Saberes e fazeres docente na Educação Infantil e as contribuições do Pibid de Pedagogia da UFAL-Campus do Sertão

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Letícia Campos de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Lima, Laíse Soares
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Iniciação à Docência
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9548
Resumo: The Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (Pibid) has changed the relationship between theory and practice because approximate the university to the public school. The text presents the relevance of the Program for the initial formation of teacher education through the insertion of undergraduates in the daily school. The methodological characteristic of the Program is action research in which the scholarship takes ownership of the formative, reflexive, analytical-critical process of the teaching action. Thus, this work identifies the contributions of the Pedagogy subproject at the Federal University of Alagoas-Campus do Sertão for initial teacher training in Early Childhood Education between 2014 and 2016. The reports from the periodic supervision meetings and the field diary writings originating from the immersion in the preschool class, we categorized and used analytical support materials. The analysis and interpretation of these materials resulted in the understanding that periodic meetings for supervision, planning, and the field diary instrument are essential for a pedagogical practice based on reflection-action-reflection. Therefore, knowledge and teaching practices of Early Childhood Education put in the activities developed by scholarship, reveal innovative approaches that favor the integral formation of the child with emancipatory, humanized, and dialogic education.
id UESB-8_1ffcb6677915d7630417a3bb1130bb46
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9548
network_acronym_str UESB-8
network_name_str Revista de Iniciação à Docência
repository_id_str
spelling Saberes e fazeres docente na Educação Infantil e as contribuições do Pibid de Pedagogia da UFAL-Campus do SertãoKnowledge and teaching practices in Early Childhood Education and the contributions of the Pibid of Pedagogy at UFAL-Campus do SertãoFormação docentepesquisa-açãopedagogiaTeacher educationAction researchPedagogyThe Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (Pibid) has changed the relationship between theory and practice because approximate the university to the public school. The text presents the relevance of the Program for the initial formation of teacher education through the insertion of undergraduates in the daily school. The methodological characteristic of the Program is action research in which the scholarship takes ownership of the formative, reflexive, analytical-critical process of the teaching action. Thus, this work identifies the contributions of the Pedagogy subproject at the Federal University of Alagoas-Campus do Sertão for initial teacher training in Early Childhood Education between 2014 and 2016. The reports from the periodic supervision meetings and the field diary writings originating from the immersion in the preschool class, we categorized and used analytical support materials. The analysis and interpretation of these materials resulted in the understanding that periodic meetings for supervision, planning, and the field diary instrument are essential for a pedagogical practice based on reflection-action-reflection. Therefore, knowledge and teaching practices of Early Childhood Education put in the activities developed by scholarship, reveal innovative approaches that favor the integral formation of the child with emancipatory, humanized, and dialogic education.O Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid) tem modificado as relações entre teoria e prática, aproximando a universidade da escola pública. Nesse sentido, este texto apresenta a relevância do Pibid para formação inicial de professores, por meio da inserção dos licenciandos no cotidiano escolar. A característica metodológica do Programa de Iniciação à Docência é a pesquisa-ação, no qual os bolsistas apropriam-se do processo formativo, reflexivo, analítico-crítico da ação docente. Assim, este trabalho visa identificar as contribuições do subprojeto de Pedagogia da Universidade Federal de Alagoas-Campus do Sertão para a formação inicial docente na Educação Infantil entre 2014 e 2016. Os relatórios das reuniões periódicas de supervisão e os escritos do diário de campo, provenientes da imersão na turma pré-escolar, foram categorizados e utilizados como materiais de suporte analítico. A análise e a interpretação desses materiais resultaram na compreensão de que as reuniões periódicas de supervisão, planejamento e o instrumento de diário de campo são essenciais para uma prática pedagógica pautada na reflexão-ação-reflexão. Os saberes e os fazeres docente da Educação Infantil, impressos nas atividades desenvolvidas pelos bolsistas, revelam abordagens inovadoras que favorecem a formação integral da criança por meio da educação emancipatória, humanizada e dialógica.Edições UESB2022-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/954810.22481/riduesb.v7i1.9548Revista de Iniciação à Docência; v. 7 n. 1 (2022): V. 7 n. 1: (jan. - jun., 2022); 10-252525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9548/6928Copyright (c) 2022 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Letícia Campos deLima, Laíse Soares2022-07-10T23:15:39Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9548Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2022-07-10T23:15:39Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Saberes e fazeres docente na Educação Infantil e as contribuições do Pibid de Pedagogia da UFAL-Campus do Sertão
Knowledge and teaching practices in Early Childhood Education and the contributions of the Pibid of Pedagogy at UFAL-Campus do Sertão
title Saberes e fazeres docente na Educação Infantil e as contribuições do Pibid de Pedagogia da UFAL-Campus do Sertão
spellingShingle Saberes e fazeres docente na Educação Infantil e as contribuições do Pibid de Pedagogia da UFAL-Campus do Sertão
Lima, Letícia Campos de
Formação docente
pesquisa-ação
pedagogia
Teacher education
Action research
Pedagogy
title_short Saberes e fazeres docente na Educação Infantil e as contribuições do Pibid de Pedagogia da UFAL-Campus do Sertão
title_full Saberes e fazeres docente na Educação Infantil e as contribuições do Pibid de Pedagogia da UFAL-Campus do Sertão
title_fullStr Saberes e fazeres docente na Educação Infantil e as contribuições do Pibid de Pedagogia da UFAL-Campus do Sertão
title_full_unstemmed Saberes e fazeres docente na Educação Infantil e as contribuições do Pibid de Pedagogia da UFAL-Campus do Sertão
title_sort Saberes e fazeres docente na Educação Infantil e as contribuições do Pibid de Pedagogia da UFAL-Campus do Sertão
author Lima, Letícia Campos de
author_facet Lima, Letícia Campos de
Lima, Laíse Soares
author_role author
author2 Lima, Laíse Soares
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Letícia Campos de
Lima, Laíse Soares
dc.subject.por.fl_str_mv Formação docente
pesquisa-ação
pedagogia
Teacher education
Action research
Pedagogy
topic Formação docente
pesquisa-ação
pedagogia
Teacher education
Action research
Pedagogy
description The Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (Pibid) has changed the relationship between theory and practice because approximate the university to the public school. The text presents the relevance of the Program for the initial formation of teacher education through the insertion of undergraduates in the daily school. The methodological characteristic of the Program is action research in which the scholarship takes ownership of the formative, reflexive, analytical-critical process of the teaching action. Thus, this work identifies the contributions of the Pedagogy subproject at the Federal University of Alagoas-Campus do Sertão for initial teacher training in Early Childhood Education between 2014 and 2016. The reports from the periodic supervision meetings and the field diary writings originating from the immersion in the preschool class, we categorized and used analytical support materials. The analysis and interpretation of these materials resulted in the understanding that periodic meetings for supervision, planning, and the field diary instrument are essential for a pedagogical practice based on reflection-action-reflection. Therefore, knowledge and teaching practices of Early Childhood Education put in the activities developed by scholarship, reveal innovative approaches that favor the integral formation of the child with emancipatory, humanized, and dialogic education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9548
10.22481/riduesb.v7i1.9548
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9548
identifier_str_mv 10.22481/riduesb.v7i1.9548
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9548/6928
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência; v. 7 n. 1 (2022): V. 7 n. 1: (jan. - jun., 2022); 10-25
2525-4332
reponame:Revista de Iniciação à Docência
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Revista de Iniciação à Docência
collection Revista de Iniciação à Docência
repository.name.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv rid.editoria@gmail.com
_version_ 1796798188099731456