Cinema e audiovisual: memória, formação e processos criativos em busca da autonomia do sujeito ( Cinema and Audiovisual: memory, training and creative processes towards the autonomy of the subject )

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Miguel
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos da Língua(gem)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1240
Resumo: From four theoretical proposals about the possibilities of knowledge and science expressed by Foucault, Deleuze, Agamben and Lévi-Strauss – the error, the false, myth and quodlibet – the text seeks to reflect on the experience as educational manner that limits the formation and creativity in the audiovisual field. As a fundament of this process, evokes some concepts from Montaigne to understand two projects for audiovisual formation, experienced by students of cinema of PUC-Rio and residents of favela communities in Rio de Janeiro in extension courses taught in the University.KEYWORDS: Audiovisual formation. Experience. Subjectivity. Quodlibet.
id UESB-2_9a4a3cd1802f6d3f2f069608796e5e29
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/1240
network_acronym_str UESB-2
network_name_str Estudos da Língua(gem)
repository_id_str
spelling Cinema e audiovisual: memória, formação e processos criativos em busca da autonomia do sujeito ( Cinema and Audiovisual: memory, training and creative processes towards the autonomy of the subject )Cinema and Audiovisual: memory, training and creative processes towards the autonomy of the subjectFormação para o audiovisualExperiênciaSubjetividadeQuodlibetAudiovisual formationExperienceSubjectivityQuodlibetFrom four theoretical proposals about the possibilities of knowledge and science expressed by Foucault, Deleuze, Agamben and Lévi-Strauss – the error, the false, myth and quodlibet – the text seeks to reflect on the experience as educational manner that limits the formation and creativity in the audiovisual field. As a fundament of this process, evokes some concepts from Montaigne to understand two projects for audiovisual formation, experienced by students of cinema of PUC-Rio and residents of favela communities in Rio de Janeiro in extension courses taught in the University.KEYWORDS: Audiovisual formation. Experience. Subjectivity. Quodlibet.A partir de quatro propostas teóricas sobre as possibilidades do conhecimento e da ciência expressas por Foucault, Deleuze, Lévi-Strauss e Agamben – o erro, o falso o mito e o quodlibet – o texto busca refletir sobre a experiência como forma pedagógica que circunscreve a formação e a criatividade no campo do audiovisual. Como fundamento desse processo, evoca alguns conceitos de Montaigne para entender dois projetos de formação para o audiovisual, vividos por alunos do curso de cinema da PUC-Rio e moradores de comunidades faveladas do Rio de Janeiro em cursos de extensão ministrados na Universidade.PALAVRAS-CHAVE: Formação para o audiovisual. Experiência. Subjetividade. Quodlibet.ABSTRACTFrom four theoretical proposals about the possibilities of knowledge and science expressed by Foucault, Deleuze, Agamben and Lévi-Strauss – the error, the false, myth and quodlibet – the text seeks to reflect on the experience as educational manner that limits the formation and creativity in the audiovisual field. As a fundament of this process, evokes some concepts from Montaigne to understand two projects for audiovisual formation, experienced by students of cinema of PUC-Rio and residents of favela communities in Rio de Janeiro in extension courses taught in the University.KEYWORDS: Audiovisual formation. Experience. Subjectivity. Quodlibet.Edições UESB2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionReviewed by peersRevisión por paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/124010.22481/el.v12i1.1240Estudos da Língua(gem); v. 12 n. 1 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 61-76Language Studies; Vol. 12 No. 1 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 61-76Études de Langues; Vol. 12 No. 1 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 61-76Estudios del lenguaje; Vol. 12 Núm. 1 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 61-761982-05341808-135510.22481/el.v12i1reponame:Estudos da Língua(gem)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1240/1066Copyright (c) 2014 Estudos da Língua(gem)info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Miguel2021-03-13T22:43:33Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/1240Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/oaiestudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com1982-05341808-1355opendoar:2021-03-13T22:43:33Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Cinema e audiovisual: memória, formação e processos criativos em busca da autonomia do sujeito ( Cinema and Audiovisual: memory, training and creative processes towards the autonomy of the subject )
Cinema and Audiovisual: memory, training and creative processes towards the autonomy of the subject
title Cinema e audiovisual: memória, formação e processos criativos em busca da autonomia do sujeito ( Cinema and Audiovisual: memory, training and creative processes towards the autonomy of the subject )
spellingShingle Cinema e audiovisual: memória, formação e processos criativos em busca da autonomia do sujeito ( Cinema and Audiovisual: memory, training and creative processes towards the autonomy of the subject )
Pereira, Miguel
Formação para o audiovisual
Experiência
Subjetividade
Quodlibet
Audiovisual formation
Experience
Subjectivity
Quodlibet
title_short Cinema e audiovisual: memória, formação e processos criativos em busca da autonomia do sujeito ( Cinema and Audiovisual: memory, training and creative processes towards the autonomy of the subject )
title_full Cinema e audiovisual: memória, formação e processos criativos em busca da autonomia do sujeito ( Cinema and Audiovisual: memory, training and creative processes towards the autonomy of the subject )
title_fullStr Cinema e audiovisual: memória, formação e processos criativos em busca da autonomia do sujeito ( Cinema and Audiovisual: memory, training and creative processes towards the autonomy of the subject )
title_full_unstemmed Cinema e audiovisual: memória, formação e processos criativos em busca da autonomia do sujeito ( Cinema and Audiovisual: memory, training and creative processes towards the autonomy of the subject )
title_sort Cinema e audiovisual: memória, formação e processos criativos em busca da autonomia do sujeito ( Cinema and Audiovisual: memory, training and creative processes towards the autonomy of the subject )
author Pereira, Miguel
author_facet Pereira, Miguel
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Miguel
dc.subject.por.fl_str_mv Formação para o audiovisual
Experiência
Subjetividade
Quodlibet
Audiovisual formation
Experience
Subjectivity
Quodlibet
topic Formação para o audiovisual
Experiência
Subjetividade
Quodlibet
Audiovisual formation
Experience
Subjectivity
Quodlibet
description From four theoretical proposals about the possibilities of knowledge and science expressed by Foucault, Deleuze, Agamben and Lévi-Strauss – the error, the false, myth and quodlibet – the text seeks to reflect on the experience as educational manner that limits the formation and creativity in the audiovisual field. As a fundament of this process, evokes some concepts from Montaigne to understand two projects for audiovisual formation, experienced by students of cinema of PUC-Rio and residents of favela communities in Rio de Janeiro in extension courses taught in the University.KEYWORDS: Audiovisual formation. Experience. Subjectivity. Quodlibet.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Reviewed by peers
Revisión por pares
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1240
10.22481/el.v12i1.1240
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1240
identifier_str_mv 10.22481/el.v12i1.1240
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1240/1066
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Estudos da Língua(gem)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Estudos da Língua(gem)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Estudos da Língua(gem); v. 12 n. 1 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 61-76
Language Studies; Vol. 12 No. 1 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 61-76
Études de Langues; Vol. 12 No. 1 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 61-76
Estudios del lenguaje; Vol. 12 Núm. 1 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 61-76
1982-0534
1808-1355
10.22481/el.v12i1
reponame:Estudos da Língua(gem)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Estudos da Língua(gem)
collection Estudos da Língua(gem)
repository.name.fl_str_mv Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv estudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com
_version_ 1799318953408856064