EDUCAÇÃO INFANTIL, GÊNERO E MORALIDADE: UMA PROPOSTA DE FORMAÇÃO HUMANA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Muiraquitã (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/3795 |
Resumo: | Early childhood education, through the Law of Guidelines and Bases, aims at the integral development of children from zero to five years in its physical, affective, cognitive and social aspects. In this phase, children learn pedagogical content in a playful way, experience socializing and respect for others without strangers, be they sexist, racist or any difference that, unfortunately, society translates as prejudice. In this paper, we seek to show an excerpt of the Master's research on morality and gender in Early Childhood Education. The goal is to present one of the results obtained about what children think about moral judgment and gender issues. The methodology had a qualitative character and the technique used was the focus group. The children's responses make it possible to understand how much their speeches are without prejudice, learned socially. This space of Early Childhood Education reveals itself as a fertile ground for the construction of a more human and autonomous formation |
id |
UFAC-1_01a4d77a365fc04b890904a511509375 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3795 |
network_acronym_str |
UFAC-1 |
network_name_str |
Muiraquitã (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
EDUCAÇÃO INFANTIL, GÊNERO E MORALIDADE: UMA PROPOSTA DE FORMAÇÃO HUMANAEducação Infantil. Gênero. Moralidade. Formação HumanaEarly childhood education, through the Law of Guidelines and Bases, aims at the integral development of children from zero to five years in its physical, affective, cognitive and social aspects. In this phase, children learn pedagogical content in a playful way, experience socializing and respect for others without strangers, be they sexist, racist or any difference that, unfortunately, society translates as prejudice. In this paper, we seek to show an excerpt of the Master's research on morality and gender in Early Childhood Education. The goal is to present one of the results obtained about what children think about moral judgment and gender issues. The methodology had a qualitative character and the technique used was the focus group. The children's responses make it possible to understand how much their speeches are without prejudice, learned socially. This space of Early Childhood Education reveals itself as a fertile ground for the construction of a more human and autonomous formationA Educação Infantil, por meio da Lei de Diretrizes e Bases, visa ao desenvolvimento integral da criança de zero a cinco anos em seus aspectos físico, afetivo, cognitivo e social. Nesta fase as crianças aprendem conteúdos pedagógicos de modo lúdico, experenciam o convívio e o respeito ao próximo sem estranhamentos, sejam eles sexistas, racistas ou qualquer diferença que, infelizmente, a sociedade traduz como preconceito. No presente trabalho, busca-se mostrar um recorte da pesquisa de Mestrado sobre moralidade e gênero na Educação Infantil. O objetivo é apresentar um dos resultados obtidos acerca do que as crianças pensam sobre o juízo moral e as questões de gênero. A metodologia teve um caráter qualitativo e a técnica utilizada foi o grupo focal. As respostas das crianças possibilitam compreender o quanto suas falas são desprovidas de preconceitos, aprendidos socialmente. Esse espaço da Educação Infantil revela-se como um terreno fértil para construção de uma formação mais humana, autônoma e menos sexista.Nepan Editora2020-06-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/379510.29327/210932.8.1-20Muiraquitã: Revista de Letras e Humanidades; v. 8 n. 1 (2020)2525-59241807-185610.29327/210932.8.1reponame:Muiraquitã (Online)instname:Universidade Federal do Acre (UFAC)instacron:UFACporhttps://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/3795/2364Copyright (c) 2020 MUIRAQUITÃ - REVISTA DE LETRAS E HUMANIDADESinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlves, HildineiaMarques, Antonio Francisco 2021-09-06T23:14:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3795Revistahttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/mui/indexPUBhttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/mui/oaimuiraquita.ppgli@ufac.br2525-59241807-1856opendoar:2021-09-06T23:14:32Muiraquitã (Online) - Universidade Federal do Acre (UFAC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO INFANTIL, GÊNERO E MORALIDADE: UMA PROPOSTA DE FORMAÇÃO HUMANA |
title |
EDUCAÇÃO INFANTIL, GÊNERO E MORALIDADE: UMA PROPOSTA DE FORMAÇÃO HUMANA |
spellingShingle |
EDUCAÇÃO INFANTIL, GÊNERO E MORALIDADE: UMA PROPOSTA DE FORMAÇÃO HUMANA Alves, Hildineia Educação Infantil. Gênero. Moralidade. Formação Humana |
title_short |
EDUCAÇÃO INFANTIL, GÊNERO E MORALIDADE: UMA PROPOSTA DE FORMAÇÃO HUMANA |
title_full |
EDUCAÇÃO INFANTIL, GÊNERO E MORALIDADE: UMA PROPOSTA DE FORMAÇÃO HUMANA |
title_fullStr |
EDUCAÇÃO INFANTIL, GÊNERO E MORALIDADE: UMA PROPOSTA DE FORMAÇÃO HUMANA |
title_full_unstemmed |
EDUCAÇÃO INFANTIL, GÊNERO E MORALIDADE: UMA PROPOSTA DE FORMAÇÃO HUMANA |
title_sort |
EDUCAÇÃO INFANTIL, GÊNERO E MORALIDADE: UMA PROPOSTA DE FORMAÇÃO HUMANA |
author |
Alves, Hildineia |
author_facet |
Alves, Hildineia Marques, Antonio Francisco |
author_role |
author |
author2 |
Marques, Antonio Francisco |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Hildineia Marques, Antonio Francisco |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Infantil. Gênero. Moralidade. Formação Humana |
topic |
Educação Infantil. Gênero. Moralidade. Formação Humana |
description |
Early childhood education, through the Law of Guidelines and Bases, aims at the integral development of children from zero to five years in its physical, affective, cognitive and social aspects. In this phase, children learn pedagogical content in a playful way, experience socializing and respect for others without strangers, be they sexist, racist or any difference that, unfortunately, society translates as prejudice. In this paper, we seek to show an excerpt of the Master's research on morality and gender in Early Childhood Education. The goal is to present one of the results obtained about what children think about moral judgment and gender issues. The methodology had a qualitative character and the technique used was the focus group. The children's responses make it possible to understand how much their speeches are without prejudice, learned socially. This space of Early Childhood Education reveals itself as a fertile ground for the construction of a more human and autonomous formation |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/3795 10.29327/210932.8.1-20 |
url |
https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/3795 |
identifier_str_mv |
10.29327/210932.8.1-20 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/3795/2364 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 MUIRAQUITÃ - REVISTA DE LETRAS E HUMANIDADES info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 MUIRAQUITÃ - REVISTA DE LETRAS E HUMANIDADES |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Nepan Editora |
publisher.none.fl_str_mv |
Nepan Editora |
dc.source.none.fl_str_mv |
Muiraquitã: Revista de Letras e Humanidades; v. 8 n. 1 (2020) 2525-5924 1807-1856 10.29327/210932.8.1 reponame:Muiraquitã (Online) instname:Universidade Federal do Acre (UFAC) instacron:UFAC |
instname_str |
Universidade Federal do Acre (UFAC) |
instacron_str |
UFAC |
institution |
UFAC |
reponame_str |
Muiraquitã (Online) |
collection |
Muiraquitã (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Muiraquitã (Online) - Universidade Federal do Acre (UFAC) |
repository.mail.fl_str_mv |
muiraquita.ppgli@ufac.br |
_version_ |
1798329506901000192 |