O estudo da relação ternária para o ensino do Campo Conceitual Multiplicativo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Binacional Brasil-Argentina |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/8319 |
Resumo: | This article aims to analyze and describe the formative process of teachers in the early years who teach the concepts of Multiplicative Comparison. A qualitative research carried out during a training process with teachers who worked in the early years of elementary school. The training was organized in face-to-face meetings, virtual meetings and pedagogical practice activities, having as content the Multiplicative Conceptual Field (CCM) studied by Gérard Vergnaud. A result, the training process provided evidence of expanding mathematical knowledge in the face of the problem situations of the CCM, strengthening: the practice of teachers; elaboration of problem situations with different complexities (multiplication and division); the work mediated in the classroom, observing the schemes used by the students and the concepts that still needed interference to effect learning, demonstrated possibilities for new strategies for the teacher to understand the construction of students' mathematical knowledge. |
id |
UESB-6_2a11f9f7d9eace6ceb5e463ecfc02a46 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8319 |
network_acronym_str |
UESB-6 |
network_name_str |
Revista Binacional Brasil-Argentina |
repository_id_str |
|
spelling |
O estudo da relação ternária para o ensino do Campo Conceitual MultiplicativoEL ESTUDIO DE LA RELACIÓN TERNARIA PARA LA ENSEÑANZA DEL CAMPO CONCEPTUAL MULTIPLICATIVOTHE STUDY OF THE TERNARY RELATIONSHIP FOR THE TEACHING OF THE MULTIPLICATIVE CONCEPTUAL FIELDEstruturas MultiplicativasRelação TernáriaFormação continuadaEstructuras MultiplicativasRelación TernariaEntrenamiento en cursoMultiplicative Structures; Ternary Relationship; Continuing EducationThis article aims to analyze and describe the formative process of teachers in the early years who teach the concepts of Multiplicative Comparison. A qualitative research carried out during a training process with teachers who worked in the early years of elementary school. The training was organized in face-to-face meetings, virtual meetings and pedagogical practice activities, having as content the Multiplicative Conceptual Field (CCM) studied by Gérard Vergnaud. A result, the training process provided evidence of expanding mathematical knowledge in the face of the problem situations of the CCM, strengthening: the practice of teachers; elaboration of problem situations with different complexities (multiplication and division); the work mediated in the classroom, observing the schemes used by the students and the concepts that still needed interference to effect learning, demonstrated possibilities for new strategies for the teacher to understand the construction of students' mathematical knowledge.Este artículo tiene como objetivo analizar y describir el proceso formativo de los docentes en los primeros años que enseñan los conceptos de Comparación Multiplicativa. Una investigación cualitativa, realizada durante un proceso de formación con profesores que trabajaron en los primeros años de la escuela primaria. La formación se organizó en encuentros presenciales, encuentros virtuales y actividades de práctica pedagógica, teniendo como contenido el Campo Conceptual Multiplicativo (CCM) estudiado por Gérard Vergnaud. Como resultado, el proceso de formación brindó evidencias de la ampliación del conocimiento matemático ante las situaciones problemáticas del CCM, fortaleciendo: la práctica de los docentes; elaboración de situaciones problemáticas con diferentes complejidades (multiplicación y división); el trabajo mediado en el aula, observando los esquemas utilizados por los estudiantes y los conceptos que aún necesitaban interferencia para efectuar el aprendizaje, demostró posibilidades de nuevas estrategias para que el docente comprenda la construcción del conocimiento matemático de los estudiantes.Este artigo objetiva analisar e descrever o processo formativo de professores dos anos iniciais que ensinam os conceitos de Comparação Multiplicativa. Uma pesquisa de natureza qualitativa, realizada durante um processo formativo com professores que atuavam nos anos iniciais do ensino fundamental. A formação foi organizada em encontros presenciais, virtuais e atividades de prática pedagógica tendo como conteúdo o Campo Conceitual Multiplicativo (CCM) estudado por Gérard Vergnaud. Como resultados, o processo formativo proporcionou indícios de ampliação do conhecimento matemático frente às situações-problema do CCM, fortalecendo: a prática dos professores; elaboração de situações-problema com diferentes complexidades (multiplicação e divisão); o trabalho mediado em sala de aula, observando os esquemas utilizados pelos alunos e os conceitos que ainda precisavam de interferência para efetivar a aprendizagem, demonstraram possibilidades de novas estratégias para que o professor entenda a construção do conhecimento matemático dos alunos.Edições