ABORDAGENS TERMODINÂMICAS: UMA ANÁLISE DAS LEIS E DOS PRINCIPAIS CONCEITOS EM LIVROS DIDÁTICOS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Binacional Brasil-Argentina |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/7800 |
Resumo: | The study and understanding of Thermodynamics requires a careful assimilation process of laws and a solid well-structured theoretical conceptual set. Throughout of this work, we presents an explanation of the main concepts applied to Thermodynamics. Besides, we also describe each one of the four thermodynamic Laws, based on its core concepts. We aim to analyze the four Laws of Thermodynamics and its main concepts as textbooks present it. Our analysis try to critically comment and describe the definitions above, presenting our position and our concepts regards to the Laws. We could check in the textbooks the four Laws are presented in vague ways, making it difficult to understand them. Many of the authors only shows a mathematical approach of the equations that deal with the subject. In addition, the authors do not seem to clarify properly the physical concepts. In this work, we aimed to analyze the contextualization of four Thermodynamics Laws, as such as defined by the concepts related to it. Therefore, we tried to comment critically it and then made a stand with the goal of defining the laws and the concepts more properly. |
id |
UESB-6_e807506ec3ea8350dc128b46e68c7285 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/7800 |
network_acronym_str |
UESB-6 |
network_name_str |
Revista Binacional Brasil-Argentina |
repository_id_str |
|
spelling |
ABORDAGENS TERMODINÂMICAS: UMA ANÁLISE DAS LEIS E DOS PRINCIPAIS CONCEITOS EM LIVROS DIDÁTICOSENFOQUES TERMODINÁMICOS: ANÁLISIS DE LEYES Y PRINCIPALES CONCEPTOS EN LIBROS DE TEXTOTHERMODYNAMIC APPROACHES: AN ANALYSIS OF LAWS AND MAIN CONCEPTS IN TEXTBOOKSTermodinâmicaLeisPrincípiosLivros DidáticosTermodinámicaLeyesPrincipiosLibros de textoThermodynamicsLawsPrinciplesTextbooksThe study and understanding of Thermodynamics requires a careful assimilation process of laws and a solid well-structured theoretical conceptual set. Throughout of this work, we presents an explanation of the main concepts applied to Thermodynamics. Besides, we also describe each one of the four thermodynamic Laws, based on its core concepts. We aim to analyze the four Laws of Thermodynamics and its main concepts as textbooks present it. Our analysis try to critically comment and describe the definitions above, presenting our position and our concepts regards to the Laws. We could check in the textbooks the four Laws are presented in vague ways, making it difficult to understand them. Many of the authors only shows a mathematical approach of the equations that deal with the subject. In addition, the authors do not seem to clarify properly the physical concepts. In this work, we aimed to analyze the contextualization of four Thermodynamics Laws, as such as defined by the concepts related to it. Therefore, we tried to comment critically it and then made a stand with the goal of defining the laws and the concepts more properly.El estudio y la comprensión de la termodinámica requieren un cuidadoso proceso de asimilación de leyes y un conjunto conceptual teórico sólido y bien estructurado. A lo largo de este trabajo, presentamos una explicación de los principales conceptos aplicados a la Termodinámica. Además, también describimos cada una de las cuatro leyes termodinámicas, basándonos en sus conceptos centrales. Nuestro objetivo es analizar las cuatro leyes de la termodinámica y sus principales conceptos tal como lo presentan los libros de texto. Nuestro análisis intenta comentar críticamente y describir las definiciones anteriores, presentando nuestra posición y nuestros conceptos con respecto a las Leyes. Podríamos comprobar en los libros de texto que las cuatro Leyes se presentan de manera vaga, lo que dificulta su comprensión. Muchos de los autores solo muestran un enfoque matemático de las ecuaciones que abordan el tema. Además, los autores no parecen aclarar adecuadamente los conceptos físicos. En este trabajo, nos propusimos analizar la contextualización de cuatro Leyes de la Termodinámica, tal como las definen los conceptos relacionados con ella. Por lo tanto, intentamos comentarlo críticamente y luego nos posicionamos con el objetivo de definir las leyes y los conceptos de manera más adecuada.O estudo e o entendimento da termodinâmica exige um criterioso processo de assimilação de leis e um conjunto bem estruturado de conceitos teóricos. Ao longo desse trabalho, vamos apresentar uma explanação dos principais conceitos envolvidos no estudo dessa ciência. Além disso, será exposto uma descrição de cada uma das quatro leis da termodinâmica firmando-se em conceitos fundamentais. Visamos, assim, uma análise das Leis e dos principais conceitos da Termodinâmica em livros didáticos com comentários críticos e descrições pertinentes a respeito de tais, apresentando ao longo do trabalho, os nossos próprios posicionamentos e conceitos a respeito delas, apresentando uma contextualização própria dessas Leis. Pôde-se constatar que pelos livros consultados, as quatro leis da Termodinâmica são fracamente abordadas de forma que seja possível entendê-las claramente, fazendo mero tratamento matemático das equações a elas relacionadas. Neste trabalho, buscou-se apresentar uma contextualização das quatro Leis da Termodinâmica, assim como a