Cinema/filme no contexto educacional para problematizar questões relacionadas ao estigma do corpo gordo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Maria Edivania Alves dos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Mezzaroba, Cristiano
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12220
Resumo: This study presents the limitations and consequences (violence) imposed on a fat body in contemporary Western society. Understanding the school as a place to broaden the perspective of differences, we sought to answer the following question: How can the cinema/movies contribute to problematize issues related to the fat body and stigma in the educational context? Methodologically, this was a qualitative study of descriptive-exploratory nature, through film analysis, using as corpus of analysis the movie "Precious" (IMDB, 2009). The movie allowed us to realize that the stigma of the fat body is naturalized in all social spaces where Precious is present, stimulating symbolic and physical violence. We understand that the use of cinema/movies in the educational context, with the mediation of the teacher, makes it possible to (re)think critically and reflectively about issues related to the fat body and its social exclusion, in order to foster the deconstruction of prejudice and a more human education.
id UESB-7_06a6584709e289f4aef23d62eab47286
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/12220
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling Cinema/filme no contexto educacional para problematizar questões relacionadas ao estigma do corpo gordoCine/películas en el contexto educativo para problematizar cuestiones relacionadas con el estigma del cuerpo gordoCinema/movies in the educational context to problematize issues related to fat body stigmaeducaçãocorpoestigmafilmeeducacióncuerpoestigmapelículaeducationbodystigmamovieThis study presents the limitations and consequences (violence) imposed on a fat body in contemporary Western society. Understanding the school as a place to broaden the perspective of differences, we sought to answer the following question: How can the cinema/movies contribute to problematize issues related to the fat body and stigma in the educational context? Methodologically, this was a qualitative study of descriptive-exploratory nature, through film analysis, using as corpus of analysis the movie "Precious" (IMDB, 2009). The movie allowed us to realize that the stigma of the fat body is naturalized in all social spaces where Precious is present, stimulating symbolic and physical violence. We understand that the use of cinema/movies in the educational context, with the mediation of the teacher, makes it possible to (re)think critically and reflectively about issues related to the fat body and its social exclusion, in order to foster the deconstruction of prejudice and a more human education.Este estudio presenta las limitaciones y consecuencias (actos de violencia) impuestas a un cuerpo gordo en la sociedad occidental contemporánea. Entendiendo la escuela como un lugar para ampliar la busqueda de diferencias, buscamos responder a la siguiente pregunta: ¿Cómo puede el cine/película contribuir para problematizar cuestiones relacionadas al cuerpo gordo y al estigma en el contexto educacional? Metodológicamente, se trató de un estudio cualitativo de carácter descriptivo-exploratorio, por medio de análisis de películas, utilizando como corpus de análisis la película "Precious" (IMDB, 2009). La película nos permitió darnos cuenta de que el estigma al cuerpo gordo está naturalizado en todos los espacios sociales en los que Precious convive, estimulando la violencia simbólica y física. Entendemos que el uso del cine/película en el contexto educativo, con la mediación del profesor, posibilita (re)pensar crítica y reflexivamente cuestiones relacionadas al cuerpo gordo y su exclusión social, para fomentar la deconstrucción de prejuicios y una formación más humana.O presente estudo apresenta as limitações e consequências (violências) impostas a um corpo gordo na sociedade ocidental contemporânea. Compreendendo a escola como lugar para ampliar o olhar para as diferenças, buscamos responder a seguinte pergunta: Como o cinema/filme pode contribuir para problematizar questões referentes ao corpo gordo e estigma no contexto educacional? Metodologicamente, tratou-se de um estudo qualitativo de cunho descritivo-exploratório, por meio de análise fílmica, utilizando como corpus de análise a produção cinematográfica “Preciosa – Uma História de Esperança” (IMDB, 2009). A película nos permitiu perceber que o estigma ao corpo gordo é naturalizado em todos os espaços sociais em que Preciosa convive estimulando a violência simbólica e física. Compreendemos que o uso do cinema/filme no contexto educacional, com a mediação do professor, possibilita (re)pensar de forma crítica e reflexiva questões relacionadas ao corpo gordo e sua exclusão social, para fomentar a desconstrução de preconceitos e uma formação mais humana.Edições UESB2023-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/1222010.22481/praxisedu.v19i50.12220Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e12220Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e12220Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e122202178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12220/8279Copyright (c) 2023 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Maria Edivania Alves dosMezzaroba, Cristiano2023-11-18T22:35:47Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/12220Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2023-11-18T22:35:47Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Cinema/filme no contexto educacional para problematizar questões relacionadas ao estigma do corpo gordo
Cine/películas en el contexto educativo para problematizar cuestiones relacionadas con el estigma del cuerpo gordo
Cinema/movies in the educational context to problematize issues related to fat body stigma
title Cinema/filme no contexto educacional para problematizar questões relacionadas ao estigma do corpo gordo
spellingShingle Cinema/filme no contexto educacional para problematizar questões relacionadas ao estigma do corpo gordo
Santos, Maria Edivania Alves dos
educação
corpo
estigma
filme
educación
cuerpo
estigma
película
education
body
stigma
movie
title_short Cinema/filme no contexto educacional para problematizar questões relacionadas ao estigma do corpo gordo
title_full Cinema/filme no contexto educacional para problematizar questões relacionadas ao estigma do corpo gordo
title_fullStr Cinema/filme no contexto educacional para problematizar questões relacionadas ao estigma do corpo gordo
title_full_unstemmed Cinema/filme no contexto educacional para problematizar questões relacionadas ao estigma do corpo gordo
title_sort Cinema/filme no contexto educacional para problematizar questões relacionadas ao estigma do corpo gordo
author Santos, Maria Edivania Alves dos
author_facet Santos, Maria Edivania Alves dos
Mezzaroba, Cristiano
author_role author
author2 Mezzaroba, Cristiano
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Maria Edivania Alves dos
Mezzaroba, Cristiano
dc.subject.por.fl_str_mv educação
corpo
estigma
filme
educación
cuerpo
estigma
película
education
body
stigma
movie
topic educação
corpo
estigma
filme
educación
cuerpo
estigma
película
education
body
stigma
movie
description This study presents the limitations and consequences (violence) imposed on a fat body in contemporary Western society. Understanding the school as a place to broaden the perspective of differences, we sought to answer the following question: How can the cinema/movies contribute to problematize issues related to the fat body and stigma in the educational context? Methodologically, this was a qualitative study of descriptive-exploratory nature, through film analysis, using as corpus of analysis the movie "Precious" (IMDB, 2009). The movie allowed us to realize that the stigma of the fat body is naturalized in all social spaces where Precious is present, stimulating symbolic and physical violence. We understand that the use of cinema/movies in the educational context, with the mediation of the teacher, makes it possible to (re)think critically and reflectively about issues related to the fat body and its social exclusion, in order to foster the deconstruction of prejudice and a more human education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12220
10.22481/praxisedu.v19i50.12220
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12220
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v19i50.12220
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12220/8279
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e12220
Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e12220
Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e12220
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068813615759360