OS SENTIDOS DO CURRÍCULO PARA A JUNVENTUDE NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS (EJA)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: dos Santos , Juliana Silva
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Pereira, Marcos Villela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7337
Resumo: This paper is part of a doctoral dissertation about the meanings attributed to Youth and Adult Education schools by its students and it aims to present some curriculum conceptions outlined by the respondents. For data collection was utilized a questionnaire with closed and open questions responded by 9th , 10th and 11th grades of Youth and Adult Education at a State High School in Porto Alegre/RS. In this article was analyzed the responses of 144 young subjects enrolled. As theoretical references were utilized Oliveira (2009), Dayrell (2011), Arroyo (2017), Carrano (2007), among others who refers to the meanings of the school and its curriculum for the youth. As results, the young subjects expressed their ideas and curriculum conceptions: a) a curriculum towards work that provides knowledge to obtain jobs or even better positions; b) a curriculum of propaedeutic reasons that helps to prepare for further studies, as a reason to return to school, technical courses or graduation; c) a curriculum towards citizenship duties that guarantees more knowledge about their rights and duties as citizens, in order to expand their future trajectory choices. 
id UESB-7_207f1cb451bee5cfd4823147dd76fddf
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/7337
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling OS SENTIDOS DO CURRÍCULO PARA A JUNVENTUDE NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS (EJA)EL SENTIDO DEL CURRÍCULO PARA LA JUVENTUD NA ESCUELA DE JOVENES Y ADULTOS (EJA)THE CURRICULUM MEANINGS FOR THE YOUTH AT YOUTH AND ADULT EDUCATION (EJA)EJA Ensino MédioJuvenilizaçãoCurrículoEJA Enseñanza SecundariaJuvenilizaciónCurrículoYouth and Adult Education High SchoolYouthCurriculumThis paper is part of a doctoral dissertation about the meanings attributed to Youth and Adult Education schools by its students and it aims to present some curriculum conceptions outlined by the respondents. For data collection was utilized a questionnaire with closed and open questions responded by 9th , 10th and 11th grades of Youth and Adult Education at a State High School in Porto Alegre/RS. In this article was analyzed the responses of 144 young subjects enrolled. As theoretical references were utilized Oliveira (2009), Dayrell (2011), Arroyo (2017), Carrano (2007), among others who refers to the meanings of the school and its curriculum for the youth. As results, the young subjects expressed their ideas and curriculum conceptions: a) a curriculum towards work that provides knowledge to obtain jobs or even better positions; b) a curriculum of propaedeutic reasons that helps to prepare for further studies, as a reason to return to school, technical courses or graduation; c) a curriculum towards citizenship duties that guarantees more knowledge about their rights and duties as citizens, in order to expand their future trajectory choices. O presente artigo é parte dos estudos de doutoramento sobre o sentido da escola de EJA para seus sujeitos e tem como objetivo apresentar as concepções de currículo expressa pelos jovens participantes dessa pesquisa. A produção de dados ocorreu a partir de um questionário, com questões fechadas e abertas aplicado aos estudantes da EJA das turmas de 1º, 2º e 3º anos de uma Escola da Rede Estadual de Ensino Médio na cidade de Porto Alegre-RS, Brasil. Nesse artigo analisaram-se apenas as respostas dos 144 estudantes, jovens frequentadores da escola. Para a análise dos mesmos adotou-se como referencial teórico Oliveira (2009), Dayrell (2011), Arroyo (2017), Carrano (2007) entre outros que se referem às atribuições e sentidos para a EJA e sua juvenilização. Como resultado da pesquisa, os jovens sujeitos expressaram as seguintes concepções de currículo: a) um currículo voltado ao trabalho que contemple o ensino de conhecimentos almejados para a obtenção de melhores empregos ou melhoras em suas posições profissionais atuais; b) um currículo com viés propedêutico que possibilite a preparação para o ensino posterior, como propósito de retorno aos bancos escolares, seja ele técnico ou superior; c) um currículo voltado para a cidadania que garanta mais conhecimento sobre direitos e deveres do cidadão, para efetivarem suas escolhas em trajetórias futuras de modo mais ampliado.El presente artículo es parte de la tesis de doctorado que tiene por tema – Cual es el sentido de la Escuela de Adultos (EJA) para sus alumnos y tiene por objetivo presentar las concepciones de currículo expresa por los participantes de esta investigación. Los datos derivan de un cuestionario con preguntas abiertas y cerradas hechas a los estudiantes de la EJA los grados 1º, 2º y 3º de una Escuela de la Red \pública de la enseñanza secundaria de la ciudad de Porto Alegre-RS, Brasil. El este artículo se analizan solamente las respuestas de 144 estudiantes, jóvenes frecuentadores de la escuela. Para análisis de las informaciones se