O estudo da relação ternária para o ensino do Campo Conceitual Multiplicativo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza Couto, Maria Elizabete
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Cabral Lima, Débora, dos Santos Santana, Eurivalda Ribeiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Binacional Brasil-Argentina
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/8319
Resumo: This article aims to analyze and describe the formative process of teachers in the early years who teach the concepts of Multiplicative Comparison. A qualitative research carried out during a training process with teachers who worked in the early years of elementary school. The training was organized in face-to-face meetings, virtual meetings and pedagogical practice activities, having as content the Multiplicative Conceptual Field (CCM) studied by Gérard Vergnaud. A result, the training process provided evidence of expanding mathematical knowledge in the face of the problem situations of the CCM, strengthening: the practice of teachers; elaboration of problem situations with different complexities (multiplication and division); the work mediated in the classroom, observing the schemes used by the students and the concepts that still needed interference to effect learning, demonstrated possibilities for new strategies for the teacher to understand the construction of students' mathematical knowledge.
id UESB-6_2a11f9f7d9eace6ceb5e463ecfc02a46
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8319
network_acronym_str UESB-6
network_name_str Revista Binacional Brasil-Argentina
repository_id_str
spelling O estudo da relação ternária para o ensino do Campo Conceitual MultiplicativoEL ESTUDIO DE LA RELACIÓN TERNARIA PARA LA ENSEÑANZA DEL CAMPO CONCEPTUAL MULTIPLICATIVOTHE STUDY OF THE TERNARY RELATIONSHIP FOR THE TEACHING OF THE MULTIPLICATIVE CONCEPTUAL FIELDEstruturas MultiplicativasRelação TernáriaFormação continuadaEstructuras MultiplicativasRelación TernariaEntrenamiento en cursoMultiplicative Structures; Ternary Relationship; Continuing EducationThis article aims to analyze and describe the formative process of teachers in the early years who teach the concepts of Multiplicative Comparison. A qualitative research carried out during a training process with teachers who worked in the early years of elementary school. The training was organized in face-to-face meetings, virtual meetings and pedagogical practice activities, having as content the Multiplicative Conceptual Field (CCM) studied by Gérard Vergnaud. A result, the training process provided evidence of expanding mathematical knowledge in the face of the problem situations of the CCM, strengthening: the practice of teachers; elaboration of problem situations with different complexities (multiplication and division); the work mediated in the classroom, observing the schemes used by the students and the concepts that still needed interference to effect learning, demonstrated possibilities for new strategies for the teacher to understand the construction of students' mathematical knowledge.Este artículo tiene como objetivo analizar y describir el proceso formativo de los docentes en los primeros años que enseñan los conceptos de Comparación Multiplicativa. Una investigación cualitativa, realizada durante un proceso de formación con profesores que trabajaron en los primeros años de la escuela primaria. La formación se organizó en encuentros presenciales, encuentros virtuales y actividades de práctica pedagógica, teniendo como contenido el Campo Conceptual Multiplicativo (CCM) estudiado por Gérard Vergnaud. Como resultado, el proceso de formación brindó evidencias de la ampliación del conocimiento matemático ante las situaciones problemáticas del CCM, fortaleciendo: la práctica de los docentes; elaboración de situaciones problemáticas con diferentes complejidades (multiplicación y división); el trabajo mediado en el aula, observando los esquemas utilizados por los estudiantes y los conceptos que aún necesitaban interferencia para efectuar el aprendizaje, demostró posibilidades de nuevas estrategias para que el docente comprenda la construcción del conocimiento matemático de los estudiantes.Este artigo objetiva analisar e descrever o processo formativo de professores dos anos iniciais que ensinam os conceitos de Comparação Multiplicativa. Uma pesquisa de natureza qualitativa, realizada durante um processo formativo com professores que atuavam nos anos iniciais do ensino fundamental. A formação foi organizada em encontros presenciais, virtuais e atividades de prática pedagógica tendo como conteúdo o Campo Conceitual Multiplicativo (CCM) estudado por Gérard Vergnaud. Como  resultados, o processo formativo proporcionou indícios de ampliação do conhecimento matemático frente às situações-problema do CCM, fortalecendo: a prática dos professores; elaboração de situações-problema com diferentes complexidades (multiplicação e divisão); o trabalho mediado em sala de aula, observando os esquemas utilizados pelos alunos e os conceitos que ainda precisavam de interferência para efetivar a aprendizagem, demonstraram