definição dos termos a elas associados, de forma clara, balizados, com base nas referências consultadas e apresentando um posicionamento conceitual a essas leis de forma que fosse possível dar um entendimento maior a elas.Edições UESB2020-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/780010.22481/rbba.v1i02.7800Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences; Vol. 9 No. 02 (2020): Diálogos Curriculares Brasil-Argentina: redes de resistências; 292-316Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências; v. 9 n. 02 (2020): Diálogos Curriculares Brasil-Argentina: redes de resistências; 292-316Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre las ciencias; Vol. 9 Núm. 02 (2020): Diálogos Curriculares Brasil-Argentina: redes de resistências; 292-3162316-1205reponame:Revista Binacional Brasil-Argentinainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/7800/5334Copyright (c) 2020 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessTakiya, CarlosGuimarães, Gabriel FonsecaSantana, Ian LimaLemos, Luan Santos2021-06-08T09:43:40Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/7800Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/oairbba@uesb.edu.br||2316-12052316-1205opendoar:2021-06-08T09:43:40Revista Binacional Brasil-Argentina - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ABORDAGENS TERMODINÂMICAS: UMA ANÁLISE DAS LEIS E DOS PRINCIPAIS CONCEITOS EM LIVROS DIDÁTICOS ENFOQUES TERMODINÁMICOS: ANÁLISIS DE LEYES Y PRINCIPALES CONCEPTOS EN LIBROS DE TEXTO THERMODYNAMIC APPROACHES: AN ANALYSIS OF LAWS AND MAIN CONCEPTS IN TEXTBOOKS |
title |
ABORDAGENS TERMODINÂMICAS: UMA ANÁLISE DAS LEIS E DOS PRINCIPAIS CONCEITOS EM LIVROS DIDÁTICOS |
spellingShingle |
ABORDAGENS TERMODINÂMICAS: UMA ANÁLISE DAS LEIS E DOS PRINCIPAIS CONCEITOS EM LIVROS DIDÁTICOS Takiya, Carlos Termodinâmica Leis Princípios Livros Didáticos Termodinámica Leyes Principios Libros de texto Thermodynamics Laws Principles Textbooks |
title_short |
ABORDAGENS TERMODINÂMICAS: UMA ANÁLISE DAS LEIS E DOS PRINCIPAIS CONCEITOS EM LIVROS DIDÁTICOS |
title_full |
ABORDAGENS TERMODINÂMICAS: UMA ANÁLISE DAS LEIS E DOS PRINCIPAIS CONCEITOS EM LIVROS DIDÁTICOS |
title_fullStr |
ABORDAGENS TERMODINÂMICAS: UMA ANÁLISE DAS LEIS E DOS PRINCIPAIS CONCEITOS EM LIVROS DIDÁTICOS |
title_full_unstemmed |
ABORDAGENS TERMODINÂMICAS: UMA ANÁLISE DAS LEIS E DOS PRINCIPAIS CONCEITOS EM LIVROS DIDÁTICOS |
title_sort |
ABORDAGENS TERMODINÂMICAS: UMA ANÁLISE DAS LEIS E DOS PRINCIPAIS CONCEITOS EM LIVROS DIDÁTICOS |
author |
Takiya, Carlos |
author_facet |
Takiya, Carlos Guimarães, Gabriel Fonseca Santana, Ian Lima Lemos, Luan Santos |
author_role |
author |
author2 |
Guimarães, Gabriel Fonseca Santana, Ian Lima Lemos, Luan Santos |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Takiya, Carlos Guimarães, Gabriel Fonseca Santana, Ian Lima Lemos, Luan Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Termodinâmica Leis Princípios Livros Didáticos Termodinámica Leyes Principios Libros de texto Thermodynamics Laws Principles Textbooks |
topic |
Termodinâmica Leis Princípios Livros Didáticos Termodinámica Leyes Principios Libros de texto Thermodynamics Laws Principles Textbooks |
description |
The study and understanding of Thermodynamics requires a careful assimilation process of laws and a solid well-structured theoretical conceptual set. Throughout of this work, we presents an explanation of the main concepts applied to Thermodynamics. Besides, we also describe each one of the four thermodynamic Laws, based on its core concepts. We aim to analyze the four Laws of Thermodynamics and its main concepts as textbooks present it. Our analysis try to critically comment and describe the definitions above, presenting our position and our concepts regards to the Laws. We could check in the textbooks the four Laws are presented in vague ways, making it difficult to understand them. Many of the authors only shows a mathematical approach of the equations that deal with the subject. In addition, the authors do not seem to clarify properly the physical concepts. In this work, we aimed to analyze the contextualization of four Thermodynamics Laws, as such as defined by the concepts related to it. Therefore, we tried to comment critically it and then made a stand with the goal of defining the laws and the concepts more properly. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/7800 10.22481/rbba.v1i02.7800 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/7800 |
identifier_str_mv |
10.22481/rbba.v1i02.7800 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/7800/5334 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences; Vol. 9 No. 02 (2020): Diálogos Curriculares Brasil-Argentina: redes de resistências; 292-316 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências; v. 9 n. 02 (2020): Diálogos Curriculares Brasil-Argentina: redes de resistências; 292-316 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre las ciencias; Vol. 9 Núm. 02 (2020): Diálogos Curriculares Brasil-Argentina: redes de resistências; 292-316 2316-1205 reponame:Revista Binacional Brasil-Argentina instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Revista Binacional Brasil-Argentina |
collection |
Revista Binacional Brasil-Argentina |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Binacional Brasil-Argentina - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rbba@uesb.edu.br|| |
_version_ |
1797220470390521856 |