UESB2021-06-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/831910.22481/rbba.v10i01.8319Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences; Vol. 10 No. 01 (2021): RBBA - diálogo entre as ciências; 330-356Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências; v. 10 n. 01 (2021): RBBA - diálogo entre as ciências; 330-356Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre las ciencias; Vol. 10 Núm. 01 (2021): RBBA - diálogo entre as ciências; 330-3562316-1205reponame:Revista Binacional Brasil-Argentinainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/8319/5805Copyright (c) 2021 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciênciashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza Couto, Maria Elizabete Cabral Lima, Débora dos Santos Santana, Eurivalda Ribeiro2021-06-19T20:50:42Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8319Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/oairbba@uesb.edu.br||2316-12052316-1205opendoar:2021-06-19T20:50:42Revista Binacional Brasil-Argentina - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O estudo da relação ternária para o ensino do Campo Conceitual Multiplicativo EL ESTUDIO DE LA RELACIÓN TERNARIA PARA LA ENSEÑANZA DEL CAMPO CONCEPTUAL MULTIPLICATIVO THE STUDY OF THE TERNARY RELATIONSHIP FOR THE TEACHING OF THE MULTIPLICATIVE CONCEPTUAL FIELD |
title |
O estudo da relação ternária para o ensino do Campo Conceitual Multiplicativo |
spellingShingle |
O estudo da relação ternária para o ensino do Campo Conceitual Multiplicativo Souza Couto, Maria Elizabete Estruturas Multiplicativas Relação Ternária Formação continuada Estructuras Multiplicativas Relación Ternaria Entrenamiento en curso Multiplicative Structures; Ternary Relationship; Continuing Education |
title_short |
O estudo da relação ternária para o ensino do Campo Conceitual Multiplicativo |
title_full |
O estudo da relação ternária para o ensino do Campo Conceitual Multiplicativo |
title_fullStr |
O estudo da relação ternária para o ensino do Campo Conceitual Multiplicativo |
title_full_unstemmed |
O estudo da relação ternária para o ensino do Campo Conceitual Multiplicativo |
title_sort |
O estudo da relação ternária para o ensino do Campo Conceitual Multiplicativo |
author |
Souza Couto, Maria Elizabete |
author_facet |
Souza Couto, Maria Elizabete Cabral Lima, Débora dos Santos Santana, Eurivalda Ribeiro |
author_role |
author |
author2 |
Cabral Lima, Débora dos Santos Santana, Eurivalda Ribeiro |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza Couto, Maria Elizabete Cabral Lima, Débora dos Santos Santana, Eurivalda Ribeiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estruturas Multiplicativas Relação Ternária Formação continuada Estructuras Multiplicativas Relación Ternaria Entrenamiento en curso Multiplicative Structures; Ternary Relationship; Continuing Education |
topic |
Estruturas Multiplicativas Relação Ternária Formação continuada Estructuras Multiplicativas Relación Ternaria Entrenamiento en curso Multiplicative Structures; Ternary Relationship; Continuing Education |
description |
This article aims to analyze and describe the formative process of teachers in the early years who teach the concepts of Multiplicative Comparison. A qualitative research carried out during a training process with teachers who worked in the early years of elementary school. The training was organized in face-to-face meetings, virtual meetings and pedagogical practice activities, having as content the Multiplicative Conceptual Field (CCM) studied by Gérard Vergnaud. A result, the training process provided evidence of expanding mathematical knowledge in the face of the problem situations of the CCM, strengthening: the practice of teachers; elaboration of problem situations with different complexities (multiplication and division); the work mediated in the classroom, observing the schemes used by the students and the concepts that still needed interference to effect learning, demonstrated possibilities for new strategies for the teacher to understand the construction of students' mathematical knowledge. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/8319 10.22481/rbba.v10i01.8319 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/8319 |
identifier_str_mv |
10.22481/rbba.v10i01.8319 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/8319/5805 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences; Vol. 10 No. 01 (2021): RBBA - diálogo entre as ciências; 330-356 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências; v. 10 n. 01 (2021): RBBA - diálogo entre as ciências; 330-356 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre las ciencias; Vol. 10 Núm. 01 (2021): RBBA - diálogo entre as ciências; 330-356 2316-1205 reponame:Revista Binacional Brasil-Argentina instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Revista Binacional Brasil-Argentina |
collection |
Revista Binacional Brasil-Argentina |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Binacional Brasil-Argentina - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rbba@uesb.edu.br|| |
_version_ |
1797220470411493376 |