A produção de paráfrase sob o viés da Semântica Argumentativa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dal Pozzo, Daniela Fátima
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Niederauer, Carina Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
Texto Completo: http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3674
Resumo: This study aims to demonstrate how the internal argumentation (IA), featured on the actual version of the Argumentative Semantics, specifically the Semantic Blocks Theory developed by Carel and Ducrot, can help academic students paraphrase their sentences and contribute to elaborate scientifical discourse published. This research begins approaching the importance of the paraphrasis for the scientific discourse in academia and the complexity of paraphrasing, as two abilities are required to produce the paraphrasis: reading comprehension and written production. From this point, some definitions of this concept are introduced, as well as some problems that these definitions present. Following that, the Theory of Semantic Blocks is discussed, focusing on the concept of internal argumentation. This study finish applying the IA to scientific discourses to demonstrate your contribution to the development of paraphrasis. The presented analysis demonstrates the potential of the Theory to help in the production of paraphrases.
id UESC-1_0d10e5e7c51a6d4442167b64b602bd77
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3674
network_acronym_str UESC-1
network_name_str EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
repository_id_str
spelling A produção de paráfrase sob o viés da Semântica ArgumentativaThis study aims to demonstrate how the internal argumentation (IA), featured on the actual version of the Argumentative Semantics, specifically the Semantic Blocks Theory developed by Carel and Ducrot, can help academic students paraphrase their sentences and contribute to elaborate scientifical discourse published. This research begins approaching the importance of the paraphrasis for the scientific discourse in academia and the complexity of paraphrasing, as two abilities are required to produce the paraphrasis: reading comprehension and written production. From this point, some definitions of this concept are introduced, as well as some problems that these definitions present. Following that, the Theory of Semantic Blocks is discussed, focusing on the concept of internal argumentation. This study finish applying the IA to scientific discourses to demonstrate your contribution to the development of paraphrasis. The presented analysis demonstrates the potential of the Theory to help in the production of paraphrases.Este estudio tiene como objetivo demostrar cómo la argumentación interna (AI), presente en la Semántica Argumentativa, especialmente en la Teoría de los Bloques Semánticos (TBS), desarrollado por Carel y Ducrot, puede ayudar a los académicos a producir paráfrasis, con el fin de contribuir a la elaboración de discursos de divulgación científica. Esta investigación aborda la importancia de parafrasear, así como habla de lo complejo que es el parafraseo, ya que para parafrasear se requieren dos habilidades principales: comprensión lectora y producción escrita. Se presentan algunas definiciones de paráfrasis, así como algunos de los problemas que presentan estas definiciones. Luego, se discute la TBS, en particular el concepto de argumentación interna. Concluye aplicando la IA a los discursos de comunicación científica, como una forma de demostrar su contribución a la elaboración de paráfrasis. El análisis presentado demuestra el potencial de la Teoría para ayudar en la producción de paráfrasis.Este estudo objetiva demonstrar como a argumentação interna (AI), presente na Semântica Argumentativa, em especial na Teoria dos Blocos Semânticos (TBS), desenvolvida por Carel e Ducrot, pode auxiliar acadêmicos a produzirem paráfrases, a fim de contribuir com a elaboração de discursos de divulgação científica. Inicia-se esta pesquisa abordando a importância da paráfrase para esses discursos, bem como falando sobre o quão complexo é parafrasear, já que duas habilidades principais são requeridas para a produção de paráfrase: compreensão leitora e produção escrita. A partir disso, são apresentadas algumas definições de paráfrase, assim como alguns dos problemas que essas definições apresentam. Em seguida, disserta-se sobre a Teoria dos Blocos Semânticos, em especial sobre o conceito de argumentação interna. Finaliza-se aplicando a AI a discursos de divulgação científica, como forma de demonstrar sua contribuição para a elaboração de paráfrases. A análise apresentada demonstra o potencial da Teoria para auxiliar na produção de paráfrases.EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação2023-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/367410.47369/eidea-23-1-3674Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; Vol. 23 Núm. 1 (2023); 128-146Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; v. 23 n. 1 (2023); 128-1462237-698410.47369/eidea-23-1reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentaçãoinstname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)instacron:UESCporhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3674/2395Copyright (c) 2023 Autor e Revista EID&Ahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDal Pozzo, Daniela FátimaNiederauer, Carina Maria2023-06-01T21:47:54Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3674Revistahttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/indexPUBhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/oaiperiodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com2237-69842237-6984opendoar:2023-06-01T21:47:54EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)false
dc.title.none.fl_str_mv A produção de paráfrase sob o viés da Semântica Argumentativa
title A produção de paráfrase sob o viés da Semântica Argumentativa
spellingShingle A produção de paráfrase sob o viés da Semântica Argumentativa
Dal Pozzo, Daniela Fátima
title_short A produção de paráfrase sob o viés da Semântica Argumentativa
title_full A produção de paráfrase sob o viés da Semântica Argumentativa
title_fullStr A produção de paráfrase sob o viés da Semântica Argumentativa
title_full_unstemmed A produção de paráfrase sob o viés da Semântica Argumentativa
title_sort A produção de paráfrase sob o viés da Semântica Argumentativa
author Dal Pozzo, Daniela Fátima
author_facet Dal Pozzo, Daniela Fátima
Niederauer, Carina Maria
author_role author
author2 Niederauer, Carina Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dal Pozzo, Daniela Fátima
Niederauer, Carina Maria
description This study aims to demonstrate how the internal argumentation (IA), featured on the actual version of the Argumentative Semantics, specifically the Semantic Blocks Theory developed by Carel and Ducrot, can help academic students paraphrase their sentences and contribute to elaborate scientifical discourse published. This research begins approaching the importance of the paraphrasis for the scientific discourse in academia and the complexity of paraphrasing, as two abilities are required to produce the paraphrasis: reading comprehension and written production. From this point, some definitions of this concept are introduced, as well as some problems that these definitions present. Following that, the Theory of Semantic Blocks is discussed, focusing on the concept of internal argumentation. This study finish applying the IA to scientific discourses to demonstrate your contribution to the development of paraphrasis. The presented analysis demonstrates the potential of the Theory to help in the production of paraphrases.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3674
10.47369/eidea-23-1-3674
url http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3674
identifier_str_mv 10.47369/eidea-23-1-3674
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3674/2395
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Autor e Revista EID&A
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Autor e Revista EID&A
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
publisher.none.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; Vol. 23 Núm. 1 (2023); 128-146
Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; v. 23 n. 1 (2023); 128-146
2237-6984
10.47369/eidea-23-1
reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
instname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
instacron:UESC
instname_str Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
instacron_str UESC
institution UESC
reponame_str EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
collection EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
repository.name.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
repository.mail.fl_str_mv periodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com
_version_ 1809284433271848960