Jogo Ping Pong Aritmético como apoio no processo ensino-aprendizagem das operações básicas: um relato de experiência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Rahilson Dias
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Feitosa, Francisco
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Iniciação à Docência
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9846
Resumo: The present work deals with the development and study of an educational digital game entitled "Ping Pong Arithmetic", applied to aid in the study of arithmetic operations in the first years of the final years of elementary school. The research conducted is characterized as a descriptive exploratory approach method. The pedagogical resource was used by 230 students from three public schools in Manaus - AM. The data collection was made from observations, questionnaires and interviews and counted with the collaboration of 23 academics of PIBID Mathematics of the Federal University of Amazonas - UFAM. The game was initially designed to be played in person, but due to the pandemic, the rules were adapted so that it could be played remotely. The application of the game showed at first the difficulty of the students with the basic operations and then an improvement in relation to these operations. The game had a positive evaluation from the students, who were willing to use this resource in their classes. Finally, the group dynamics allowed, even in these difficult times of pandemic, to provide a kind of "distance socialization", breaking the monotony of online classes.
id UESB-8_94bca648fd795266dc91a5e299c089eb
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9846
network_acronym_str UESB-8
network_name_str Revista de Iniciação à Docência
repository_id_str
spelling Jogo Ping Pong Aritmético como apoio no processo ensino-aprendizagem das operações básicas: um relato de experiênciaGame Ping Pong Aritmético as a support in the teaching-learning process of basic operations: an experience reportPing Pong AritméticoOperações básicasMatemáticaPing Pong AritméticoMathematicsBasic operationsThe present work deals with the development and study of an educational digital game entitled "Ping Pong Arithmetic", applied to aid in the study of arithmetic operations in the first years of the final years of elementary school. The research conducted is characterized as a descriptive exploratory approach method. The pedagogical resource was used by 230 students from three public schools in Manaus - AM. The data collection was made from observations, questionnaires and interviews and counted with the collaboration of 23 academics of PIBID Mathematics of the Federal University of Amazonas - UFAM. The game was initially designed to be played in person, but due to the pandemic, the rules were adapted so that it could be played remotely. The application of the game showed at first the difficulty of the students with the basic operations and then an improvement in relation to these operations. The game had a positive evaluation from the students, who were willing to use this resource in their classes. Finally, the group dynamics allowed, even in these difficult times of pandemic, to provide a kind of "distance socialization", breaking the monotony of online classes.O presente trabalho trata do desenvolvimento e estudo de um jogo digital educativo intitulado “Ping Pong Aritmético”, aplicado para auxiliar nos estudos das operações aritméticas nos primeiros anos do Ensino Fundamental anos finais. A pesquisa realizada é caracterizada como um método de abordagem exploratória descritiva. O recurso pedagógico foi utilizado por 230 alunos de três escolas da rede pública de Manaus - AM. A coleta de dados foi feita a partir da realização de observações, questionários e entrevistas e contou com a colaboração de 23 acadêmicos do PIBID Matemática da Universidade Federal do Amazonas - UFAM. O jogo foi inicialmente pensado para ser jogado de forma presencial, devido a pandemia, as regras foram adaptadas para que pudesse ser realizado por meio remoto. A aplicação do jogo evidenciou de inicio a dificuldade dos estudantes com as operações básicas e posteriormente uma melhora em relação a essas operações. O jogo teve uma avaliação positiva dos acadêmicos que se mostraram dispostos em fazer uso desse recurso em suas aulas. Por fim, a dinâmica em grupo permitiu, mesmo nesses tempos difíceis de pandemia, proporcionar uma espécie de “socialização a distância”, quebrando a monotonia das aulas online.Edições UESB2021-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/984610.22481/riduesb.v6i2.9846Revista de Iniciação à Docência; v. 6 n. 2 (2021): V. 6 n. 2: (jul. - dez., 2021); 171-1882525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9846/6409Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Rahilson DiasFeitosa, Francisco2021-12-25T21:22:51Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9846Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2021-12-25T21:22:51Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Jogo Ping Pong Aritmético como apoio no processo ensino-aprendizagem das operações básicas: um relato de experiência
Game Ping Pong Aritmético as a support in the teaching-learning process of basic operations: an experience report
title Jogo Ping Pong Aritmético como apoio no processo ensino-aprendizagem das operações básicas: um relato de experiência
spellingShingle Jogo Ping Pong Aritmético como apoio no processo ensino-aprendizagem das operações básicas: um relato de experiência
Costa, Rahilson Dias
Ping Pong Aritmético
Operações básicas
Matemática
Ping Pong Aritmético
Mathematics
Basic operations
title_short Jogo Ping Pong Aritmético como apoio no processo ensino-aprendizagem das operações básicas: um relato de experiência
title_full Jogo Ping Pong Aritmético como apoio no processo ensino-aprendizagem das operações básicas: um relato de experiência
title_fullStr Jogo Ping Pong Aritmético como apoio no processo ensino-aprendizagem das operações básicas: um relato de experiência
title_full_unstemmed Jogo Ping Pong Aritmético como apoio no processo ensino-aprendizagem das operações básicas: um relato de experiência
title_sort Jogo Ping Pong Aritmético como apoio no processo ensino-aprendizagem das operações básicas: um relato de experiência
author Costa, Rahilson Dias
author_facet Costa, Rahilson Dias
Feitosa, Francisco
author_role author
author2 Feitosa, Francisco
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Rahilson Dias
Feitosa, Francisco
dc.subject.por.fl_str_mv Ping Pong Aritmético
Operações básicas
Matemática
Ping Pong Aritmético
Mathematics
Basic operations
topic Ping Pong Aritmético
Operações básicas
Matemática
Ping Pong Aritmético
Mathematics
Basic operations
description The present work deals with the development and study of an educational digital game entitled "Ping Pong Arithmetic", applied to aid in the study of arithmetic operations in the first years of the final years of elementary school. The research conducted is characterized as a descriptive exploratory approach method. The pedagogical resource was used by 230 students from three public schools in Manaus - AM. The data collection was made from observations, questionnaires and interviews and counted with the collaboration of 23 academics of PIBID Mathematics of the Federal University of Amazonas - UFAM. The game was initially designed to be played in person, but due to the pandemic, the rules were adapted so that it could be played remotely. The application of the game showed at first the difficulty of the students with the basic operations and then an improvement in relation to these operations. The game had a positive evaluation from the students, who were willing to use this resource in their classes. Finally, the group dynamics allowed, even in these difficult times of pandemic, to provide a kind of "distance socialization", breaking the monotony of online classes.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9846
10.22481/riduesb.v6i2.9846
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9846
identifier_str_mv 10.22481/riduesb.v6i2.9846
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9846/6409
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência; v. 6 n. 2 (2021): V. 6 n. 2: (jul. - dez., 2021); 171-188
2525-4332
reponame:Revista de Iniciação à Docência
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Revista de Iniciação à Docência
collection Revista de Iniciação à Docência
repository.name.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv rid.editoria@gmail.com
_version_ 1796798188109168640