Trajetórias da institucionalização das políticas de assistência: identificando a governamentalidade neoliberal como um discurso
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educacional (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13018 |
Resumo: | The present text approaches trajectories of educational assistance politics and the discourses of technicians of a Public University, about the University Residence and the Program of Assistance to Undergraduate Teaching of the Centro de Formação de Professores/UFCG. It aims to understand the discourses of those professionals about the programs in focus. The theoretical foundation focuses on the concepts of neoliberal governmentality, biopolitics and biopower in an articulation in the context of social policies for student assistance. The interview was used for data collection, from the perspective of qualitative research, and Foucault's discourse analysis was developed to analyze the data. Regarding the mechanisms of access and permanence of students to the programs, we might infer that there is legislation which the Institution executes through the PRAC, in the assistance policies we might observe the predominance of the Brazilian neoliberal governmentality which is remade every day and restructured through discourses and actions, which contribute to the rhetoric of control which builds the Brazilian social reality. |
id |
UESB-7_e471113898bd1be85cd108b0ebb903ea |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/13018 |
network_acronym_str |
UESB-7 |
network_name_str |
Práxis Educacional (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Trajetórias da institucionalização das políticas de assistência: identificando a governamentalidade neoliberal como um discursoTrayectorias de la institucionalización de las políticas asistenciales: identificando la gubernamentalidad neoliberal como discursoTrajectories of the institutionalization of assistance politics: identifying neoliberal governmentality as a discoursediscursogovernamentalidadepolíticas de assistênciadiscursogubernamentalidadpolíticas asistencialesdiscoursegovernmentalityassistance politicsThe present text approaches trajectories of educational assistance politics and the discourses of technicians of a Public University, about the University Residence and the Program of Assistance to Undergraduate Teaching of the Centro de Formação de Professores/UFCG. It aims to understand the discourses of those professionals about the programs in focus. The theoretical foundation focuses on the concepts of neoliberal governmentality, biopolitics and biopower in an articulation in the context of social policies for student assistance. The interview was used for data collection, from the perspective of qualitative research, and Foucault's discourse analysis was developed to analyze the data. Regarding the mechanisms of access and permanence of students to the programs, we might infer that there is legislation which the Institution executes through the PRAC, in the assistance policies we might observe the predominance of the Brazilian neoliberal governmentality which is remade every day and restructured through discourses and actions, which contribute to the rhetoric of control which builds the Brazilian social reality.El presente texto aborda las trayectorias de las políticas asistenciales en educación y los discursos pronunciados por las técnicas de una Universidad Pública, sobre: La Residencia Universitaria y el Programa de Asistencia a la Enseñanza de Graduación del Centro de Formación de Profesores/UFCG. Tiene como objetivo: Comprender los discursos de las técnicas sobre los programas en pantalla. La fundamentación teórica se centra en los conceptos de gubernamentalidad neoliberal, biopolítica y biopoder en una articulación en el contexto de las políticas sociales de atención estudiantil. Para la recolección de datos se utilizó la entrevista, desde la perspectiva de la investigación cualitativa, y para el tratamiento de los datos se desarrolló el análisis del discurso de Foucault. En cuanto a los mecanismos de acceso y permanencia de los estudiantes a los programas, podemos inferir que existe legislación que la Institución ejecuta a través del PRAC, en las políticas asistenciales podemos observar el predominio de la gubernamentalidad neoliberal brasileña que se rehace todos los días, reestructurada a través de discursos y acciones, así es como la retórica del control construye la realidad social brasileña.O presente texto aborda trajetórias das políticas de assistência em educação e os discursos enunciados pelas técnicas de uma Universidade Pública, sobre: A Residência Universitária e o Programa de Auxílio ao Ensino de Graduação do Centro de Formação de Professores/UFCG. Tem como objetivo: Compreender os discursos das técnicas sobre os programas em tela. A fundamentação teórica tem foco nos conceitos de governamentalidade neoliberal, biopolítica e biopoder numa articulação no contexto das políticas sociais de assistência estudantil. A entrevista foi utilizada para a coleta de dados, na perspectiva de pesquisa qualitativa, e a análise do discurso de Foucault foi desenvolvida