UNIVERSITY MANAGEMENT: LIMITS AND PERSPECTIVES IN COLLEGIATE BODY OF A GRADUATION COURSE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santana, Emanuelly Cristhiny
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Fernandes, Tania da Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5688
Resumo: The objective of the text is to present the question of university management, highlighting some characteristics and principles that permeate it and, more concretely, to problematize it from the perception and praxis of the coordinator of the body collegiate of a pedagogy course, of a public university. For this, through the bibliographic and documentary survey, historical elements of Higher Education in Brazil are presented and, in the semi-structured interview, the coordinator's understanding of the managerial action developed in the collegiate body is verified. This practice is oriented (or not) by the theoretical references that deal with the theme and, more specifically, is anchored in the principles of democratic management. This study is contained in a broader survey that includes other colleges and management bodies as research spaces. The results reveal an effort, linked to the administrative activities of the university, to carry out a democratic management - albeit with evident weaknesses -, surpassing the managerial practices and strengthening the social function of the university.
id UESB-7_db9563d85e92ab833a2b4a35e7685165
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5688
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling UNIVERSITY MANAGEMENT: LIMITS AND PERSPECTIVES IN COLLEGIATE BODY OF A GRADUATION COURSEGESTIÓN UNIVERSITARIA: LÍMITES Y PERSPECTIVAS EN EL CUERPO COLEGIAL DE UN CURSO DE GRADUACIÓNGESTÃO UNIVERSITÁRIA: LIMITES E PERSPECTIVAS NO COLEGIADO DE CURSO DE GRADUAÇÃOColegiado de cursoGestãoUniversidade públicaCuerpo colegiadoAdministraciónUniversidad públicaBody collegiateManagementPublic university The objective of the text is to present the question of university management, highlighting some characteristics and principles that permeate it and, more concretely, to problematize it from the perception and praxis of the coordinator of the body collegiate of a pedagogy course, of a public university. For this, through the bibliographic and documentary survey, historical elements of Higher Education in Brazil are presented and, in the semi-structured interview, the coordinator's understanding of the managerial action developed in the collegiate body is verified. This practice is oriented (or not) by the theoretical references that deal with the theme and, more specifically, is anchored in the principles of democratic management. This study is contained in a broader survey that includes other colleges and management bodies as research spaces. The results reveal an effort, linked to the administrative activities of the university, to carry out a democratic management - albeit with evident weaknesses -, surpassing the managerial practices and strengthening the social function of the university. El objetivo del texto es presentar la cuestión de la gestión universitaria, resaltando algunas características y principios que la impregnan y, más concretamente, problematizarla desde la percepción y la praxis del coordinador del cuerpo colegiado de un curso de pedagogía, de una universidad pública. Para ello, a través de la encuesta bibliográfica y documental, se presentan los elementos históricos de la Educación Superior en Brasil y, en la entrevista semiestructurada, se verifica la comprensión del coordinador sobre la acción gerencial desarrollada en el cuerpo colegiado. Esta práctica está orientada (o no) por las referencias teóricas que tratan el tema y, más específicamente, está anclada en los principios de la gestión democrática. Este estudio está incluido en una encuesta más amplia que incluye otras universidades y organismos de gestión como espacios de investigación. Los resultados revelan un esfuerzo, vinculado a las actividades administrativas de la universidad, para llevar a cabo una gestión democrática, aunque con debilidades evidentes, superando las prácticas gerenciales y fortaleciendo la función social de la universidad. O objetivo do texto é apresentar a questão da gestão universitária, destacando algumas características e princípios que a permeia e, de modo mais concreto, problematizá-la a partir da percepção e práxis de uma coordenadora do colegiado do curso de pedagogia, de uma universidade pública. Para isso, por meio do levantamento bibliográfico e documental, apresenta-se elementos históricos da Educação Superior no Brasil e, na entrevista semiestruturada, pontua-se a compreensão da coordenadora em relação à ação gestora desenvolvida na instância do colegiado, verifica-se em que medida essa prática está (ou não) orientada pelos referenciais teóricos que tratam da temática e, de