Tecnologias assistivas: recursos para pessoas com deficiência visual e auditiva

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Letícia Aparecida Alves de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Cavazzani, André Luiz Moscaleski, Silva, Marcus Vinicius Gonçalves da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11455
Resumo: In Brazil, there are still barriers that prevent the accessibility of people with disabilities in education, and Information and Communication Technologies (ICT) can be used as a means of expanding new possibilities for organizing the teaching and learning process. Most of these barriers stem from the lack of technological resources, non-compliance with current legislation, and the way society organizes itself, ignoring the diverse demands of its population. In this context, this article aims to identify the assistive technologies that have been used by people with disabilities. Therefore, the study is based on a methodology of an exploratory nature and a qualitative approach, conducted from a bibliometric research.  The results show the existence of assistive technologies that aim to contribute to the accessibility of students with visual and hearing impairments in education, and that can help teachers in pedagogical practices.
id UESB-7_10c10526d18bd758fb7fc3626f4d716c
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11455
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling Tecnologias assistivas: recursos para pessoas com deficiência visual e auditivaTecnologías asistitivas: recursos para personas con discapacidad visual y auditivaAssistive technologies: resources for visually and hearing impaired peopleeducaçãotecnologias educacionaisdeficiência visualdeficiência auditivadocenteseducacióntecnologías educativasdiscapacidad visualdiscapacidad auditivamaestroseducationeducational technologyvisually impairedhearing impairedteachersIn Brazil, there are still barriers that prevent the accessibility of people with disabilities in education, and Information and Communication Technologies (ICT) can be used as a means of expanding new possibilities for organizing the teaching and learning process. Most of these barriers stem from the lack of technological resources, non-compliance with current legislation, and the way society organizes itself, ignoring the diverse demands of its population. In this context, this article aims to identify the assistive technologies that have been used by people with disabilities. Therefore, the study is based on a methodology of an exploratory nature and a qualitative approach, conducted from a bibliometric research.  The results show the existence of assistive technologies that aim to contribute to the accessibility of students with visual and hearing impairments in education, and that can help teachers in pedagogical practices.No Brasil, ainda são verificadas barreiras que impedem a acessibilidade de pessoas com deficiência na educação, e as Tecnologias de Comunicação e Informação (TIC) podem ser utilizadas como meio de ampliar novas possibilidades na organização do processo de ensino e aprendizagem. Grande parte dessas barreiras advém da carência de recursos tecnológicos, da inobservância à legislação vigente, e na forma como a sociedade se organiza, ignorando as diversas demandas de sua população. Nesse contexto, este artigo objetiva identificar quais tecnologias assistivas têm sido utilizadas por pessoas com deficiência. Para tanto, o estudo se alicerça em uma metodologia de natureza exploratória e abordagem qualitativa, conduzida a partir de uma pesquisa bibliométrica. Os resultados evidenciam a existência de tecnologias assistivas que visam contribuir com acessibilidade de alunos com deficiência visual e auditiva na educação e que podem auxiliar os docentes nas práticas pedagógicas.En Brasil, existen barreras que impiden la accesibilidad de las personas con discapacidad en la educación, y las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) pueden utilizarse como un medio para ampliar nuevas posibilidades para organizar el proceso de enseñanza y aprendizaje. La mayoría de estas barreras provienen de la falta de recursos tecnológicos, incumplimiento de la legislación vigente, y en la forma en que la sociedad se organiza, ignorando las diversas demandas de su población. En este contexto, este artículo tiene como objetivo identificar qué tecnologías de asistencia han sido utilizadas por personas con discapacidad. Por lo tanto, el estudio se basa en una metodología de carácter exploratorio y de enfoque cualitativo, realizado a partir de una investigación bibliométrica. Los resultados muestran la existencia de tecnologías asistivas que han contribuido a la accesibilidad de los estudiantes con discapacidad visual y auditiva en la educación, y que pueden ayudar a los docentes en las prácticas pedagógicas.Edições UESB2023-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos ParesTexto.application/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/1145510.22481/praxisedu.v19i50.11455Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11455Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11455Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e114552178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11455/7558Copyright (c) 2023 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Letícia Aparecida Alves deCavazzani, André Luiz MoscaleskiSilva, Marcus Vinicius Gonçalves da2023-04-03T18:49:49Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11455Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2023-04-03T18:49:49Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Tecnologias assistivas: recursos para pessoas com deficiência visual e auditiva
Tecnologías asistitivas: recursos para personas con discapacidad visual y auditiva
Assistive technologies: resources for visually and hearing impaired people
title Tecnologias assistivas: recursos para pessoas com deficiência visual e auditiva
spellingShingle Tecnologias assistivas: recursos para pessoas com deficiência visual e auditiva
Lima, Letícia Aparecida Alves de
educação
tecnologias educacionais
deficiência visual
deficiência auditiva
docentes
educación
tecnologías educativas
discapacidad visual
discapacidad auditiva
maestros
education
educational technology
visually impaired
hearing impaired
teachers
title_short Tecnologias assistivas: recursos para pessoas com deficiência visual e auditiva
title_full Tecnologias assistivas: recursos para pessoas com deficiência visual e auditiva
title_fullStr Tecnologias assistivas: recursos para pessoas com deficiência visual e auditiva
title_full_unstemmed Tecnologias assistivas: recursos para pessoas com deficiência visual e auditiva
title_sort Tecnologias assistivas: recursos para pessoas com deficiência visual e auditiva
author Lima, Letícia Aparecida Alves de
author_facet Lima, Letícia Aparecida Alves de
Cavazzani, André Luiz Moscaleski
Silva, Marcus Vinicius Gonçalves da
author_role author
author2 Cavazzani, André Luiz Moscaleski
Silva, Marcus Vinicius Gonçalves da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Letícia Aparecida Alves de
Cavazzani, André Luiz Moscaleski
Silva, Marcus Vinicius Gonçalves da
dc.subject.por.fl_str_mv educação
tecnologias educacionais
deficiência visual
deficiência auditiva
docentes
educación
tecnologías educativas
discapacidad visual
discapacidad auditiva
maestros
education
educational technology
visually impaired
hearing impaired
teachers
topic educação
tecnologias educacionais
deficiência visual
deficiência auditiva
docentes
educación
tecnologías educativas
discapacidad visual
discapacidad auditiva
maestros
education
educational technology
visually impaired
hearing impaired
teachers
description In Brazil, there are still barriers that prevent the accessibility of people with disabilities in education, and Information and Communication Technologies (ICT) can be used as a means of expanding new possibilities for organizing the teaching and learning process. Most of these barriers stem from the lack of technological resources, non-compliance with current legislation, and the way society organizes itself, ignoring the diverse demands of its population. In this context, this article aims to identify the assistive technologies that have been used by people with disabilities. Therefore, the study is based on a methodology of an exploratory nature and a qualitative approach, conducted from a bibliometric research.  The results show the existence of assistive technologies that aim to contribute to the accessibility of students with visual and hearing impairments in education, and that can help teachers in pedagogical practices.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
Texto.
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11455
10.22481/praxisedu.v19i50.11455
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11455
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v19i50.11455
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11455/7558
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11455
Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11455
Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11455
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068813529776128