Políticas públicas educacionais no Brasil pós redemocratização: percursos à cidadania?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Copatti, Carina
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Andreis, Adriana Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Geopauta
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/6155
Resumo: Having as a field of investigation the public policies in the educational scenario outlined after the promulgation of the Federal Constitution in 1988, the objective of this text is to analyze elements of citizenship in the documents of these policies in order to perceive advances and challenges present, also, with regard to the perspective of citizen formation. The central issue investigates to what extent Brazilian educational policies have contributed and/or limited a perspective of citizen training. Therefore, the methodological path involved the interaction between bibliographic and documentary research, considering as centrality the analysis of documents of national educational policy (CF, 1988; LDB, 1996; PNLD, 1985; PCN, 1998; DCN, 2013; BNCC, 2017).
id UESB-4_074b279f0fec0574701eb686f4c55d68
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6155
network_acronym_str UESB-4
network_name_str Geopauta
repository_id_str
spelling Políticas públicas educacionais no Brasil pós redemocratização: percursos à cidadania?Políticas públicas de educação; Redemocratização do Brasil; Formação cidadã.Políticas educacionaisHaving as a field of investigation the public policies in the educational scenario outlined after the promulgation of the Federal Constitution in 1988, the objective of this text is to analyze elements of citizenship in the documents of these policies in order to perceive advances and challenges present, also, with regard to the perspective of citizen formation. The central issue investigates to what extent Brazilian educational policies have contributed and/or limited a perspective of citizen training. Therefore, the methodological path involved the interaction between bibliographic and documentary research, considering as centrality the analysis of documents of national educational policy (CF, 1988; LDB, 1996; PNLD, 1985; PCN, 1998; DCN, 2013; BNCC, 2017).Tendo como campo de investigação as políticas públicas no cenário educacional delineado posteriormente à promulgação da Constituição Federal em 1988, o objetivo deste texto é analisar elementos da cidadania nos documentos dessas políticas visando perceber avanços e desafios presentes, ainda, no que tange à perspectiva de formação cidadã. A questão central investiga em que medida as políticas educacionais brasileiras têm contribuído e/ou limitado uma perspectiva de formação cidadã. Para tanto, o percurso metodológico envolveu a interação entre pesquisa bibliográfica e documental, considerando como centralidade a análise de documentos da política educacional nacional (CF, 1988; LDB, 1996; PNLD, 1985; PCN, 1998; DCN, 2013; BNCC, 2017).Teniendo como campo de investigación las políticas públicas en el escenario educativo esbozado después de la promulgación de la Constitución Federal en 1988, el objetivo de este texto es analizar elementos de ciudadanía en los documentos de estas políticas con el fin de percibir los avances y desafíos presentes, también, con respecto a la perspectiva de la formación ciudadana. El tema central investiga en qué medida las políticas educativas brasileñas han contribuido y/o limitado una perspectiva de la formación ciudadana. Por lo tanto, el camino metodológico implicó la interacción entre la investigación bibliográfica y documental, considerando como centralidad el análisis de los documentos de la política educativa nacional (CF, 1988; LDB, 1996; PNLD, 1985; PCN, 1998; DCN, 2013; BNCC, 2017).  Edições UESB2020-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTEXTOapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/615510.22481/rg.v4i1.6155Geopauta; v. 4 n. 1 (2020): Geografia; 69-91Geopauta; Vol. 4 No. 1 (2020): Geografia; 69-91Geopauta; Vol. 4 Núm. 1 (2020): Geografia; 69-912594-5033reponame:Geopautainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporenghttps://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/6155/4752https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/6155/4753Copyright (c) 2020 Geopautahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCopatti, CarinaAndreis, Adriana Maria2021-03-09T21:25:36Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6155Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/oai2594-50332594-5033opendoar:2021-03-09T21:25:36Geopauta - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Políticas públicas educacionais no Brasil pós redemocratização: percursos à cidadania?
title Políticas públicas educacionais no Brasil pós redemocratização: percursos à cidadania?
spellingShingle Políticas públicas educacionais no Brasil pós redemocratização: percursos à cidadania?
Copatti, Carina
Políticas públicas de educação; Redemocratização do Brasil; Formação cidadã.
Políticas educacionais
title_short Políticas públicas educacionais no Brasil pós redemocratização: percursos à cidadania?
title_full Políticas públicas educacionais no Brasil pós redemocratização: percursos à cidadania?
title_fullStr Políticas públicas educacionais no Brasil pós redemocratização: percursos à cidadania?
title_full_unstemmed Políticas públicas educacionais no Brasil pós redemocratização: percursos à cidadania?
title_sort Políticas públicas educacionais no Brasil pós redemocratização: percursos à cidadania?
author Copatti, Carina
author_facet Copatti, Carina
Andreis, Adriana Maria
author_role author
author2 Andreis, Adriana Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Copatti, Carina
Andreis, Adriana Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas públicas de educação; Redemocratização do Brasil; Formação cidadã.
Políticas educacionais
topic Políticas públicas de educação; Redemocratização do Brasil; Formação cidadã.
Políticas educacionais
description Having as a field of investigation the public policies in the educational scenario outlined after the promulgation of the Federal Constitution in 1988, the objective of this text is to analyze elements of citizenship in the documents of these policies in order to perceive advances and challenges present, also, with regard to the perspective of citizen formation. The central issue investigates to what extent Brazilian educational policies have contributed and/or limited a perspective of citizen training. Therefore, the methodological path involved the interaction between bibliographic and documentary research, considering as centrality the analysis of documents of national educational policy (CF, 1988; LDB, 1996; PNLD, 1985; PCN, 1998; DCN, 2013; BNCC, 2017).
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
TEXTO
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/6155
10.22481/rg.v4i1.6155
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/6155
identifier_str_mv 10.22481/rg.v4i1.6155
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/6155/4752
https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/6155/4753
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Geopauta
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Geopauta
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Geopauta; v. 4 n. 1 (2020): Geografia; 69-91
Geopauta; Vol. 4 No. 1 (2020): Geografia; 69-91
Geopauta; Vol. 4 Núm. 1 (2020): Geografia; 69-91
2594-5033
reponame:Geopauta
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Geopauta
collection Geopauta
repository.name.fl_str_mv Geopauta - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798315183046656000