Trajetórias da institucionalização das políticas de assistência: identificando a governamentalidade neoliberal como um discurso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Maria Janete de
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13018
Resumo: The present text approaches trajectories of educational assistance politics and the discourses of technicians of a Public University, about the University Residence and the Program of Assistance to Undergraduate Teaching of the Centro de Formação de Professores/UFCG. It aims to understand the discourses of those professionals about the programs in focus. The theoretical foundation focuses on the concepts of neoliberal governmentality, biopolitics and biopower in an articulation in the context of social policies for student assistance. The interview was used for data collection, from the perspective of qualitative research, and Foucault's discourse analysis was developed to analyze the data. Regarding the mechanisms of access and permanence of students to the programs, we might infer that there is legislation which the Institution executes through the PRAC, in the assistance policies we might observe the predominance of the Brazilian neoliberal governmentality which is remade every day and restructured through discourses and actions, which contribute to the rhetoric of control which builds the Brazilian social reality.
id UESB-7_e471113898bd1be85cd108b0ebb903ea
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/13018
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling Trajetórias da institucionalização das políticas de assistência: identificando a governamentalidade neoliberal como um discursoTrayectorias de la institucionalización de las políticas asistenciales: identificando la gubernamentalidad neoliberal como discursoTrajectories of the institutionalization of assistance politics: identifying neoliberal governmentality as a discoursediscursogovernamentalidadepolíticas de assistênciadiscursogubernamentalidadpolíticas asistencialesdiscoursegovernmentalityassistance politicsThe present text approaches trajectories of educational assistance politics and the discourses of technicians of a Public University, about the University Residence and the Program of Assistance to Undergraduate Teaching of the Centro de Formação de Professores/UFCG. It aims to understand the discourses of those professionals about the programs in focus. The theoretical foundation focuses on the concepts of neoliberal governmentality, biopolitics and biopower in an articulation in the context of social policies for student assistance. The interview was used for data collection, from the perspective of qualitative research, and Foucault's discourse analysis was developed to analyze the data. Regarding the mechanisms of access and permanence of students to the programs, we might infer that there is legislation which the Institution executes through the PRAC, in the assistance policies we might observe the predominance of the Brazilian neoliberal governmentality which is remade every day and restructured through discourses and actions, which contribute to the rhetoric of control which builds the Brazilian social reality.El presente texto aborda las trayectorias de las políticas asistenciales en educación y los discursos pronunciados por las técnicas de una Universidad Pública, sobre: La Residencia Universitaria y el Programa de Asistencia a la Enseñanza de Graduación del Centro de Formación de Profesores/UFCG. Tiene como objetivo: Comprender los discursos de las técnicas sobre los programas en pantalla. La fundamentación teórica se centra en los conceptos de gubernamentalidad neoliberal, biopolítica y biopoder en una articulación en el contexto de las políticas sociales de atención estudiantil. Para la recolección de datos se utilizó la entrevista, desde la perspectiva de la investigación cualitativa, y para el tratamiento de los datos se desarrolló el análisis del discurso de Foucault. En cuanto a los mecanismos de acceso y permanencia de los estudiantes a los programas, podemos inferir que existe legislación que la Institución ejecuta a través del PRAC, en las políticas asistenciales podemos observar el predominio de la gubernamentalidad neoliberal brasileña que se rehace todos los días, reestructurada a través de discursos y acciones, así es como la retórica del control construye la realidad social brasileña.O presente texto aborda trajetórias das políticas de assistência em educação e os discursos enunciados pelas técnicas de uma Universidade Pública, sobre: A Residência Universitária e o Programa de Auxílio ao Ensino de Graduação do Centro de Formação de Professores/UFCG. Tem como objetivo: Compreender os discursos das técnicas sobre os programas em tela. A fundamentação teórica tem foco nos conceitos de governamentalidade neoliberal, biopolítica e biopoder numa articulação no contexto das políticas sociais de assistência estudantil. A entrevista foi utilizada para a coleta de dados, na perspectiva de pesquisa qualitativa, e a análise do discurso de Foucault foi desenvolvida para tratar os dados. Sobre os mecanismos de acesso e permanência dos estudantes aos programas, podemos inferir que existe uma legislação que a Instituição executa através da PRAC, nas políticas de assistência podemos observar o predomínio da governamentalidade neoliberal brasileira que a cada dia se refaz, se reestrutura por meio de discursos e ações, assim se faz a retórica do controle que constrói a realidade social brasileira.Edições UESB2023-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/1301810.22481/praxisedu.v19i50.13018Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e13018Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e13018Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e130182178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13018/8007Copyright (c) 2023 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Maria Janete de2023-07-12T16:39:51Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/13018Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2023-07-12T16:39:51Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Trajetórias da institucionalização das políticas de assistência: identificando a governamentalidade neoliberal como um discurso
Trayectorias de la institucionalización de las políticas asistenciales: identificando la gubernamentalidad neoliberal como discurso
Trajectories of the institutionalization of assistance politics: identifying neoliberal governmentality as a discourse
title Trajetórias da institucionalização das políticas de assistência: identificando a governamentalidade neoliberal como um discurso
spellingShingle Trajetórias da institucionalização das políticas de assistência: identificando a governamentalidade neoliberal como um discurso
Lima, Maria Janete de
discurso
governamentalidade
políticas de assistência
discurso
gubernamentalidad
políticas asistenciales
discourse
governmentality
assistance politics
title_short Trajetórias da institucionalização das políticas de assistência: identificando a governamentalidade neoliberal como um discurso
title_full Trajetórias da institucionalização das políticas de assistência: identificando a governamentalidade neoliberal como um discurso
title_fullStr Trajetórias da institucionalização das políticas de assistência: identificando a governamentalidade neoliberal como um discurso
title_full_unstemmed Trajetórias da institucionalização das políticas de assistência: identificando a governamentalidade neoliberal como um discurso
title_sort Trajetórias da institucionalização das políticas de assistência: identificando a governamentalidade neoliberal como um discurso
author Lima, Maria Janete de
author_facet Lima, Maria Janete de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Maria Janete de
dc.subject.por.fl_str_mv discurso
governamentalidade
políticas de assistência
discurso
gubernamentalidad
políticas asistenciales
discourse
governmentality
assistance politics
topic discurso
governamentalidade
políticas de assistência
discurso
gubernamentalidad
políticas asistenciales
discourse
governmentality
assistance politics
description The present text approaches trajectories of educational assistance politics and the discourses of technicians of a Public University, about the University Residence and the Program of Assistance to Undergraduate Teaching of the Centro de Formação de Professores/UFCG. It aims to understand the discourses of those professionals about the programs in focus. The theoretical foundation focuses on the concepts of neoliberal governmentality, biopolitics and biopower in an articulation in the context of social policies for student assistance. The interview was used for data collection, from the perspective of qualitative research, and Foucault's discourse analysis was developed to analyze the data. Regarding the mechanisms of access and permanence of students to the programs, we might infer that there is legislation which the Institution executes through the PRAC, in the assistance policies we might observe the predominance of the Brazilian neoliberal governmentality which is remade every day and restructured through discourses and actions, which contribute to the rhetoric of control which builds the Brazilian social reality.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13018
10.22481/praxisedu.v19i50.13018
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13018
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v19i50.13018
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13018/8007
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e13018
Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e13018
Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e13018
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068813665042432