Escolas indígenas Wassu - Cocal: postulações para currículo específico – do apagamento às insurgências

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira Junior, Valdeck Gomes de
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Lima, Cléia da Silva, Cavalcante, Valéria Campos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13993
Resumo: This article brings an excerpt from research developed in the Maestry in Education - PPGE/CEDU/UFAL, with the objective of highlighting the curricular and identity paths taken as a tactic of resistance and existence in schools of the ethnoterritory Wassu-cocal, Joaquim Gomes/AL. The focus is centered on claims for a specific, decolonial curriculum. Qualitative research was adopted as a methodological approach, based on multiple case studies. In this text, data is emphasized, which was collected in interviews with the educators, who developed and, to this day, continue developing curricular practices in the classroom, along with pedagogical coordinators. In short, the observations and interviews carried out showed that in their curricula the educators went beyond the prescriptions, valuing the students' knowledge, giving rise to decolonial practices/experiences, following more democratic, emancipatory paths, breaking with the impositions of the prescribed curriculum. Thus, it is emphasized that the counter-hegemonic curricular practices are reconfigured constantly in the two investigated schools, beyond the traditional knowledge of the curriculum.
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spelling Escolas indígenas Wassu - Cocal: postulações para currículo específico – do apagamento às insurgênciasLas escuelas indígenas Wassu-Cocal – reclaman un currículo específico: de la eliminación a las insurgenciasWassu-Cocal indigenous schools – claims for a specific curriculum: from deletion to insurgenciesescolas indígenascurrículos específicosexperiências decoloniaisescuelas indígenascurrículos específicosexperiencias decolonialesindigenous schoolsspecific curriculadecolonial experiencesThis article brings an excerpt from research developed in the Maestry in Education - PPGE/CEDU/UFAL, with the objective of highlighting the curricular and identity paths taken as a tactic of resistance and existence in schools of the ethnoterritory Wassu-cocal, Joaquim Gomes/AL. The focus is centered on claims for a specific, decolonial curriculum. Qualitative research was adopted as a methodological approach, based on multiple case studies. In this text, data is emphasized, which was collected in interviews with the educators, who developed and, to this day, continue developing curricular practices in the classroom, along with pedagogical coordinators. In short, the observations and interviews carried out showed that in their curricula the educators went beyond the prescriptions, valuing the students' knowledge, giving rise to decolonial practices/experiences, following more democratic, emancipatory paths, breaking with the impositions of the prescribed curriculum. Thus, it is emphasized that the counter-hegemonic curricular practices are reconfigured constantly in the two investigated schools, beyond the traditional knowledge of the curriculum.Este artigo traz o recorte de uma pesquisa desenvolvida no Mestrado em Educação - PPGE/CEDU/UFAL, tendo como objetivo ressaltar os caminhos curriculares e identitários trilhados como tática de resistência e de existência em escolas do etnoterritório Wassu-cocal, Joaquim Gomes/AL. O foco está centrado nas reivindicações por um currículo específico, decolonial. Adotou-se como abordagem metodológica a pesquisa qualitativa, baseada em estudo de casos múltiplos. Neste texto, são enfatizados dados que foram recolhidos em entrevistas realizadas com as educadoras, as quais desenvolveram práticas curriculares tanto em sala de aula, como também como na atuação como coordenadoras pedagógicas. Em suma, as observações e as entrevistas realizadas demonstraram que, em seus currículos, as educadoras ultrapassaram as prescrições, valorizando os conhecimentos dos estudantes, dando lugar a práticas/experiências decoloniais, seguindo caminhos mais democráticos, emancipatórios, rompendo com as imposições do currículo prescrito. Assim, salienta-se que as práticas curriculares contra-hegemônicas se reconfiguram cotidianamente nas duas escolas investigadas, para além dos conhecimentos tradicionais do currículo.Este artículo trae el extracto de una investigación desarrollada en la Maestría en Educación - PPGE / CEDU / UFAL, con el objetivo de resaltar los caminos curriculares e identitarios recorridos como táctica de resistencia y existencia en las escuelas del etnoterritorio Wassu-cocal, Joaquim Gomes / AL. El enfoque se centra en las demandas de un plan de estudios específico y decolonial. La investigación cualitativa basada en múltiples estudios de casos fue adoptada como un enfoque metodológico. En este texto se destacan datos recolectados en entrevistas a los educadores que desarrollaron prácticas curriculares en el aula, así como las coordinadoras pedagógicos. En resumen, las observaciones y entrevistas realizadas mostraron que en sus currículos los educadores fueron más allá de las prescripciones, valorando los conocimientos de los estudiantes, dando lugar a prácticas/experiencias descoloniales, siguiendo caminos más democráticos y emancipadores, rompiendo con las imposiciones del plan de estudios prescrito. Así, se destaca que las prácticas curriculares contrahegemónicas se reconfiguran cotidianamente en las dos escuelas investigadas, más allá de los saberes tradicionales del currículo.Edições UESB2024-04-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/1399310.22481/praxisedu.v20i51.13993Práxis Educacional; v. 20 n. 51 (2024): Edição 2024 de publicação em fluxo contínuo; e13993Práxis Educacional; Vol. 20 Núm. 51 (2024): Edición 2024 de publicación en flujo continuo; e13993Práxis Educacional; Vol. 20 No. 51 (2024): Streaming Publishing 2024 Edition; e139932178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13993/8485Copyright (c) 2024 Práxis Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Oliveira Junior, Valdeck Gomes deLima, Cléia da SilvaCavalcante, Valéria Campos2024-02-23T19:17:05Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/13993Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2024-02-23T19:17:05Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
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