Contribuições do GeoGebra para o Ensino de Funções: o que revelam algumas pesquisas brasileiras
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Iniciação à Docência |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11945 |
Resumo: | This article aimed to analyze the contributions of GeoGebra to the teaching and learning of functions in Brazilian research. For this, we opted for meta-analysis as a research methodology through a qualitative approach. We carried out a search in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) and found 43 researches referring to the use of GeoGebra as a tool for teaching functions, and within this set, we found 34 researches developed in Basic Education and 9 researches in the Initial Formation of teachers. Research in the set involving Basic Education showed very significant results with the use of GeoGebra in teaching functions, in which it highlighted mainly the dynamism, the visual resources as facilitators for these contents to be assimilated by students and to be proposed by teachers. Within the subset referring to higher education, we identified only one survey with teachers of the Mathematics degree course and the other surveys were carried out with Mathematics degree students and reveal that the use of GeoGebra in the classroom brings dynamism and facilitates the conducting investigative activities and exploring and viewing properties. |
id |
UESB-8_642ae0ba448c9c7e0cf87b23f11e8e05 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11945 |
network_acronym_str |
UESB-8 |
network_name_str |
Revista de Iniciação à Docência |
repository_id_str |
|
spelling |
Contribuições do GeoGebra para o Ensino de Funções: o que revelam algumas pesquisas brasileirasGeoGebra's Contributions to the teaching of Functions: what some Brazilian researches revealFunçãoEnsino de MatemáticaGeoGebraMathematics TeachingGeoGebraFunctionThis article aimed to analyze the contributions of GeoGebra to the teaching and learning of functions in Brazilian research. For this, we opted for meta-analysis as a research methodology through a qualitative approach. We carried out a search in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) and found 43 researches referring to the use of GeoGebra as a tool for teaching functions, and within this set, we found 34 researches developed in Basic Education and 9 researches in the Initial Formation of teachers. Research in the set involving Basic Education showed very significant results with the use of GeoGebra in teaching functions, in which it highlighted mainly the dynamism, the visual resources as facilitators for these contents to be assimilated by students and to be proposed by teachers. Within the subset referring to higher education, we identified only one survey with teachers of the Mathematics degree course and the other surveys were carried out with Mathematics degree students and reveal that the use of GeoGebra in the classroom brings dynamism and facilitates the conducting investigative activities and exploring and viewing properties.O presente artigo teve, como objetivo, analisar as contribuições do GeoGebra para o ensino e a aprendizagem de funções nas pesquisas brasileiras. Para isso, optamos pela metanálise como metodologia de pesquisa por meio de uma abordagem qualitativa. Realizamos uma busca na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e dissertações (BDTD) e encontramos 43 pesquisas referentes à utilização do GeoGebra como ferramenta para o ensino de funções e, dentro desse conjunto, encontramos 34 pesquisas desenvolvidas na Educação Básica e 9 (nove) pesquisas na Formação Inicial de professores. As pesquisas no conjunto que envolvem a Educação Básica mostraram resultados bastante significativos com a utilização do GeoGebra no ensino de funções, destacando-se, principalmente, o dinamismo, os recursos visuais como facilitadores para que esses conteúdos sejam assimilados pelos estudantes e para serem propostos pelos professores. Dentro do subconjunto referente ao ensino superior, identificamos apenas uma pesquisa com professores do curso em licenciatura em Matemática e as demais pesquisas foram realizadas com estudantes licenciandos de curso de Matemática e revelam que a utilização do GeoGebra em sala de aula traz dinamismo e facilita a realização de atividades investigativas e a exploração e visualização de propriedades.Edições UESB2023-05-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/1194510.22481/riduesb.v8i1.11945Revista de Iniciação à Docência; v. 8 n. 1 (2023): V. 8 n. 1: (jan. - dez., 2023); e11954, 1-182525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11945/7542Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLeite, Antonio Carlos PereiraMiola, Adriana Fátima de Souza2023-04-11T16:03:37Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11945Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2023-04-11T16:03:37Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contribuições do GeoGebra para o Ensino de Funções: o que revelam algumas pesquisas brasileiras GeoGebra's Contributions to the teaching of Functions: what some Brazilian researches reveal |
title |
Contribuições do GeoGebra para o Ensino de Funções: o que revelam algumas pesquisas brasileiras |
spellingShingle |
Contribuições do GeoGebra para o Ensino de Funções: o que revelam algumas pesquisas brasileiras Leite, Antonio Carlos Pereira Função Ensino de Matemática GeoGebra Mathematics Teaching GeoGebra Function |
title_short |
Contribuições do GeoGebra para o Ensino de Funções: o que revelam algumas pesquisas brasileiras |
title_full |
Contribuições do GeoGebra para o Ensino de Funções: o que revelam algumas pesquisas brasileiras |
title_fullStr |
Contribuições do GeoGebra para o Ensino de Funções: o que revelam algumas pesquisas brasileiras |
title_full_unstemmed |
Contribuições do GeoGebra para o Ensino de Funções: o que revelam algumas pesquisas brasileiras |
title_sort |
Contribuições do GeoGebra para o Ensino de Funções: o que revelam algumas pesquisas brasileiras |
author |
Leite, Antonio Carlos Pereira |
author_facet |
Leite, Antonio Carlos Pereira Miola, Adriana Fátima de Souza |
author_role |
author |
author2 |
Miola, Adriana Fátima de Souza |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leite, Antonio Carlos Pereira Miola, Adriana Fátima de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Função Ensino de Matemática GeoGebra Mathematics Teaching GeoGebra Function |
topic |
Função Ensino de Matemática GeoGebra Mathematics Teaching GeoGebra Function |
description |
This article aimed to analyze the contributions of GeoGebra to the teaching and learning of functions in Brazilian research. For this, we opted for meta-analysis as a research methodology through a qualitative approach. We carried out a search in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) and found 43 researches referring to the use of GeoGebra as a tool for teaching functions, and within this set, we found 34 researches developed in Basic Education and 9 researches in the Initial Formation of teachers. Research in the set involving Basic Education showed very significant results with the use of GeoGebra in teaching functions, in which it highlighted mainly the dynamism, the visual resources as facilitators for these contents to be assimilated by students and to be proposed by teachers. Within the subset referring to higher education, we identified only one survey with teachers of the Mathematics degree course and the other surveys were carried out with Mathematics degree students and reveal that the use of GeoGebra in the classroom brings dynamism and facilitates the conducting investigative activities and exploring and viewing properties. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11945 10.22481/riduesb.v8i1.11945 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11945 |
identifier_str_mv |
10.22481/riduesb.v8i1.11945 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11945/7542 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência; v. 8 n. 1 (2023): V. 8 n. 1: (jan. - dez., 2023); e11954, 1-18 2525-4332 reponame:Revista de Iniciação à Docência instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Revista de Iniciação à Docência |
collection |
Revista de Iniciação à Docência |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rid.editoria@gmail.com |
_version_ |
1796798188334612480 |