modo mais específico, se está ancorada nos princípios da gestão democrática. Este estudo está contido numa pesquisa mais ampla que inclui outros colegiados e instâncias gestoras como espaços de investigação. Os resultados revelam um esforço, vinculado às atividades administrativas da universidade, em realizar uma gestão democrática – ainda que com evidentes fragilidades –, superando as práticas gerenciais e fortalecendo a função social da universidade. Edições UESB2019-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/568810.22481/praxisedu.v15i35.5688Práxis Educacional; v. 15 n. 35 (2019): out/dez. Dossiê temático: Ensinar e Aprender: Metodologias e Estratégias; 389-406Práxis Educacional; Vol. 15 Núm. 35 (2019): out/dez. Dossiê temático: Ensinar e Aprender: Metodologias e Estratégias; 389-406Práxis Educacional; Vol. 15 No. 35 (2019): out/dez. Dossiê temático: Ensinar e Aprender: Metodologias e Estratégias; 389-4062178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5688/4299Santana, Emanuelly CristhinyFernandes, Tania da Costainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-03-22T23:19:33Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5688Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-22T23:19:33Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv UNIVERSITY MANAGEMENT: LIMITS AND PERSPECTIVES IN COLLEGIATE BODY OF A GRADUATION COURSE
GESTIÓN UNIVERSITARIA: LÍMITES Y PERSPECTIVAS EN EL CUERPO COLEGIAL DE UN CURSO DE GRADUACIÓN
GESTÃO UNIVERSITÁRIA: LIMITES E PERSPECTIVAS NO COLEGIADO DE CURSO DE GRADUAÇÃO
title UNIVERSITY MANAGEMENT: LIMITS AND PERSPECTIVES IN COLLEGIATE BODY OF A GRADUATION COURSE
spellingShingle UNIVERSITY MANAGEMENT: LIMITS AND PERSPECTIVES IN COLLEGIATE BODY OF A GRADUATION COURSE
Santana, Emanuelly Cristhiny
Colegiado de curso
Gestão
Universidade pública
Cuerpo colegiado
Administración
Universidad pública
Body collegiate
Management
Public university
title_short UNIVERSITY MANAGEMENT: LIMITS AND PERSPECTIVES IN COLLEGIATE BODY OF A GRADUATION COURSE
title_full UNIVERSITY MANAGEMENT: LIMITS AND PERSPECTIVES IN COLLEGIATE BODY OF A GRADUATION COURSE
title_fullStr UNIVERSITY MANAGEMENT: LIMITS AND PERSPECTIVES IN COLLEGIATE BODY OF A GRADUATION COURSE
title_full_unstemmed UNIVERSITY MANAGEMENT: LIMITS AND PERSPECTIVES IN COLLEGIATE BODY OF A GRADUATION COURSE
title_sort UNIVERSITY MANAGEMENT: LIMITS AND PERSPECTIVES IN COLLEGIATE BODY OF A GRADUATION COURSE
author Santana, Emanuelly Cristhiny
author_facet Santana, Emanuelly Cristhiny
Fernandes, Tania da Costa
author_role author
author2 Fernandes, Tania da Costa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santana, Emanuelly Cristhiny
Fernandes, Tania da Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Colegiado de curso
Gestão
Universidade pública
Cuerpo colegiado
Administración
Universidad pública
Body collegiate
Management
Public university
topic Colegiado de curso
Gestão
Universidade pública
Cuerpo colegiado
Administración
Universidad pública
Body collegiate
Management
Public university
description The objective of the text is to present the question of university management, highlighting some characteristics and principles that permeate it and, more concretely, to problematize it from the perception and praxis of the coordinator of the body collegiate of a pedagogy course, of a public university. For this, through the bibliographic and documentary survey, historical elements of Higher Education in Brazil are presented and, in the semi-structured interview, the coordinator's understanding of the managerial action developed in the collegiate body is verified. This practice is oriented (or not) by the theoretical references that deal with the theme and, more specifically, is anchored in the principles of democratic management. This study is contained in a broader survey that includes other colleges and management bodies as research spaces. The results reveal an effort, linked to the administrative activities of the university, to carry out a democratic management - albeit with evident weaknesses -, surpassing the managerial practices and strengthening the social function of the university.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5688
10.22481/praxisedu.v15i35.5688
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5688
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v15i35.5688
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5688/4299
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 15 n. 35 (2019): out/dez. Dossiê temático: Ensinar e Aprender: Metodologias e Estratégias; 389-406
Práxis Educacional; Vol. 15 Núm. 35 (2019): out/dez. Dossiê temático: Ensinar e Aprender: Metodologias e Estratégias; 389-406
Práxis Educacional; Vol. 15 No. 35 (2019): out/dez. Dossiê temático: Ensinar e Aprender: Metodologias e Estratégias; 389-406
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068818092130304