EDUCAÇÃO INFANTIL, GÊNERO E MORALIDADE: UMA PROPOSTA DE FORMAÇÃO HUMANA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Hildineia
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Marques, Antonio Francisco
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Muiraquitã (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/3795
Resumo: Early childhood education, through the Law of Guidelines and Bases, aims at the integral development of children from zero to five years in its physical, affective, cognitive and social aspects. In this phase, children learn pedagogical content in a playful way, experience socializing and respect for others without strangers, be they sexist, racist or any difference that, unfortunately, society translates as prejudice. In this paper, we seek to show an excerpt of the Master's research on morality and gender in Early Childhood Education. The goal is to present one of the results obtained about what children think about moral judgment and gender issues. The methodology had a qualitative character and the technique used was the focus group. The children's responses make it possible to understand how much their speeches are without prejudice, learned socially. This space of Early Childhood Education reveals itself as a fertile ground for the construction of a more human and autonomous formation
id UFAC-1_01a4d77a365fc04b890904a511509375
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3795
network_acronym_str UFAC-1
network_name_str Muiraquitã (Online)
repository_id_str
spelling EDUCAÇÃO INFANTIL, GÊNERO E MORALIDADE: UMA PROPOSTA DE FORMAÇÃO HUMANAEducação Infantil. Gênero. Moralidade. Formação HumanaEarly childhood education, through the Law of Guidelines and Bases, aims at the integral development of children from zero to five years in its physical, affective, cognitive and social aspects. In this phase, children learn pedagogical content in a playful way, experience socializing and respect for others without strangers, be they sexist, racist or any difference that, unfortunately, society translates as prejudice. In this paper, we seek to show an excerpt of the Master's research on morality and gender in Early Childhood Education. The goal is to present one of the results obtained about what children think about moral judgment and gender issues. The methodology had a qualitative character and the technique used was the focus group. The children's responses make it possible to understand how much their speeches are without prejudice, learned socially. This space of Early Childhood Education reveals itself as a fertile ground for the construction of a more human and autonomous formationA Educação Infantil, por meio da Lei de Diretrizes e Bases, visa ao desenvolvimento integral da criança de zero a cinco anos em seus aspectos físico, afetivo, cognitivo e social. Nesta fase as crianças aprendem conteúdos pedagógicos de modo lúdico, experenciam o convívio e o respeito ao próximo sem estranhamentos, sejam eles sexistas, racistas ou qualquer diferença que, infelizmente, a sociedade traduz como preconceito. No presente trabalho, busca-se mostrar um recorte da pesquisa de Mestrado sobre moralidade e gênero na Educação Infantil. O objetivo é apresentar um dos resultados obtidos acerca do que as crianças pensam sobre o juízo moral e as questões de gênero. A metodologia teve um caráter qualitativo e a técnica utilizada foi o grupo focal. As respostas das crianças possibilitam compreender o quanto suas falas são desprovidas de preconceitos, aprendidos socialmente. Esse espaço da Educação Infantil revela-se como um terreno fértil para construção de uma formação mais humana, autônoma e menos sexista.Nepan Editora2020-06-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/379510.29327/210932.8.1-20Muiraquitã: Revista de Letras e Humanidades; v. 8 n. 1 (2020)2525-59241807-185610.29327/210932.8.1reponame:Muiraquitã (Online)instname:Universidade Federal do Acre (UFAC)instacron:UFACporhttps://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/3795/2364Copyright (c) 2020 MUIRAQUITÃ - REVISTA DE LETRAS E HUMANIDADESinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlves, HildineiaMarques, Antonio Francisco 2021-09-06T23:14:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3795Revistahttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/mui/indexPUBhttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/mui/oaimuiraquita.ppgli@ufac.br2525-59241807-1856opendoar:2021-09-06T23:14:32Muiraquitã (Online) - Universidade Federal do Acre (UFAC)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCAÇÃO INFANTIL, GÊNERO E MORALIDADE: UMA PROPOSTA DE FORMAÇÃO HUMANA
title EDUCAÇÃO INFANTIL, GÊNERO E MORALIDADE: UMA PROPOSTA DE FORMAÇÃO HUMANA
spellingShingle EDUCAÇÃO INFANTIL, GÊNERO E MORALIDADE: UMA PROPOSTA DE FORMAÇÃO HUMANA
Alves, Hildineia
Educação Infantil. Gênero. Moralidade. Formação Humana
title_short EDUCAÇÃO INFANTIL, GÊNERO E MORALIDADE: UMA PROPOSTA DE FORMAÇÃO HUMANA
title_full EDUCAÇÃO INFANTIL, GÊNERO E MORALIDADE: UMA PROPOSTA DE FORMAÇÃO HUMANA
title_fullStr EDUCAÇÃO INFANTIL, GÊNERO E MORALIDADE: UMA PROPOSTA DE FORMAÇÃO HUMANA
title_full_unstemmed EDUCAÇÃO INFANTIL, GÊNERO E MORALIDADE: UMA PROPOSTA DE FORMAÇÃO HUMANA
title_sort EDUCAÇÃO INFANTIL, GÊNERO E MORALIDADE: UMA PROPOSTA DE FORMAÇÃO HUMANA
author Alves, Hildineia
author_facet Alves, Hildineia
Marques, Antonio Francisco
author_role author
author2 Marques, Antonio Francisco
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Hildineia
Marques, Antonio Francisco
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Infantil. Gênero. Moralidade. Formação Humana
topic Educação Infantil. Gênero. Moralidade. Formação Humana
description Early childhood education, through the Law of Guidelines and Bases, aims at the integral development of children from zero to five years in its physical, affective, cognitive and social aspects. In this phase, children learn pedagogical content in a playful way, experience socializing and respect for others without strangers, be they sexist, racist or any difference that, unfortunately, society translates as prejudice. In this paper, we seek to show an excerpt of the Master's research on morality and gender in Early Childhood Education. The goal is to present one of the results obtained about what children think about moral judgment and gender issues. The methodology had a qualitative character and the technique used was the focus group. The children's responses make it possible to understand how much their speeches are without prejudice, learned socially. This space of Early Childhood Education reveals itself as a fertile ground for the construction of a more human and autonomous formation
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/3795
10.29327/210932.8.1-20
url https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/3795
identifier_str_mv 10.29327/210932.8.1-20
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/3795/2364
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 MUIRAQUITÃ - REVISTA DE LETRAS E HUMANIDADES
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 MUIRAQUITÃ - REVISTA DE LETRAS E HUMANIDADES
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Nepan Editora
publisher.none.fl_str_mv Nepan Editora
dc.source.none.fl_str_mv Muiraquitã: Revista de Letras e Humanidades; v. 8 n. 1 (2020)
2525-5924
1807-1856
10.29327/210932.8.1
reponame:Muiraquitã (Online)
instname:Universidade Federal do Acre (UFAC)
instacron:UFAC
instname_str Universidade Federal do Acre (UFAC)
instacron_str UFAC
institution UFAC
reponame_str Muiraquitã (Online)
collection Muiraquitã (Online)
repository.name.fl_str_mv Muiraquitã (Online) - Universidade Federal do Acre (UFAC)
repository.mail.fl_str_mv muiraquita.ppgli@ufac.br
_version_ 1798329506901000192