Gestão democrática: articulações e contradições no contexto escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educacional (Online) |
DOI: | 10.22481/praxisedu.v19i50.11736 |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11736 |
Resumo: | The article presents the results of a research that aimed to understand the conceptions of democratic management and its relations with the management and shared management models. The theoretical basis was based mainly on studies by Ball (2001), Libâneo (2007), Lück (2006) and Paro (2010a; 2010b). Based on historical-dialectical materialism, the research was developed in the Municipal Education Network of Itapetinga-BA, having as subjects of investigation school pedagogical coordinators, managers and technical coordinators of the Municipal Department of Education. Data were collected through semi-structured interviews and confronted with bibliographic and documentary research in the light of the chosen method. The research showed that the conceptions about democratic management have been revealed as the target of the ideological influences of the ruling class, under neoliberal bases, in a discourse that convinces, causes estrangement and contradictions in the educational context. |
id |
UESB-7_38d7d62c27f39e65ed1682337b51d8c4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11736 |
network_acronym_str |
UESB-7 |
network_name_str |
Práxis Educacional (Online) |
spelling |
Gestão democrática: articulações e contradições no contexto escolarGestión democrática: articulaciones y contradicciones en el contexto escolarDemocratic management: articulations and contradictions in the school contextgestão democráticamaterialismo histórico dialéticomodelos de gestãogestión democráticamaterialismo histórico dialécticomodelos de gestióndemocratic managementdialectical historical materialismmanagement modelsThe article presents the results of a research that aimed to understand the conceptions of democratic management and its relations with the management and shared management models. The theoretical basis was based mainly on studies by Ball (2001), Libâneo (2007), Lück (2006) and Paro (2010a; 2010b). Based on historical-dialectical materialism, the research was developed in the Municipal Education Network of Itapetinga-BA, having as subjects of investigation school pedagogical coordinators, managers and technical coordinators of the Municipal Department of Education. Data were collected through semi-structured interviews and confronted with bibliographic and documentary research in the light of the chosen method. The research showed that the conceptions about democratic management have been revealed as the target of the ideological influences of the ruling class, under neoliberal bases, in a discourse that convinces, causes estrangement and contradictions in the educational context.O artigo apresenta os resultados de uma pesquisa que teve como objetivo compreender as concepções sobre gestão democrática e suas relações com os modelos de gestão gerencial e compartilhada. O embasamento teórico fundamentou-se, principalmente, nos estudos de Ball (2001), Libâneo (2007), Lück (2006) e Paro (2010a; 2010b). Pautando-se no materialismo histórico-dialético, a pesquisa foi desenvolvida na Rede Municipal de Educação de Itapetinga-BA, tendo como sujeitos da investigação coordenadores pedagógicos escolares, gestores e coordenadores técnicos da Secretaria Municipal de Educação. Os dados foram coletados por meio de entrevistas semiestruturadas e confrontados com a pesquisa bibliográfica e documental à luz do método escolhido. A pesquisa evidenciou que as concepções sobre gestão democrática têm se revelado como alvo das influências ideológicas da classe dominante, sob as bases neoliberais, em um discurso que convence, causa estranhamento e contradições no contexto educacional.El artículo presenta los resultados de una investigación que tuvo como objetivo comprender las concepciones de gestión democrática y sus relaciones con los modelos de gestión y gestión compartida. La base teórica se basó principalmente en los estudios de Ball (2001), Libâneo (2007), Lück (2006) y Paro (2010a; 2010b). Con base en el materialismo histórico-dialéctico, la investigación se desarrolló en la Red Municipal de Educación de Itapetinga-BA, teniendo como sujetos de investigación a los coordinadores pedagógicos escolares, gestores y coordinadores técnicos de la Secretaría Municipal de Educación. Los datos fueron recolectados a través de entrevistas semiestructuradas y confrontados con investigaciones bibliográficas y documentales a la luz del método elegido. La investigación mostró que las concepciones sobre la gestión democrática se han revelado como blanco de las influencias ideológicas de la clase dominante, bajo bases neoliberales, en un discurso que convence, provoca distanciamiento y contradicciones en el contexto educativo.Edições UESB2023-02-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos ParesTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/1173610.22481/praxisedu.v19i50.11736Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11736Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11736Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e117362178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11736/7371Copyright (c) 2023 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Silva, Soane SantosPires, Ennia Débora Passos BragaMiranda, Hilheno Oliveiral2023-02-23T13:51:28Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11736Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2023-02-23T13:51:28Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gestão democrática: articulações e contradições no contexto escolar Gestión democrática: articulaciones y contradicciones en el contexto escolar Democratic management: articulations and contradictions in the school context |
title |
Gestão democrática: articulações e contradições no contexto escolar |
spellingShingle |
Gestão democrática: articulações e contradições no contexto escolar Gestão democrática: articulações e contradições no contexto escolar Silva, Soane Santos gestão democrática materialismo histórico dialético modelos de gestão gestión democrática materialismo histórico dialéctico modelos de gestión democratic management dialectical historical materialism management models Silva, Soane Santos gestão democrática materialismo histórico dialético modelos de gestão gestión democrática materialismo histórico dialéctico modelos de gestión democratic management dialectical historical materialism management models |
title_short |
Gestão democrática: articulações e contradições no contexto escolar |
title_full |
Gestão democrática: articulações e contradições no contexto escolar |
title_fullStr |
Gestão democrática: articulações e contradições no contexto escolar Gestão democrática: articulações e contradições no contexto escolar |
title_full_unstemmed |
Gestão democrática: articulações e contradições no contexto escolar Gestão democrática: articulações e contradições no contexto escolar |
title_sort |
Gestão democrática: articulações e contradições no contexto escolar |
author |
Silva, Soane Santos |
author_facet |
Silva, Soane Santos Silva, Soane Santos Pires, Ennia Débora Passos Braga Miranda, Hilheno Oliveiral Pires, Ennia Débora Passos Braga Miranda, Hilheno Oliveiral |
author_role |
author |
author2 |
Pires, Ennia Débora Passos Braga Miranda, Hilheno Oliveiral |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Soane Santos Pires, Ennia Débora Passos Braga Miranda, Hilheno Oliveiral |
dc.subject.por.fl_str_mv |
gestão democrática materialismo histórico dialético modelos de gestão gestión democrática materialismo histórico dialéctico modelos de gestión democratic management dialectical historical materialism management models |
topic |
gestão democrática materialismo histórico dialético modelos de gestão gestión democrática materialismo histórico dialéctico modelos de gestión democratic management dialectical historical materialism management models |
description |
The article presents the results of a research that aimed to understand the conceptions of democratic management and its relations with the management and shared management models. The theoretical basis was based mainly on studies by Ball (2001), Libâneo (2007), Lück (2006) and Paro (2010a; 2010b). Based on historical-dialectical materialism, the research was developed in the Municipal Education Network of Itapetinga-BA, having as subjects of investigation school pedagogical coordinators, managers and technical coordinators of the Municipal Department of Education. Data were collected through semi-structured interviews and confronted with bibliographic and documentary research in the light of the chosen method. The research showed that the conceptions about democratic management have been revealed as the target of the ideological influences of the ruling class, under neoliberal bases, in a discourse that convinces, causes estrangement and contradictions in the educational context. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11736 10.22481/praxisedu.v19i50.11736 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11736 |
identifier_str_mv |
10.22481/praxisedu.v19i50.11736 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11736/7371 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Práxis Educacional http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Práxis Educacional http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11736 Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11736 Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11736 2178-2679 1809-0249 reponame:Práxis Educacional (Online) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Práxis Educacional (Online) |
collection |
Práxis Educacional (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxisedu@uesb.edu.br|| |
_version_ |
1822180384903790592 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.22481/praxisedu.v19i50.11736 |