possibilidades de novas estratégias para que o professor entenda a construção do conhecimento matemático dos alunos.Edições UESB2021-06-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/831910.22481/rbba.v10i01.8319Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences; Vol. 10 No. 01 (2021): RBBA - diálogo entre as ciências; 330-356Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências; v. 10 n. 01 (2021): RBBA - diálogo entre as ciências; 330-356Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre las ciencias; Vol. 10 Núm. 01 (2021): RBBA - diálogo entre as ciências; 330-3562316-1205reponame:Revista Binacional Brasil-Argentinainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/8319/5805Copyright (c) 2021 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciênciashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza Couto, Maria Elizabete Cabral Lima, Débora dos Santos Santana, Eurivalda Ribeiro2021-06-19T20:50:42Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8319Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/oairbba@uesb.edu.br||2316-12052316-1205opendoar:2021-06-19T20:50:42Revista Binacional Brasil-Argentina - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv O estudo da relação ternária para o ensino do Campo Conceitual Multiplicativo
EL ESTUDIO DE LA RELACIÓN TERNARIA PARA LA ENSEÑANZA DEL CAMPO CONCEPTUAL MULTIPLICATIVO
THE STUDY OF THE TERNARY RELATIONSHIP FOR THE TEACHING OF THE MULTIPLICATIVE CONCEPTUAL FIELD
title O estudo da relação ternária para o ensino do Campo Conceitual Multiplicativo
spellingShingle O estudo da relação ternária para o ensino do Campo Conceitual Multiplicativo
Souza Couto, Maria Elizabete
Estruturas Multiplicativas
Relação Ternária
Formação continuada
Estructuras Multiplicativas
Relación Ternaria
Entrenamiento en curso
Multiplicative Structures; Ternary Relationship; Continuing Education
title_short O estudo da relação ternária para o ensino do Campo Conceitual Multiplicativo
title_full O estudo da relação ternária para o ensino do Campo Conceitual Multiplicativo
title_fullStr O estudo da relação ternária para o ensino do Campo Conceitual Multiplicativo
title_full_unstemmed O estudo da relação ternária para o ensino do Campo Conceitual Multiplicativo
title_sort O estudo da relação ternária para o ensino do Campo Conceitual Multiplicativo
author Souza Couto, Maria Elizabete
author_facet Souza Couto, Maria Elizabete
Cabral Lima, Débora
dos Santos Santana, Eurivalda Ribeiro
author_role author
author2 Cabral Lima, Débora
dos Santos Santana, Eurivalda Ribeiro
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza Couto, Maria Elizabete
Cabral Lima, Débora
dos Santos Santana, Eurivalda Ribeiro
dc.subject.por.fl_str_mv Estruturas Multiplicativas
Relação Ternária
Formação continuada
Estructuras Multiplicativas
Relación Ternaria
Entrenamiento en curso
Multiplicative Structures; Ternary Relationship; Continuing Education
topic Estruturas Multiplicativas
Relação Ternária
Formação continuada
Estructuras Multiplicativas
Relación Ternaria
Entrenamiento en curso
Multiplicative Structures; Ternary Relationship; Continuing Education
description This article aims to analyze and describe the formative process of teachers in the early years who teach the concepts of Multiplicative Comparison. A qualitative research carried out during a training process with teachers who worked in the early years of elementary school. The training was organized in face-to-face meetings, virtual meetings and pedagogical practice activities, having as content the Multiplicative Conceptual Field (CCM) studied by Gérard Vergnaud. A result, the training process provided evidence of expanding mathematical knowledge in the face of the problem situations of the CCM, strengthening: the practice of teachers; elaboration of problem situations with different complexities (multiplication and division); the work mediated in the classroom, observing the schemes used by the students and the concepts that still needed interference to effect learning, demonstrated possibilities for new strategies for the teacher to understand the construction of students' mathematical knowledge.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/8319
10.22481/rbba.v10i01.8319
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/8319
identifier_str_mv 10.22481/rbba.v10i01.8319
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/8319/5805
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences; Vol. 10 No. 01 (2021): RBBA - diálogo entre as ciências; 330-356
Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências; v. 10 n. 01 (2021): RBBA - diálogo entre as ciências; 330-356
Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre las ciencias; Vol. 10 Núm. 01 (2021): RBBA - diálogo entre as ciências; 330-356
2316-1205
reponame:Revista Binacional Brasil-Argentina
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Revista Binacional Brasil-Argentina
collection Revista Binacional Brasil-Argentina
repository.name.fl_str_mv Revista Binacional Brasil-Argentina - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv rbba@uesb.edu.br||
_version_ 1797220470411493376