Monitoria acadêmica e o auxílio ao ensino-aprendizagem em um curso de Ciências Biológicas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Iniciação à Docência |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8314 |
Resumo: | The study analyzes the contributions of academic monitoring activity to the teaching-learning process in a Biological Sciences course. Its development was based on qualitative research using the descriptive method. The target audience was students of a Biological Sciences Degree course from an inland campus linked to the State University of Ceará. Data collection took place through the application of questionnaires, taking as a researched group 90 students distributed in all semesters of the course. Based on the results obtained in the analysis, it is highlighted that monitoring provides valuable contributions to teaching and learning, with students receiving recurrent assistance, above all, for questions of greater proportions. Students have positively evaluated the work developed by the monitors, highlighting that they feel comfortable being accompanied by them, which results in the demand for monitoring for a series of disciplines throughout the course. It is concluded that monitoring is a viable activity for the development of teaching learning in the scope of Biological Sciences. |
id |
UESB-8_c7f540404d22ca23c8900b0ebb7d58b9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8314 |
network_acronym_str |
UESB-8 |
network_name_str |
Revista de Iniciação à Docência |
repository_id_str |
|
spelling |
Monitoria acadêmica e o auxílio ao ensino-aprendizagem em um curso de Ciências BiológicasEstratégias de Ensino; Ensino de Ciências; Formação Docente; Licenciatura.Teaching Strategies; Science Teaching; Teacher Education; Graduation.The study analyzes the contributions of academic monitoring activity to the teaching-learning process in a Biological Sciences course. Its development was based on qualitative research using the descriptive method. The target audience was students of a Biological Sciences Degree course from an inland campus linked to the State University of Ceará. Data collection took place through the application of questionnaires, taking as a researched group 90 students distributed in all semesters of the course. Based on the results obtained in the analysis, it is highlighted that monitoring provides valuable contributions to teaching and learning, with students receiving recurrent assistance, above all, for questions of greater proportions. Students have positively evaluated the work developed by the monitors, highlighting that they feel comfortable being accompanied by them, which results in the demand for monitoring for a series of disciplines throughout the course. It is concluded that monitoring is a viable activity for the development of teaching learning in the scope of Biological Sciences. O estudo analisa as contribuições das atividades de monitoria acadêmica para o processo de ensino-aprendizagem em um curso de Ciências Biológicas. Seu desenvolvimento se deu com base em uma pesquisa do tipo qualitativa por meio do método descritivo. O público-alvo foram os alunos de um curso de Licenciatura em Ciências Biológicas de um campus interiorano vinculado à Universidade Estadual do Ceará. A coleta de dados se deu por meio da aplicação de questionários, tomando-se como grupo pesquisado 90 alunos distribuídos em todos os semestres do curso. Pelos resultados obtidos na análise destaca-se que a monitoria proporciona valiosas contribuições para o ensino-aprendizagem, contando os alunos com um auxílio recorrente, sobretudo, para questionamentos de maiores proporções. Os alunos têm avaliado positivamente o trabalho desenvolvido pelos monitores, destacando que se sentem confortáveis em serem acompanhados por eles, o que tem como resultado a demanda da monitoria para uma série de disciplinas ao longo do curso. Conclui-se assim que a monitoria é uma atividade viável para o desenvolvimento do ensino-aprendizagem no âmbito das Ciências Biológicas.Edições UESB2021-03-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/831410.22481/riduesb.v5i3.8314Revista de Iniciação à Docência; v. 5 n. 3 (2020): v. 5 n. 3 (2020): (jul. - dez., 2020); 51 - 612525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8314/5637https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMatos, Renata Fernandes de2021-03-30T17:53:26Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8314Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2021-03-30T17:53:26Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Monitoria acadêmica e o auxílio ao ensino-aprendizagem em um curso de Ciências Biológicas |
title |
Monitoria acadêmica e o auxílio ao ensino-aprendizagem em um curso de Ciências Biológicas |
spellingShingle |
Monitoria acadêmica e o auxílio ao ensino-aprendizagem em um curso de Ciências Biológicas Matos, Renata Fernandes de Estratégias de Ensino; Ensino de Ciências; Formação Docente; Licenciatura. Teaching Strategies; Science Teaching; Teacher Education; Graduation. |
title_short |
Monitoria acadêmica e o auxílio ao ensino-aprendizagem em um curso de Ciências Biológicas |
title_full |
Monitoria acadêmica e o auxílio ao ensino-aprendizagem em um curso de Ciências Biológicas |
title_fullStr |
Monitoria acadêmica e o auxílio ao ensino-aprendizagem em um curso de Ciências Biológicas |
title_full_unstemmed |
Monitoria acadêmica e o auxílio ao ensino-aprendizagem em um curso de Ciências Biológicas |
title_sort |
Monitoria acadêmica e o auxílio ao ensino-aprendizagem em um curso de Ciências Biológicas |
author |
Matos, Renata Fernandes de |
author_facet |
Matos, Renata Fernandes de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Matos, Renata Fernandes de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estratégias de Ensino; Ensino de Ciências; Formação Docente; Licenciatura. Teaching Strategies; Science Teaching; Teacher Education; Graduation. |
topic |
Estratégias de Ensino; Ensino de Ciências; Formação Docente; Licenciatura. Teaching Strategies; Science Teaching; Teacher Education; Graduation. |
description |
The study analyzes the contributions of academic monitoring activity to the teaching-learning process in a Biological Sciences course. Its development was based on qualitative research using the descriptive method. The target audience was students of a Biological Sciences Degree course from an inland campus linked to the State University of Ceará. Data collection took place through the application of questionnaires, taking as a researched group 90 students distributed in all semesters of the course. Based on the results obtained in the analysis, it is highlighted that monitoring provides valuable contributions to teaching and learning, with students receiving recurrent assistance, above all, for questions of greater proportions. Students have positively evaluated the work developed by the monitors, highlighting that they feel comfortable being accompanied by them, which results in the demand for monitoring for a series of disciplines throughout the course. It is concluded that monitoring is a viable activity for the development of teaching learning in the scope of Biological Sciences. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8314 10.22481/riduesb.v5i3.8314 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8314 |
identifier_str_mv |
10.22481/riduesb.v5i3.8314 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8314/5637 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência; v. 5 n. 3 (2020): v. 5 n. 3 (2020): (jul. - dez., 2020); 51 - 61 2525-4332 reponame:Revista de Iniciação à Docência instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Revista de Iniciação à Docência |
collection |
Revista de Iniciação à Docência |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rid.editoria@gmail.com |
_version_ |
1796798188008505344 |