para tratar os dados. Sobre os mecanismos de acesso e permanência dos estudantes aos programas, podemos inferir que existe uma legislação que a Instituição executa através da PRAC, nas políticas de assistência podemos observar o predomínio da governamentalidade neoliberal brasileira que a cada dia se refaz, se reestrutura por meio de discursos e ações, assim se faz a retórica do controle que constrói a realidade social brasileira.Edições UESB2023-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/1301810.22481/praxisedu.v19i50.13018Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e13018Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e13018Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e130182178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13018/8007Copyright (c) 2023 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Maria Janete de2023-07-12T16:39:51Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/13018Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2023-07-12T16:39:51Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Trajetórias da institucionalização das políticas de assistência: identificando a governamentalidade neoliberal como um discurso Trayectorias de la institucionalización de las políticas asistenciales: identificando la gubernamentalidad neoliberal como discurso Trajectories of the institutionalization of assistance politics: identifying neoliberal governmentality as a discourse |
title |
Trajetórias da institucionalização das políticas de assistência: identificando a governamentalidade neoliberal como um discurso |
spellingShingle |
Trajetórias da institucionalização das políticas de assistência: identificando a governamentalidade neoliberal como um discurso Lima, Maria Janete de discurso governamentalidade políticas de assistência discurso gubernamentalidad políticas asistenciales discourse governmentality assistance politics |
title_short |
Trajetórias da institucionalização das políticas de assistência: identificando a governamentalidade neoliberal como um discurso |
title_full |
Trajetórias da institucionalização das políticas de assistência: identificando a governamentalidade neoliberal como um discurso |
title_fullStr |
Trajetórias da institucionalização das políticas de assistência: identificando a governamentalidade neoliberal como um discurso |
title_full_unstemmed |
Trajetórias da institucionalização das políticas de assistência: identificando a governamentalidade neoliberal como um discurso |
title_sort |
Trajetórias da institucionalização das políticas de assistência: identificando a governamentalidade neoliberal como um discurso |
author |
Lima, Maria Janete de |
author_facet |
Lima, Maria Janete de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Maria Janete de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
discurso governamentalidade políticas de assistência discurso gubernamentalidad políticas asistenciales discourse governmentality assistance politics |
topic |
discurso governamentalidade políticas de assistência discurso gubernamentalidad políticas asistenciales discourse governmentality assistance politics |
description |
The present text approaches trajectories of educational assistance politics and the discourses of technicians of a Public University, about the University Residence and the Program of Assistance to Undergraduate Teaching of the Centro de Formação de Professores/UFCG. It aims to understand the discourses of those professionals about the programs in focus. The theoretical foundation focuses on the concepts of neoliberal governmentality, biopolitics and biopower in an articulation in the context of social policies for student assistance. The interview was used for data collection, from the perspective of qualitative research, and Foucault's discourse analysis was developed to analyze the data. Regarding the mechanisms of access and permanence of students to the programs, we might infer that there is legislation which the Institution executes through the PRAC, in the assistance policies we might observe the predominance of the Brazilian neoliberal governmentality which is remade every day and restructured through discourses and actions, which contribute to the rhetoric of control which builds the Brazilian social reality. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13018 10.22481/praxisedu.v19i50.13018 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13018 |
identifier_str_mv |
10.22481/praxisedu.v19i50.13018 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13018/8007 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Práxis Educacional http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Práxis Educacional http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e13018 Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e13018 Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e13018 2178-2679 1809-0249 reponame:Práxis Educacional (Online) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Práxis Educacional (Online) |
collection |
Práxis Educacional (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxisedu@uesb.edu.br|| |
_version_ |
1797068813665042432 |