A ARTE DA CAPOEIRA E SUA RELAÇÃO COM O TURISMO NA COMUNIDADE QUILOMBOLA DE FURNAS DO DIONÍSIO, JARAGUARI- MS
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Cultura e Turismo |
Texto Completo: | https://periodicos.uesc.br/index.php/cultur/article/view/3383 |
Resumo: | The recognition of cultural heritage as a tourist attraction is not something recent in contemporary society, especially when it involves its immaterial nature such as the art of Capoeira, inserted in the spaces of representation of Brazilian quilombola communities. The research that originated this text aimed to understand the importance of Capoeira, as an intangible heritage, as an expression of cultural identification and with the possibility of conservation through tourism in the quilombola community of Furnas do Dionísio, located in Jaraguari, Mato Grosso do Sul state. In this perspective, as a methodological procedure it had a qualitative approach and as a technical procedure it used bibliographic research (ADORNO, 2017; BRAYNER, 2007; CASTRO, 2008; DIAS, 2006; KÖHLER, 2007, 2019; VIEIRA, 2004; among others) and documentary research (IPHAN, 2021, BRASIL, 2009, 2012, 2013, 2015; among others) exploratory fieldwork with the application of semi-structured interviews with the spontaneous participation of the local community and governance involving the quilombolas in question. Oral History was used for analysis and interpretation of the collected data (GUEDES-PINTO, 2002; MEIHY, 2006). The research results indicate that the need to revitalize quilombola cultural manifestations in the community under study is feasible, including Capoeira as a social representation, expressions, knowledge and techniques of struggles developed individually or collectively by communities, in addition to being an attraction socializing with local visitors. |
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A ARTE DA CAPOEIRA E SUA RELAÇÃO COM O TURISMO NA COMUNIDADE QUILOMBOLA DE FURNAS DO DIONÍSIO, JARAGUARI- MSThe recognition of cultural heritage as a tourist attraction is not something recent in contemporary society, especially when it involves its immaterial nature such as the art of Capoeira, inserted in the spaces of representation of Brazilian quilombola communities. The research that originated this text aimed to understand the importance of Capoeira, as an intangible heritage, as an expression of cultural identification and with the possibility of conservation through tourism in the quilombola community of Furnas do Dionísio, located in Jaraguari, Mato Grosso do Sul state. In this perspective, as a methodological procedure it had a qualitative approach and as a technical procedure it used bibliographic research (ADORNO, 2017; BRAYNER, 2007; CASTRO, 2008; DIAS, 2006; KÖHLER, 2007, 2019; VIEIRA, 2004; among others) and documentary research (IPHAN, 2021, BRASIL, 2009, 2012, 2013, 2015; among others) exploratory fieldwork with the application of semi-structured interviews with the spontaneous participation of the local community and governance involving the quilombolas in question. Oral History was used for analysis and interpretation of the collected data (GUEDES-PINTO, 2002; MEIHY, 2006). The research results indicate that the need to revitalize quilombola cultural manifestations in the community under study is feasible, including Capoeira as a social representation, expressions, knowledge and techniques of struggles developed individually or collectively by communities, in addition to being an attraction socializing with local visitors.O reconhecimento dos patrimônios culturais como atrativo turístico não é algo recente na sociedade contemporânea, sobretudo quando envolve sua natureza imaterial como a arte da Capoeira, inserida nos espaços de representatividade das comunidades quilombolas brasileiras. A pesquisa que originou este texto objetivou compreender a importância da Capoeira, enquanto patrimônio imaterial, como expressão de identificação cultural e com possibilidade de conservação por meio do turismo na comunidade quilombola de Furnas do Dionísio, localizada em Jaraguari, Mato Grosso do Sul. Nesta perspectiva, como procedimento metodológico teve abordqgem qualitativa e como procedimento técnico utilizou pesquisa bibliográfica (ADORNO, 2017; BRAYNER, 2007; CASTRO, 2008; DIAS, 2006; KÖHLER, 2007, 2019; VIEIRA, 2004; entre outros) e documental (IPHAN, 2021, BRASIL, 2009, 2012, 2013, 2015; entre outros) exploratória de campo com aplicação de entrevistas semiestruturadas com a participação espontânea da comunidade local e de governança que envolvem os quilombolas em questão. Para análise e interpretação dos dos dados coletados foi utilizada a História Oral (GUEDES-PINTO, 2002; MEIHY, 2006). Os resultados da pesquisa apontam que é factível a necessidade de revitalizar as manifestações culturais quilombolas na comunidade em estudo, incluindo a Capoeira como representação social, das expressões, dos conhecimentos e técnicas das lutas desenvolvidasde forma individual ou coletivamente pelas comunidades, além de ser um atrativo de socialização com os visitantes locais.Editus2023-01-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo Avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.uesc.br/index.php/cultur/article/view/338310.36113/cultur.v16i2.3383CULTUR - Revista de Cultura e Turismo; v. 16 n. 2 (2022): CULTUR, Ano 16, n. 02, Nov (2022)1982-583810.36113/cultur.v16i2reponame:Revista de Cultura e Turismoinstname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)instacron:UESCporhttps://periodicos.uesc.br/index.php/cultur/article/view/3383/2341http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNeto de Jesus, Djanires LageanoSouza, Érica Letícia Prado2023-04-24T14:06:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3383Revistahttps://periodicos.uesc.br/index.php/cultur/PUBhttps://periodicos.uesc.br/index.php/cultur/oaieditus@uesc.br||mavila1000@gmail.com||revistacet@hotmail.com1982-58381982-5838opendoar:2023-04-24T14:06:28Revista de Cultura e Turismo - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)false |
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