Contribuições do GeoGebra para o Ensino de Funções: o que revelam algumas pesquisas brasileiras

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leite, Antonio Carlos Pereira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Miola, Adriana Fátima de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Iniciação à Docência
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11945
Resumo: This article aimed to analyze the contributions of GeoGebra to the teaching and learning of functions in Brazili­an research. For this, we opted for meta-analysis as a research methodology through a qualitative approach. We carried out a search in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) and found 43 researches referring to the use of GeoGebra as a tool for teaching functions, and within this set, we found 34 researches developed in Basic Education and 9 researches in the Initial Formation of teachers. Research in the set involving Basic Education showed very significant results with the use of GeoGebra in teaching functions, in which it highlighted mainly the dynamism, the visual resources as facilitators for these contents to be assimilated by students and to be proposed by teachers. Within the subset referring to higher education, we identified only one survey with teachers of the Mathematics degree course and the other surveys were carried out with Mathematics degree students and reveal that the use of GeoGebra in the classroom brings dynamism and facilitates the conducting investigative activities and exploring and viewing properties.
id UESB-8_642ae0ba448c9c7e0cf87b23f11e8e05
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11945
network_acronym_str UESB-8
network_name_str Revista de Iniciação à Docência
repository_id_str
spelling Contribuições do GeoGebra para o Ensino de Funções: o que revelam algumas pesquisas brasileirasGeoGebra's Contributions to the teaching of Functions: what some Brazilian researches revealFunçãoEnsino de MatemáticaGeoGebraMathematics TeachingGeoGebraFunctionThis article aimed to analyze the contributions of GeoGebra to the teaching and learning of functions in Brazili­an research. For this, we opted for meta-analysis as a research methodology through a qualitative approach. We carried out a search in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) and found 43 researches referring to the use of GeoGebra as a tool for teaching functions, and within this set, we found 34 researches developed in Basic Education and 9 researches in the Initial Formation of teachers. Research in the set involving Basic Education showed very significant results with the use of GeoGebra in teaching functions, in which it highlighted mainly the dynamism, the visual resources as facilitators for these contents to be assimilated by students and to be proposed by teachers. Within the subset referring to higher education, we identified only one survey with teachers of the Mathematics degree course and the other surveys were carried out with Mathematics degree students and reveal that the use of GeoGebra in the classroom brings dynamism and facilitates the conducting investigative activities and exploring and viewing properties.O presente artigo teve, como objetivo, analisar as contribuições do GeoGebra para o ensino e a aprendizagem de funções nas pesquisas brasileiras. Para isso, optamos pela metanálise como metodologia de pesquisa por meio de uma abordagem qualitativa. Realizamos uma busca na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e dissertações (BDTD) e encontramos 43 pesquisas referentes à utilização do GeoGebra como ferramenta para o ensino de funções e, dentro desse conjunto, encontramos 34 pesquisas desenvolvidas na Educação Básica e 9 (nove) pesquisas na Formação Inicial de professores. As pesquisas no conjunto que envolvem a Educação Básica mostraram resultados bastante significativos com a utilização do GeoGebra no ensino de funções, destacando-se, principalmente, o dinamismo, os recursos visuais como facilitadores para que esses conteúdos sejam assimilados pelos estudantes e para serem propostos pelos professores. Dentro do subconjunto referente ao ensino superior, identificamos apenas uma pesquisa com professores do curso em licenciatura em Matemática e as demais pesquisas foram realizadas com estudantes licenciandos de curso de Matemática e revelam que a utilização do GeoGebra em sala de aula traz dinamismo e facilita a realização de atividades investigativas e a exploração e visualização de propriedades.Edições UESB2023-05-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/1194510.22481/riduesb.v8i1.11945Revista de Iniciação à Docência; v. 8 n. 1 (2023): V. 8 n. 1: (jan. - dez., 2023); e11954, 1-182525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11945/7542Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLeite, Antonio Carlos PereiraMiola, Adriana Fátima de Souza2023-04-11T16:03:37Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11945Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2023-04-11T16:03:37Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Contribuições do GeoGebra para o Ensino de Funções: o que revelam algumas pesquisas brasileiras
GeoGebra's Contributions to the teaching of Functions: what some Brazilian researches reveal
title Contribuições do GeoGebra para o Ensino de Funções: o que revelam algumas pesquisas brasileiras
spellingShingle Contribuições do GeoGebra para o Ensino de Funções: o que revelam algumas pesquisas brasileiras
Leite, Antonio Carlos Pereira
Função
Ensino de Matemática
GeoGebra
Mathematics Teaching
GeoGebra
Function
title_short Contribuições do GeoGebra para o Ensino de Funções: o que revelam algumas pesquisas brasileiras
title_full Contribuições do GeoGebra para o Ensino de Funções: o que revelam algumas pesquisas brasileiras
title_fullStr Contribuições do GeoGebra para o Ensino de Funções: o que revelam algumas pesquisas brasileiras
title_full_unstemmed Contribuições do GeoGebra para o Ensino de Funções: o que revelam algumas pesquisas brasileiras
title_sort Contribuições do GeoGebra para o Ensino de Funções: o que revelam algumas pesquisas brasileiras
author Leite, Antonio Carlos Pereira
author_facet Leite, Antonio Carlos Pereira
Miola, Adriana Fátima de Souza
author_role author
author2 Miola, Adriana Fátima de Souza
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leite, Antonio Carlos Pereira
Miola, Adriana Fátima de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Função
Ensino de Matemática
GeoGebra
Mathematics Teaching
GeoGebra
Function
topic Função
Ensino de Matemática
GeoGebra
Mathematics Teaching
GeoGebra
Function
description This article aimed to analyze the contributions of GeoGebra to the teaching and learning of functions in Brazili­an research. For this, we opted for meta-analysis as a research methodology through a qualitative approach. We carried out a search in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) and found 43 researches referring to the use of GeoGebra as a tool for teaching functions, and within this set, we found 34 researches developed in Basic Education and 9 researches in the Initial Formation of teachers. Research in the set involving Basic Education showed very significant results with the use of GeoGebra in teaching functions, in which it highlighted mainly the dynamism, the visual resources as facilitators for these contents to be assimilated by students and to be proposed by teachers. Within the subset referring to higher education, we identified only one survey with teachers of the Mathematics degree course and the other surveys were carried out with Mathematics degree students and reveal that the use of GeoGebra in the classroom brings dynamism and facilitates the conducting investigative activities and exploring and viewing properties.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11945
10.22481/riduesb.v8i1.11945
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11945
identifier_str_mv 10.22481/riduesb.v8i1.11945
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11945/7542
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência; v. 8 n. 1 (2023): V. 8 n. 1: (jan. - dez., 2023); e11954, 1-18
2525-4332
reponame:Revista de Iniciação à Docência
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Revista de Iniciação à Docência
collection Revista de Iniciação à Docência
repository.name.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv rid.editoria@gmail.com
_version_ 1796798188334612480