O que entendemos por Mentalidade Científica? Construções, Sentidos e Significados
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Iniciação à Docência |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9423 |
Resumo: | The present essay is based on reflections elaborated in the studies of multiple epistemic approaches in the Epistemology, Science and Formation. We recognize, between readings and discussions, the challenges situated on the fine line between the unity and multidimensionality of Science and its implications for formation and teaching praxis. For the construction of this text, we initially problematized the following questions: what do we conceive as Science? “What is Science, after all?”. How do our readings, epistemic reflections, perceptions about Science, uses of Science and its consequences contribute to the construction of the scientific mentality? How important is the mobilization of the “scientific spirit” to think about the training processes of researchers, teachers and the construction of scientific knowledge in the schooling process? We based this study on Habermasian (1968,1987,2002), epistemological assumptions, Bachelardian theory (1996), Paulo Freire (2019,2020;) and other interlocutions. We aim with this brief essay: to contribute to the intellectual formation of education professionals, to reflect on the importance of the dialectical movement of scientific mentality production, reorientation of praxis, of teaching and of problem-solving communicative action. |
id |
UESB-8_0f445e05ea4a18fb4c8f0336b0d2eb78 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9423 |
network_acronym_str |
UESB-8 |
network_name_str |
Revista de Iniciação à Docência |
repository_id_str |
|
spelling |
O que entendemos por Mentalidade Científica? Construções, Sentidos e SignificadosWhat do we mean by Scientific Mentality? Constructions, Senses and MeaningsEpistemologiaMentalidade científicaCiênciaThe present essay is based on reflections elaborated in the studies of multiple epistemic approaches in the Epistemology, Science and Formation. We recognize, between readings and discussions, the challenges situated on the fine line between the unity and multidimensionality of Science and its implications for formation and teaching praxis. For the construction of this text, we initially problematized the following questions: what do we conceive as Science? “What is Science, after all?”. How do our readings, epistemic reflections, perceptions about Science, uses of Science and its consequences contribute to the construction of the scientific mentality? How important is the mobilization of the “scientific spirit” to think about the training processes of researchers, teachers and the construction of scientific knowledge in the schooling process? We based this study on Habermasian (1968,1987,2002), epistemological assumptions, Bachelardian theory (1996), Paulo Freire (2019,2020;) and other interlocutions. We aim with this brief essay: to contribute to the intellectual formation of education professionals, to reflect on the importance of the dialectical movement of scientific mentality production, reorientation of praxis, of teaching and of problem-solving communicative action.O presente ensaio apresenta reflexões elaboradas em uma pluralidade de percursos formativos acerca da temática mentalidade científica. Nos estudos de múltiplas abordagens epistêmicas no campo de debate em Epistemologia, Ciência e Formação. Reconhecemos, entre leituras e discussões, os desafios situados na linha tênue entre a unidade e multidimensionalidade da Ciência, suas implicações sobre formação e práxis docente. Para a construção deste texto, problematizamos inicialmente as seguintes questões: O que concebemos como Ciência? “O que é Ciência, afinal?”, Como nossas leituras, reflexões epistêmicas, percepções sobre Ciência, usos da ciência e seus desdobramentos contribuem com a construção da mentalidade científica? Que importância têm a mobilização do “espírito científico” para pensar os processos formativos de pesquisadores, professores e a construção de conhecimentos científicos no processo de escolarização? Fundamentamos este estudo em pressupostos epistemológicos habermasianos (1968, 1987, 2002), na teoria bachelardiana (1996), Paulo Freire (2019, 2020) e outras interlocuções. Dessa forma, esperamos com este breve ensaio: contribuir com a formação intelectual de profissionais da educação, refletir sobre a importância do movimento dialético de produção da mentalidade científica, reorientação da práxis, do ensino e da ação comunicativa problematizadora.Edições UESB2021-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/942310.22481/riduesb.v6i2.9423Revista de Iniciação à Docência; v. 6 n. 2 (2021): V. 6 n. 2: (jul. - dez., 2021); 319-3402525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9423/6400Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Fabiana CorreiaRibeiro, Marcos Antônio Pinto2021-12-25T21:22:51Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9423Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2021-12-25T21:22:51Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O que entendemos por Mentalidade Científica? Construções, Sentidos e Significados What do we mean by Scientific Mentality? Constructions, Senses and Meanings |
title |
O que entendemos por Mentalidade Científica? Construções, Sentidos e Significados |
spellingShingle |
O que entendemos por Mentalidade Científica? Construções, Sentidos e Significados Moura, Fabiana Correia Epistemologia Mentalidade científica Ciência |
title_short |
O que entendemos por Mentalidade Científica? Construções, Sentidos e Significados |
title_full |
O que entendemos por Mentalidade Científica? Construções, Sentidos e Significados |
title_fullStr |
O que entendemos por Mentalidade Científica? Construções, Sentidos e Significados |
title_full_unstemmed |
O que entendemos por Mentalidade Científica? Construções, Sentidos e Significados |
title_sort |
O que entendemos por Mentalidade Científica? Construções, Sentidos e Significados |
author |
Moura, Fabiana Correia |
author_facet |
Moura, Fabiana Correia Ribeiro, Marcos Antônio Pinto |
author_role |
author |
author2 |
Ribeiro, Marcos Antônio Pinto |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moura, Fabiana Correia Ribeiro, Marcos Antônio Pinto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Epistemologia Mentalidade científica Ciência |
topic |
Epistemologia Mentalidade científica Ciência |
description |
The present essay is based on reflections elaborated in the studies of multiple epistemic approaches in the Epistemology, Science and Formation. We recognize, between readings and discussions, the challenges situated on the fine line between the unity and multidimensionality of Science and its implications for formation and teaching praxis. For the construction of this text, we initially problematized the following questions: what do we conceive as Science? “What is Science, after all?”. How do our readings, epistemic reflections, perceptions about Science, uses of Science and its consequences contribute to the construction of the scientific mentality? How important is the mobilization of the “scientific spirit” to think about the training processes of researchers, teachers and the construction of scientific knowledge in the schooling process? We based this study on Habermasian (1968,1987,2002), epistemological assumptions, Bachelardian theory (1996), Paulo Freire (2019,2020;) and other interlocutions. We aim with this brief essay: to contribute to the intellectual formation of education professionals, to reflect on the importance of the dialectical movement of scientific mentality production, reorientation of praxis, of teaching and of problem-solving communicative action. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9423 10.22481/riduesb.v6i2.9423 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9423 |
identifier_str_mv |
10.22481/riduesb.v6i2.9423 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9423/6400 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência; v. 6 n. 2 (2021): V. 6 n. 2: (jul. - dez., 2021); 319-340 2525-4332 reponame:Revista de Iniciação à Docência instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Revista de Iniciação à Docência |
collection |
Revista de Iniciação à Docência |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rid.editoria@gmail.com |
_version_ |
1796798188080857088 |