Gestão democrática: articulações e contradições no contexto escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Soane Santos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Pires, Ennia Débora Passos Braga, Miranda, Hilheno Oliveiral
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.11736
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11736
Resumo: The article presents the results of a research that aimed to understand the conceptions of democratic management and its relations with the management and shared management models. The theoretical basis was based mainly on studies by Ball (2001), Libâneo (2007), Lück (2006) and Paro (2010a; 2010b). Based on historical-dialectical materialism, the research was developed in the Municipal Education Network of Itapetinga-BA, having as subjects of investigation school pedagogical coordinators, managers and technical coordinators of the Municipal Department of Education. Data were collected through semi-structured interviews and confronted with bibliographic and documentary research in the light of the chosen method. The research showed that the conceptions about democratic management have been revealed as the target of the ideological influences of the ruling class, under neoliberal bases, in a discourse that convinces, causes estrangement and contradictions in the educational context.
id UESB-7_38d7d62c27f39e65ed1682337b51d8c4
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11736
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
spelling Gestão democrática: articulações e contradições no contexto escolarGestión democrática: articulaciones y contradicciones en el contexto escolarDemocratic management: articulations and contradictions in the school contextgestão democráticamaterialismo histórico dialéticomodelos de gestãogestión democráticamaterialismo histórico dialécticomodelos de gestióndemocratic managementdialectical historical materialismmanagement modelsThe article presents the results of a research that aimed to understand the conceptions of democratic management and its relations with the management and shared management models. The theoretical basis was based mainly on studies by Ball (2001), Libâneo (2007), Lück (2006) and Paro (2010a; 2010b). Based on historical-dialectical materialism, the research was developed in the Municipal Education Network of Itapetinga-BA, having as subjects of investigation school pedagogical coordinators, managers and technical coordinators of the Municipal Department of Education. Data were collected through semi-structured interviews and confronted with bibliographic and documentary research in the light of the chosen method. The research showed that the conceptions about democratic management have been revealed as the target of the ideological influences of the ruling class, under neoliberal bases, in a discourse that convinces, causes estrangement and contradictions in the educational context.O artigo apresenta os resultados de uma pesquisa que teve como objetivo compreender as concepções sobre gestão democrática e suas relações com os modelos de gestão gerencial e compartilhada. O embasamento teórico fundamentou-se, principalmente, nos estudos de Ball (2001), Libâneo (2007), Lück (2006) e Paro (2010a; 2010b). Pautando-se no materialismo histórico-dialético, a pesquisa foi desenvolvida na Rede Municipal de Educação de Itapetinga-BA, tendo como sujeitos da investigação coordenadores pedagógicos escolares, gestores e coordenadores técnicos da Secretaria Municipal de Educação. Os dados foram coletados por meio de entrevistas semiestruturadas e confrontados com a pesquisa bibliográfica e documental à luz do método escolhido. A pesquisa evidenciou que as concepções sobre gestão democrática têm se revelado como alvo das influências ideológicas da classe dominante, sob as bases neoliberais, em um discurso que convence, causa estranhamento e contradições no contexto educacional.El artículo presenta los resultados de una investigación que tuvo como objetivo comprender las concepciones de gestión democrática y sus relaciones con los modelos de gestión y gestión compartida. La base teórica se basó principalmente en los estudios de Ball (2001), Libâneo (2007), Lück (2006) y Paro (2010a; 2010b). Con base en el materialismo histórico-dialéctico, la investigación se desarrolló en la Red Municipal de Educación de Itapetinga-BA, teniendo como sujetos de investigación a los coordinadores pedagógicos escolares, gestores y coordinadores técnicos de la Secretaría Municipal de Educación. Los datos fueron recolectados a través de entrevistas semiestructuradas y confrontados con investigaciones bibliográficas y documentales a la luz del método elegido. La investigación mostró que las concepciones sobre la gestión democrática se han revelado como blanco de las influencias ideológicas de la clase dominante, bajo bases neoliberales, en un discurso que convence, provoca distanciamiento y contradicciones en el contexto educativo.Edições UESB2023-02-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos ParesTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/1173610.22481/praxisedu.v19i50.11736Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11736Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11736Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e117362178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11736/7371Copyright (c) 2023 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Silva, Soane SantosPires, Ennia Débora Passos BragaMiranda, Hilheno Oliveiral2023-02-23T13:51:28Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11736Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2023-02-23T13:51:28Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Gestão democrática: articulações e contradições no contexto escolar
Gestión democrática: articulaciones y contradicciones en el contexto escolar
Democratic management: articulations and contradictions in the school context
title Gestão democrática: articulações e contradições no contexto escolar
spellingShingle Gestão democrática: articulações e contradições no contexto escolar
Gestão democrática: articulações e contradições no contexto escolar
Silva, Soane Santos
gestão democrática
materialismo histórico dialético
modelos de gestão
gestión democrática
materialismo histórico dialéctico
modelos de gestión
democratic management
dialectical historical materialism
management models
Silva, Soane Santos
gestão democrática
materialismo histórico dialético
modelos de gestão
gestión democrática
materialismo histórico dialéctico
modelos de gestión
democratic management
dialectical historical materialism
management models
title_short Gestão democrática: articulações e contradições no contexto escolar
title_full Gestão democrática: articulações e contradições no contexto escolar
title_fullStr Gestão democrática: articulações e contradições no contexto escolar
Gestão democrática: articulações e contradições no contexto escolar
title_full_unstemmed Gestão democrática: articulações e contradições no contexto escolar
Gestão democrática: articulações e contradições no contexto escolar
title_sort Gestão democrática: articulações e contradições no contexto escolar
author Silva, Soane Santos
author_facet Silva, Soane Santos
Silva, Soane Santos
Pires, Ennia Débora Passos Braga
Miranda, Hilheno Oliveiral
Pires, Ennia Débora Passos Braga
Miranda, Hilheno Oliveiral
author_role author
author2 Pires, Ennia Débora Passos Braga
Miranda, Hilheno Oliveiral
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Soane Santos
Pires, Ennia Débora Passos Braga
Miranda, Hilheno Oliveiral
dc.subject.por.fl_str_mv gestão democrática
materialismo histórico dialético
modelos de gestão
gestión democrática
materialismo histórico dialéctico
modelos de gestión
democratic management
dialectical historical materialism
management models
topic gestão democrática
materialismo histórico dialético
modelos de gestão
gestión democrática
materialismo histórico dialéctico
modelos de gestión
democratic management
dialectical historical materialism
management models
description The article presents the results of a research that aimed to understand the conceptions of democratic management and its relations with the management and shared management models. The theoretical basis was based mainly on studies by Ball (2001), Libâneo (2007), Lück (2006) and Paro (2010a; 2010b). Based on historical-dialectical materialism, the research was developed in the Municipal Education Network of Itapetinga-BA, having as subjects of investigation school pedagogical coordinators, managers and technical coordinators of the Municipal Department of Education. Data were collected through semi-structured interviews and confronted with bibliographic and documentary research in the light of the chosen method. The research showed that the conceptions about democratic management have been revealed as the target of the ideological influences of the ruling class, under neoliberal bases, in a discourse that convinces, causes estrangement and contradictions in the educational context.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11736
10.22481/praxisedu.v19i50.11736
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11736
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v19i50.11736
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11736/7371
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11736
Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11736
Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11736
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1822180384903790592
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.22481/praxisedu.v19i50.11736