O seminário como uma estratégia de ensino na formação pós-graduanda em educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Marilene Caitano Reis Almeida
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Santos, Francely Aparecida dos, Januario, Gilberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Iniciação à Docência
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8316
Resumo: Abstract: Methodological strategies that lead students to engage in their learning process have been discussed and used in training in Higher Education courses since the 1990s. arguments and analysis of educational issues have been used in different disciplines and actions. In this article, we present an experience involving the preparation and presentation of seminars in a discipline of a master's degree in Education. The experience involved three classes; the seminars were organized and presented by six groups of students, followed by discussion by the class and by the teachers of the discipline. As a result of the discussion that we propose to do in the article, we observe the implications of these seminars for understanding the role of the theoretical framework as a guideline for research in Education, as well as the contributions to the development of professional teaching knowledge, in particular, the (re)think and (re)signify proposals and objectives of education as a process of formation of subjects.  
id UESB-8_928d6add1c1821ed509ad8e98fc326f3
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8316
network_acronym_str UESB-8
network_name_str Revista de Iniciação à Docência
repository_id_str
spelling O seminário como uma estratégia de ensino na formação pós-graduanda em educaçãoEstratégias Metodológicas; Formação Pós-Graduada; Conhecimento Profissional Docente.Methodological Strategies; Postgraduate Training; Teacher Professional Knowledge.Abstract: Methodological strategies that lead students to engage in their learning process have been discussed and used in training in Higher Education courses since the 1990s. arguments and analysis of educational issues have been used in different disciplines and actions. In this article, we present an experience involving the preparation and presentation of seminars in a discipline of a master's degree in Education. The experience involved three classes; the seminars were organized and presented by six groups of students, followed by discussion by the class and by the teachers of the discipline. As a result of the discussion that we propose to do in the article, we observe the implications of these seminars for understanding the role of the theoretical framework as a guideline for research in Education, as well as the contributions to the development of professional teaching knowledge, in particular, the (re)think and (re)signify proposals and objectives of education as a process of formation of subjects.  Estratégias metodológicas que levem os estudantes a se engajarem em seu processo de aprendizagem têm sido discutidas e utilizadas na formação em cursos do Ensino Superior desde os anos 1990. Na formação pós-graduada, estratégias que envolvem mestrandos e doutorandos no levantamento de informações, elaboração de argumentações e análise de questões educacionais têm sido utilizadas nas disciplinas e em diferentes ações. Neste artigo, apresentamos uma experiência envolvendo a elaboração e apresentação de seminários em uma disciplina de um curso de mestrado em Educação. A experiência envolveu três aulas; os seminários foram organizados e apresentados por seis grupos de estudantes, seguido de discussão pela turma e pelas professoras da disciplina. Como resultado da discussão que nos propomos a fazer no artigo, observamos as implicações desses seminários para a compreensão do papel do referencial teórico como processo balizador da pesquisa educacional, bem como as contribuições para o desenvolvimento do conhecimento profissional docente, em especial, o (re)pensar e o (re)significar propostas e objetivos da educação como processo de formação de sujeitos.  Edições UESB2021-03-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/831610.22481/riduesb.v5i3.8316Revista de Iniciação à Docência; v. 5 n. 3 (2020): v. 5 n. 3 (2020): (jul. - dez., 2020); 75 - 862525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8316/5639https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Marilene Caitano Reis AlmeidaSantos, Francely Aparecida dos Januario, Gilberto 2021-03-30T17:53:26Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8316Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2021-03-30T17:53:26Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv O seminário como uma estratégia de ensino na formação pós-graduanda em educação
title O seminário como uma estratégia de ensino na formação pós-graduanda em educação
spellingShingle O seminário como uma estratégia de ensino na formação pós-graduanda em educação
Soares, Marilene Caitano Reis Almeida
Estratégias Metodológicas; Formação Pós-Graduada; Conhecimento Profissional Docente.
Methodological Strategies; Postgraduate Training; Teacher Professional Knowledge.
title_short O seminário como uma estratégia de ensino na formação pós-graduanda em educação
title_full O seminário como uma estratégia de ensino na formação pós-graduanda em educação
title_fullStr O seminário como uma estratégia de ensino na formação pós-graduanda em educação
title_full_unstemmed O seminário como uma estratégia de ensino na formação pós-graduanda em educação
title_sort O seminário como uma estratégia de ensino na formação pós-graduanda em educação
author Soares, Marilene Caitano Reis Almeida
author_facet Soares, Marilene Caitano Reis Almeida
Santos, Francely Aparecida dos
Januario, Gilberto
author_role author
author2 Santos, Francely Aparecida dos
Januario, Gilberto
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Marilene Caitano Reis Almeida
Santos, Francely Aparecida dos
Januario, Gilberto
dc.subject.por.fl_str_mv Estratégias Metodológicas; Formação Pós-Graduada; Conhecimento Profissional Docente.
Methodological Strategies; Postgraduate Training; Teacher Professional Knowledge.
topic Estratégias Metodológicas; Formação Pós-Graduada; Conhecimento Profissional Docente.
Methodological Strategies; Postgraduate Training; Teacher Professional Knowledge.
description Abstract: Methodological strategies that lead students to engage in their learning process have been discussed and used in training in Higher Education courses since the 1990s. arguments and analysis of educational issues have been used in different disciplines and actions. In this article, we present an experience involving the preparation and presentation of seminars in a discipline of a master's degree in Education. The experience involved three classes; the seminars were organized and presented by six groups of students, followed by discussion by the class and by the teachers of the discipline. As a result of the discussion that we propose to do in the article, we observe the implications of these seminars for understanding the role of the theoretical framework as a guideline for research in Education, as well as the contributions to the development of professional teaching knowledge, in particular, the (re)think and (re)signify proposals and objectives of education as a process of formation of subjects.  
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8316
10.22481/riduesb.v5i3.8316
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8316
identifier_str_mv 10.22481/riduesb.v5i3.8316
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8316/5639
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência; v. 5 n. 3 (2020): v. 5 n. 3 (2020): (jul. - dez., 2020); 75 - 86
2525-4332
reponame:Revista de Iniciação à Docência
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Revista de Iniciação à Docência
collection Revista de Iniciação à Docência
repository.name.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv rid.editoria@gmail.com
_version_ 1796798188011651072