Argumentation by ethos on possible scams through email
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
Texto Completo: | http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/4094 |
Resumo: | This paper aims to present the results of an analysis regarding the construction of ethos as an argumentation strategy in possible scams applied through email. Ten unsolicited emails were analyzed, five of national origin and five of international origin, all published in Portuguese. The analysis was based on the Semiolinguistic Theory of Discourse (Charaudeau, 2008; 2015; 2016), making use of some postulates from Forensic Linguistics (Shuy, 2005; XXXX). We realized that the ethos of competence was the most used in the corpus, corresponding to 50.9% of the occurrences, since the simulated communication situation corresponded, most of the time, to an interaction between the representative of an institution and the recipient, the possible victim. We understand that the results can be used in the Portuguese language classroom, leading students to recognize the misleading nature of these texts through their linguistic-discursive and argumentative characteristics. |
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Argumentation by ethos on possible scams through emailArgumentación por el Ethos en posibles estafas a través de correo electrónicoArgumentação pelo ethos em possíveis golpes via e-mailThis paper aims to present the results of an analysis regarding the construction of ethos as an argumentation strategy in possible scams applied through email. Ten unsolicited emails were analyzed, five of national origin and five of international origin, all published in Portuguese. The analysis was based on the Semiolinguistic Theory of Discourse (Charaudeau, 2008; 2015; 2016), making use of some postulates from Forensic Linguistics (Shuy, 2005; XXXX). We realized that the ethos of competence was the most used in the corpus, corresponding to 50.9% of the occurrences, since the simulated communication situation corresponded, most of the time, to an interaction between the representative of an institution and the recipient, the possible victim. We understand that the results can be used in the Portuguese language classroom, leading students to recognize the misleading nature of these texts through their linguistic-discursive and argumentative characteristics.Este artículo presenta los resultados de un análisis sobre la construcción del ethos como estrategia de argumentación en posibles estafas aplicadas vía correo electrónico. Se analizaron diez correos electrónicos no solicitados, cinco de origen nacional y cinco de origen internacional, todos publicados en portugués. El análisis se basó en la Teoría Semiolingüística del Discurso (Charaudeau, 2008; 2015; 2016), haciendo uso de algunos postulados de la Lingüística Forense (Shuy, 2005; XXXX). Observamos que el ethos de competencia fue el más utilizado en el corpus, correspondiendo al 50,9% de las ocurrencias, ya que la situación comunicativa simulada correspondió, la mayor parte de las veces, a una interacción entre el representante de una institución y el destinatario, la posible víctima. Entendemos que los resultados pueden ser utilizados en el aula de lengua portuguesa, llevando a los estudiantes a reconocer el carácter engañoso de estos textos a través de sus características lingüístico-discursivas y argumentativas.Este artigo apresenta os resultados de uma análise acerca da construção do ethos como estratégia de argumentação em possíveis golpes aplicados via e-mail. Foram analisados dez e-mails não solicitados, sendo cinco de origem nacional e cinco de origem internacional, todos divulgados em língua portuguesa. A metodologia se desenvolveu sob uma perspectiva quali-quantitativa. A análise qualitativa se deu sobre dois e-mails, e a análise quantitativa levou em consideração o corpus que totaliza dez e-mails. Os textos foram analisados por meio de pressupostos da Teoria Semiolinguística do Discurso (Charaudeau, 2008; 2015; 2016), lançando mão de estudos discursivos que se focam sobre o ethos (Amossy, 2014; 2018) e de alguns postulados da Linguística Forense (Shuy, 2005; Silva, 2020). Entendemos que os resultados podem ser empregados em sala de aula de língua portuguesa, levando os alunos a reconhecerem a natureza enganosa desses textos por meio de suas características linguístico-discursivas e argumentativas.EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação2024-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/409410.47369/eidea-24-2-4094Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; Vol. 24 Núm. 2 (2024); 21-42Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; v. 24 n. 2 (2024); 21-422237-698410.47369/eidea-24-2reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentaçãoinstname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)instacron:UESCporhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/4094/2639Copyright (c) 2024 Autor e Revista EID&Ahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Welton Pereira eSantos, Larissa Ribeiro dos2024-08-31T20:39:51Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4094Revistahttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/indexPUBhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/oaiperiodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com2237-69842237-6984opendoar:2024-08-31T20:39:51EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)false |
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