Saberes e fazeres docente na Educação Infantil e as contribuições do Pibid de Pedagogia da UFAL-Campus do Sertão
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Iniciação à Docência |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9548 |
Resumo: | The Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (Pibid) has changed the relationship between theory and practice because approximate the university to the public school. The text presents the relevance of the Program for the initial formation of teacher education through the insertion of undergraduates in the daily school. The methodological characteristic of the Program is action research in which the scholarship takes ownership of the formative, reflexive, analytical-critical process of the teaching action. Thus, this work identifies the contributions of the Pedagogy subproject at the Federal University of Alagoas-Campus do Sertão for initial teacher training in Early Childhood Education between 2014 and 2016. The reports from the periodic supervision meetings and the field diary writings originating from the immersion in the preschool class, we categorized and used analytical support materials. The analysis and interpretation of these materials resulted in the understanding that periodic meetings for supervision, planning, and the field diary instrument are essential for a pedagogical practice based on reflection-action-reflection. Therefore, knowledge and teaching practices of Early Childhood Education put in the activities developed by scholarship, reveal innovative approaches that favor the integral formation of the child with emancipatory, humanized, and dialogic education. |
id |
UESB-8_1ffcb6677915d7630417a3bb1130bb46 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9548 |
network_acronym_str |
UESB-8 |
network_name_str |
Revista de Iniciação à Docência |
repository_id_str |
|
spelling |
Saberes e fazeres docente na Educação Infantil e as contribuições do Pibid de Pedagogia da UFAL-Campus do SertãoKnowledge and teaching practices in Early Childhood Education and the contributions of the Pibid of Pedagogy at UFAL-Campus do SertãoFormação docentepesquisa-açãopedagogiaTeacher educationAction researchPedagogyThe Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (Pibid) has changed the relationship between theory and practice because approximate the university to the public school. The text presents the relevance of the Program for the initial formation of teacher education through the insertion of undergraduates in the daily school. The methodological characteristic of the Program is action research in which the scholarship takes ownership of the formative, reflexive, analytical-critical process of the teaching action. Thus, this work identifies the contributions of the Pedagogy subproject at the Federal University of Alagoas-Campus do Sertão for initial teacher training in Early Childhood Education between 2014 and 2016. The reports from the periodic supervision meetings and the field diary writings originating from the immersion in the preschool class, we categorized and used analytical support materials. The analysis and interpretation of these materials resulted in the understanding that periodic meetings for supervision, planning, and the field diary instrument are essential for a pedagogical practice based on reflection-action-reflection. Therefore, knowledge and teaching practices of Early Childhood Education put in the activities developed by scholarship, reveal innovative approaches that favor the integral formation of the child with emancipatory, humanized, and dialogic education.O Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid) tem modificado as relações entre teoria e prática, aproximando a universidade da escola pública. Nesse sentido, este texto apresenta a relevância do Pibid para formação inicial de professores, por meio da inserção dos licenciandos no cotidiano escolar. A característica metodológica do Programa de Iniciação à Docência é a pesquisa-ação, no qual os bolsistas apropriam-se do processo formativo, reflexivo, analítico-crítico da ação docente. Assim, este trabalho visa identificar as contribuições do subprojeto de Pedagogia da Universidade Federal de Alagoas-Campus do Sertão para a formação inicial docente na Educação Infantil entre 2014 e 2016. Os relatórios das reuniões periódicas de supervisão e os escritos do diário de campo, provenientes da imersão na turma pré-escolar, foram categorizados e utilizados como materiais de suporte analítico. A análise e a interpretação desses materiais resultaram na compreensão de que as reuniões periódicas de supervisão, planejamento e o instrumento de diário de campo são essenciais para uma prática pedagógica pautada na reflexão-ação-reflexão. Os saberes e os fazeres docente da Educação Infantil, impressos nas atividades desenvolvidas pelos bolsistas, revelam abordagens inovadoras que favorecem a formação integral da criança por meio da educação emancipatória, humanizada e dialógica.Edições UESB2022-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/954810.22481/riduesb.v7i1.9548Revista de Iniciação à Docência; v. 7 n. 1 (2022): V. 7 n. 1: (jan. - jun., 2022); 10-252525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9548/6928Copyright (c) 2022 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Letícia Campos deLima, Laíse Soares2022-07-10T23:15:39Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9548Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2022-07-10T23:15:39Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Saberes e fazeres docente na Educação Infantil e as contribuições do Pibid de Pedagogia da UFAL-Campus do Sertão Knowledge and teaching practices in Early Childhood Education and the contributions of the Pibid of Pedagogy at UFAL-Campus do Sertão |
title |
Saberes e fazeres docente na Educação Infantil e as contribuições do Pibid de Pedagogia da UFAL-Campus do Sertão |
spellingShingle |
Saberes e fazeres docente na Educação Infantil e as contribuições do Pibid de Pedagogia da UFAL-Campus do Sertão Lima, Letícia Campos de Formação docente pesquisa-ação pedagogia Teacher education Action research Pedagogy |
title_short |
Saberes e fazeres docente na Educação Infantil e as contribuições do Pibid de Pedagogia da UFAL-Campus do Sertão |
title_full |
Saberes e fazeres docente na Educação Infantil e as contribuições do Pibid de Pedagogia da UFAL-Campus do Sertão |
title_fullStr |
Saberes e fazeres docente na Educação Infantil e as contribuições do Pibid de Pedagogia da UFAL-Campus do Sertão |
title_full_unstemmed |
Saberes e fazeres docente na Educação Infantil e as contribuições do Pibid de Pedagogia da UFAL-Campus do Sertão |
title_sort |
Saberes e fazeres docente na Educação Infantil e as contribuições do Pibid de Pedagogia da UFAL-Campus do Sertão |
author |
Lima, Letícia Campos de |
author_facet |
Lima, Letícia Campos de Lima, Laíse Soares |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Laíse Soares |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Letícia Campos de Lima, Laíse Soares |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação docente pesquisa-ação pedagogia Teacher education Action research Pedagogy |
topic |
Formação docente pesquisa-ação pedagogia Teacher education Action research Pedagogy |
description |
The Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (Pibid) has changed the relationship between theory and practice because approximate the university to the public school. The text presents the relevance of the Program for the initial formation of teacher education through the insertion of undergraduates in the daily school. The methodological characteristic of the Program is action research in which the scholarship takes ownership of the formative, reflexive, analytical-critical process of the teaching action. Thus, this work identifies the contributions of the Pedagogy subproject at the Federal University of Alagoas-Campus do Sertão for initial teacher training in Early Childhood Education between 2014 and 2016. The reports from the periodic supervision meetings and the field diary writings originating from the immersion in the preschool class, we categorized and used analytical support materials. The analysis and interpretation of these materials resulted in the understanding that periodic meetings for supervision, planning, and the field diary instrument are essential for a pedagogical practice based on reflection-action-reflection. Therefore, knowledge and teaching practices of Early Childhood Education put in the activities developed by scholarship, reveal innovative approaches that favor the integral formation of the child with emancipatory, humanized, and dialogic education. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9548 10.22481/riduesb.v7i1.9548 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9548 |
identifier_str_mv |
10.22481/riduesb.v7i1.9548 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9548/6928 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência; v. 7 n. 1 (2022): V. 7 n. 1: (jan. - jun., 2022); 10-25 2525-4332 reponame:Revista de Iniciação à Docência instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Revista de Iniciação à Docência |
collection |
Revista de Iniciação à Docência |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rid.editoria@gmail.com |
_version_ |
1796798188099731456 |