PRESENTACIÓN DEL DOSSIER TEMÁTICO: FORMACIÓN INICIAL DEL PROFESORADO EN CONTEXTOS ESCOLARES Y LO BINOMIO TEORÍA/PRÁCTICA EN LOS PRACTICUM SUPERVISADOS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves Araújo, Osmar Hélio
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Fortunato, Ivan, de Medeiros, Emerson Augusto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7664
Resumo: This opening paper of the special discusses the initial training of teachers in school contexts and the binomial theory-practice focusing, in particular, on supervised practicum. By means of two statements, we seek to demonstrate that each element of the binomial taken in isolation tends not to fulfill its formative purpose. Still, it aims to share different ways of seeing supervised practicum in opening paper of the special discusses the initial training of teachers in school contexts and the binomial theory-practice focusing, in particular, on supervised practicum. By means of two statements, we seek to demonstrate that each element of the binomial as spaces for the construction of apprehension, deepening and understanding work on the problems that involve education.  
id UESB-7_2dee6a1e8e0e2a86482ebe009adc7ad3
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/7664
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling PRESENTACIÓN DEL DOSSIER TEMÁTICO: FORMACIÓN INICIAL DEL PROFESORADO EN CONTEXTOS ESCOLARES Y LO BINOMIO TEORÍA/PRÁCTICA EN LOS PRACTICUM SUPERVISADOSPRESENTATION OF THE THEMATIC DOSSIER: PRESERVICE TEACHING TRAINING IN SCHOOL CONTEXTS AND THE THEORY/PRACTICE BINOMIAL IN THE SUPERVISED PRACTICUMAPRESENTAÇÃO DO DOSSIÊ TEMÁTICO: FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES EM CONTEXTOS ESCOLARES E BINÔMIO TEORIA/PRÁTICA NOS ESTÁGIOS SUPERVISIONADOSFormação de professoresEstágios supervisionadosTeoria e práticaFormación de profesoresPractitcum supervisionadoTeoría y prácticaTeacher educationSupervised practicumTheory and practice This opening paper of the special discusses the initial training of teachers in school contexts and the binomial theory-practice focusing, in particular, on supervised practicum. By means of two statements, we seek to demonstrate that each element of the binomial taken in isolation tends not to fulfill its formative purpose. Still, it aims to share different ways of seeing supervised practicum in opening paper of the special discusses the initial training of teachers in school contexts and the binomial theory-practice focusing, in particular, on supervised practicum. By means of two statements, we seek to demonstrate that each element of the binomial as spaces for the construction of apprehension, deepening and understanding work on the problems that involve education.   Este artigo de abertura do dossiê discute a formação inicial de professores em contextos escolares e o binômio teoria-prática focando, em especial, nos estágios supervisionados. Por meio de duas enunciações, busca-se demonstrar que cada elemento do binômio tomado de forma isolada tende a não cumprir seu propósito formativo. Ainda, tem como objetivo compartilhar diferentes modos de ver os estágios supervisionados nos cursos de licenciatura a partir dos estudos e pesquisas que compõem o dossiê. Assim, espera-se contribuir para fortalecer a necessidade de uma formação docente pautada na investigação e na construção de uma prática reflexiva, investindo nos estágios supervisionados como espaços para a construção de um trabalho de apreensão, aprofundamento e de compreensão sobre os problemas que envolvem a educação. Este artículo de apertura del numero especial analiza la formación inicial del profesorado en contextos escolares y el binomio teoría-práctica centrándose, en particular, en las prácticas supervisadas. Mediante dos enunciados, buscamos demostrar que cada elemento del binomio tomado de forma aislada tiende a no cumplir con su propósito formativo. Aún así, pretende compartir distintas formas de ver las prácticas supervisadas en cursos de grado a partir de los estudios e investigaciones que componen el numero especial. Así, se espera contribuir a fortalecer la necesidad de formación docente basada en la investigación y la construcción de una práctica reflexiva, invirtiendo en pasantías supervisadas como espacios de construcción de aprehensión, profundización y comprensión del trabajo sobre los problemas que implican la educación. Edições UESB2020-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/766410.22481/rpe.v16i43.7664Práxis Educacional; v. 16 n. 43 (2020): Edição Especial (dez): FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES EM CONTEXTOS ESCOLARES ; 13-28Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 43 (2020): Edição Especial (dez): FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES