O que entendemos por Mentalidade Científica? Construções, Sentidos e Significados

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moura, Fabiana Correia
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Ribeiro, Marcos Antônio Pinto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Iniciação à Docência
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9423
Resumo: The present essay is based on reflections elaborated in the studies of multiple epistemic approaches in the Epistemology, Science and Formation. We recognize, between readings and discussions, the challenges situated on the fine line between the unity and multidimensionality of Science and its implications for formation and teaching praxis. For the construction of this text, we initially problematized the following questions: what do we conceive as Science? “What is Science, after all?”. How do our readings, epistemic reflections, perceptions about Science, uses of Science and its consequences contribute to the construction of the scientific mentality? How important is the mobilization of the “scientific spirit” to think about the training processes of researchers, teachers and the construction of scientific knowledge in the schooling process? We based this study on Habermasian (1968,1987,2002), epistemological assumptions, Bachelardian theory (1996), Paulo Freire (2019,2020;) and other interlocutions. We aim with this brief essay: to contribute to the intellectual formation of education professionals, to reflect on the importance of the dialectical movement of scientific mentality production, reorientation of praxis, of teaching and of problem-solving communicative action.
id UESB-8_0f445e05ea4a18fb4c8f0336b0d2eb78
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9423
network_acronym_str UESB-8
network_name_str Revista de Iniciação à Docência
repository_id_str
spelling O que entendemos por Mentalidade Científica? Construções, Sentidos e SignificadosWhat do we mean by Scientific Mentality? Constructions, Senses and MeaningsEpistemologiaMentalidade científicaCiênciaThe present essay is based on reflections elaborated in the studies of multiple epistemic approaches in the Epistemology, Science and Formation. We recognize, between readings and discussions, the challenges situated on the fine line between the unity and multidimensionality of Science and its implications for formation and teaching praxis. For the construction of this text, we initially problematized the following questions: what do we conceive as Science? “What is Science, after all?”. How do our readings, epistemic reflections, perceptions about Science, uses of Science and its consequences contribute to the construction of the scientific mentality? How important is the mobilization of the “scientific spirit” to think about the training processes of researchers, teachers and the construction of scientific knowledge in the schooling process? We based this study on Habermasian (1968,1987,2002), epistemological assumptions, Bachelardian theory (1996), Paulo Freire (2019,2020;) and other interlocutions. We aim with this brief essay: to contribute to the intellectual formation of education professionals, to reflect on the importance of the dialectical movement of scientific mentality production, reorientation of praxis, of teaching and of problem-solving communicative action.O presente ensaio apresenta reflexões elaboradas em uma pluralidade de percursos formativos acerca da temática mentalidade científica.  Nos estudos de múltiplas abordagens epistêmicas no campo de debate em Epistemologia, Ciência e Formação. Reconhecemos, entre leituras e discussões, os desafios situados na linha tênue entre a unidade e multidimensionalidade da Ciência, suas implicações sobre formação e práxis docente. Para a construção deste texto, problematizamos inicialmente as seguintes questões: O que concebemos como Ciência? “O que é Ciência, afinal?”, Como nossas leituras, reflexões epistêmicas, percepções sobre Ciência, usos da ciência e seus desdobramentos contribuem com a construção da mentalidade científica? Que importância têm a mobilização do “espírito científico” para pensar os processos formativos de pesquisadores, professores e a construção de conhecimentos científicos no processo de escolarização? Fundamentamos este estudo em pressupostos epistemológicos habermasianos (1968, 1987, 2002), na teoria bachelardiana (1996), Paulo Freire (2019, 2020) e outras interlocuções. Dessa forma, esperamos com este breve ensaio: contribuir com a formação intelectual de profissionais da educação, refletir sobre a importância do movimento dialético de produção da mentalidade científica, reorientação da práxis, do ensino e da ação comunicativa problematizadora.Edições UESB2021-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/942310.22481/riduesb.v6i2.9423Revista de Iniciação à Docência; v. 6 n. 2 (2021): V. 6 n. 2: (jul. - dez., 2021); 319-3402525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9423/6400Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Fabiana CorreiaRibeiro, Marcos Antônio Pinto2021-12-25T21:22:51Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9423Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2021-12-25T21:22:51Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv O que entendemos por Mentalidade Científica? Construções, Sentidos e Significados
What do we mean by Scientific Mentality? Constructions, Senses and Meanings
title O que entendemos por Mentalidade Científica? Construções, Sentidos e Significados
spellingShingle O que entendemos por Mentalidade Científica? Construções, Sentidos e Significados
Moura, Fabiana Correia
Epistemologia
Mentalidade científica
Ciência
title_short O que entendemos por Mentalidade Científica? Construções, Sentidos e Significados
title_full O que entendemos por Mentalidade Científica? Construções, Sentidos e Significados
title_fullStr O que entendemos por Mentalidade Científica? Construções, Sentidos e Significados
title_full_unstemmed O que entendemos por Mentalidade Científica? Construções, Sentidos e Significados
title_sort O que entendemos por Mentalidade Científica? Construções, Sentidos e Significados
author Moura, Fabiana Correia
author_facet Moura, Fabiana Correia
Ribeiro, Marcos Antônio Pinto
author_role author
author2 Ribeiro, Marcos Antônio Pinto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moura, Fabiana Correia
Ribeiro, Marcos Antônio Pinto
dc.subject.por.fl_str_mv Epistemologia
Mentalidade científica
Ciência
topic Epistemologia
Mentalidade científica
Ciência
description The present essay is based on reflections elaborated in the studies of multiple epistemic approaches in the Epistemology, Science and Formation. We recognize, between readings and discussions, the challenges situated on the fine line between the unity and multidimensionality of Science and its implications for formation and teaching praxis. For the construction of this text, we initially problematized the following questions: what do we conceive as Science? “What is Science, after all?”. How do our readings, epistemic reflections, perceptions about Science, uses of Science and its consequences contribute to the construction of the scientific mentality? How important is the mobilization of the “scientific spirit” to think about the training processes of researchers, teachers and the construction of scientific knowledge in the schooling process? We based this study on Habermasian (1968,1987,2002), epistemological assumptions, Bachelardian theory (1996), Paulo Freire (2019,2020;) and other interlocutions. We aim with this brief essay: to contribute to the intellectual formation of education professionals, to reflect on the importance of the dialectical movement of scientific mentality production, reorientation of praxis, of teaching and of problem-solving communicative action.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9423
10.22481/riduesb.v6i2.9423
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9423
identifier_str_mv 10.22481/riduesb.v6i2.9423
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9423/6400
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência; v. 6 n. 2 (2021): V. 6 n. 2: (jul. - dez., 2021); 319-340
2525-4332
reponame:Revista de Iniciação à Docência
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Revista de Iniciação à Docência
collection Revista de Iniciação à Docência
repository.name.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv rid.editoria@gmail.com
_version_ 1796798188080857088