Tecnologias assistivas: recursos para pessoas com deficiência visual e auditiva
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educacional (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11455 |
Resumo: | In Brazil, there are still barriers that prevent the accessibility of people with disabilities in education, and Information and Communication Technologies (ICT) can be used as a means of expanding new possibilities for organizing the teaching and learning process. Most of these barriers stem from the lack of technological resources, non-compliance with current legislation, and the way society organizes itself, ignoring the diverse demands of its population. In this context, this article aims to identify the assistive technologies that have been used by people with disabilities. Therefore, the study is based on a methodology of an exploratory nature and a qualitative approach, conducted from a bibliometric research. The results show the existence of assistive technologies that aim to contribute to the accessibility of students with visual and hearing impairments in education, and that can help teachers in pedagogical practices. |
id |
UESB-7_10c10526d18bd758fb7fc3626f4d716c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11455 |
network_acronym_str |
UESB-7 |
network_name_str |
Práxis Educacional (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Tecnologias assistivas: recursos para pessoas com deficiência visual e auditivaTecnologías asistitivas: recursos para personas con discapacidad visual y auditivaAssistive technologies: resources for visually and hearing impaired peopleeducaçãotecnologias educacionaisdeficiência visualdeficiência auditivadocenteseducacióntecnologías educativasdiscapacidad visualdiscapacidad auditivamaestroseducationeducational technologyvisually impairedhearing impairedteachersIn Brazil, there are still barriers that prevent the accessibility of people with disabilities in education, and Information and Communication Technologies (ICT) can be used as a means of expanding new possibilities for organizing the teaching and learning process. Most of these barriers stem from the lack of technological resources, non-compliance with current legislation, and the way society organizes itself, ignoring the diverse demands of its population. In this context, this article aims to identify the assistive technologies that have been used by people with disabilities. Therefore, the study is based on a methodology of an exploratory nature and a qualitative approach, conducted from a bibliometric research. The results show the existence of assistive technologies that aim to contribute to the accessibility of students with visual and hearing impairments in education, and that can help teachers in pedagogical practices.No Brasil, ainda são verificadas barreiras que impedem a acessibilidade de pessoas com deficiência na educação, e as Tecnologias de Comunicação e Informação (TIC) podem ser utilizadas como meio de ampliar novas possibilidades na organização do processo de ensino e aprendizagem. Grande parte dessas barreiras advém da carência de recursos tecnológicos, da inobservância à legislação vigente, e na forma como a sociedade se organiza, ignorando as diversas demandas de sua população. Nesse contexto, este artigo objetiva identificar quais tecnologias assistivas têm sido utilizadas por pessoas com deficiência. Para tanto, o estudo se alicerça em uma metodologia de natureza exploratória e abordagem qualitativa, conduzida a partir de uma pesquisa bibliométrica. Os resultados evidenciam a existência de tecnologias assistivas que visam contribuir com acessibilidade de alunos com deficiência visual e auditiva na educação e que podem auxiliar os docentes nas práticas pedagógicas.En Brasil, existen barreras que impiden la accesibilidad de las personas con discapacidad en la educación, y las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) pueden utilizarse como un medio para ampliar nuevas posibilidades para organizar el proceso de enseñanza y aprendizaje. La mayoría de estas barreras provienen de la falta de recursos tecnológicos, incumplimiento de la legislación vigente, y en la forma en que la sociedad se organiza, ignorando las diversas demandas de su población. En este contexto, este artículo tiene como objetivo identificar qué tecnologías de asistencia han sido utilizadas por personas con discapacidad. Por lo tanto, el estudio se basa en una metodología de carácter exploratorio y de enfoque cualitativo, realizado a partir de una investigación bibliométrica. Los resultados muestran la existencia de tecnologías asistivas que han contribuido a la accesibilidad de los estudiantes con discapacidad visual y auditiva en la educación, y que pueden ayudar a los docentes en las prácticas pedagógicas.Edições UESB2023-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos ParesTexto.application/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/1145510.22481/praxisedu.v19i50.11455Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11455Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11455Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e114552178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11455/7558Copyright (c) 2023 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Letícia Aparecida Alves deCavazzani, André Luiz MoscaleskiSilva, Marcus Vinicius Gonçalves da2023-04-03T18:49:49Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11455Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2023-04-03T18:49:49Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Tecnologias assistivas: recursos para pessoas com deficiência visual e auditiva Tecnologías asistitivas: recursos para personas con discapacidad visual y auditiva Assistive technologies: resources for visually and hearing impaired people |
title |
Tecnologias assistivas: recursos para pessoas com deficiência visual e auditiva |
spellingShingle |
Tecnologias assistivas: recursos para pessoas com deficiência visual e auditiva Lima, Letícia Aparecida Alves de educação tecnologias educacionais deficiência visual deficiência auditiva docentes educación tecnologías educativas discapacidad visual discapacidad auditiva maestros education educational technology visually impaired hearing impaired teachers |
title_short |
Tecnologias assistivas: recursos para pessoas com deficiência visual e auditiva |
title_full |
Tecnologias assistivas: recursos para pessoas com deficiência visual e auditiva |
title_fullStr |
Tecnologias assistivas: recursos para pessoas com deficiência visual e auditiva |
title_full_unstemmed |
Tecnologias assistivas: recursos para pessoas com deficiência visual e auditiva |
title_sort |
Tecnologias assistivas: recursos para pessoas com deficiência visual e auditiva |
author |
Lima, Letícia Aparecida Alves de |
author_facet |
Lima, Letícia Aparecida Alves de Cavazzani, André Luiz Moscaleski Silva, Marcus Vinicius Gonçalves da |
author_role |
author |
author2 |
Cavazzani, André Luiz Moscaleski Silva, Marcus Vinicius Gonçalves da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Letícia Aparecida Alves de Cavazzani, André Luiz Moscaleski Silva, Marcus Vinicius Gonçalves da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educação tecnologias educacionais deficiência visual deficiência auditiva docentes educación tecnologías educativas discapacidad visual discapacidad auditiva maestros education educational technology visually impaired hearing impaired teachers |
topic |
educação tecnologias educacionais deficiência visual deficiência auditiva docentes educación tecnologías educativas discapacidad visual discapacidad auditiva maestros education educational technology visually impaired hearing impaired teachers |
description |
In Brazil, there are still barriers that prevent the accessibility of people with disabilities in education, and Information and Communication Technologies (ICT) can be used as a means of expanding new possibilities for organizing the teaching and learning process. Most of these barriers stem from the lack of technological resources, non-compliance with current legislation, and the way society organizes itself, ignoring the diverse demands of its population. In this context, this article aims to identify the assistive technologies that have been used by people with disabilities. Therefore, the study is based on a methodology of an exploratory nature and a qualitative approach, conducted from a bibliometric research. The results show the existence of assistive technologies that aim to contribute to the accessibility of students with visual and hearing impairments in education, and that can help teachers in pedagogical practices. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares Texto. |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11455 10.22481/praxisedu.v19i50.11455 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11455 |
identifier_str_mv |
10.22481/praxisedu.v19i50.11455 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11455/7558 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Práxis Educacional http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Práxis Educacional http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11455 Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11455 Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11455 2178-2679 1809-0249 reponame:Práxis Educacional (Online) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Práxis Educacional (Online) |
collection |
Práxis Educacional (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxisedu@uesb.edu.br|| |
_version_ |
1797068813529776128 |