EM CONTEXTOS ESCOLARES ; 13-28Práxis Educacional; Vol. 16 No. 43 (2020): Edição Especial (dez): FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES EM CONTEXTOS ESCOLARES ; 13-282178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7664/5217http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves Araújo, Osmar Hélio Fortunato, Ivan de Medeiros, Emerson Augusto 2021-03-25T04:28:27Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/7664Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-25T04:28:27Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv PRESENTACIÓN DEL DOSSIER TEMÁTICO: FORMACIÓN INICIAL DEL PROFESORADO EN CONTEXTOS ESCOLARES Y LO BINOMIO TEORÍA/PRÁCTICA EN LOS PRACTICUM SUPERVISADOS
PRESENTATION OF THE THEMATIC DOSSIER: PRESERVICE TEACHING TRAINING IN SCHOOL CONTEXTS AND THE THEORY/PRACTICE BINOMIAL IN THE SUPERVISED PRACTICUM
APRESENTAÇÃO DO DOSSIÊ TEMÁTICO: FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES EM CONTEXTOS ESCOLARES E BINÔMIO TEORIA/PRÁTICA NOS ESTÁGIOS SUPERVISIONADOS
title PRESENTACIÓN DEL DOSSIER TEMÁTICO: FORMACIÓN INICIAL DEL PROFESORADO EN CONTEXTOS ESCOLARES Y LO BINOMIO TEORÍA/PRÁCTICA EN LOS PRACTICUM SUPERVISADOS
spellingShingle PRESENTACIÓN DEL DOSSIER TEMÁTICO: FORMACIÓN INICIAL DEL PROFESORADO EN CONTEXTOS ESCOLARES Y LO BINOMIO TEORÍA/PRÁCTICA EN LOS PRACTICUM SUPERVISADOS
Alves Araújo, Osmar Hélio
Formação de professores
Estágios supervisionados
Teoria e prática
Formación de profesores
Practitcum supervisionado
Teoría y práctica
Teacher education
Supervised practicum
Theory and practice
title_short PRESENTACIÓN DEL DOSSIER TEMÁTICO: FORMACIÓN INICIAL DEL PROFESORADO EN CONTEXTOS ESCOLARES Y LO BINOMIO TEORÍA/PRÁCTICA EN LOS PRACTICUM SUPERVISADOS
title_full PRESENTACIÓN DEL DOSSIER TEMÁTICO: FORMACIÓN INICIAL DEL PROFESORADO EN CONTEXTOS ESCOLARES Y LO BINOMIO TEORÍA/PRÁCTICA EN LOS PRACTICUM SUPERVISADOS
title_fullStr PRESENTACIÓN DEL DOSSIER TEMÁTICO: FORMACIÓN INICIAL DEL PROFESORADO EN CONTEXTOS ESCOLARES Y LO BINOMIO TEORÍA/PRÁCTICA EN LOS PRACTICUM SUPERVISADOS
title_full_unstemmed PRESENTACIÓN DEL DOSSIER TEMÁTICO: FORMACIÓN INICIAL DEL PROFESORADO EN CONTEXTOS ESCOLARES Y LO BINOMIO TEORÍA/PRÁCTICA EN LOS PRACTICUM SUPERVISADOS
title_sort PRESENTACIÓN DEL DOSSIER TEMÁTICO: FORMACIÓN INICIAL DEL PROFESORADO EN CONTEXTOS ESCOLARES Y LO BINOMIO TEORÍA/PRÁCTICA EN LOS PRACTICUM SUPERVISADOS
author Alves Araújo, Osmar Hélio
author_facet Alves Araújo, Osmar Hélio
Fortunato, Ivan
de Medeiros, Emerson Augusto
author_role author
author2 Fortunato, Ivan
de Medeiros, Emerson Augusto
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves Araújo, Osmar Hélio
Fortunato, Ivan
de Medeiros, Emerson Augusto
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Estágios supervisionados
Teoria e prática
Formación de profesores
Practitcum supervisionado
Teoría y práctica
Teacher education
Supervised practicum
Theory and practice
topic Formação de professores
Estágios supervisionados
Teoria e prática
Formación de profesores
Practitcum supervisionado
Teoría y práctica
Teacher education
Supervised practicum
Theory and practice
description This opening paper of the special discusses the initial training of teachers in school contexts and the binomial theory-practice focusing, in particular, on supervised practicum. By means of two statements, we seek to demonstrate that each element of the binomial taken in isolation tends not to fulfill its formative purpose. Still, it aims to share different ways of seeing supervised practicum in opening paper of the special discusses the initial training of teachers in school contexts and the binomial theory-practice focusing, in particular, on supervised practicum. By means of two statements, we seek to demonstrate that each element of the binomial as spaces for the construction of apprehension, deepening and understanding work on the problems that involve education.  
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7664
10.22481/rpe.v16i43.7664
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7664
identifier_str_mv 10.22481/rpe.v16i43.7664
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7664/5217
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 16 n. 43 (2020): Edição Especial (dez): FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES EM CONTEXTOS ESCOLARES ; 13-28
Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 43 (2020): Edição Especial (dez): FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES EM CONTEXTOS ESCOLARES ; 13-28
Práxis Educacional; Vol. 16 No. 43 (2020): Edição Especial (dez): FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES EM CONTEXTOS ESCOLARES ; 13-28
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068814460911616