ABORDAGENS TERMODINÂMICAS: UMA ANÁLISE DAS LEIS E DOS PRINCIPAIS CONCEITOS EM LIVROS DIDÁTICOS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Takiya, Carlos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Guimarães, Gabriel Fonseca, Santana, Ian Lima, Lemos, Luan Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Binacional Brasil-Argentina
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/7800
Resumo: The study and understanding of Thermodynamics requires a careful assimilation process of laws and a solid well-structured theoretical conceptual set. Throughout of this work, we presents an explanation of the main concepts applied to Thermodynamics. Besides, we also describe each one of the four thermodynamic Laws, based on its core concepts. We aim to analyze the four Laws of Thermodynamics and its main concepts as textbooks present it. Our analysis try to critically comment and describe the definitions above, presenting our position and our concepts regards to the Laws. We could check in the textbooks the four Laws are presented in vague ways, making it difficult to understand them. Many of the authors only shows a mathematical approach of the equations that deal with the subject. In addition, the authors do not seem to clarify properly the physical concepts. In this work, we aimed to analyze the contextualization of four Thermodynamics Laws, as such as defined by the concepts related to it. Therefore, we tried to comment critically it and then made a stand with the goal of defining the laws and the concepts more properly.
id UESB-6_e807506ec3ea8350dc128b46e68c7285
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/7800
network_acronym_str UESB-6
network_name_str Revista Binacional Brasil-Argentina
repository_id_str
spelling ABORDAGENS TERMODINÂMICAS: UMA ANÁLISE DAS LEIS E DOS PRINCIPAIS CONCEITOS EM LIVROS DIDÁTICOSENFOQUES TERMODINÁMICOS: ANÁLISIS DE LEYES Y PRINCIPALES CONCEPTOS EN LIBROS DE TEXTOTHERMODYNAMIC APPROACHES: AN ANALYSIS OF LAWS AND MAIN CONCEPTS IN TEXTBOOKSTermodinâmicaLeisPrincípiosLivros DidáticosTermodinámicaLeyesPrincipiosLibros de textoThermodynamicsLawsPrinciplesTextbooksThe study and understanding of Thermodynamics requires a careful assimilation process of laws and a solid well-structured theoretical conceptual set. Throughout of this work, we presents an explanation of the main concepts applied to Thermodynamics. Besides, we also describe each one of the four thermodynamic Laws, based on its core concepts. We aim to analyze the four Laws of Thermodynamics and its main concepts as textbooks present it. Our analysis try to critically comment and describe the definitions above, presenting our position and our concepts regards to the Laws. We could check in the textbooks the four Laws are presented in vague ways, making it difficult to understand them. Many of the authors only shows a mathematical approach of the equations that deal with the subject. In addition, the authors do not seem to clarify properly the physical concepts. In this work, we aimed to analyze the contextualization of four Thermodynamics Laws, as such as defined by the concepts related to it. Therefore, we tried to comment critically it and then made a stand with the goal of defining the laws and the concepts more properly.El estudio y la comprensión de la termodinámica requieren un cuidadoso proceso de asimilación de leyes y un conjunto conceptual teórico sólido y bien estructurado. A lo largo de este trabajo, presentamos una explicación de los principales conceptos aplicados a la Termodinámica. Además, también describimos cada una de las cuatro leyes termodinámicas, basándonos en sus conceptos centrales. Nuestro objetivo es analizar las cuatro leyes de la termodinámica y sus principales conceptos tal como lo presentan los libros de texto. Nuestro análisis intenta comentar críticamente y describir las definiciones anteriores, presentando nuestra posición y nuestros conceptos con respecto a las Leyes. Podríamos comprobar en los libros de texto que las cuatro Leyes se presentan de manera vaga, lo que dificulta su comprensión. Muchos de los autores solo muestran un enfoque matemático de las ecuaciones que abordan el tema. Además, los autores no parecen aclarar adecuadamente los conceptos físicos. En este trabajo, nos propusimos analizar la contextualización de cuatro Leyes de la Termodinámica, tal como las definen los conceptos relacionados con ella. Por lo tanto, intentamos comentarlo críticamente y luego nos posicionamos con el objetivo de definir las leyes y los conceptos de manera más adecuada.O estudo e o entendimento da termodinâmica exige um criterioso processo de assimilação de leis e um conjunto bem estruturado de conceitos teóricos. Ao longo desse trabalho, vamos apresentar uma explanação dos principais conceitos envolvidos no estudo dessa ciência. Além disso, será exposto uma descrição de cada uma das quatro leis da termodinâmica firmando-se em conceitos fundamentais. Visamos, assim, uma análise das Leis e dos principais conceitos da Termodinâmica em livros didáticos com comentários críticos e descrições pertinentes a respeito de tais, apresentando ao longo do trabalho, os nossos próprios posicionamentos e conceitos a respeito delas, apresentando uma contextualização própria dessas Leis. Pôde-se constatar que pelos livros consultados, as quatro leis da Termodinâmica são fracamente abordadas de forma que seja possível entendê-las claramente, fazendo mero tratamento matemático das equações a elas