga, contida no apêndice da obra “Lógica do sentido” (1969), com sua proposta de reversão do platonismo para, então, adentrarmos  no texto “O método de dramatização” (1967) e, por conseguinte, extrair dele a apresentação de uma nova forma de pensar que, a partir da proposta de valorização da diferença pura, rompe com uma vontade de verdade pautada em fundamentos transcendentes e morais e apresenta uma condição de pensamento imanente à existência, valorando o corpo, seus encontros e suas experimentações.Edições UESB2021-07-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionReviewed by peersRevisión por paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/915310.22481/el.v19i1.9153Estudos da Língua(gem); v. 19 n. 1 (2021): Estudos da Língua(gem) -ISSN: 1982-0534; 95-111Language Studies; Vol. 19 No. 1 (2021): Estudos da Língua(gem; 95-111Études de Langues; Vol. 19 No. 1 (2021): Estudos da Língua(gem; 95-111Estudios del lenguaje; Vol. 19 Núm. 1 (2021): Estudos da Língua(gem; 95-1111982-05341808-1355reponame:Estudos da Língua(gem)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/9153/6005Copyright (c) 2021 Estudos da Língua(gem)https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLobo, Amanda Souza ÁvilaLobo, Danilo MoraesGusmão, Milene de Cássia Silveira2023-08-10T04:26:56Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9153Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/oaiestudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com1982-05341808-1355opendoar:2023-08-10T04:26:56Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Diferença, simulacro e pensamento: a proposta do método de dramatização (Difference, simulacrum and thought: the proposal of the dramatization method)
Difference, simulacrum and thought: the proposal of the dramatization method
Diferencia, simulacro y pensamiento: la propuesta del método de dramatización
title Diferença, simulacro e pensamento: a proposta do método de dramatização (Difference, simulacrum and thought: the proposal of the dramatization method)
spellingShingle Diferença, simulacro e pensamento: a proposta do método de dramatização (Difference, simulacrum and thought: the proposal of the dramatization method)
Lobo, Amanda Souza Ávila
Diferença; Simulacro; Pensamento; Método de dramatização.
Difference; Simulacrum; Thought; Dramatization method.
Diferencia; Simulacro; Pensamiento; Método de dramatización.
title_short Diferença, simulacro e pensamento: a proposta do método de dramatização (Difference, simulacrum and thought: the proposal of the dramatization method)
title_full Diferença, simulacro e pensamento: a proposta do método de dramatização (Difference, simulacrum and thought: the proposal of the dramatization method)
title_fullStr Diferença, simulacro e pensamento: a proposta do método de dramatização (Difference, simulacrum and thought: the proposal of the dramatization method)
title_full_unstemmed Diferença, simulacro e pensamento: a proposta do método de dramatização (Difference, simulacrum and thought: the proposal of the dramatization method)
title_sort Diferença, simulacro e pensamento: a proposta do método de dramatização (Difference, simulacrum and thought: the proposal of the dramatization method)
author Lobo, Amanda Souza Ávila
author_facet Lobo, Amanda Souza Ávila
Lobo, Danilo Moraes
Gusmão, Milene de Cássia Silveira
author_role author
author2 Lobo, Danilo Moraes
Gusmão, Milene de Cássia Silveira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lobo, Amanda Souza Ávila
Lobo, Danilo Moraes
Gusmão, Milene de Cássia Silveira
dc.subject.por.fl_str_mv Diferença; Simulacro; Pensamento; Método de dramatização.
Difference; Simulacrum; Thought; Dramatization method.
Diferencia; Simulacro; Pensamiento; Método de dramatización.
topic Diferença; Simulacro; Pensamento; Método de dramatização.
Difference; Simulacrum; Thought; Dramatization method.
Diferencia; Simulacro; Pensamiento; Método de dramatización.
description This article is configured as an attempt to present the perspective of thought present in the proposal of the dramatization method by Gilles Deleuze, which is done by a positive valuation of the idea of ​​difference and simulacrum. Therefore, we will present the Platonic considerations around the passage of time and the permanence, present in the theory of forms, that support the search for truth in the representative thought method, as well the criticisms of this model, made by the philosopher Gilles Deleuze under discussion contained in the appendix of the work “Logic of the sense” (1969), with its proposal of to reverse the Platonism. Then, we bring the text “The dramatization method” (1967) to extract from it the presentation of a new way of thinking that, based on the proposal of valuation the pure difference, breaks with a will to truth based on transcendent and moral foundations, and presents a condition of thought immanent to existence, valuing the body, its encounters and its experiences.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Reviewed by peers
Revisión por pares
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/9153
10.22481/el.v19i1.9153
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/9153
identifier_str_mv 10.22481/el.v19i1.9153
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/9153/6005
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos da Língua(gem)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos da Língua(gem)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Estudos da Língua(gem); v. 19 n. 1 (2021): Estudos da Língua(gem) -ISSN: 1982-0534; 95-111
Language Studies; Vol. 19 No. 1 (2021): Estudos da Língua(gem; 95-111
Études de Langues; Vol. 19 No. 1 (2021): Estudos da Língua(gem; 95-111
Estudios del lenguaje; Vol. 19 Núm. 1 (2021): Estudos da Língua(gem; 95-111
1982-0534
1808-1355
reponame:Estudos da Língua(gem)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Estudos da Língua(gem)
collection Estudos da Língua(gem)
repository.name.fl_str_mv Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv estudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com
_version_ 1799318954876862464