Attribution of ethos in literature: analysis the narrative of the Nardoni case

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira Dias Menezes, Flávia
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Drumond, Kelly Fernanda Mayrink
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
Texto Completo: http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3229
Resumo: The aim of this article is to analyze the discursive strategies used by journalist Rogério Pagnan when reporting the life trajectories of Alexandre Nardoni and Anna Carolina Jatobá, convicted of the death of the girl Isabella Nardoni on March 29, 2008. The proposal is to show how the authorial discourse about the crime and its characters was constructed in his work The worst of crimes: the story of the murder of Isabella Nardoni, published ten years after the crime that gained national repercussion. We aim at discerning which voices are evoked in the discourse and how the narrative contributes to the (de)construction of social actors’ images. To do so, we deploy the discursive-argumentative dimension of ethos, mainly from the postulates of Maingueneau (2008) and Charaudeau (2005), in order to verify the possible meaning effects generated from the narrative.
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spelling Attribution of ethos in literature: analysis the narrative of the Nardoni caseAtribución del ethos en la literatura: análisis la narrativa del caso NardoniAtribuição de ethos na literatura: análise da narrativa do caso NardoniThe aim of this article is to analyze the discursive strategies used by journalist Rogério Pagnan when reporting the life trajectories of Alexandre Nardoni and Anna Carolina Jatobá, convicted of the death of the girl Isabella Nardoni on March 29, 2008. The proposal is to show how the authorial discourse about the crime and its characters was constructed in his work The worst of crimes: the story of the murder of Isabella Nardoni, published ten years after the crime that gained national repercussion. We aim at discerning which voices are evoked in the discourse and how the narrative contributes to the (de)construction of social actors’ images. To do so, we deploy the discursive-argumentative dimension of ethos, mainly from the postulates of Maingueneau (2008) and Charaudeau (2005), in order to verify the possible meaning effects generated from the narrative.El objetivo de este artículo es analizar las estrategias discursivas empleadas por el periodista Rogério Pagnan al relatar las trayectorias de vida de Alexandre Nardoni y Anna Carolina Jatobá, condenada por la muerte de la niña Isabella Nardoni el 29 de marzo de 2008. La propuesta es mostrar cómo se construyó el discurso del autor sobre el crimen y sus personajes en su obra El peor de los crímenes: la historia del asesinato de Isabella Nardoni, publicada diez años después del crimen que ganó repercusión nacional. Buscamos conocer qué voces se evocan en el discurso y cómo la narrativa contribuye a la (des) construcción de imágenes por parte de los actores sociales. Por tanto, utilizamos la dimensión discursivo-argumentativa del ethos, principalmente a partir de los postulados de Maingueneau (2008) y Charaudeau (2005), con el fin de verificar los posibles efectos de sentido generados a partir de la narrativa.O objetivo deste artigo é analisar as estratégias discursivas utilizadas pelo jornalista Rogério Pagnan ao relatar as trajetórias de vida de Alexandre Nardoni e Anna Carolina Jatobá, condenados pela morte da menina Isabella Nardoni em 2008. A proposta é mostrar como foi construído o discurso sobre o crime e sobre os seus personagens pelo autor em sua obra O pior dos crimes: a história do assassinato de Isabella Nardoni, divulgada dez anos após o crime que ganhou repercussão nacional. Buscamos averiguar quais as vozes evocadas no discurso e como a narrativa contribui para a (des)construção de imagens dos atores sociais. Para tanto, utilizamos a dimensão discursiva-argumentativa do ethos, principalmente a partir dos postulados de Maingueneau (2008) e Charaudeau (2005), a fim de verificar os possíveis efeitos de sentido gerados a partir da narrativa.EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/322910.47369/eidea-21-3-3229Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; EID&A, n. 21, v. 3, set./dez. 2021; 118 - 133Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; EID&A, n. 21, v. 3, set./dez. 2021; 118 - 1332237-698410.47369/eidea-21-3reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentaçãoinstname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)instacron:UESCporhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3229/2219Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&Ahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira Dias Menezes, FláviaDrumond, Kelly Fernanda Mayrink2022-02-02T22:17:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3229Revistahttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/indexPUBhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/oaiperiodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com2237-69842237-6984opendoar:2022-02-02T22:17:28EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)false
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