relacionadas. Neste trabalho, buscou-se apresentar uma contextualização das quatro Leis da Termodinâmica, assim como a definição dos termos a elas associados, de forma clara, balizados, com base nas referências consultadas e apresentando um posicionamento conceitual a essas leis de forma que fosse possível dar um entendimento maior a elas.Edições UESB2020-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/780010.22481/rbba.v1i02.7800Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences; Vol. 9 No. 02 (2020): Diálogos Curriculares Brasil-Argentina: redes de resistências; 292-316Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências; v. 9 n. 02 (2020): Diálogos Curriculares Brasil-Argentina: redes de resistências; 292-316Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre las ciencias; Vol. 9 Núm. 02 (2020): Diálogos Curriculares Brasil-Argentina: redes de resistências; 292-3162316-1205reponame:Revista Binacional Brasil-Argentinainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/7800/5334Copyright (c) 2020 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessTakiya, CarlosGuimarães, Gabriel FonsecaSantana, Ian LimaLemos, Luan Santos2021-06-08T09:43:40Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/7800Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/oairbba@uesb.edu.br||2316-12052316-1205opendoar:2021-06-08T09:43:40Revista Binacional Brasil-Argentina - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv ABORDAGENS TERMODINÂMICAS: UMA ANÁLISE DAS LEIS E DOS PRINCIPAIS CONCEITOS EM LIVROS DIDÁTICOS
ENFOQUES TERMODINÁMICOS: ANÁLISIS DE LEYES Y PRINCIPALES CONCEPTOS EN LIBROS DE TEXTO
THERMODYNAMIC APPROACHES: AN ANALYSIS OF LAWS AND MAIN CONCEPTS IN TEXTBOOKS
title ABORDAGENS TERMODINÂMICAS: UMA ANÁLISE DAS LEIS E DOS PRINCIPAIS CONCEITOS EM LIVROS DIDÁTICOS
spellingShingle ABORDAGENS TERMODINÂMICAS: UMA ANÁLISE DAS LEIS E DOS PRINCIPAIS CONCEITOS EM LIVROS DIDÁTICOS
Takiya, Carlos
Termodinâmica
Leis
Princípios
Livros Didáticos
Termodinámica
Leyes
Principios
Libros de texto
Thermodynamics
Laws
Principles
Textbooks
title_short ABORDAGENS TERMODINÂMICAS: UMA ANÁLISE DAS LEIS E DOS PRINCIPAIS CONCEITOS EM LIVROS DIDÁTICOS
title_full ABORDAGENS TERMODINÂMICAS: UMA ANÁLISE DAS LEIS E DOS PRINCIPAIS CONCEITOS EM LIVROS DIDÁTICOS
title_fullStr ABORDAGENS TERMODINÂMICAS: UMA ANÁLISE DAS LEIS E DOS PRINCIPAIS CONCEITOS EM LIVROS DIDÁTICOS
title_full_unstemmed ABORDAGENS TERMODINÂMICAS: UMA ANÁLISE DAS LEIS E DOS PRINCIPAIS CONCEITOS EM LIVROS DIDÁTICOS
title_sort ABORDAGENS TERMODINÂMICAS: UMA ANÁLISE DAS LEIS E DOS PRINCIPAIS CONCEITOS EM LIVROS DIDÁTICOS
author Takiya, Carlos
author_facet Takiya, Carlos
Guimarães, Gabriel Fonseca
Santana, Ian Lima
Lemos, Luan Santos
author_role author
author2 Guimarães, Gabriel Fonseca
Santana, Ian Lima
Lemos, Luan Santos
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Takiya, Carlos
Guimarães, Gabriel Fonseca
Santana, Ian Lima
Lemos, Luan Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Termodinâmica
Leis
Princípios
Livros Didáticos
Termodinámica
Leyes
Principios
Libros de texto
Thermodynamics
Laws
Principles
Textbooks
topic Termodinâmica
Leis
Princípios
Livros Didáticos
Termodinámica
Leyes
Principios
Libros de texto
Thermodynamics
Laws
Principles
Textbooks
description The study and understanding of Thermodynamics requires a careful assimilation process of laws and a solid well-structured theoretical conceptual set. Throughout of this work, we presents an explanation of the main concepts applied to Thermodynamics. Besides, we also describe each one of the four thermodynamic Laws, based on its core concepts. We aim to analyze the four Laws of Thermodynamics and its main concepts as textbooks present it. Our analysis try to critically comment and describe the definitions above, presenting our position and our concepts regards to the Laws. We could check in the textbooks the four Laws are presented in vague ways, making it difficult to understand them. Many of the authors only shows a mathematical approach of the equations that deal with the subject. In addition, the authors do not seem to clarify properly the physical concepts. In this work, we aimed to analyze the contextualization of four Thermodynamics Laws, as such as defined by the concepts related to it. Therefore, we tried to comment critically it and then made a stand with the goal of defining the laws and the concepts more properly.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/7800
10.22481/rbba.v1i02.7800
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/7800
identifier_str_mv 10.22481/rbba.v1i02.7800
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/7800/5334
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences; Vol. 9 No. 02 (2020): Diálogos Curriculares Brasil-Argentina: redes de resistências; 292-316
Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências; v. 9 n. 02 (2020): Diálogos Curriculares Brasil-Argentina: redes de resistências; 292-316
Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre las ciencias; Vol. 9 Núm. 02 (2020): Diálogos Curriculares Brasil-Argentina: redes de resistências; 292-316
2316-1205
reponame:Revista Binacional Brasil-Argentina
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Revista Binacional Brasil-Argentina
collection Revista Binacional Brasil-Argentina
repository.name.fl_str_mv Revista Binacional Brasil-Argentina - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv rbba@uesb.edu.br||
_version_ 1797220470390521856