"Trilha jovem Iguassu": um olhar decolonial
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Odeere |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/article/view/11052 |
Resumo: | This report intends to share and reflect on what the beginning of change and the limits of new learning can mean, as well as its moments of crisis in practice, in the service of a decolonial future. The Trilha Jovem project is born from the intersection of two articulated socioeconomic issues: the search for the social and professional insertion of young people, especially those from families in situations of vulnerability and risk; and projects in the area of sustainability. We create learning opportunities anchored to projects carried out with sustainable themes. In this scenario, it is possible to develop small and large youth social movements, based on learning programs and networks. In this way, we seek to develop project themes that reflect practices of empathy and care, covering social contexts neglected by society in order to encourage and/or stimulate a meaningful look at the environment. |
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"Trilha jovem Iguassu": um olhar decolonial"Trilha jovem Iguassu": una percepción decolonial"Trilha jovem Iguassu": a decolonial perceptionDecolonialProjetosSustentabilidadeTrilha jovemDecolonialProyetosSustentabilidadTrilha jovemDecolonialProjectsSustainabilityTrilha jovemThis report intends to share and reflect on what the beginning of change and the limits of new learning can mean, as well as its moments of crisis in practice, in the service of a decolonial future. The Trilha Jovem project is born from the intersection of two articulated socioeconomic issues: the search for the social and professional insertion of young people, especially those from families in situations of vulnerability and risk; and projects in the area of sustainability. We create learning opportunities anchored to projects carried out with sustainable themes. In this scenario, it is possible to develop small and large youth social movements, based on learning programs and networks. In this way, we seek to develop project themes that reflect practices of empathy and care, covering social contexts neglected by society in order to encourage and/or stimulate a meaningful look at the environment.Este informe pretende compartir y reflexionar sobre lo que puede significar el comienzo del cambio y los límites de los nuevos aprendizajes, así como sus momentos de crisis en la práctica, al servicio de un futuro decolonial. El proyecto Trilha Jovem nace de la intersección de dos problemáticas socioeconómicas articuladas: la búsqueda de la inserción social y profesional de los jóvenes, en especial los provenientes de familias en situación de vulnerabilidad y riesgo; y proyectos en el área de la sustentabilidad. Creamos oportunidades de aprendizaje ancladas a proyectos realizados con temáticas sustentables. En este escenario, es posible desarrollar pequeños y grandes movimientos sociales juveniles, basados en programas y redes de aprendizaje. De esta manera, buscamos desarrollar temas de proyectos que reflejen prácticas de empatía y cuidado, abarcando contextos sociales desatendidos por la sociedad para incentivar y/o estimular una mirada significativa al medio ambiente.Este relato pretende partilhar e refletir sobre o que pode significar o início da mudança e os limites das novas aprendizagens, bem como os seus momentos de crise na prática, a serviço de um futuro decolonial. O projeto Trilha Jovem nasce da intersecção de duas questões socioeconômicas articuladas: a busca pela inserção social e profissional de jovens, especialmente aqueles oriundos de famílias em situação de vulnerabilidade e risco; e projetos na área de sustentabilidade. Criamos oportunidades de aprendizado ancoradas a projetos realizados com temas sustentáveis. Nesse cenário, é possível desenvolver pequenos e grandes movimentos sociais juvenis, baseados em programas e redes de aprendizagem. Desta maneira, buscamos desenvolver temas de projeto que reflitam práticas de empatia e cuidado, abrangendo contextos sociais negligenciados pela sociedade de modo a incentivar e/ou estimular um olhar significativo ao meio ambiente.Edições UESB2022-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtículo revisado por paresPeer-reviewed articleapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/article/view/1105210.22481/odeere.v7i2.11052ODEERE; Vol. 7 Núm. 2 (2022): (Mayo/Ago) - Relaciones Étnico-Raciales, Blanquitud y Decolonialidad en la Educación; 188-198ODEERE; Vol. 7 No. 2 (2022): (May/Aug) - Ethnic-Racial Relations, Whiteness and Decoloniality in Education; 188-198ODEERE; v. 7 n. 2 (2022): (mai./ago.) - Relações Étnico-Raciais, Branquitude e Decolonialidade na Educação; 188-198ODEERE; Vol. 7 No. 2 (2022): (mai./ago.) - Relações Étnico-Raciais, Branquitude e Decolonialidade na Educação; 188-1982525-4715reponame:Revista Odeereinstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/article/view/11052/7049Copyright (c) 2022 ODEEREhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGrizorti, WagnerDutra, Patricia Menezes2022-08-31T23:59:00Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11052Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/oairevistaodeere@uesb.edu.br||2525-47152525-4715opendoar:2022-08-31T23:59Revista Odeere - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
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