Educação do campo em perspectiva historiográfica nos periódicos de História da Educação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educacional (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8861 |
Resumo: | This article results from research on the historiographic characteristics of productions/publications which address Rural Education from a historical perspective or from History of Education quality. Has Rural Education been constituted as an object of interest in the History of Education in Brazil? The answer to the question is built from the mapping of historiographic production on Rural Education in its 20 years of existence and the identification of objects, subjects, spatiotemporal contexts, sources, research categories, theoretical-methodological perspectives and references present in productions/publications. The research is bibliographical and bibliometric in nature, limited to publications in Brazilian journals of History of Education, from 2008 to 2020. The conclusion is that Rural Education is not yet a prominent object in publications published in journals of History Education, while Rural Education has a consolidated place in the area. |
id |
UESB-7_fbad8d197686589a4dabdb6530904d61 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8861 |
network_acronym_str |
UESB-7 |
network_name_str |
Práxis Educacional (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação do campo em perspectiva historiográfica nos periódicos de História da Educação Educación rural en perspectiva historiográfica en revistas de Historia de la Educación Rural education in a historiographical perpspective in journals on the History of Education História da Educação BrasileiraEducação do CampoHistoriografiaHistory of Brazilian EducationRural EducationHistoriographyHistoria de la Educación BrasileñaEducación RuralHistoriografíaThis article results from research on the historiographic characteristics of productions/publications which address Rural Education from a historical perspective or from History of Education quality. Has Rural Education been constituted as an object of interest in the History of Education in Brazil? The answer to the question is built from the mapping of historiographic production on Rural Education in its 20 years of existence and the identification of objects, subjects, spatiotemporal contexts, sources, research categories, theoretical-methodological perspectives and references present in productions/publications. The research is bibliographical and bibliometric in nature, limited to publications in Brazilian journals of History of Education, from 2008 to 2020. The conclusion is that Rural Education is not yet a prominent object in publications published in journals of History Education, while Rural Education has a consolidated place in the area. Este artículo es el resultado de una investigación sobre las características historiográficas de producciones / publicaciones que abordan la Educación Rural desde una perspectiva histórica o desde la calidad de la Historia de la Educación. ¿La Educación Rural Se ha constituido como objeto de interés en la Historia de la Educación en Brasil? La respuesta a la pregunta se construye a partir del mapeo de la producción historiográfica sobre Educación Rural en sus 20 años de existencia y la identificación de objetos, sujetos, contextos espaciotemporales, fuentes, categorías de investigación, perspectivas teórico-metodológicas y referencias presentes en producciones / publicaciones. La investigación es de naturaleza bibliográfica y bibliométrica, limitada a publicaciones en revistas brasileñas de Historia de la Educación, de 2008 a 2020. La conclusión es que la Educación Rural aún no es un objeto destacado en las publicaciones publicadas en revistas de Educación Histórica, mientras que la Educación Rural tiene un lugar consolidado en el área. Este artigo resulta de pesquisa sobre as características historiográficas de produções/publicações que abordam a Educação do Campo em perspectiva histórica ou na qualidade de História da Educação. A Educação do Campo tem se constituído como objeto de interesse da História da Educação no Brasil? A resposta à pergunta é construída a partir do mapeamento da produção historiográfica sobre a Educação do Campo em seus 20 anos de existência e da identificação dos objetos, sujeitos, contextos espaço-temporais, fontes, categorias de pesquisa, perspectivas teórico-metodológicas e referenciais presentes nas produções/publicações. A pesquisa é de natureza bibliográfica e bibliométrica, delimitada às publicações em periódicos brasileiros de História da Educação, no período de 2008 a 2020. A conclusão é de que a Educação do Campo ainda não se constitui como objeto marcante nas publicações divulgadas nos periódicos de História da Educação, ao passo que a Educação Rural tem lugar consolidado na área. História da Educação Brasileira; Educação do Campo; Historiografia.Edições UESB2021-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/886110.22481/praxisedu.v17i48.8861Práxis Educacional; v. 17 n. 48 (2021): Dossiê - Pesquisa em educação: abordagens em Portugal e Brasil; 494-516Práxis Educacional; Vol. 17 Núm. 48 (2021): Monográfico - Investigación en educación: enfoques en Portugal y Brasil; 494-516Práxis Educacional; Vol. 17 No. 48 (2021): Issue - Research in education: approaches in Portugal and Brazil; 494-5162178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8861/6207Copyright (c) 2021 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, André Luiz Batista da Souza, Maria Antônia de2021-10-07T22:05:19Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8861Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-10-07T22:05:19Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação do campo em perspectiva historiográfica nos periódicos de História da Educação Educación rural en perspectiva historiográfica en revistas de Historia de la Educación Rural education in a historiographical perpspective in journals on the History of Education |
title |
Educação do campo em perspectiva historiográfica nos periódicos de História da Educação |
spellingShingle |
Educação do campo em perspectiva historiográfica nos periódicos de História da Educação Silva, André Luiz Batista da História da Educação Brasileira Educação do Campo Historiografia History of Brazilian Education Rural Education Historiography Historia de la Educación Brasileña Educación Rural Historiografía |
title_short |
Educação do campo em perspectiva historiográfica nos periódicos de História da Educação |
title_full |
Educação do campo em perspectiva historiográfica nos periódicos de História da Educação |
title_fullStr |
Educação do campo em perspectiva historiográfica nos periódicos de História da Educação |
title_full_unstemmed |
Educação do campo em perspectiva historiográfica nos periódicos de História da Educação |
title_sort |
Educação do campo em perspectiva historiográfica nos periódicos de História da Educação |
author |
Silva, André Luiz Batista da |
author_facet |
Silva, André Luiz Batista da Souza, Maria Antônia de |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Maria Antônia de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, André Luiz Batista da Souza, Maria Antônia de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História da Educação Brasileira Educação do Campo Historiografia History of Brazilian Education Rural Education Historiography Historia de la Educación Brasileña Educación Rural Historiografía |
topic |
História da Educação Brasileira Educação do Campo Historiografia History of Brazilian Education Rural Education Historiography Historia de la Educación Brasileña Educación Rural Historiografía |
description |
This article results from research on the historiographic characteristics of productions/publications which address Rural Education from a historical perspective or from History of Education quality. Has Rural Education been constituted as an object of interest in the History of Education in Brazil? The answer to the question is built from the mapping of historiographic production on Rural Education in its 20 years of existence and the identification of objects, subjects, spatiotemporal contexts, sources, research categories, theoretical-methodological perspectives and references present in productions/publications. The research is bibliographical and bibliometric in nature, limited to publications in Brazilian journals of History of Education, from 2008 to 2020. The conclusion is that Rural Education is not yet a prominent object in publications published in journals of History Education, while Rural Education has a consolidated place in the area. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8861 10.22481/praxisedu.v17i48.8861 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8861 |
identifier_str_mv |
10.22481/praxisedu.v17i48.8861 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8861/6207 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Práxis Educacional http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Práxis Educacional http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educacional; v. 17 n. 48 (2021): Dossiê - Pesquisa em educação: abordagens em Portugal e Brasil; 494-516 Práxis Educacional; Vol. 17 Núm. 48 (2021): Monográfico - Investigación en educación: enfoques en Portugal y Brasil; 494-516 Práxis Educacional; Vol. 17 No. 48 (2021): Issue - Research in education: approaches in Portugal and Brazil; 494-516 2178-2679 1809-0249 reponame:Práxis Educacional (Online) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Práxis Educacional (Online) |
collection |
Práxis Educacional (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxisedu@uesb.edu.br|| |
_version_ |
1797068820375928832 |