Disciplina de Didática em cursos de Pedagogia da Paraíba, Ceará e Rio Grande do Norte: uma amostragem regional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nunes, Alexandro da Silva
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Rodrigues, Daniel, Felix, Maria Raquel dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Iniciação à Docência
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11006
Resumo: This research aimed to investigate the teaching of Didactics in the universities of the states of Paraíba, Ceará and Rio Grande do Norte through the Pedagogical Projects of the Pedagogy Course of the researched units. The questions that supported the construction of this article were: what do the Degrees in Pedagogy of the public universities propose to students, in the official curriculum, about Didactics? How is the discipline of Didactics situated in these degrees in Pedagogy? And is the approach that universities bring to the discipline of Didactics consistent with their training role in undergraduate degrees? In methodological terms, it is a qualitative research, being designated as exploratory, and the data collection technique used was document analysis. A theoretical basis was sought in the studies of Alarcão (2020), Franco (2014), Pimenta (2019), among other authors. The results found allow us to say that universities should pay more attention to this subject, in view of its relevance to teacher training. It is necessary, therefore, to teach the discipline of Didactics showing it as a science, because one of its objectives should be to change the teaching perspective aimed only at methods and lead it to the bias of (trans)formation.
id UESB-8_0712c1ab985ac04362a81f2bd4434501
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11006
network_acronym_str UESB-8
network_name_str Revista de Iniciação à Docência
repository_id_str
spelling Disciplina de Didática em cursos de Pedagogia da Paraíba, Ceará e Rio Grande do Norte: uma amostragem regionalDidactics Discipline in Pedagogy courses in Paraíba, Ceará and Rio Grande do Norte: a regional samplingDidáticaFormação de ProfessoresLicenciatura em PedagogiaEducaçãoDidacticTeacher trainingDegree of PedagogyEducationThis research aimed to investigate the teaching of Didactics in the universities of the states of Paraíba, Ceará and Rio Grande do Norte through the Pedagogical Projects of the Pedagogy Course of the researched units. The questions that supported the construction of this article were: what do the Degrees in Pedagogy of the public universities propose to students, in the official curriculum, about Didactics? How is the discipline of Didactics situated in these degrees in Pedagogy? And is the approach that universities bring to the discipline of Didactics consistent with their training role in undergraduate degrees? In methodological terms, it is a qualitative research, being designated as exploratory, and the data collection technique used was document analysis. A theoretical basis was sought in the studies of Alarcão (2020), Franco (2014), Pimenta (2019), among other authors. The results found allow us to say that universities should pay more attention to this subject, in view of its relevance to teacher training. It is necessary, therefore, to teach the discipline of Didactics showing it as a science, because one of its objectives should be to change the teaching perspective aimed only at methods and lead it to the bias of (trans)formation.Esta pesquisa objetivou investigar o ensino de Didática nas universidades dos estados da Paraíba, Ceará e Rio Grande do Norte por meio dos Projetos Pedagógicos do Curso de Pedagogia das unidades pesquisadas. Os questionamentos que embasaram a construção deste artigo foram: o que as Licenciaturas em Pedagogia das universidades públicas da Paraíba, Ceará e do Rio Grande do Norte propõem aos estudantes, no currículo oficial, sobre a Didática? Como a disciplina de Didática é situada nessas licenciaturas em Pedagogia? E a abordagem que as universidades trazem acerca da disciplina de Didática condiz com o seu papel formador nas licenciaturas? Em termos metodológicos, é uma pesquisa qualitativa, sendo designada como exploratória, e a técnica de coleta de dados utilizada foi a análise documental. Buscou-se embasamento teórico nos estudos de Alarcão (2020), Franco (2014), Pimenta (2019), entre outros autores. Os resultados encontrados nos permitem dizer que as universidades devem dar mais atenção à referida disciplina, tendo em vista a sua relevância para a formação de professores. É necessário, portanto, ministrar