Monitoria acadêmica e o auxílio ao ensino-aprendizagem em um curso de Ciências Biológicas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Matos, Renata Fernandes de
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Iniciação à Docência
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8314
Resumo: The study analyzes the contributions of academic monitoring activity to the teaching-learning process in a Biological Sciences course. Its development was based on qualitative research using the descriptive method. The target audience was students of a Biological Sciences Degree course from an inland campus linked to the State University of Ceará. Data collection took place through the application of questionnaires, taking as a researched group 90 students distributed in all semesters of the course. Based on the results obtained in the analysis, it is highlighted that monitoring provides valuable contributions to teaching and learning, with students receiving recurrent assistance, above all, for questions of greater proportions. Students have positively evaluated the work developed by the monitors, highlighting that they feel comfortable being accompanied by them, which results in the demand for monitoring for a series of disciplines throughout the course. It is concluded that monitoring is a viable activity for the development of teaching learning in the scope of Biological Sciences.  
id UESB-8_c7f540404d22ca23c8900b0ebb7d58b9
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8314
network_acronym_str UESB-8
network_name_str Revista de Iniciação à Docência
repository_id_str
spelling Monitoria acadêmica e o auxílio ao ensino-aprendizagem em um curso de Ciências BiológicasEstratégias de Ensino; Ensino de Ciências; Formação Docente; Licenciatura.Teaching Strategies; Science Teaching; Teacher Education; Graduation.The study analyzes the contributions of academic monitoring activity to the teaching-learning process in a Biological Sciences course. Its development was based on qualitative research using the descriptive method. The target audience was students of a Biological Sciences Degree course from an inland campus linked to the State University of Ceará. Data collection took place through the application of questionnaires, taking as a researched group 90 students distributed in all semesters of the course. Based on the results obtained in the analysis, it is highlighted that monitoring provides valuable contributions to teaching and learning, with students receiving recurrent assistance, above all, for questions of greater proportions. Students have positively evaluated the work developed by the monitors, highlighting that they feel comfortable being accompanied by them, which results in the demand for monitoring for a series of disciplines throughout the course. It is concluded that monitoring is a viable activity for the development of teaching learning in the scope of Biological Sciences.  O estudo analisa as contribuições das atividades de monitoria acadêmica para o processo de ensino-aprendizagem em um curso de Ciências Biológicas. Seu desenvolvimento se deu com base em uma pesquisa do tipo qualitativa por meio do método descritivo. O público-alvo foram os alunos de um curso de Licenciatura em Ciências Biológicas de um campus interiorano vinculado à Universidade Estadual do Ceará. A coleta de dados se deu por meio da aplicação de questionários, tomando-se como grupo pesquisado 90 alunos distribuídos em todos os semestres do curso. Pelos resultados obtidos na análise destaca-se que a monitoria proporciona valiosas contribuições para o ensino-aprendizagem, contando os alunos com um auxílio recorrente, sobretudo, para questionamentos de maiores proporções. Os alunos têm avaliado positivamente o trabalho desenvolvido pelos monitores, destacando que se sentem confortáveis em serem acompanhados por eles, o que tem como resultado a demanda da monitoria para uma série de disciplinas ao longo do curso. Conclui-se assim que a monitoria é uma atividade viável para o desenvolvimento do ensino-aprendizagem no âmbito das Ciências Biológicas.Edições UESB2021-03-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/831410.22481/riduesb.v5i3.8314Revista de Iniciação à Docência; v. 5 n. 3 (2020): v. 5 n. 3 (2020): (jul. - dez., 2020); 51 - 612525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8314/5637https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMatos, Renata Fernandes de2021-03-30T17:53:26Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8314Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2021-03-30T17:53:26Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Monitoria acadêmica e o auxílio ao ensino-aprendizagem em um curso de Ciências Biológicas
title Monitoria acadêmica e o auxílio ao ensino-aprendizagem em um curso de Ciências Biológicas
spellingShingle Monitoria acadêmica e o auxílio ao ensino-aprendizagem em um curso de Ciências Biológicas
Matos, Renata Fernandes de
Estratégias de Ensino; Ensino de Ciências; Formação Docente; Licenciatura.
Teaching Strategies; Science Teaching; Teacher Education; Graduation.
title_short Monitoria acadêmica e o auxílio ao ensino-aprendizagem em um curso de Ciências Biológicas
title_full Monitoria acadêmica e o auxílio ao ensino-aprendizagem em um curso de Ciências Biológicas
title_fullStr Monitoria acadêmica e o auxílio ao ensino-aprendizagem em um curso de Ciências Biológicas
title_full_unstemmed Monitoria acadêmica e o auxílio ao ensino-aprendizagem em um curso de Ciências Biológicas
title_sort Monitoria acadêmica e o auxílio ao ensino-aprendizagem em um curso de Ciências Biológicas
author Matos, Renata Fernandes de
author_facet Matos, Renata Fernandes de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Matos, Renata Fernandes de
dc.subject.por.fl_str_mv Estratégias de Ensino; Ensino de Ciências; Formação Docente; Licenciatura.
Teaching Strategies; Science Teaching; Teacher Education; Graduation.
topic Estratégias de Ensino; Ensino de Ciências; Formação Docente; Licenciatura.
Teaching Strategies; Science Teaching; Teacher Education; Graduation.
description The study analyzes the contributions of academic monitoring activity to the teaching-learning process in a Biological Sciences course. Its development was based on qualitative research using the descriptive method. The target audience was students of a Biological Sciences Degree course from an inland campus linked to the State University of Ceará. Data collection took place through the application of questionnaires, taking as a researched group 90 students distributed in all semesters of the course. Based on the results obtained in the analysis, it is highlighted that monitoring provides valuable contributions to teaching and learning, with students receiving recurrent assistance, above all, for questions of greater proportions. Students have positively evaluated the work developed by the monitors, highlighting that they feel comfortable being accompanied by them, which results in the demand for monitoring for a series of disciplines throughout the course. It is concluded that monitoring is a viable activity for the development of teaching learning in the scope of Biological Sciences.  
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8314
10.22481/riduesb.v5i3.8314
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8314
identifier_str_mv 10.22481/riduesb.v5i3.8314
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8314/5637
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência; v. 5 n. 3 (2020): v. 5 n. 3 (2020): (jul. - dez., 2020); 51 - 61
2525-4332
reponame:Revista de Iniciação à Docência
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Revista de Iniciação à Docência
collection Revista de Iniciação à Docência
repository.name.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv rid.editoria@gmail.com
_version_ 1796798188008505344