Cinema e audiovisual: memória, formação e processos criativos em busca da autonomia do sujeito ( Cinema and Audiovisual: memory, training and creative processes towards the autonomy of the subject )
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos da Língua(gem) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1240 |
Resumo: | From four theoretical proposals about the possibilities of knowledge and science expressed by Foucault, Deleuze, Agamben and Lévi-Strauss – the error, the false, myth and quodlibet – the text seeks to reflect on the experience as educational manner that limits the formation and creativity in the audiovisual field. As a fundament of this process, evokes some concepts from Montaigne to understand two projects for audiovisual formation, experienced by students of cinema of PUC-Rio and residents of favela communities in Rio de Janeiro in extension courses taught in the University.KEYWORDS: Audiovisual formation. Experience. Subjectivity. Quodlibet. |
id |
UESB-2_9a4a3cd1802f6d3f2f069608796e5e29 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/1240 |
network_acronym_str |
UESB-2 |
network_name_str |
Estudos da Língua(gem) |
repository_id_str |
|
spelling |
Cinema e audiovisual: memória, formação e processos criativos em busca da autonomia do sujeito ( Cinema and Audiovisual: memory, training and creative processes towards the autonomy of the subject )Cinema and Audiovisual: memory, training and creative processes towards the autonomy of the subjectFormação para o audiovisualExperiênciaSubjetividadeQuodlibetAudiovisual formationExperienceSubjectivityQuodlibetFrom four theoretical proposals about the possibilities of knowledge and science expressed by Foucault, Deleuze, Agamben and Lévi-Strauss – the error, the false, myth and quodlibet – the text seeks to reflect on the experience as educational manner that limits the formation and creativity in the audiovisual field. As a fundament of this process, evokes some concepts from Montaigne to understand two projects for audiovisual formation, experienced by students of cinema of PUC-Rio and residents of favela communities in Rio de Janeiro in extension courses taught in the University.KEYWORDS: Audiovisual formation. Experience. Subjectivity. Quodlibet.A partir de quatro propostas teóricas sobre as possibilidades do conhecimento e da ciência expressas por Foucault, Deleuze, Lévi-Strauss e Agamben – o erro, o falso o mito e o quodlibet – o texto busca refletir sobre a experiência como forma pedagógica que circunscreve a formação e a criatividade no campo do audiovisual. Como fundamento desse processo, evoca alguns conceitos de Montaigne para entender dois projetos de formação para o audiovisual, vividos por alunos do curso de cinema da PUC-Rio e moradores de comunidades faveladas do Rio de Janeiro em cursos de extensão ministrados na Universidade.PALAVRAS-CHAVE: Formação para o audiovisual. Experiência. Subjetividade. Quodlibet.ABSTRACTFrom four theoretical proposals about the possibilities of knowledge and science expressed by Foucault, Deleuze, Agamben and Lévi-Strauss – the error, the false, myth and quodlibet – the text seeks to reflect on the experience as educational manner that limits the formation and creativity in the audiovisual field. As a fundament of this process, evokes some concepts from Montaigne to understand two projects for audiovisual formation, experienced by students of cinema of PUC-Rio and residents of favela communities in Rio de Janeiro in extension courses taught in the University.KEYWORDS: Audiovisual formation. Experience. Subjectivity. Quodlibet.Edições UESB2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionReviewed by peersRevisión por paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/124010.22481/el.v12i1.1240Estudos da Língua(gem); v. 12 n. 1 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 61-76Language Studies; Vol. 12 No. 1 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 61-76Études de Langues; Vol. 12 No. 1 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 61-76Estudios del lenguaje; Vol. 12 Núm. 1 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 61-761982-05341808-135510.22481/el.v12i1reponame:Estudos da Língua(gem)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1240/1066Copyright (c) 2014 Estudos da Língua(gem)info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Miguel2021-03-13T22:43:33Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/1240Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/oaiestudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com1982-05341808-1355opendoar:2021-03-13T22:43:33Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cinema e audiovisual: memória, formação e processos criativos em busca da autonomia do sujeito ( Cinema and Audiovisual: memory, training and creative processes towards the autonomy of the subject ) Cinema and Audiovisual: memory, training and creative processes towards the autonomy of the subject |
title |
Cinema e audiovisual: memória, formação e processos criativos em busca da autonomia do sujeito ( Cinema and Audiovisual: memory, training and creative processes towards the autonomy of the subject ) |
spellingShingle |
Cinema e audiovisual: memória, formação e processos criativos em busca da autonomia do sujeito ( Cinema and Audiovisual: memory, training and creative processes towards the autonomy of the subject ) Pereira, Miguel Formação para o audiovisual Experiência Subjetividade Quodlibet Audiovisual formation Experience Subjectivity Quodlibet |
title_short |
Cinema e audiovisual: memória, formação e processos criativos em busca da autonomia do sujeito ( Cinema and Audiovisual: memory, training and creative processes towards the autonomy of the subject ) |
title_full |
Cinema e audiovisual: memória, formação e processos criativos em busca da autonomia do sujeito ( Cinema and Audiovisual: memory, training and creative processes towards the autonomy of the subject ) |
title_fullStr |
Cinema e audiovisual: memória, formação e processos criativos em busca da autonomia do sujeito ( Cinema and Audiovisual: memory, training and creative processes towards the autonomy of the subject ) |
title_full_unstemmed |
Cinema e audiovisual: memória, formação e processos criativos em busca da autonomia do sujeito ( Cinema and Audiovisual: memory, training and creative processes towards the autonomy of the subject ) |
title_sort |
Cinema e audiovisual: memória, formação e processos criativos em busca da autonomia do sujeito ( Cinema and Audiovisual: memory, training and creative processes towards the autonomy of the subject ) |
author |
Pereira, Miguel |
author_facet |
Pereira, Miguel |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Miguel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação para o audiovisual Experiência Subjetividade Quodlibet Audiovisual formation Experience Subjectivity Quodlibet |
topic |
Formação para o audiovisual Experiência Subjetividade Quodlibet Audiovisual formation Experience Subjectivity Quodlibet |
description |
From four theoretical proposals about the possibilities of knowledge and science expressed by Foucault, Deleuze, Agamben and Lévi-Strauss – the error, the false, myth and quodlibet – the text seeks to reflect on the experience as educational manner that limits the formation and creativity in the audiovisual field. As a fundament of this process, evokes some concepts from Montaigne to understand two projects for audiovisual formation, experienced by students of cinema of PUC-Rio and residents of favela communities in Rio de Janeiro in extension courses taught in the University.KEYWORDS: Audiovisual formation. Experience. Subjectivity. Quodlibet. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Reviewed by peers Revisión por pares Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1240 10.22481/el.v12i1.1240 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1240 |
identifier_str_mv |
10.22481/el.v12i1.1240 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1240/1066 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Estudos da Língua(gem) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Estudos da Língua(gem) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos da Língua(gem); v. 12 n. 1 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 61-76 Language Studies; Vol. 12 No. 1 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 61-76 Études de Langues; Vol. 12 No. 1 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 61-76 Estudios del lenguaje; Vol. 12 Núm. 1 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 61-76 1982-0534 1808-1355 10.22481/el.v12i1 reponame:Estudos da Língua(gem) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Estudos da Língua(gem) |
collection |
Estudos da Língua(gem) |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
estudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com |
_version_ |
1799318953408856064 |