a disciplina de Didática mostrando-a como ciência, pois um dos seus objetivos deve ser mudar a perspectiva de ensino visado somente em métodos e levá-lo ao viés de (trans)formação.Edições UESB2022-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/1100610.22481/riduesb.v7i2.11006Revista de Iniciação à Docência; v. 7 n. 2 (2022): v. 7 n. 2: (jul. - dez., 2022); 167-1872525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11006/7190Copyright (c) 2022 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNunes, Alexandro da SilvaRodrigues, DanielFelix, Maria Raquel dos Santos2022-12-27T00:35:08Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11006Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2022-12-27T00:35:08Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Disciplina de Didática em cursos de Pedagogia da Paraíba, Ceará e Rio Grande do Norte: uma amostragem regional
Didactics Discipline in Pedagogy courses in Paraíba, Ceará and Rio Grande do Norte: a regional sampling
title Disciplina de Didática em cursos de Pedagogia da Paraíba, Ceará e Rio Grande do Norte: uma amostragem regional
spellingShingle Disciplina de Didática em cursos de Pedagogia da Paraíba, Ceará e Rio Grande do Norte: uma amostragem regional
Nunes, Alexandro da Silva
Didática
Formação de Professores
Licenciatura em Pedagogia
Educação
Didactic
Teacher training
Degree of Pedagogy
Education
title_short Disciplina de Didática em cursos de Pedagogia da Paraíba, Ceará e Rio Grande do Norte: uma amostragem regional
title_full Disciplina de Didática em cursos de Pedagogia da Paraíba, Ceará e Rio Grande do Norte: uma amostragem regional
title_fullStr Disciplina de Didática em cursos de Pedagogia da Paraíba, Ceará e Rio Grande do Norte: uma amostragem regional
title_full_unstemmed Disciplina de Didática em cursos de Pedagogia da Paraíba, Ceará e Rio Grande do Norte: uma amostragem regional
title_sort Disciplina de Didática em cursos de Pedagogia da Paraíba, Ceará e Rio Grande do Norte: uma amostragem regional
author Nunes, Alexandro da Silva
author_facet Nunes, Alexandro da Silva
Rodrigues, Daniel
Felix, Maria Raquel dos Santos
author_role author
author2 Rodrigues, Daniel
Felix, Maria Raquel dos Santos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nunes, Alexandro da Silva
Rodrigues, Daniel
Felix, Maria Raquel dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Didática
Formação de Professores
Licenciatura em Pedagogia
Educação
Didactic
Teacher training
Degree of Pedagogy
Education
topic Didática
Formação de Professores
Licenciatura em Pedagogia
Educação
Didactic
Teacher training
Degree of Pedagogy
Education
description This research aimed to investigate the teaching of Didactics in the universities of the states of Paraíba, Ceará and Rio Grande do Norte through the Pedagogical Projects of the Pedagogy Course of the researched units. The questions that supported the construction of this article were: what do the Degrees in Pedagogy of the public universities propose to students, in the official curriculum, about Didactics? How is the discipline of Didactics situated in these degrees in Pedagogy? And is the approach that universities bring to the discipline of Didactics consistent with their training role in undergraduate degrees? In methodological terms, it is a qualitative research, being designated as exploratory, and the data collection technique used was document analysis. A theoretical basis was sought in the studies of Alarcão (2020), Franco (2014), Pimenta (2019), among other authors. The results found allow us to say that universities should pay more attention to this subject, in view of its relevance to teacher training. It is necessary, therefore, to teach the discipline of Didactics showing it as a science, because one of its objectives should be to change the teaching perspective aimed only at methods and lead it to the bias of (trans)formation.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11006
10.22481/riduesb.v7i2.11006
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11006
identifier_str_mv 10.22481/riduesb.v7i2.11006
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11006/7190
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência; v. 7 n. 2 (2022): v. 7 n. 2: (jul. - dez., 2022); 167-187
2525-4332
reponame:Revista de Iniciação à Docência
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Revista de Iniciação à Docência
collection Revista de Iniciação à Docência
repository.name.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv rid.editoria@gmail.com
_version_ 1796798188150063104