utilizó como marco analítico Oliveira (2009), Dayrell (2011), Arroyo (2017), Carrano (2007), entre otros que hacen referencia a los atributos y sentidos para la EJA y su juvenilización. Como resultado se percibió que el sentido de currículo para los jóvenes es: a) un coyunto de conocimientos buscado para la obtención de mejor empleo, trabajo y/o factor de ascensión profesional) un modo de prepararse para la continuación de los estudios escolares sea este estudio técnico o superior) un modo de garantizar más conocimientos sobre derechos y deberes del ciudadano en la medida que permite escojas futuras más ampliasEdições UESB2020-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/733710.22481/praxisedu.v16i42.7337Práxis Educacional; v. 16 n. 42 (2020): Educação, currículo e juventudes: dilemas e desafios atuais (out/dez); 78-95Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 42 (2020): Educação, currículo e juventudes: dilemas e desafios atuais (out/dez); 78-95Práxis Educacional; Vol. 16 No. 42 (2020): Educação, currículo e juventudes: dilemas e desafios atuais (out/dez); 78-952178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7337/5124http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess dos Santos , Juliana Silva Pereira, Marcos Villela2021-03-25T04:28:02Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/7337Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-25T04:28:02Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv OS SENTIDOS DO CURRÍCULO PARA A JUNVENTUDE NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS (EJA)
EL SENTIDO DEL CURRÍCULO PARA LA JUVENTUD NA ESCUELA DE JOVENES Y ADULTOS (EJA)
THE CURRICULUM MEANINGS FOR THE YOUTH AT YOUTH AND ADULT EDUCATION (EJA)
title OS SENTIDOS DO CURRÍCULO PARA A JUNVENTUDE NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS (EJA)
spellingShingle OS SENTIDOS DO CURRÍCULO PARA A JUNVENTUDE NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS (EJA)
dos Santos , Juliana Silva
EJA Ensino Médio
Juvenilização
Currículo
EJA Enseñanza Secundaria
Juvenilización
Currículo
Youth and Adult Education High School
Youth
Curriculum
title_short OS SENTIDOS DO CURRÍCULO PARA A JUNVENTUDE NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS (EJA)
title_full OS SENTIDOS DO CURRÍCULO PARA A JUNVENTUDE NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS (EJA)
title_fullStr OS SENTIDOS DO CURRÍCULO PARA A JUNVENTUDE NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS (EJA)
title_full_unstemmed OS SENTIDOS DO CURRÍCULO PARA A JUNVENTUDE NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS (EJA)
title_sort OS SENTIDOS DO CURRÍCULO PARA A JUNVENTUDE NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS (EJA)
author dos Santos , Juliana Silva
author_facet dos Santos , Juliana Silva
Pereira, Marcos Villela
author_role author
author2 Pereira, Marcos Villela
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv dos Santos , Juliana Silva
Pereira, Marcos Villela
dc.subject.por.fl_str_mv EJA Ensino Médio
Juvenilização
Currículo
EJA Enseñanza Secundaria
Juvenilización
Currículo
Youth and Adult Education High School
Youth
Curriculum
topic EJA Ensino Médio
Juvenilização
Currículo
EJA Enseñanza Secundaria
Juvenilización
Currículo
Youth and Adult Education High School
Youth
Curriculum
description This paper is part of a doctoral dissertation about the meanings attributed to Youth and Adult Education schools by its students and it aims to present some curriculum conceptions outlined by the respondents. For data collection was utilized a questionnaire with closed and open questions responded by 9th , 10th and 11th grades of Youth and Adult Education at a State High School in Porto Alegre/RS. In this article was analyzed the responses of 144 young subjects enrolled. As theoretical references were utilized Oliveira (2009), Dayrell (2011), Arroyo (2017), Carrano (2007), among others who refers to the meanings of the school and its curriculum for the youth. As results, the young subjects expressed their ideas and curriculum conceptions: a) a curriculum towards work that provides knowledge to obtain jobs or even better positions; b) a curriculum of propaedeutic reasons that helps to prepare for further studies, as a reason to return to school, technical courses or graduation; c) a curriculum towards citizenship duties that guarantees more knowledge about their rights and duties as citizens, in order to expand their future trajectory choices. 
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7337
10.22481/praxisedu.v16i42.7337
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7337
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v16i42.7337
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7337/5124
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 16 n. 42 (2020): Educação, currículo e juventudes: dilemas e desafios atuais (out/dez); 78-95
Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 42 (2020): Educação, currículo e juventudes: dilemas e desafios atuais (out/dez); 78-95
Práxis Educacional; Vol. 16 No. 42 (2020): Educação, currículo e juventudes: dilemas e desafios atuais (out/dez); 78-95
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068820200816640