Educação do campo em perspectiva historiográfica nos periódicos de História da Educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, André Luiz Batista da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Souza, Maria Antônia de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8861
Resumo: This article results from research on the historiographic characteristics of productions/publications which address Rural Education from a historical perspective or from History of Education quality. Has Rural Education been constituted as an object of interest in the History of Education in Brazil? The answer to the question is built from the mapping of historiographic production on Rural Education in its 20 years of existence and the identification of objects, subjects, spatiotemporal contexts, sources, research categories, theoretical-methodological perspectives and references present in productions/publications. The research is bibliographical and bibliometric in nature, limited to publications in Brazilian journals of History of Education, from 2008 to 2020. The conclusion is that Rural Education is not yet a prominent object in publications published in journals of History Education, while Rural Education has a consolidated place in the area.    
id UESB-7_fbad8d197686589a4dabdb6530904d61
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8861
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling Educação do campo em perspectiva historiográfica nos periódicos de História da Educação Educación rural en perspectiva historiográfica en revistas de Historia de la Educación Rural education in a historiographical perpspective in journals on the History of Education História da Educação BrasileiraEducação do CampoHistoriografiaHistory of Brazilian EducationRural EducationHistoriographyHistoria de la Educación BrasileñaEducación RuralHistoriografíaThis article results from research on the historiographic characteristics of productions/publications which address Rural Education from a historical perspective or from History of Education quality. Has Rural Education been constituted as an object of interest in the History of Education in Brazil? The answer to the question is built from the mapping of historiographic production on Rural Education in its 20 years of existence and the identification of objects, subjects, spatiotemporal contexts, sources, research categories, theoretical-methodological perspectives and references present in productions/publications. The research is bibliographical and bibliometric in nature, limited to publications in Brazilian journals of History of Education, from 2008 to 2020. The conclusion is that Rural Education is not yet a prominent object in publications published in journals of History Education, while Rural Education has a consolidated place in the area.    Este artículo es el resultado de una investigación sobre las características historiográficas de producciones / publicaciones que abordan la Educación Rural desde una perspectiva histórica o desde la calidad de la Historia de la Educación. ¿La Educación Rural Se ha constituido como objeto de interés en la Historia de la Educación en Brasil? La respuesta a la pregunta se construye a partir del mapeo de la producción historiográfica sobre Educación Rural en sus 20 años de existencia y la identificación de objetos, sujetos, contextos espaciotemporales, fuentes, categorías de investigación, perspectivas teórico-metodológicas y referencias presentes en producciones / publicaciones. La investigación es de naturaleza bibliográfica y bibliométrica, limitada a publicaciones en revistas brasileñas de Historia de la Educación, de 2008 a 2020. La conclusión es que la Educación Rural aún no es un objeto destacado en las publicaciones publicadas en revistas de Educación Histórica, mientras que la Educación Rural tiene un lugar consolidado en el área.  Este artigo resulta de pesquisa sobre as características historiográficas de produções/publicações que abordam a Educação do Campo em perspectiva histórica ou na qualidade de História da Educação. A Educação do Campo tem se constituído como objeto de interesse da História da Educação no Brasil? A resposta à pergunta é construída a partir do mapeamento da produção historiográfica sobre a Educação do Campo em seus 20 anos de existência e da identificação dos objetos, sujeitos, contextos espaço-temporais, fontes, categorias de pesquisa, perspectivas teórico-metodológicas e referenciais presentes nas produções/publicações. A pesquisa é de natureza bibliográfica e bibliométrica, delimitada às publicações em periódicos brasileiros de História da Educação, no período de 2008 a 2020. A conclusão é de que a Educação do Campo ainda não se constitui como objeto marcante nas publicações divulgadas nos periódicos de História da Educação, ao passo que a Educação Rural tem lugar consolidado na área.  História da Educação Brasileira; Educação do Campo; Historiografia.Edições UESB2021-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/886110.22481/praxisedu.v17i48.8861Práxis Educacional; v. 17 n. 48 (2021): Dossiê - Pesquisa em educação: abordagens em Portugal e Brasil; 494-516Práxis Educacional; Vol. 17 Núm. 48 (2021): Monográfico - Investigación en educación: enfoques en Portugal y Brasil; 494-516Práxis Educacional; Vol. 17 No. 48 (2021): Issue - Research in education: approaches in Portugal and Brazil; 494-5162178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8861/6207Copyright (c) 2021 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, André Luiz Batista da Souza, Maria Antônia de2021-10-07T22:05:19Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8861Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-10-07T22:05:19Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação do campo em perspectiva historiográfica nos periódicos de História da Educação
Educación rural en perspectiva historiográfica en revistas de Historia de la Educación
Rural education in a historiographical perpspective in journals on the History of Education
title Educação do campo em perspectiva historiográfica nos periódicos de História da Educação
spellingShingle Educação do campo em perspectiva historiográfica nos periódicos de História da Educação
Silva, André Luiz Batista da
História da Educação Brasileira
Educação do Campo
Historiografia
History of Brazilian Education
Rural Education
Historiography
Historia de la Educación Brasileña
Educación Rural
Historiografía
title_short Educação do campo em perspectiva historiográfica nos periódicos de História da Educação
title_full Educação do campo em perspectiva historiográfica nos periódicos de História da Educação
title_fullStr Educação do campo em perspectiva historiográfica nos periódicos de História da Educação
title_full_unstemmed Educação do campo em perspectiva historiográfica nos periódicos de História da Educação
title_sort Educação do campo em perspectiva historiográfica nos periódicos de História da Educação
author Silva, André Luiz Batista da
author_facet Silva, André Luiz Batista da
Souza, Maria Antônia de
author_role author
author2 Souza, Maria Antônia de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, André Luiz Batista da
Souza, Maria Antônia de
dc.subject.por.fl_str_mv História da Educação Brasileira
Educação do Campo
Historiografia
History of Brazilian Education
Rural Education
Historiography
Historia de la Educación Brasileña
Educación Rural
Historiografía
topic História da Educação Brasileira
Educação do Campo
Historiografia
History of Brazilian Education
Rural Education
Historiography
Historia de la Educación Brasileña
Educación Rural
Historiografía
description This article results from research on the historiographic characteristics of productions/publications which address Rural Education from a historical perspective or from History of Education quality. Has Rural Education been constituted as an object of interest in the History of Education in Brazil? The answer to the question is built from the mapping of historiographic production on Rural Education in its 20 years of existence and the identification of objects, subjects, spatiotemporal contexts, sources, research categories, theoretical-methodological perspectives and references present in productions/publications. The research is bibliographical and bibliometric in nature, limited to publications in Brazilian journals of History of Education, from 2008 to 2020. The conclusion is that Rural Education is not yet a prominent object in publications published in journals of History Education, while Rural Education has a consolidated place in the area.    
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8861
10.22481/praxisedu.v17i48.8861
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8861
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v17i48.8861
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8861/6207
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 17 n. 48 (2021): Dossiê - Pesquisa em educação: abordagens em Portugal e Brasil; 494-516
Práxis Educacional; Vol. 17 Núm. 48 (2021): Monográfico - Investigación en educación: enfoques en Portugal y Brasil; 494-516
Práxis Educacional; Vol. 17 No. 48 (2021): Issue - Research in education: approaches in Portugal and Brazil; 494-516
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068820375928832